Cajdák.

(Klady a vady kazatelů a kázání -> Abecedně)Doják. Pindák. Příliš aktuální kázání.

Cancy.

1)
Tohoto výrazu se v církvi v souvislosti s kázáním užívá jen velmi sporadicky. Je to mimo jiné dokladem malé znalosti tohoto slova a hlavně a především nepřímým dokladem relativně dobré úrovně kázání v církvi.
2)
Občas se ale v církvi lze setkat s větami: V tom kázání byly cancy. Byly to samé cancy.
3)
Canců v singuláru (canc) se neužívá. Asi proto, že běžně nebývá běžné a ani obvykle obvyklé, aby cancy vystupovaly nekolektivně, individuálně, osamoceně, osaměle, singulárně, nekolegiálně či jako kůl v plotě.
4)
Viz: Neosobně.

Captatio benevolentiae.

Úvodní reklama.

Celistvost bohoslužeb.

1)
Evangelické bohoslužby mají kázání ve svém centru. Faráři se na ně připravují ze všeho nejvíc.
2)
Při bohoslužbách je však patrný celý liturgický rámec, např.: čtení z bible, modlitby, zpěv, oznámení a pod.

Celkový dojem.

1)
Nezanedbatelně důležité při posuzování kázání.
2)
První dojem je rovněž velmi důležitý. Mnohdy je to také dojem poslední. Dál se totiž obvykle neuvažuje a nezabývá nikdo ani sebelepším kázáním.

Cena SB. (04).

1)
Podstatnou a nejdůležitější náplní práce církve je zvěstování a kázání SB.
2)
Když spočítáme náklady, které vynaloží církev na svou existenci, dostaneme cenu, za níž je v církvi SB hlásáno a slyšeno. Jde o náklady na provoz sborů, na provoz Olympu a na platy farářů a ostatních církevních pracovníků. Jde ovšem i o opravu a údržbu církevních budov, hlavně kostelů a far.
3)
Celkový náklad na SB v celé církvi činí skoro 200 milionů ročně. Skoro polovinu uhradí stát. Druhou polovinu si uhradí církevníci. Spolupodílejí se tedy na kázání a slyšení SB 50ti procenty.
4)
Sociální práce církve (diakonie) je vedle provozu vlastní církve financována samostatně. Naprostou většinu finančních prostředků na svou existenci přijme diakonie od státu. Významnou část (v několikeré podobě) obdrží diakonie i z ciziny.
5)
Viz: Neosobně.

Cenná, ale neceněná slova.

1)
Platí to, žel, často i o slovech bible.
2)
Farářova slova pronášená s kazatelny dopadají na měkké lidské hlavy, a proto mnohdy nezvoní, i kdyby byla sebecennější. Pokud jsou lidské posluchačské hlavy nelidsky tvrdé, pak ovšem též nezvoní. Pokud farářova slova narážejí na podlahu kostela nebo se odrážejí od stěn poloprázdného kostela, je slyšet pouze ozvěna a nikoli zvuk zlata. O cinkotu ani nemluvě.
3)
Viz: Neosobně.

Centrum bohoslužeb.

Církve, které při bohoslužbách stavějí do popředí kázání, se ocitají v krisi dřív a hlouběji než církve, které víc staví na liturgii.

Censura kázání.

Předem: Manželka. Dodatečně: Děti.

Cihla.

1)
K údivu posluchačů si jednou kazatel přinesl na kazatelnu cihlu.
a)
Položil si ji vpravo od bible a pustil se do kázání.
b)
Posluchači čekali, co bude následovat. Během kázání kazatel cihlu přemisťoval několikrát z místa na místo po celé kazatelně.
c)
V kázání nepadla ani zmínka o cihle. Posluchači nepostřehli ani žádnou jinou souvislost kázání a cihly.
d)
Po bohoslužbách se sborovníci shlukli kolem svého duchovního pastýře a chrlili na něj otázky: Co, jak, proč, kvůli čemu a pod.
e)
Moudrý kazatel a pastýř duší svým ovečkám vysvětlil: Mohu vás ujistit, že takovou vaši pozornost při svém kázání jsem ještě nikdy neměl. Aspoň si to nemohu vybavit ve své paměti.

2) V církevních pověstech existuje i další varianta celého příběhu. Rozdíl od varianty číslo jedna spočívá pouze v jediném: Farář si cihly vedle svých papírů vůbec nevšímal a ani se jí nedotkl.

3)
Viz: Neosobně.

Cíl kázání.

1)
Každé kázání má mít jasný cíl, ale vždy má svůj konec. Někdy s povzdechem:
a)
Howk. Domluvil.
b)
Tak už skončil.
2)
Slovo Amen znamená v každém případě konec kázání, nikoli však vždycky cíl.
3)
Konečně.

Cindy.

Pindy. Candy. Žvásty. Kecy.

Cinkne to zlatem.

Občas se i v kázání objeví cenná myšlenka.

Církevně-tvorné kázání.

Buduje sbor. Povzbuzuje. Spojuje lidi dohromady. Vytváří společenství.

Cirkulárka. (03).

1)
Pan farář kázal statečně, vehementně, hlasitě, výrazně, důrazně.
2)
Pan farář si uvědomoval, že má silnou konkurenci v cirkuli, kterou soused vedle kostela využíval k řezání dřeva zrovna v době bohoslužeb.
3)
Za totality by měl soused jistě sympatie rudě mocných, kteří by to chápali jako součást propagace ateismu.
4)
Za demokracie se jedná pouze o součást prachobyčejné tržnosti. Každý má v demokratickém státě využívat svého času různě.
5)
Jde o slušnost za všech režimů a ve všech dobách.
6)
Viz: neosobně.

Císařovy nové šaty.

1)
Farář si může myslet či namlouvat, jak jsou jeho kázání krásná a jak je posluchači rádi a s chutí žerou.
a)
Může o tom třeba být i ujišťován. Vždyť co mu mají lidé říkat, když se ptá.
b)
Někdy se najde snad malé dítě s vysvobozujícím hlasem, že na těch kázáních nic není.
c)
Pokud to dítě je už odrostlejší do puberty, pak to řekne naplno: stojí za hovno.
d)
Nemusí mít ve svém mladistvém zápalu a mladickém názoru zcela pravdu, ale řekne to naplno, na plnou hubu, co si myslí.
2)
V Andersenově pohádce to malé dítě o neoblečeném králi řekne před velkým davem, že král na sobě nic nemá,
a)
V církvi se to řekne před malými hloučky, ale výsledek vyjde pro faráře nastejno.
b)
Farář může být někdy rád, že v církvi lze v praxi nalézt nepoměrně méně pravdivosti a otevřenosti, než jak se o tom v církvi mluví a jak se to církví hlásá.

Citový akcent.

1)
Citově lze jistě akcentovat každé kázání.
2)
Všeho s mírou.
a)
Řekl krejčí a vzal míru na manželku.
b)
Faráři by si někdy zasloužili těžší kalibry. Nikoliv pro přebytek citovosti, ale spíše právě naopak.

Zařadit.

Cukrové řeči.
1)
Nasládlé. Sladké. Medové. Medově-máslové.
2)
Dialektické kecy.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.