bájo.

(Klady a vady kazatelů a kázání -> Abecedně)1) Je to bájo. Je to vynikající, báječné.
2) výraz příliš mládežnicko-lidový. Není vhodné užití na kazatelně, leda jako citaci.

Báchorka.

1)
Zajímavá báchorka.
2)
Teorie krásná, ale dál kde nic tu nic.
3)
Občas se nějaká ta zajímavá i nezajímavá báchorka uslyší i s kazatelny.
4)
Slyšel jsi někdy takové hovadiny?

Balíček moudrostí na kazatelně.

1)
Co padá lidem do uší. Nebo alespoň do chrámového prostoru. Co vychází farářovi z úst.
2)
Co má farář v hlavě.
3)
Co má farář na papíře.
4)
Co má farář ve svém notebooku.
5)
Co má farář v nečtených knihách ve své knihovně.

Balzám.

1)
Z kázání se má odcházet vždy s uklidněním v neklidné době nebo v osobní nervosní situaci člověka. Balzám na duši.
2)
Jednou za týden pro posluchače.
3)
Pokud tomu tak je, měli by farářovi pogratulovat.
4)
Balzám na mozek nemusí být vždy balzámem na duši.

Barvitost.

1)
Mladý farář dovedl strhujícím způsobem zaujmout své posluchače barvitým vyprávěním, takže mu všichni jen viseli na ústech. Jednou kázal v sousední církvi, a tak si dával zvlášť záležet. Kázal na příběh ze Skutků apoštolů, jak Petr a Jan uzdravili chromého u krásných dveří. Poutavě líčil, jaký to byl život pro chudáka, který nemohl chodit. Jeho příbuzní ho každé ráno nesli ke chrámovým dveřím, aby si žebráním vydělal na živobytí. Popisoval i radost chromého, když byl mezi jinými žebráky a postiženými. Prohodil pár slov se svými sousedy, zamával na vzdálenějšího slepce. Tu to nevydržela jedna mladá dívenka a přímo v kázání vykřikla: Ale ten slepec to nemohl přece vidět. Mladý kazatel se nenechal vyvést ani z míry, ani z konceptu, a pohotově zareagoval. Ano máš pravdu, on si to ani ten chromý neuvědomil.
2)
Viz: Neosobně.

Baví mne kázat.

1)
Kazatelova výpověď může být dokladem, že jeho zaměstnání souladně harmonuje s jeho koníčkem.
2)
Výpověď suveréna nebo suverénka.

Bavičnost.

Netradiční náběh k šaškovství.

Betonová evangelická tradice.

Ochrana před zbytečnými (nedobrými, neprověřenými, neověřenými) novotami.

Bez chleba chřadne tělo.

1)
Bez chleba JK chřadne tělo i duše.
2)
Ale někdy to ta duše pozná až při posledním soudu.
3)
Tělo může dočasně kvést a vzkvétat. Třeba až do konce zde na zemi.

Bez nároku na úplnost a ucelenost.

Posluchač slyšel, co slyšel. I vlastní uši mohou zklamat nebo selhat.

Bez povšimnutí.

Farář si oddechl. Tak mu to jeho kázání dnes zase vyšlo a prošlo.

Bez taláru nebo v taláru.

1)
Obé má své výhody i nevýhody, klady a zápory, přednosti i zadnosti.
2)
Dobrým zvykem, který není v církvi striktně zaparagrafován, je, že faráři vystupují v taláru, když káží při bohoslužbách.

Bezprostřednost.

Dojem besedování s posluchači, i když mluví pouze a jen farář.

Bezzubé kázání.

1)
Může být i velmi zajímavé.
2)
Chybí šťáva běžného každodenního života.
3)
Přebývá dogmatika a historie.
4)
Oplývá mnoha frázemi.
5)
Posluchač se např. Dozví, že PJK umřel za naše hříchy na golgotském kříži. Že nás PB miluje. Evangelium je pro každou dobu, včetně té naší.

Bezzubé kázání.

1)
O věčnosti omílaných pravd a frází není důvod ani na okamžik pochybovat.
2)
Chybí zuby k nakousnutí přítomnosti.

Běžné kázání.

1)
Běžné evangelické kázání bývá běžně dobré.
2)
Běžné kázání může být běžně dobré nebo běžně mizerné. Ale ovšem i neběžně dobré nebo neběžně chabé.
3)
S neběžným kázáním je to obdobné. Navíc může být neběžné kázání neběžně běžné nebo neběžně neběžné.
4)
V souvislosti s průměrným kázáním se většinou neužívá označení: Běžné. Neběžné.
5)
V církvi ve vztahu ke kázáním neplatí gausova křivka.
a)
Těch lepších kázání je víc než těch mizerných nebo nepodařených či nezdařilých.
b)
Ani teologicky či jinak dobré či lepší kázání však nemusí vždycky posluchače oslovovat. Nemusí promlouvat do dnešního života, i kdyby bylo sebevíc poeticky či jinak bezvadné a krásné.
c)
Pokud by tzv. Mizerné kázání oslovovalo posluchače a bylo aktuální, pak by nebylo na místě označení: mizerné.

Běžná mluva.

1)
Mladší farářské generaci je to běžnější.
2)
Starší farářstvo je v pokušení mluvit sice velmi pěknou a vypulerovanou češtinou, ale poněkud s příměsí kananejštiny.

Běžná technika přípravy kázání.

1)
Faráři se na teologické fakultě připravují na to, že budou na sboru připravovat velké množství kázání a jiných duchovních a církevních proslovů během roku.
2)
Správná odborná příprava jednoho kázání, jak by tomu mělo správně být, by mohla spotřebovat i více nežli celoměsíční farářův plný pracovní čas.
3)
Mnohé musí farář sekat od pasu. Mnohé odhadne. Mnohé zná. Mnohé získá praxí. Mnohé opíše. Mnohé střelí od boku. Všechno toto jsou neoficielní výsledky praxe faráře v pracovním vypětí a v časovém vytížení. Navenek se tím ovšem faráři příliš nechlubí.
4)
Pokud jsou faráři přibližně stejně schopní, chytří, vzdělaní, pracovití a vytížení, pak už záleží jenom na tom, jak dobrou literaturu každý má k disposici. Dobré pomůcky jsou k nezaplacení. Obstarání si dobré pomůcky k přípravě závisí jistě na farářových schopnostech a kontaktech se známými, ale mnohdy se jedná o Boží pomoc a požehnání. Někdy jde dokonce ještě o pouzejší obyčejné lidské štěstí.
5)
Viz: neosobně.

Bílé boty.

1)
Bylo to hodně dávno, kdy faráři ještě neoplývali auty a jinými hmotnými statky.
a)
Paní farářka přijela kázat mimo místo svého působiště.
b)
Její bílé boty svítily pod talárem nezapomenutelně. Zůstaly v paměti posluchačů i po desetiletích.
c)
Její kázání, samozřejmě pěkné jako vždy, ovšem nebylo tehdy schopno přimět lidi k hlubší soustředěnosti.
2)
Viz: Neosobně.

Biskupské kázání. (02).

1)
Krásné. Pěkné. Strhující řečnický výkon. Vynikající obsah. Chytne to za srdce. Pan biskup přece jen umí promluvit.
a)
Vyzvedne se a zdůrazní, co by se vše mělo v církvi dělat. Naznačí se, že si všichni máme pomáhat, a to tak šikovně, že to může dokonce při letmém poslechu vypadat tak, jako by se v církvi skutečně a opravdu pomáhalo.
b)
Jsme sice všichni hříšníci, ale PB nám naše hříchy odpustil a zmocnil nás k novému životu.
c)
V církvi je to přece jen o něco lepší nežli ve světě. Máme být PB vděčni za jeho dary k životu.
d)
Svou vděčnost PB máme projevit svou obětavostí v církvi. Církev potřebuje peníze na to, aby mohla sloužit a pomáhat.
2)
Viz: Neosobně.

Bláboly.

Mohou být i vysoce a velmi zbožné.

Blahobytné kázání.

Blahobytní posluchači chtějí takového faráře, který bude říkat to, co chtějí slyšet.

Blbé pocity.

Když farář sestupuje s kazatelny, víří mu v hlavě všelicos.

Blbí posluchači. (07).

1)
Mladý farář se pochlubil kolegům.
a)
Tak jsem se pustil do vykládání knihy Leviticus. Je to teologicky velmi zajímavá biblická kniha, i když dnes poněkud odtažitá.
b)
Snažil jsem se posluchačům ukázat tehdejší velmi zajímavé dobové pozadí. Ti moji posluchači nedokáží pořád chápat, oč vlastně jde a co se jim snažím nabiflovat do těch jejich zabedněných hlav.
c)
Představte si, oni pořád nechápou rozdíl mezi obětí darovnou a obecenstevní, i když jim to do nekonečna omílám až do omrzení.
d)
Probírám tu třetí knihu Mojžíšovu po kapitolách. Vrchol jejich omezenosti se ukázal, když jsem přeskočil dvě kapitoly a oni to ani nepostřehli.
2)
Obětní starozákonní předpisy nemusí někoho ani přitahovat, ani nadchnout.
3)
Co může být zajímavé pro teologa nebo pro faráře čerstvě vyšlého z bohoslovecké fakulty, to nemusí tangovat jeho posluchače. Zvláště, když jim to kazatel nepodá stravitelně a s aktuální aplikací do života.
4)
Viz: Neosobně.

Blbá výjimka.

Pro schopného kazatele se jedná o nepovedené kázání.

Bledé přání pro pěkné kázání.

1)
Aby následovala aspoň minimální diskuse.
a)
Pochvalná. Kladně hodnotící.
b)
Mírně doplňující. Tím se výborně naznačí pozorné naslouchání, když se jemně dotahuje dál.
2)
Lehké připomenutí toho, co bylo v kázání opomenuto.
3)
Nezanedbatelný podnět. Chtěl bych za to poděkovat.

Blivajz.

Velmi nepodařené kázání.

Boční posuzování kázání.

1)
Zkušenost faráře: Občas se o kázání mluví spíše po straně.
2)
Společné hledání pravdy se změnilo ve dvě jednostrannosti.
3)
Kritika po straně. Pomluvy. Ne s očí do očí.

Bodování. Římských číslic se v kázáních neužívá.

1)
Farář roztřídí (někdy ale rozseká) své kázání do bodů: Za prvé. Za druhé. Za osmé. Za a. Za b.
a)
Takové členění je pro některé milovníky tohoto druhu používání matematiky velmi usnadňující pochopení.
b)
Jiné (většinu posluchačů) to však vede většinou k zuřivosti.
2)
V každém případě však doporučujeme kazateli, aby nechtěl svým posluchačům dokazovat, že ovládá vysokou matematiku.
3)
Stačí, když se farář matematicky dopracuje k číslu 3. Stačí to nejen jemu, ale i (hlavně) posluchačům. Někdy až nad hlavu.
4)
Je pochopitelné, že jsou povoleny výjimky. Ale musí být řádně zdůvodněné a zdůvodnitelné.
5)
Římských číslic se dnes při kázání nepoužívá.
a)
Snad se ovšem může najít ještě nějaký vymírající dožívající staromilec, který svým posluchačům naznačí, že ví, co jsou to římské číslice.
b)
Při přednášce se římské číslice objeví o malinko častěji, ale celkově rovněž jen velice mírně. I zde se jedná o přirozené vymírání uživatelů této dnes již rarity.

Bohatý farář.

Miluje dogmatická kázání.

Bohatý slovník.

1)
Farář by měl aspoň jednou za čtvrt roku přečíst aspoň jednu básnickou sbírku.
2)
Nejde jen o vnější bohatství slovníku. V nemnoha básních se člověk dozví o člověku a o pohledu do hlubin jeho duše mnohdy víc než v mnoha učených knihách jiného (třeba i odborného) rázu.
3)
Jedná se nejen o bohatství slovní zásoby a o vyjadřovací schopnosti, ale i o bohatství myšlenek a o bohatě hluboké myšlení.

Bohatá zkušenost.

1)
Pokud farář může předložit svým posluchačům něco z tohoto svého bohatství, tak jeho kázání nabývá na živosti a blízkosti běžnému životu posluchačů.
2)
Jak známo, není ani vhodné ani radno všecko bezhlavě přehánět.
3)
Viz: Neosobně.

Bohoslužby bez kázání.

1)
Evangelík si něco takového takřka nedokáže představit.
2)
Ale zůstanou tam zpěvy, modlitby a čtení Písma.
3)
A snad i PB je při nich svým Duchem.

Bombastika.

Natrvalo nemůže dohnat nedostatek v obsahu.

Boží láska.

Ten farář káže pořád dokola jenom jedno: Že nás PB má rád. Ale neřekne, jak konkrétně.

Boží milost. Podmínka.

Jedinou podmínkou boží milosti je její přijetí.

Boží providence.

1)
Těžké teologické téma.
2)
Boží prozřetelnost probíraná na kazatelně se za 20 minut scvrkne v neurčitou parodii.

Boží zachraňující jednání.

1)
Posluchač se o tom má z kázání dozvědět.
2)
Posluchač se má dozvědět nikoliv pouze, že nás PB zachraňuje. Měl by odcházet s konkrétním poznáním, jak že nás to PB zachraňuje.

Brak.

1)
Literární škvár.
2)
Brakovost brakového kázání může vězet i v oblasti obsahové.

Bravurnost.

Lehkost.

Brilantní kázání.

1)
Vypulerované obsahově i formálně.
2)
Rovněž i precizně a dokonale přednesené.

Brilantnost přednesu.

1)
Může překrýt i mnohou bezobsažnost a obsahový deficit či dokonce prázdnotu.
2)
Mnohé ale záleží a závisí na skladbě posluchačů.

Bruslit na kazatelně.

Farář na kazatelně někdy úspěšně bruslí. Posluchači to ale konstatují s povzdechem.

Břitké kázání.

1)
Na kterou stranu zaostřeno?
2)
Možnosti: Moralistní. Antimoralistní. Politicky laděné. Vnitrocírkevní vynadání přítomným chodičům nebo naopak nepřítomným nechodičům.

Břitké kázání.

Ale lidé nemají být oholeni.

Budovat polis.

Budovat (vytvářet, utvářet) společenství sboru.

Budovat sbor.

1)
Kázání má napomáhat budování sboru.
a)
Proč chybí posluchači?
b)
Jaké typy posluchačů chybí pod kazatelnou?
c)
Jací lidé zůstávají pod kazatelnou?
2)
V mnohém skomírajícím sboru je kázání (plus ještě hrstečka babiček a dědoušků pod kazatelnou) dokladem jakés takés existence sboru.

Buldok.

1)
Farář si jede po svém bez ohledu na lidi a hřímá s kazatelny na lidi hlava nehlava.
a)
Na jejich hlavy se snášejí skutečnosti života doby sz-ní a nz-ní, v lepším případě z církevních dějin.
b)
Svým zaťatým buldockým setrváváním v dávnověku se farář vzdaluje normálnímu životu běžných lidí.
c)
Pokud se farář dovede dobře situovat, nikdy nepochopí, v čem a jak jeho posluchači žijí mimo chvíli poslechu jeho kázání v kostele.
2)
Buldočí výraz a chování se zesílý širokým temenem, býčím krkem, zaťatým širokým obličejem a tuřím hlasem.

Zařadit.

Bylo to Kázání do života.
Nikoli: bilo.

Bylo to krásné kázání.

1)
Co na tom vlastně bylo tak krásné?
2)
Co mají posluchači svému faráři jiného říci?

Bylo tam ještě evangelium.

1)
Ještě to ušlo.
2)
Ještě snad. Ale kdo ví.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.