A la Komenský.

(Klady a vady kazatelů a kázání -> Abecedně)1) Vedle sebe se klade stejné nebo podobné.
2) Přehršel bodů se spodním dojmem a poddojmem, že mnohé předkládané informace jsou zbytečné a umělé.
3) Napodobovatele Komenského v oblasti literární lze zařadit do sorty nudných literárních žánrů pro dnešního běžného člověka, jako je např.: scholastika, tomáš Akvinský, Církevní ottcové a ukecanost moderního netechnicky orientovaného člověka.
4) Sáhodlouhá složitá souvětí na půl stránky podle vzoru humanistické latiny.
5) Modernisace podle vzoru Velkého Aloise (Jiráska).
6) Tváři v tvář některým trochu starším kázáním by i Jan Amos mohl blednout závistí nad složitostí psaného projevu.
7) Biblický Kazatel zmiňuje, že dělání knih mnohých konce nemá. Už tehdy.
8) V dnešní církvi se najde víc těch, kdo jsou ochotni psát nežli těch, kdo to budou po nich číst. S posloucháním se to pochopitelně stále má ještě trochu jinak.

Absence SB v kázání.

Přesto či právě proto se takové kázání může líbit. Podle lidských měřítek může být pokládáno za pěkné.

Adekvátní aktuálnost biblického textu.

1)
Najít správnou a vhodnou adekvátní aktuálnost textu s nutností interpretace do současnosti a do konkrétního života posluchačů není ani lehké, ale ani ne snadné.
2)
JK učil jako ten, kdo má moc a nikoliv jako zákoníci.
3)
Kazatel na kazatelně může precisně a správně exegeticky vyložit biblický text, ale přitom může být vedle jak ta jedle.

Adorace.

Oslavení Boha. Pět mu chvály.

Adresně položit otázku.

1)
Forma aktualizace v kázání.
2)
K adresně položené otázce v kázání je třeba značné odvahy kazatele.
3)
Za adresně položenou otázku v kázání leckterý kazatel utržil nejen kritiku, ale i velmi adresně položenou otázku na svou osobu a na jeho představu o práci a pobývání ve sboru.
4)
Viz: Neosobně.

Adresně zacílené kázání.

1)
Všeho dobrého moc škodí. Moc všeho dobrého škodí ještě víc.
2)
Nadměrná adresnost může pochopitelně škodit.

Advent. Důrazy adventních nedělí.

1)
Čtverý Kristův příchod známe z Písma. První v těle jeho. Druhý v duch věrného. Třetí pak při smrti. Čtvrtý: má souditi.
2)
Homiletická pomoc pro kázání.

Afektovaný hlas.

1)
Rušivost afektovanosti celkové nebo hlasové je známa.
2)
Některé typy hlasové afektovanosti na kazatelně jsou odporné.
3)
Kancl tón má i afektované varianty a formy.
4)
Pitvoření se hlasové a ksichtové na kazatelně není ani důstojné, ale ani ne příjemné pro posluchače pod kazatelnou.
5)
Snaha povídat slovně i výrazově (včetně ksichtu) kázání nebo pobožnost jako dětem, to je možná možné pro děti, ale bývá to většinou velmi nevhodné pro běžné myslící posluchače.
6)
Viz: Neosobně.

Achilova pata křesťana, zvláště evangelíka.

Etické důsledky víry.

Akademické kázání.

1)
Univerzální pro všechny příležitosti, sbory, posluchače. Pokud někdo nerozumí, pak je to někdy značnou výhodou.
2)
Pokud je akademické kázání konkrétní, pak se jedná o malý zázrak. Podle některých o zázrak velký.
3)
Specielní (zúžené) označení. Akademické kázání je pro akademiky nebo na akademické půdě.

Akcentace.

1)
Uzpůsobit, přitesat, přiotesat. Upravit podle situace.
2)
Zkušený farář s praxí dokáže obyčejné nedělní kázání briskně předělat na sváteční a příležitostné, např. Na vánoční, velikonoční, svatodušní. Velmi zkušený farář dokáže svatební nebo křestní kázání proměnit v pohřební či naopak.
3)
Umrlým způsobem podání mohou mít i ta nejradostnější kázání při radostných událostech přídech pohřbu.
4)
Akcentace kázání pro důchodce v domově důchodců, pro podnikatele, pokud jsou pod kazatelnou, pro jednoročáky, pro mládež a pod.

Akcentace kázání.

1)
Podle atmosféry před začátkem bohoslužeb a při bohoslužbách.
a)
Lze přiměřeně akcentačně upravit i pečlivě doslova napsané kázání.
b)
Někdy postačí vhodný přednes.
c)
Jindy je možno sem tam doplnit nějaké to slovíčko.
d)
Modulace hlasu a intonace mohou rovněž napomoci při akcentování kázání.
2)
Příklady možností: Pro důchodce v domově důchodců, pro podnikatele, pokud jsou pod kazatelnou, pro jednoročáky, pro mládež a pod.

Akcentace některých slabik.

1)
Zdůrazňování či vyrážení některých slabik na sebe v řeči kazatele okamžitě upozorní.
2)
Jen zřídka kdy se jedná o přirozenou formu projevu kazatele. Většinou se jedná o nešvar v souvislosti s kancl tónem.
3)
Některé nešvary jsou záměrné, aby byl kazatel něčím zajímavý. Aspoň si to pak o sobě myslí nebo chce myslet.
4)
Kazatel by měl být zajímavý obsahem svého kázání a jeho přirozeným přednesem. Myslí se na zajímavosti v kladném slova smyslu.
5)
Viz: Neosobně.

Akcentovaný příběh.

Pisatel biblického příběhu by už své literární dílo nemusel poznat, kdyby si vyslechl faráře, který správně a po svém posluchačům vysvětlil, jak to vlastně bylo a jak by to mělo být a jak to pisatel biblického oddílu vlastně myslel a myslet měl.

Akorát.

1)
Nepřehnat sociální akcentaci. Dělali to někteří proroci a jak dopadli.
2)
Na hraně únosnosti se nelze držet příliš dlouho. Na ostré břitvě se nedá tancovat bez rizika.
3)
Spanilá jízda či nějaký spanilý výpad do sociální oblasti se nedoporučuje příliš často. Konec konců, lze i pozitivně ocenit klady toho, co se vidí na vrchu neboli nahoře.
4)
Je lépe raději zůstat na povrchu. I kdyby člověk nějak uklouzl a spadl, tak se aspoň tolik nepoláme.

Aktivní optimismus víry.

Kazatelé s kazatelny taková slova rádi sypou do uší svých posluchačů. Nejsou však vždy rádi, když se jich nějaký pozorný a prostořeký posluchač zeptá, co tím pan farář myslel a mínil, když to zmínil.

Aktivní účast při přípravě kázání.

Kázání lze dopředu probírat na biblické hodině nebo ve skupině mládeže.

Alternativa ke kázání.

1)
Existují různá specifika v různých církvích ve světě. ČCE se tradičně drží zaběhnutých forem, i když se občasně nebrání určité dočasné modifikaci.
2)
Dialogické kázání.
a)
Dva nebo více účinkujících se snaží nahradit kázání jednoho muže.
b)
Rozhovor může být předem připraveně bezprostředně improvizovaný nebo vše lze číst z papíru.
3)
Před kázáním se posluchači rozdělí.
a)
Část posluchačů zůstane na tradiční kázání..
b)
Část má možnost odejít do sousední místnosti k diskusi o biblickém textu.
c)
Staří většinou zůstávají, mladí odcházejí.
d)
Většinou většina přítomných zůstává, neboť těch mladých tam moc není.
4)
Viz: Neosobně.

Alternativně přečíst pobožnost. (07).

1)
Náhradní záskok za nepřišlého nebo nepřišlou, který měl nebo měla mít pobožnost.
2)
Když pobožnůstkář (mající mít pobožnost) má nadmíru netolerovatelné zpoždění s rizikem, že nepřijde vůbec, tak někdo ochotně nebo neochotně zaskočí. Stačí se náhradně pomodlit a snad i něco najít v bibli k přečtení.
3)
I v církvi se občas dějí věci neočekávané a nečekané. V době s moderní dopravní technikou a se zvyšujícím se nedostatkem času je leccos častějším jevem a zjevem.
4)
Viz: Neosobně.

Alternativní kázání.

Odvanutá práce úst.

Amen.

1)
Vysvobozující evangelium zvěstující konec.
2)
Zvláště v cizojazyčném prostředí, zvláště nesrozumitelně cizojazyčném, to působí srozumitelně úlevně.

Amen.

Entr. Mat. Šmitec. Howk, domluvil jsem.

Amen.

1)
Slovo hebrejského původu. Znamená: Ať je to pravda. Ať se tak stane.
2)
Liturgická formule na konci kde jakého církevního projevu a proslovu. Např. Modlitbyy nebo kázání.
3)
V rámci kázání jde někdy o úlevné rozpoznání, že lze přešaltovat, že je možno s ulehčením vydechnout nebo se probrat z polospánku nebo snivého klimbání.
4)
Úlevná koncovka.

Americké zážitky.

1)
Jeden farář pobýval řadu let v Americe.
a)
Na čas přijel do své vlasti a kázal v jedné kazatelské stanici. Modlitebna byla nacpaná k prasknutí lidmi v dychtivém očekávání, jak bude host kázat.
b)
Host si vybral jako text nejznámější místo z bible: Jan 3,16: Tak Bůh miloval svět.
c)
Posluchači odchovaní českou biblickou tradicí však byli upřímně zklamáni.
d)
Farář se k bibli vůbec nedostal. Celou dobu kázal o svých amerických zážitcích.
2)
Viz: Neosobně. 3)

Analyza názvu přednášky.

1)
Zadání. Mělo by odpovídat přání.
2)
Nedořešenost a neurčitost. Lze tím vyjádřit touhu po tom, aby se řečník víc snažil.

Anděl na kazatelně.

1)
Andělé na naše kazatelny nevystupují. Ani nesestupují.
2)
Ani sám PJK nekázal jako anděl.
3)
I kdyby farář kázal jako anděl, nemohl by počítat s nadměrným úspěchem u posluchačů.

Andělské kázání.

Ten, kdo káže, je nic. Ten, kdo kámen zdobil, je víc.

Ani čárka v sobotu večer. (06).

1)
Mladý farář se v sobotním předvečeru pochlubil, že se zítřejším kázáním ještě nezačal. Nemá ještě napsanou ani čárku. Bude si muset najít nějaký text.
2)
Reakce starého faráře. Doma před manželkou:
a)
Cítím se jako neschopný břídil.
b)
Já mám rámcově vybrané řady textů a nahrubo mám materiál ke kázáním připravený na týdny dopředu. A v neděli po bohoslužbách si pouštím hlavou kázání na další neděli.
c)
Celý týden si na to chvílemi sednu a hlavně si to pouštím hlavou. Napsané kázání mám už v úterý, ale to stejně předělávám a piluju. S počitačem se dají dělat divy. Nakonec se v sobotu naučím kázání napolo nazpaměť, abych se na kazatelně mohl soustředit i k přednesu.
d)
Jsem opravdu tak neschopný? Nebo jsem už zestárl a měl bych pomýšlet na urychlený odchod do penze?
3)
Lajk obdivovatel: Ten mladý farář je velmi schopný farář. Je vidět, že pilně a dobře studoval, dokonce i v zahraničí. Umí vysypat kázání z rukávu na poslední chvíli. Ten to v církvi dotáhne daleko a vysoko. Při nejmenším ví, kde se co má opsat.
4)
Přemýšlivý lajk. Kázání toho mladého floutka a lajdáka bych asi nemohl často poslouchat. Já dám přednost kázání, které je promyšlené a prožité. Když je něco šité povrchně horkou jehlou, pak to možná vyhovuje povrchním a nemyslícím mladým, ale ne mně.
5)
Viz: Neosobně.

Animace. (02).

1)
Jedna z nových forem, k nám přišlá z Francie, jak vést skupinu lidí např. Při biblické hodině, aby se zvýšil zájem o bibli.
2)
Herci a jejich obsazení.
a)
Animátor, dobře připravený vedoucí.
b)
Animovaní, vedení k samostatnému vyjádření toho, jak na ně bible působí.
3)
Cíl animace v praxi.
a)
Zvýšit zájem o bibli.
b)
Psychoterapeutickými metodami v pozadí zpevnit skupinku lidí.
4)
Animace jako metoda není záležitostí specielně církve. Jedná se o obecnou metodu. Obdoby:
a)
V první církvi (zvláště v Korintu) docházelo k jevu glosolálie, k mluvení jazyky v extasi, ve vytržení mysli. Bývalí pohané si to přinesli ze své pohanské náboženské minulosti.
b)
Nůž je neutrální nástroj. Lze si s ním ukrojit chleba nebo ho někomu vrazit mezi žebra. Záleží na použivateli.
5)
Klasický biblický výklad (čtvrt hodiny) podávající informace se podle názoru zastánců animační metody přežil. Unaví posluchače.
6)
Animační přístup k probírání biblického textu vyžaduje náročnější přípravu pro animátora nežli je tomu v případě klasického biblického výkladu. Probírání biblického oddílu trvá asi hodinu.
7)
Při animačním probírání biblického oddílu mají být animovaní vedeni tak, aby se každý nějak vyjádřil (slovně, mimikou, herecky a pod.), jak na něj biblický oddíl působí přímo a bezprostředně. Smyslem je vtáhnout všechny do rozhovoru nad společným tématem.
8)
Viz: Neosobně.

Antré s vtipem.

1)
Tuto anglosaskou metodu při zahajování kázání nemusí náš farář u nás příliš přehánět. Občas ale mohou posluchači pochopit (mělo by jim to dojít), že jejich farář není úplný suchar a že má smysl pro humor.
2)
Vtip nezabral. 3) Vtip nezapadl, a tak zapadl. 4)

Apendix.

1)
Aplikační přílepek v mnoha kázáních.
2)
Mnohý kazatelský apendix trpí apendicitem.
a)
Apendicitis.
b)
Jde o pořádný zánět nejen slepého střeva.

Apendix kázání.

Zbožná výzva obecně neutrálního tvaru.

Argument k uspání.

1)
Jak jsem už řekl.
2)
Parodie či parafráze: Argument i k usmání.
3)
Jsou možné i další parodie a parafráze, které se však vymykají farářskému slovníku na kazatelně.

Asfalt.

1)
Bylo to v době, kdy se faráři ještě nepřepravovali autem. Byli rádi, že mají k dispozici obyčejné kolo (auto na šlapací benzin).
a)
Jeden farář jel v neděli odpoledne do kazatelské stanice po silnici, kterou v týdnu asfaltovali. Trochu asfaltu zastříkalo jeho kolo, ale i oblek.
b)
Poněvadž tento farář přijel na poslední chvíli, jak bylo a bývá velmi často u farářů zvykem, hodil na sebe talár a pustil se do bohoslužeb.
c)
Když na kazatelně skončil své kázání, neměl se stále k odchodu. Zůstal tam po celou následnou píseň, při které měl sejít k oltáři.
d)
Po písni docela prozajicky poprosil: Bratří, prosím vás, pojďte mi pomoci, já jsem se přilepil. Nemohu se odlepit.
2)
Vyprávění o jiném faráři, kterého postihlo totéž, ukazuje na to, že si někteří faráři dokáží poradit v každé situaci.
a)
Onen farář si prostě na kazatelně zul boty a zanechal je tam.
b)
Lidé se pochopitelně dost divili, proč se pan farář tentokrát s nimi u východu z kostela loučí v ponožkách. Ku podivu, předpokládali kuří oko nebo otlačeniny.
3)
Viz: Neosobně.

Asociace.

1)
Kázání má něco navodit.
2)
Kázání má vtáhnout, přitáhnout k podstatě zvěsti.

Atmosféra.

1)
Atmosféra bohoslužeb výrazně a podstatně ovlivní průběh, náplň, dopad, dosah a vyústění bohoslužeb.
2)
Zvláště při pohřbu hraje atmosféra důležitou roli.
3)
Faktory, které ovlivňují atmosféru církevního shromáždění. Je jich řada. Uvedeme jen některé nejdůležitější. O ještě důležitějších v této souvislosti pomlčíme.
a)
Posluchači.
b)
Zpěv. Zda jde nebo nejde.
c)
Farář. Může značně ovlivnit atmosféru.
d)
Vnější okolnosti. Postavení církve, sboru, co předcházelo, něco, co visí ve vzduchu a pod.
e)
Duch svatý. Měkdy se pořádně zapotí, aby to jakž takž vyšlo. Měli by se však přičinit i lidé.
4)
Atmosféru shromáždění (ale i šířeji ve sboru) lze různě ovlivňovat:
a)
Úsilí faráře a členů sboru.
b)
Psychologické metody, včetně modliteb za atmosféru ve sboru.
c)
Dobrý varhaník a ochotní zpěváci.
d)
Dostatek finančních prostředků ve sboru.
5)
Viz: Neosobně.

Atmosféra chrámu.

1)
Napomůže účinku a dopadu kázání.
2)
Když se nevyvede kázání, a u evangelíků třeba ani liturgie, tak zůstane aspoň ta atmosféra chrámové prostory. Pokud se ale jedná jen o bezatmosférovou modlitebnu, pak má posluchač v kritickém případě smůlu.

Atraktivita kázání.

Přitažlivost.

Atraktivní metoda na kazatelně nebo na biblické hodině.

1)
Lidé to reflektují.
2)
Příprava dá někdy farářovi víc práce, nežli očekával. Při druhém pokusu obvykle značně ubylo na atraktivnosti a novosti.
3)
Přidat další a další věci, aby nevyprchala a nevyprchávala atraktivnost a novost.

Autentičnost.

Víc než jen předávání informací.

Autoritativní výklad bible.

Diskuse :epřichází v úvahu.

Autostop na lodi.

1)
Něco značně minimálně neobvyklého.
2)
Když přijde na věc nebo k věci, tak zkušený farář dokáže vysvětlit ve svém výkladu všechno možné i nemožné. Dokáže zkloubit kontradikční protiklady a protimluvy a za vlasy přitažené a přiškrcené protimluvy. Samozřejmě, že většinou jen poetismem. Poetistická metoda výkladů dokáže perfektně sklouzávat po povrchu. Farář dokáže celých 20 minut mluvit krásně a zajímavě, ale přitom neřekne nic podstatného. Hlavně to ale nikoho nenapruží. Ale také nevzpruží.
3)
Viz: Neosobně.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.