Spása pro církev.

(Biblický slovníček)začít žít podle toho, co se v církvi hlásá.

Spása z dotazníků. (04).

1)
Občas se v církvi vyskytne dotazníková vlna. Jsou lidé, kteří si hodně slibují, když lidé vyplňují dotazníky. Při nejmenším se má zmapovat situace nebo přijít na to, co lidi zajímá.
2)
Za totality se lidé při vyplňování dotazníků vhodně řídili velmi vhodnou zásadou: Dát odpověď jen na to, nač jsem tázán. Jen žádná velká iniciativa navíc.
3)
Za totality jeden občan vyplňoval jakýsi dotazník, na jehož konci stála závěrečná otázka: Co děláte nejraději? Občan odpověděl příliš po pravdě: Ze všeho nejraději vyplňuju takové (pitomé) dotazníky. Měl z toho mírnou polízanici. Taková vhodná otázka žel v církevních dotaznících chybí. Škoda. Mohlo by v církvi být trochu humoru navíc.
4)
Spása pro církev kyne podle mnohých z dotazníků. Jenže, ono je mnohé v těch dotaznících zkryto, co naznačuje, že je i něco důležitějšího nežli nadmíru mařit čas vyplňováním zbytečných dotazníků. Ale chytrý dotazník, to je ovšem něco jiného, že ano?
5)
Celá řada dotazníků rozesílaných v církvi se stejně pořádně nezpracuje. Církevní povrchnost v mnoha směrech je příznačná i zde.
6)
Viz: Neosobně.

Spasení.

1)
Podle křesťanství jedině v JK. Skutky 4,12.
2)
Mimo církev není spasení.
3)
Křesťanství není jediné náboženství hlásající spasení.
4)
Spasení je záchrana, pomoc, vysvobození. Důraz se klade na oblast náboženskou, na existenciální rovinu života a na otázky smrti. O běžné pomoci v tomto životě na tomto světě se mluví opatrně, ale ještě méně se konkrétní pomoc člověku koná. K tomu jsou přece humanitární organizace. Těch je přece víc než dost.
5)
Starobylé slovo spasení církvi pořád vyhovuje a nesnaží se příliš je zcivilnit. Nevadí jí, že příliš mnoha lidem spasení připomíná např. Spasení trávy ovcemi na horách.

Spasení.

1)
Chudí kolem JK se ptají, kdo může být spasen. Myslí s obavami na sebe.
2)
Bohatí v církvi odpovídají: Každý může být spasen. PJK přece umřel za všechny. PJK umřel opravdu za všechny. PJK umřel za nás.
3)
JK: Snáze projde velbloud uchem jehly než bohatý do KB.
4)
Celostnost člověka. Celá bytost člověka.
5)
S bohatými má PB méně práce. Těm k jejich životní úrovni jen doplní životní, duchovní, spirituální nadstandart.
6)
Sociální rozměr spasení nepřišel v církvi příliš často ke slovu a sluchu.
7)
Spása duše. Milosrdný Samaritán tomu zraněnému nekázal.
8)
Léčit naše duše poraněné a touhy nesplněné.
9)
Svět ať se boří. Hlavně, že mé srdéčko hoří.
10)
Pohřbíváme své mrtvé za živa.
11)
Každý chce spasit sám sebe.
12)
Spasení je spása.

Spasení.

1)
Spása, záchrana.
2)
Představy budoucí spásy v KB (u Boha): Jsou poznamenány způsobem života na zemi.
3)
Neuskutečněné naděje, přání, tužby, ideály a představy o životě se promítají do budoucí spásy.
4)
Podobně i představy pekla odrážejí a obrážejí zemskou (pozemskou) skutečnost.
a)
Trest za hříšný život.
b)
Trest pro kruťasy, utiskovatele a bohaté, kteří obvykle zřetelně a nepřehlédnutelně žili na úkor jiných.
c)
Konkrétní popis pekla připomíná muka surových mučitelů na zemi.
5)
Nebe a peklo se v různé (nejrozmanitější) podobě objevuje a vyskytuje ve všech náboženstvích. Jedná se o odraz pozemské reality života.

Spasení bez křtu a bez VP.

1)
Kdo uvěří a pokřtí se, bude spasen.
2)
Když je někdo u konfirmace při VP a pak po zbytek života již ne, bude spasen?
3)
Když někdo není pokřtěn a přijde k VP, většinou ho žádný farář neobejde. Výjimky v tomto případě lze pominout, a to nejen proto, že tomu tak bývávalo (až na výjimky) spíše jen v minulosti. Problém je v tom, že tyto otázky faráře (většinu farářů) vůbec už netrápí.
4)
Velikost Boží milosti je tak veliká, že přece může spasit i toho, kdo není pokřtěn a kdo nechodí k VP.
5)
Církev si pomáhá tím, že Boží milost lze (vlastní vinou) ztratit. Ale i opětovně získat, díky Boží milosti.
6)
Vposledu nevíme, koho PB spasí a koho nikoliv. Vidíš, milý čtenáři, ten nádherný úhyb od původně položené a postavené otázky?
7)
Jiný nádherný úhyb: Nevíme, ani jestli jsou křest a VP nutné ke spasení.
a)
Námitka: Jestli to (s jistotou) nevíme, tak proč to děláme? Pak nejsou křest a VP nezbytně nutné k využívání v církevní praxi zbožnosti.
b)
Protinámitka: Ale je lepší, když se křtí a vysluhuje VP.
8)
Zajišťuje křest a VP se stoprocentní jistotou spasení? Nezajišťuje. Jsou i vědomé hříchy proti Boží milosti a proti Duchu svatému. Z Boží milosti lze vypadnout.
9)
Poslední otázka necírkevníka: Co je to vlastně spasení?
10)
Viz: Neosobně.

Spasení všech.

Každý má šanci u boha. Vše je Boží věc. Nikdo z lidí do toho nemá co PB mluvit. Natož kecat.

Spasenky. (89).

Knihy a knížečky s náboženským obsahem dovážené (pašované) z ciziny.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.