Hledání radosti.

(Biblický slovníček)Přirozeností člověka je hledání radosti. Werich.

Cena radosti.

1)
Rozdělit se s ní. Podělit se o radost.
2)
Sdílená radost je radost dvojnásobná.
3)
Podělit se znamená dát.

Často laciný pohled některých horlivých křesťanů.

1)
Málo věří a proto se bojí a nemá radost.
2)
Svědectví dnes: Křesťan se má usmívat a být veselý.
3)
Vážnost též patří k víře. Vážnost jde do hloubky. Kořen. Grund. Povrchní věření bezmyšlenkovitě věřících může být leckdy velmi plytké. Paradox: Radovat se a být vážný. Bible: Veselte se s třesením.
4)
Podmínky radosti. Nepřehlédnout.
a)
Marxisté:
1.
Odstranit neutěšené poměry. Aby vymizely zábrany radosti. Odstranit to, co člověka vede ke smutku a neradostnému životu. Vytvořit dobré životní podmínky.
2.
Pravdivé. Jen dodáme: Jde i o vnitřní náplň života.
3.
Marxisté: Důraz na materielní základnu. Kulturní náplň duše se samozřejmě přidá.
4.
Křesťanství: i duchovní náplň je (nezbytně) nutná.
b)
Duchovní útěcha. Naděje v těžkých situacích. Není v moci člověka, v moci církve, ani v moci světa odstranit všecky těžkosti života. Nemoc, smrt, postižení, bolest, utrpení v nejrozmanitější podobě. Mnohé vnější okolnosti života. Zaviněně i nezaviněně se člověk dostane do velmi svízelných podmínek života, i materielních i nematerielních.
c)
I část zdravých a mladých jsou lidé hledající. Hlubší zakotvení života. Uspokojení života. Smysl existence.
d)
Kulturní nadstavba. Přístavba. Pro zajištěné a dobře situované. Duchovní nadstavba, přístavba. Doplněk.
e)
Náboženství jako opium lidu. Opium není jen návyková droga, ale i dobrý utišující lék, kde mnohdy končí jiné možnosti pomoci. Navíc je opium lék velmi laciný. Na rozdíl od mnohého náboženství.

Čtyřlístek. (01).

1)
Kdysi, když se víc pracovávalo na poli, když měli lidé bezprostřednější vztah k přírodě, udělalo lidem milou radost, když našli čtyřlístek, který symbolizoval štěstí. Racionální pozadí této přirozeně lidské radosti nebyla jen skutečnost, že čtyřlístků se vyskytuje nepoměrně méně než běžných trojlístků. Lidé se dovedli více radovat z maličkostí. Více, i když měli obvykle méně. Proti laciným nemyslícím zkratkomilům je však nutno povědět, že ne každou větu lze obrátit. Neplatí tedy beze zbytku: Proto, že měli méně, se radovali více z maličkostí.
2)
Dnes mají lidé více než kdysi mívali. Proto i předměty pro štěstí musí přímo úměrně odpovídat celkovému standartu v materielní úrovni a v očekávání. Rafinovanější a finančně nákladnější dárky a předměty mají plnit úlohu radosti někdejších prostých čtyřlístků. Kde se ve větší míře nedostává něco uvnitř v nitru nebo ve vnitřní vyrovnanosti či pochybí něco v oblasti mezilidských vztahů a pod., tam musí občas nastoupit nepřímá úměrnost velmi nákladných předmětů pro radost. Někdy může dojít i k velmi nepřímé úměře, když se projde oblastí tabáku a alkoholu až k drogám, aby ta kýžená a očekávaná radost umožnila zapomenutí na tvrdou, syrovou a surovou realitu života. Aby se člověk přenesl do lepšího a krásnějšího světa, aspoň na chvíli. Aby se dostal aspoň do nějaké party, aby byl vůbec mezi lidmi.
3)
Když lidé mají všecko, co jim zajišťuje slušný a spořádaný život s dobrou materielní a kulturní základnou, mohou si zařídit život na dobré úrovni i tak říkajíc duchovně, aniž k tomu potřebují nějakého Pánaboha.
a)
Epikurejsko-stojcký přístup může být dobrou základnou i pozadím.
b)
Kultivovaný konzum přece neodsuzuje ani církev, ba naopak, kolik církevníků právě toto vidí jako svou životní metu. A ještě k tomu připojí biblické vyprávění o cestě Izraele do zaslíbené země.
4)
Podnět k meditaci: Velký svět velkých maličkostí. Velký svět malých maličkostí. Malý svět velkých maličkostí. Malý svět malých maličkostí. Místo pojmu maličkosti se pokus vymeditovat opak.
5)
Faktory:
a)
Celková pohoda života.
b)
Mezilidské vztahy.
c)
Materielní a společenské zajištění.
6)
Cesty:
a)
Důraz na duchovní zázemí, vnitřní vyrovnanost. Budovat společenství, např. V církvi. Brát vážně ideály JK a obětovat svůj čas, síly a energii pro dobro své církve, budovat společenství. Pokud si bokem neobstaráš i dost peněz, odhodí tě jako vyždímaný, vyflusnutý hadr, přebytečný troud a vymačkaný nepotřebný citron.
b)
Začni u peněz. Budou si tě i v církvi vážit. Vztahy v církvi jsou přece jen o trochu lepší než ve světě, takže toho směle využij. S balíkem peněz máš v církvi šanci na dobrou pohodu, obklopenost lidmi a společenské a kulturní vyžití.
7)
Viz: Neosobně.

Demonstrace radosti.

1)
Profesionální úsměv evangelizátorů.
2)
Úsměv od ucha k uchu.
3)
Povrchní zbožné žvatlání.
4)
Tvářit se, že to byl PB, kdo mi dopomohl k bohatství, nikoli restituce, dědictví, vyžírkovský talent a ostré lokty.

Demonstrace radosti.

Je vhodné si na tom v církvi dát hodně záležet. Radostný člověk dává najevo, že je šťastný, že mu PB žehná.

Nehorázná radost.

1)
Když se presbyteři ve sboru dovědí, že ohlašované zvýšení finančních Odvodů na Olymp se zatím neuskuteční.
2)
Když se presbyteři ve sboru dozvědí, že zvýšení odvodů na Olymp není tak veliké, jak se o tom předtím mluvilo.

Neomalené projevy radosti.

Opak: Omalené projevy radosti.

Neztenčená radost.

1)
Tlustá radost.
2)
Radost jak se sluší a patří.
3)
Ničím nezpochybněná a nezkompromitovaná radost.

Pohaslá veselost.

1)
Z nějakého důvodu ho přešla chuť nebo příčina k radosti nebo spíše k radování se.
2)
Předtím se tvářil veseleji, než mu ve skutečnosti bylo.

Radost.

1)
Jen veselému kvete strom života.
2)
Dar a úkol.
3)
Věci je třeba uspořádat tak, aby dávaly radost.
4)
Radost se dostaví při práci, ne při útěku.
5)
Špetka veselosti je člověku někdy trpce zapotřebí.
6)
Vesele, vesele nebo bude smutno.
7)
Póza radostnosti je církvi vlastní. Ano?

Radost.

1)
Bouřlivá. Dokonalá. Dotírající. K dokonalosti se nesoucí. Malá. Malinkatá. Mohutná. Mohutnějící. Nedokonalá. Nedostižná. Obrovská. Prohloubená. Prohlubující. Prohlubující se. Stravující. Šílící. Tichá. Tichounká. Tiše se klubající. Tvořící. Tvořivá. Tvůrčí. Uskřípnutá. Velká. Žádoucí.
2)
Radost: Prožívat. Přijímat. Tvořit.

Radost z člověka.

1)
Vytrácí se. Žel. Často. I v církvi.
a)
U farářů.
b)
U členů církve.
2)
Ponorková nemoc. Větší zátěž na zůstávající (stále ještě setrvávající) v církvi. Finančně, pracovně, časově.
3)
Tzv. Pozitivní myšlení je snazší u zajištěných a lépe situovaných.
4)
Církev ¨se klíží. Bezkoncepčnost. Diletantismus. Finanční hazardy. Megalomanie. Vyžírkové.
5)
Loď neopouštějí jenom krysy, ale i rozumní pragmatici.

Radost v duchu.

1)
Mírný paradox, který je zdánlivý jen pro toho, kdo nemyslí.
2)
Jsou i radosti zkryté a tajné.
3)
Jsou i radosti nadějné.
4)
Nadějná radost nemusí být vždy radostí hypotetickou nebo virtuální.

Radost na nové cestě.

1)
Název jedné knihy. Občasné téma nějaké povzbudivé a povzbuzující přednášky.
2)
Kdo čte o radosti, nemusí mít vždy zrovna radost v duši.

Radost a pláč.

1)
Je dobré, abys měl vedle sebe a kolem sebe několik lidí, kteří by se s tebou radovali, když máš radost, a plakali, když pláčeš. Když zůstaneš sám jako kůl v plotě, bude tvůj život o mnoho ochuzen.
2)
Návod: Raduj se se svými blízkými a plač (plakej) s nimi.
3)
Někteří lidé nemají o tebe zájem. Proto nemají zájem se s tebou radovat a plakat.
4)
Budeš se muset v životě naučit, a to i v církvi, že ani ty nebudeš mít o některé spolucírkevníky a spolucírkevnice zájem a že nebudeš mít zájem se s nimi ani radovat, ani plakat. Ať si pláčí a ať se radují s těmi, s nimiž se kamarádí. Proč bys měl mít zájem o ty, kdo nemají zájem o tebe? U VP se oboji budete tvářit, jako že o sebe máte zájem. Jistě, dokonce si podáte ruce a popřejete si: Pokoj tobě. Kéž by vám to vydrželo aspoň po věšák nebo dokonce až ke vchodovým dveřím kostela.
5)
Římanům 12. Apoštol Pavel vybízí: Radujte se s radujícími a plačte s plačícími. Pěkná výzva pro tvorbu společenství církve. Ale když tě nechají bokem, stejně se mezi některé nedotlačíš.

Radost až do rozkoše.

Vyšší (nejvyšší) stupeň radosti.

Radosti a slasti.

1)
Peklo se líp maluje.
2)
Radosti jsou. Nesporně.
3)
Strastí je víc a jsou barvitější.
4)
Evangelické kříže se rodí z proher.
5)
Povzbuzující příběhy, podobenství, příběhy silného života.

Radost ze spravedlnosti.

Ani v církvi ne přespříliš častá.

Radost a vděčnost.

1)
Důvody k vděčnosti vedou k radosti.
2)
Radost je důvodem k vděčnosti.
3)
Radost a vděčnost jdou ruku v ruce.
4)
Nevděčník se okrádá a připravuje o radost.

Radost vítězná.

Už je dobře.

Radost ze života. (90).

Radujme se, že umíme strkat hlavu do písku.

Radující se.

1)
Nechce být sám. Chce nebýt sám.
2)
Chce, aby se s ním radovali i ti, s nimiž nepláče jako s plačícími.
3)
Radovat se pouze s těmi radujícími, kteří vědí, že mají plakat s plačícími.

Radující se.

1)
Nechce být sám. Chce nebýt sám.
2)
Chce, aby se s ním radovali i ti, s nimiž nepláče jako s plačícími.
3)
Radovat se pouze s těmi radujícími, kteří vědí, že mají plakat s plačícími.

Skotačivost.

1)
Mládí je skotačivé.
2)
I mládí víry rádo skotačí.
3)
Mládím víry je charismatické období.

Zadostiučinění.

Křesťanská radost.

Zjevná radost lidí, kteří zvítězili snáz, nežli předpokládali.

1)
Mluví hlučně.
2)
Partie je vyhrána teprve tehdy, když jsou protivníci mrtví.

Zkrytá přejná radost.

1)
Když se batole pokadí, je okolí naplněno radostí. Dítě nemá zácpu a je to s ním v pořádku.
2)
Když toto dítě doroste do dospělosti a někdy se posere, myslí se nyní hlavně doslova, tak jeho okolí taktně zkrývá svou škodolibou radost.
3)
Jsou určité lidské věci, které mohou někdy postihnout každého.
4)
Viz: Neosobně.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.