Bohatý.

(Biblický slovníček)Má méně starostí o základní zajištění života. Lepší předpoklady pro život a jeho rozvinutí a naplnění. Největší starostí takového zajištěného je nedostat infarkt nebo jinak neskončit příliš či nadměrně brzy. Sociálně cítit se svým neúspěšným a ve stínu života žijícím spolubližním, to pokládá většinou za něco, co by mu mohlo život ukrátit. To ovšem nesouvisí s půstem, leda s jeho falešným pochopením. Možná jde o půst na vyšší rovině. Běžný smrtelník pak této rovině nerozumí. Je totiž půst a půst. Když se boháč postí, má životní úroveň a možnosti stále mnohem vyšší, než chudák, který se nepostí a živoří. Boháč mu ale může poradit, že by se měl víc postit, víc se modlit a víc meditovat o Božích tajemstvích a věcech. ale hlavně víc číst bibli.

Erotika a sex.

1)
Samozřejmě a nezpochybnitelně patří k půstu.
2)
V církvi se o této oblasti v souvislosti s půstem nadměrně a přespříliš, či skoro vůbec, nemluví. Pokládá se toasi za samozřejmost. Nebo naopak?

Falešný pohled na půst.

1)
Pro zdraví.
2)
Ušetřit. Skrblictví. Víc na spořitelní knížku.
3)
Zásluha před Bohem. V moderní době právě toto rapidně ubylo.

Hlad Inda.

Není to půst, ale nouze, bída. Je dobré to rozlišovat.

Hoštění ve sborech.

Naštěstí se jako téma při sborových slavnostech neuvádí půst. Dříve bývalo jednoduché pohoštění. Dnes se jde na oběd do restaurace. Některé sbory hostí stále ještě vzorově, jiné už šetří. Mnohý sbor si nedovede setkání lidí představit bez hoštění nebo jen s jednoduchoučkým pohoštěním, a tak raději nic nepořádá. Proč by se měl nechat pomluvit? Jiný sbor zase připravil pohoštění pro převeliké davy. Přišlo pár lidiček. I kdyby hosté byli samí Otesánci, stejně by všichni museli po najedení prasknout a ještě by zbylo.

Jednoduchý život.

Snadno se o tom mluví.
1)
Když si člověk může dovolit víc a má z čeho sestupovat k jednoduchosti.
2)
Vyšší vrstvy společnosti. V zaměstnání. Nutno držet krok. Člověk je tlačen k tomu, aby nevybočoval. Děti ve škole. Nevybočovat, jinak je dítě chudák. Úroveň oblékání. Restaurace. Jít s někým do cukrárny. Nedržet krok znamená nedržet partu a vypadnout. I ze sboru. Možná i z církve.

Kázání o postu.

1)
Uvědomit si: Nejsou jen věci těla.
2)
Soustředěnost k Božím věcem. Nadměrně nevěnovat čas jídlu. Ušetřit čas pro modlitbu a meditaci.
3)
Ušetřit peníze Např. Pro třetí svět.
a)
Dnes stále víc pro sociální instituce u nás.
b)
Ti tam kdesi ve třetím světě ať se víc starají sami o sebe.
c)
Méně nákladná jídla. Prosté, jednoduché jídlo. Jednoduché pití. Není třeba ani minerálka, stačí chlorová voda z vodovodu.
d)
Jednota bratrská. Jeden den v týdnu byl půst. Ušetřené peníze za stravu se věnovaly pro chudé. Ne na vkladní knížku.
4)
Půst úplný.
a)
Pak nastává riziko ochromení práce. Nepracuje se tzv. Kvůli zdraví.
b)
I ve vězení, když vězeň zahájí hladovku, nemusí pracovat. Nesmí.
c)
Odříkání: Zmrzlina. Káva. Sladkosti. Cigarety. Alkohol. Případně úplné zřeknutí se těchto věcí.
d)
Zdrženlivost v sexu a erotice.
e)
Ne záslužnictví pro zdraví. Měřítko: Ušetřené peníze se dají na dobrý humanitární účel.
f)
Dobrý humanitární účel je v posledních letech stále jasněji patrný: Ne instituci, ale pomoc konkrétnímu jedinci. Krom pomoci se navíc naváže osobní kontakt, vztah.
g)
Nepřehánět půst. Nemocný. Cukrovka. Dieta pro zdraví. Děti. Mládež. Růst. Výživa. Ale: nemlsat. Těhotenství. Nepoškozovat si zdraví. Správná životospráva. I zdraví je Boží dar.
h)
Odřeknout se něčeho. Odřeknout se superstandartu a luxusu.
i)
Odřeknutí se příjemností života. Jídlo. Sladkosti. Zábava. Povyražení. Ušetřit čas na přípravu složitých pokrmů. Čas na modlitbu, meditaci, kontakt s lidmi. Služba bližním je též forma postu. Člověk se něčeho svého zřekne. Síla. Peníze, finanční prostředky.
j)
Lze ještě povědět další a jiné věci.

Materielní hodnoty.

Půst nám ukazuje, že jsou i duchovní hodnoty. Ne samým chlebem živ je člověk. Život je víc než pokrm.

Návštěva.

1)
Návštěvě je možno šetrně sdělit, že se dnes u nás začalo s postem. Možno to i zpřesnit: právě před hodinou.
2)
Pro nás to vyjde laciněji a návštěva získá víc našeho času na rozhovor s námi.
3)
Jen v ojedinělém případě prohlásí přicházející návštěva, že před hodinou začala s postem, protože o trochu dřív obědvala.

Návštěva JK U Marie a Marty.

1)
S JK přišli i jeho učedníci, celkem 13 unavených a vyhladovělých mladých mužů po celodenní cestě v prachu a slunečním žáru.
2)
Marta pobíhá a schání kde co k nakrmení hostů. Navíc musí připravit vodu k umytí rukou i nohou. Voda byla tehdy v oné krajině vzácností. Např. Nebyly vodovody v dnešním slova smyslu. Voda se přinášela až kdo ví odkud.
3)
Marie sedí u nohou JK a poslouchá, co říká.
4)
Marta si stěžuje u hosta na svou sestru, že nepomáhá nic připravit a že nechá všecko na ní.
5)
JK: Marto, Marto, pečlivá jsi. Ale Marie vyvolila dobrou stránku. Neříká: lepší.
6)
Předpokládá se, že se při sborovém programu nesedí pouze u SB pod kazatelnou. Aspoň někteří jsou uvolněni k tomu, aby napodobovali pečlivou Martu.

Nepečujte.

1)
Kázání na hoře. Matouš 5-7. Kdo se nadměrně stará, uštve se. Není mu pomoci. Přijde na to pozdě.
2)
Nelze lacino odsuzovat. Každý vydrží jinak. Nikdy nevíme, kolik sneseme. Kde je naše hranice? Někdo je varován slabým imfarktem, jiného to klepne najednou.
3)
Bohatý a zajištěný může slevit ze svého kvaltování. Chudák kvaltuje nikoli pro luxus, ale aby uživil sebe a rodinu. Pokrytecký církevník pak prohlásí: Nemusel padnout v padesáti. Jeho chyba a vina. PB ho potrestal. Mohl se ještě více uskromnit a uskrovnit. Však já se také musím uskromnit.

Odřeknout se bombonů, sladkostí, kávy.

1)
Vhodná forma půstu. Soustředěnost k Božím věcem. Nerozptylovat se.
2)
Ušetřené peníze pro církev.
3)
Vedlejší důvody: pro zdravé zuby a štíhlou linii. Zdraví je Boží dar. Zdravá životospráva. Měla by pro křesťana být samozřejmostí.

Odříkání.

1)
Pochoutka. Zmrzlina. Cukroví. Káva. Alkohol. Finančně náročná věc. Oběd v restauraci.
2)
Program v televizi. Film.
3)
Příjemnosti života. Doporučujeme tvrdé spaní.

Paradoxy. Lidé mluví o půstu, skromnosti.

1)
Doma mají konfort a luxus, o jakém se jinému ani nesní.
2)
Co si lidé mohou dovolit a co si dovolují. Auto. Nešetří na kilometrech. Oblékání. Cesty do ciziny. Uskromlní se, nejedou do ciziny třikrát ročně, ale jen dvakrát. Dům, chata.
3)
Když někde jsou na návštěvě, čekají pohoštění na úrovni. Očekávají kulturní úroveň, i v cestování. Mluví o skromnosti, že cestovali jen v lehátkovém voze, nikoli v lůžkovém. Ale povídají to tomu, kdo tuto cestu absolvoval v sedě na místě v lidmi natlačeném kupé. Nebo i tomu, kdo vůbec nemohl cestovat, protože na to neměl.
4)
Sami projevují k hostu značný nezájem, který je zvýrazněn opravdu skromným pohoštěním. Očekávají však hoštění jako králové. Když se jim ho nedostane, nastoupí jejich pomluvy. Předpokládají, že jim se má každý věnovat.
5)
Stačit držet krok v rozběhu života. Co člověk zvládne, stihne, stačí. Kdo nestačí držet krok, je vyřazen z party.
6)
řečičky o skromnosti jsou mnohdy náležitým křesťanským oblečením v určitých církevních kruzích.

Pomluvy sboru po sborové slavnosti.

1)
Úplná katastrofa. Žádné velké hoštění. Bylo toho málo. Nestálo za to tam vůbec na tu přednášku jezdit.
2)
Bylo toho moc. Stoly se jen prohýbaly. Nedalo se to vůbec zkonzumovat. Neměli všech pět pohromadě. Na co mysleli? Vlastně neměli zájem o duchovní pivo. Materialisté jako ve světě.
3)
Hýřili pohoštěním. Kdyby tak pomysleli na lidi ve třetím světě. Raději kdyby poslali na sbírku na třetí svět místo toho zbytečného a přebytečného hoštění. Nacpali jsme se a spousta toho zbyla. Nám domů nic nedali. Jen farářům nabalili. Ti si nacpali panděro dvakrát.

Problematičnost půstu u evangelíků.

1)
V evangelické církvi je půst něco problematického. V určitých vlnách se o něm sice mluví, ale v tom smyslu, že bychom to měli vzít v úvahu a že na tom něco je. Chybí ale příklady postících se.
2)
Nejde jen o konzumaci jídla. I bohatí chtějí žít zdravě, což znamená naopak neušetření, neboť kvalitní potraviny jsou cenově náročnější. Jde i o obětování majetku na almužny, pro potřebné. Skromnost života, ale ne hromadění majetku. Ožehavé téma.
3)
Bible. Půst se často připomíná. Formy postu někdy odrazují. řečničtí matadoři doporučují hned drastické několikadenní půsty. Důraz na zásluhy také mnohé odrazuje. Špatné užití a zneužívání slov o postu. Nemění to nic na kladech. Je to přece v bibli, že ano?

Prozíral se k postu.

1)
Pak se vzpamatoval, když měl hlad.
2)
Prozřetelně prozřel prozíravým prozřením.
3)
Přestal propagovat post u druhých, když zjistil, že nejsou tak hloubí, aby sbírali pro jeho doporučované účely to, co ušetřili svým postem. Došlo tedy k tomu, že se prozíral z postu.
4)
Viz: Neosobně.

Příklad předvelikonočního půstu. (06).

1)
Farářský důchodce (ale v Berlíně) informoval: V době postní před velikonocemi nepiju víno, ale kávu ano. Ale s hostem si víno rád dám.
2)
Viz: Neosobně.

Příklad velkopátečního postu. (06).

1)
Horlivý lajk na Velký pátek nepije černou kávu.
2)
Viz: Neosobně.

Půst.

1)
Ne nutně vždy úplná hladovka.
2)
Zřeknout se na čas luxusu, např. Cigaret, alkoholu, kávy, televize, sladkostí, zbytečného ježdění autem, dovolené, sexu a pod.
3)
Ušetřené peníze nepřiložit na knížku, ale obětovat na práci církve nebo na humanitární účely.Nebo, a to by bylo nejušlechtilejší vynaložení ušetřených peněz, pro konkrétního potřebného, např. Pro postiženého. Usnadnit mu nebo mu zpříjemnit život.
4)
Druhem půstu může být i návštěva nebo pomoc různě potřebnému: Nemocný. Postižený. Starý. Osamocený. Bezdomovec. Umírající. Opuštěný.
5)
Půst a modlitba patří pospolu dohromady.
6)
Slovo půst může někomu souznít se slovem píst, který táhne.
7)
Když evangelík slyší slovo půst, tak hned neslyší nebo rázem přestane slyšet. O instituci půstu dobrý evangelík nechce nejen slyšet, ale ani vědět. Nejen proto, že to jeho dědům zavánělo katolictvím.
8)
Před velikonocemi je 6ti týdenní postní doba. Evangelíci vědí, že by se na vesnici (měst se to netýká) neměly konat muziky, bály a jiné zábavy veselejšího a rozpustilejšího rázu. Vědí to ale jenom proto, že to dodržují katolíci a ku podivu i řada ateistů nebo lidí již sekularizovaných.
9)
Půst je něco jiného nežli dieta či zdravá životospráva.

Půst. (02).

1)
Půst není v současné církvi něčím milým. Ani nadměrné řeči o něm.
2)
Prorok Izaiáš má silné sociální motivy i v souvislosti s půstem.
3)
Půst by měl začít od oltáře. V dnešní praxi od Olympu. Dovedeš si něco takového vůbec představit? Bylo by to ale dobrým příkladem i pro nižší složky církve.
4)
Faráři by se rovněž mohli trochu postit.
a)
Třeba by se mohli vzdát přilepšení k platům z PF.
b)
Mohli by činit pokání za to, že nekázali tak dobře, aby se církev pořád nesunula směrem dolů do propasti zanikání.
5)
Kdyby církevní lid dole viděl příkladný půst a příkladné pokání vyšších (hornějších) složek církve, třeba by to s lidmi hnulo, aby se také začali postit a sahali hlouběji do kapsy a platili by více a radostněji na církevní účely.
6)
Nějaký superrealismus nějakého superrealisty není v církvi vítán, žádoucí, požadovaný, potřebný a chtěný.

Půst naoko.

1)
Efektně se naodiv pošpinit popelem. Slušivě podle poslední módy.
2)
Uvnitř zůstane tvrdé srdce bez sociálního cítění.
3)
Izaiáš 59 nehoruje proti půstu obecně, jako takovému, ale proti formalismu a okázalé společenské zvykovosti. Dělit se s potřebným o chléb či o něco z životní úrovně je výrazem pravého půstu.

Půst radosti.

Je orientován na nové.

Ramadán.

1)
Osmý měsíc lunárního muslimského kalendáře. V tomto měsíci byl mohamedánům dán korán.
2)
Postní měsíc. Správný muslim se postí od východu slunce až do slunce západu po celý měsíc. Dolní věková hranice není stanovena, předpokládá se asi 10 let. První půst je pro dítě rodinná slavnost, jakési uvedení do dospělosti. Výjimky v půstu mají nemocní, staří, kojící ženy, těžce pracující, příp. Další. V moderní době k tomu přibyla i některá zaměstnání náročná pro chod společnosti.
3)
Půst je doprovázen dobrými skutky. Nakrmit hladového, po západu slunce. Vzájemná pohostinnost. Slavnosti i na ulici. Vytváří se společenství, sounáležitost víry. Společně se zachovává korán. Sebezapření dne je vystřídáno hojností v noci. Lze v tom vidět i náznak kontrastu života na zemi a v ráji. V tomto měsíci se více než jindy navštěvují přátelé, příbuzní a konají se poutě k hrobům předků. Prezentuje se spojení (společenství, obcování) přítomných, minulých i budoucích.
4)
Fyzická námaha. Hladovění a žíznění přes celý den po celý měsíc. Nedostatek spánku. Noční život. Moderní způsob života s větším počtem výjimek nutí k různým formám náhradního půstu, obvykle v souvislosti s almužnou, se sociální aktivitou.
5)
Kolektivní, veřejná oslava boha. Rozměr vděčnosti bohu za plnost života.
6)
Mohamedáni mají půst celý měsíc. To znamená, 30 dní. Ale nikoli nocí. Když ale půst skončí, dají si do nosu a vyhodí si z kopýtka. Je to slavnost. Trvalý půst. Skromnost života.

Skromnost.

1)
Jednoduchost života. Důsledky i pro zdraví. Plnost života.
2)
Duchovní základna. Důsledky i na (pro) zdraví.
3)
Pomoc pro psychickou vyrovnanost.
4)
Skromnost ale znamená, že člověk může z něčeho slevovat. To, co je pro jednoho skromnost, je pro druhého životní maximum s velkým vypětím.

Soustředěnost na jídlo.

1)
Zjednodušit přípravu. Neděle. Točit se kolem jídla. Mnohdy přijde návštěva. Sejde se ale rodina. Příležitost kontaktu mezi lidmi, když v týdnu není čas. Pro nadměrné vaření se pak ani třeba nejde do kostela. Dříve se i návštěva přibrala do kostela. Zůstane se s ní doma.
2)
Pamatovat:
a)
Rodina pohromadě. Děti jsou třeba přes týden na internátě. Příležitost pohovořit si. Změněná situace ve srovnání s dobou před mnoha desetiletími. V každém případě se to týkalo (jen) určité společenské vrstvy.
b)
Post vlastní. Ne nutit druhé.
3)
Naarden. Reformovaný sbor.
a)
Půst v neděli. I když je návštěva z Československa.
b)
Nanejvýš káva a sušenka. Bez kávy by se totiž Holanďan nadlouho neobešel. Káva je pro Holanďana samozřejmost i ve chvíli postu.
c)
Obdobně: Ve středověku bylo nadbytekryb, takže služebnictvo je odmítalo jíst. Ryba byla proto postním jídlem.
d)
V Holandsku ovšem v neděli o hodně později následovala i velmi jednoduchá prostá postní večeře. Pravdou ovšem je, že když si odmyslíme šetrnostní důvody, nejen fin., ale i časové, otevírá se dobrá příležitost soustředěně a klidně pohovořit s hosty a věnovat se jim. Čech má pochopitelně ve svých zavazadlech nějakou tu tatranku a kus sýra nebo uheráku, neboť dobrý Čech se v cizině s kusem chleba nikdy neztratí, jak známo.
4)
Nepochopitelnou pravdou v této souvislosti ovšem zůstává, že když Holanďané přijedou na oplátku do Česka, počítají i v neděli s plným nepostním stolem.

Šetrnost, skrblictví, půst.

Rozlišovat všecky tři oblasti. Navíc odlišit: zdravotní dieta.

Široké oblasti.

Půst tam zasahuje. I pouhé řeči o půstu.

Ušetřený čas.

1)
Věnovat: Modlitba. Meditace. Služba potřebným, nemocným, postiženým. Kontakt s lidmi. Práce pro církev. Četba bible.
2)
Toto vše se v církvi říkalo před desetiletími s vážnou tváří. Mnozí se posmutněle a vážně tvářili, že jako ano. Dnes je to mladé generaci i v církvi většinou pro smích.

Ušetřený čas.

1)
Věnovat jiné práci, rozmnožovat majetek.
2)
Věnovat práci pro sbor, pro církev.
3)
Pomoc potřebným bližním. Služba. Bez odměny.
d)
Modlitba. Meditace. Četba bible.

Ušetřené peníze.

Věnovat: Pro církev. Pro humanitární instituce. Pomoc konkrétnímu potřebnému.

Ušetřené peníze.

1)
Na knížku.
2)
Sbor. Církev.
3)
Humanitární instituce.
4)
Potřebný konkrétní bližní.
5)
Sbírka na třetí svět.

Věci tělesné.

Uvědomit si, že nejsou jen věci tělesné. Člověk si to víc uvědomí, když mu něco chybí, něčeho se mu nedostává, když něco nezbytného postrádá. Zdraví si člověk rovněž více uvědomí a ocení je, když je nemocen.

Večeře Páně.

1)
Zvláště v některých reformovaných sborech (či ve sborech reformovaného původu) byla VP významnou událostí zasahující hluboko do rodin členů sboru.
2)
V mnohých rodinách došlo večer před VP (sobota, zelený čtvrtek) k mimořádnému setkání. Při krátké rodinné pobožnosti si všichni podali ruce na znamení vzájemného odpuštění. Příp. Se taková záležitost uskutečnila ráno před bohoslužbami, kdy se vysluhovala VP. Ráno se držel půst, jedlo se až v poledne po návratu od VP.
3)
Nešlo jistě především o dietní záležitost nebo o správnou životosprávu. Byla to výborná příležitost společného setkání rodin na hlubším základě. Znamenalo to utužení vzájemných vztahů.
4)
V současné době se ani ve farářských rodinách nadmíru nepraktikují někdejší (dávné) zvyky, které pamatují ještě starší církevní pamětníci. Dnes jde o velmi vyjímečnou záležitost, i když církev o tom raději mlčí a pomlčí. Kvalt moderního života převálcovává i evangelické rodiny. V každém případě mnohem víc než rodiny katolické.

Velikonoční půst.

1)
40 dní (6 týdnů) před velikonocemi je postní doba. Křesťan se dříve měl zdržovat některých jídel, zvláště masa. Nekonaly se zábavy, bály, tancovačky. V moderní době někteří křesťané doporučovaly zvdát se kávy, alkoholu, zmrzliny, sladkostí, cigaret, pokud takový křesťan vůbec kouřil.
2)
Ve velikonočním týdnu (květná neděle až velikonoční neděle, vzkříšení JK) byl mimořádný zostřený půst.
3)
V současné době se velikonoční půst v evangelickém prostředí zachovává jen velmi vyjímečně. U některých jednotlivců.
4)
Viz: Neosobně.

Vnější projevy půstu.

1)
Pošmournost.
a)
Namazat se popelem, příp. Si do něj lehnout. Obtížné v moderní době, popelnice nejsou dost velké, i když by místo popela v nich stačil smrad ze zbytků.
b)
Oděv z pytloviny. Na ulici by se takový člověk nepřehlédnutelně pěkně vyjímal.
2)
Ne jen vnější projevy. I vnitřní náplň.

Vtipy a vtípky o půstu.

°1) Dělají sytí.
2)
Neetické vůči hladovým, strádajícím, postiženým.
a)
Je trapné, že něco takového lze občas potkat i v církvi. Hodní a dobře situovaní věřící se někdy dovedou snížit k nejapným a urážlivým vtípkům.
b)
Otázka sociálního cítění je v církvi velmi složitá.
c)
Na druhé straně je mnohé jasné po prvním asociálním rádoby vtipu.

Základní věci k uhoštění.

1)
Psí suchary a nejlacinější čaj.
2)
Dobrá rada pro jiné. Když přijdu já, nemusíte se ale mou radou řídit.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.