Poutnickost.

(Biblický slovníček)1) Od nepaměti usilovali lidé o usazený způsob života.
a) Je to pohodlnější.
b) Je to bezpečnější.
c) Je to jistější. Základní jistoty jsou pevnější a jistější.
2) Většina lidí od nepaměti žila usazeným způsobem života.
a) Dokonce na jednom místě.
b) Určité putování v nějaké formě mělo skončit usazeností.
c) Izraelští kočovníci na poušti byli povzbuzováni, posilováni a hnáni vpřed vidinou usazeného způsobu života v zaslíbené zemi.
3) Ideály.
a) Jistota života. Zajištěnost.
b) Vidina budoucnosti.
c) Pohoda života.
d) Mít pevné místo na zemi. V zesílené podobě je to vyjádřeno v Genesis 11. Stavba babylonské věže a města kolem.
1. Učiňme si jméno.
2. Abychom nebyli rozptýleni po vší zemi.
3. Náznak při stavbě: Stavějí lidé, kteří přišli, putovali.
4) Doputování Izraelských.
a) Do Kanánu. Zaslíbená země. Usazenost po náročných dobyvačných akcích. Klidně pod svým vinným kmenem si bude každý bydliti. Izaiáš 2. Micheáš 4.
b) Vidina jistoty budoucnosti se (aspoň v počátcích dějin víry Izraele) vázala pouze k pozemské zemi.
1. Ve vztahu víry a spoléhání na Hospodina, který dává požehnání, zajištěný a usazený život.
2. Rozměr věčnosti se začal ve víře Izraele uplatňovat postupně později.
3. Neplný a neplnohodnotný posmrtný život v podsvětí, doslova v zemi stínů a smrti, nikoho pochopitelně nepřitahoval. Izraelce to však nadmíru netrápilo. Koncentrovali aktivitu života k Božím zaslíbením na této zemi. Jedná se o obdivuhodný úkaz víry v dějinách.
c) Malý Izraelský národ dokázal zvládat a zvládnout svou situaci mimořádně skvěle díky víře v Hospodina.
1. Okolní velké národy vytvořily veleříše a zanechaly mohutné stavební památky (např. pyramidy). Tyto památky jsou stále zdrojem příjmů z turistického ruchu.
2. Izrael zanechal knihu. Starý zákon. Tato kniha byla čtena v průběhu dějin a je neustále čtena miliony lidí.
5) Reálná naděje v tomto životě na zemi je v každé době, všude a vždy vázána k majetku.
a) Abraham měl naději v pozemském životě i ve výhledu do budoucnosti.
1. Vypjatě usiluje o to, aby měl potomky, kteří zaplní krásnou kananejskou zemi.
2. Abraham dokáže bohatnout. V Kanánu i v Egyptě. Když je třeba aktuálně okamžitě zaplatit rodinnou hrobku v Machpelach (fakticky občanství), odkudsi vytáhne 400 šekelů stříbra. Je to něco přes 3 kila stříbra.
b) Abrahamovi otroci nemají v bibli ani jméno, až na dvě výjimky (Eliezer, Agar).
c) Otroci ve starověku neměli naději v životě ani po smrti.
1. Faraony umístily balzamované do pyramidy. Otroky nechali někde pohozené k sežrání mrchožroutům. Později je někam zahrabávali.
2. Boháč z Ježíšova podobenství měl slavný pohřeb. Lazara kamsi zahrabali jen tak.
d) Nevolníci ve středověku nebyli v plnosti lidmi stejně jako otroci ve všech dobách.
e) Chudí měli vždycky menší šanci se v životě uplatnit a rozvinout. Výjimky potvrzují pochopitelně pravidlo.
f) Archelaos (740 ante): Vposledu člověk může spolehnout jen na dvě věci: Na peníze a na sebe sama.
1. Ergo kladívko: Zajistit se v přítomnosti a pro budoucnost (pokračování rodu) obstaráním si majetku.
2. Červi sežerou každého, bohatého i chudého. Případně se může jednat o variantu popelovou nebo jinou.
3. Záleží ale na tom, co bude do těch červů.
6) Naději pro budoucnost podle Talmudu nemají:
a) Chudý.
b) Bezdětný.
c) Slepý.
d) Malomocný.
e) Možné doplňky, např.: Kdo má rakovinu, ajds a pod.
7) Faktory pro usazenost a uplatnění se v životě s možností rozvinout se.
a) Osobní vybavenost.
1. Schopnosti.
2. Zdraví.
b) Peníze.
1. Umění peníze získat.
2. Umění peníze zdědit. Tedy: Schopnost narodit se v bohaté rodině, kde kápne možnost zdědění.
c) Vzdělání. Přístup ke vzdělání lepšímu a širšímu souvisí pochopitelně mimo jiné s penězi. Např. možnosti zahraničních pobytů a pod.
d) Konexe. Rodinné, klanové a jiné.
8) Naděje v bibli.
a) Pro všechny. V životě časném i věčném.
b) Realismus bible: Bible počítá s rozdílností mezi lidmi. Předpokládá takřka jako samozřejmost společenské, majetkové, třídní a další rozdílnosti mezi lidmi.
c) Bible se snaží přetvářet lidskou společnost k lepšímu nikoliv zvnějšku (např. revoluce), ale zvnitřku.
1. Jde o vylepšované mezilidské vztahy pod dotekem víry v Hospodina, v JK.
2. Historická realita dějin církve a dějin ovlivněných církví je však v tomto směru leckdy velmi šedivě nebo dokonce velmi černě reálná.
3. Romantizující a idealizující pohledy na minulost i církve s vybíráním jen některých (kladných) faktů a s jejich vytrháváním z historického (dobového) kontextu nemění nic na realitě samé.
e) Střední vrstva společnosti.
1. Bible se nejvíc koncentruje ke střednímu stavu společnosti.
- Prorok Izaiáš. Hájí zájmy středního stavu proti náporu zbídačování.
- Skutky apoštolů. Misie v NZ. Zájem se koncentruje (i jmenováním) k lidem dobře zajištěným a usazeným.
2. Bible povzbuzuje aktivní lidi k tomu, aby se na společenském žebříčku vyšvihli o kousek výš.
3. Lidem ze střední vrstvy obyvatelstva dá mnohdy hodně úsilí a námahy, aby se do středního stavu dostali a aby se tam udrželi.
4. V době JK patřilo ke střednímu stavu asi 10 procent obyvatelstva. Superbohatých bylo asi jedno procento. Chudí a otroci tvořili zbytek populace.
5. V moderní době tvoří střední stav téměř 90 procent obyvatelstva. Superbohatí zůstávají na jednom procentu. Chudí a různě pod životním minimem tvoří v moderních státech 10 až 15 procent obyvatelstva.
6. V církvi dnes zůstávají ponejvíc lidé ze středních vrstev obyvatelstva, tedy lidé usazení a aspoň základně zajištění. Včetně důchodců.
- Lidé pod určitou hranicí životní úrovně se v církvi neudrží. Je to dáno mimo jiné tím, že církev postupně stále víc přestává být společenstvím a stává se spolkem.
- Superboháčům je církev většinou málo.
- Ani lidem hodně přemýšlivým a myslícím mnohdy církev není schopná nabídnout možnost uplatnění se.
9) Vesnický způsob života.
a) Stále ještě přežívající ideál církve. Parochiální struktura církve. Sbory podle místa bydliště.
b) Americký způsob života. Migrace obyvatelstva. Skupiny zájemců (známí, klan, společné zájmy, blízkost) se dávají dohromady a vytvoří si kongregaci.
c) ČCE. Zmenšující se církev.
1. Usnadňuje to celkovou přehlednost.
2. Zvyšuje se a narůstá riziko ponorkového syndromu.
3. Se snižujícími se možnostmi uplatnění se v církvi (nedostatek peněz, snížené nabídky z ciziny, včetně kontaktů) roste klanová aktivita s hesly, jako např.: Známým a po známosti. Já na bráchu, brácha na mne. Ruka ruku myje. Dnes já podržím tebe, zítra ty mě.
d) Koncentrace k majetkovému zakotvení života i církve se stupňuje.
1. Roste potřeba peněz vzhledem ke snižující se členské základně církve (úbytek platičů) a k nárustu šíře církevních aktivit.
2. Vytrácí se rozměr věčnosti v církevním zvěstování. Je to přirozené.
- Dobře pozemsky zajištění saduceové v době JK rovněž neměli zájem o věčný život.
- Chudší farizeové v život věčný věřili.
10) Domov.
a) Člověk má domov tam, kde byl a je šťastný.
b) Člověk má domov tam, kde má své peníze.
1. Majetek.
2. Peníze. Ty se snadně převedou na různá konta.
c) Abraham si zajistil domov v Kanánu zakoupením rodinné hrobky. Jeskyně v Machpelach. Jednalo se fakticky o zakoupení občanství.
d) Pavel: Nemáme zde (na zemi) místa zůstávajícího. Vyhlížíme místo budoucí. Vyhlížíme příbytek učiněný nikoliv lidskou rukou, ale věčný v nebesích.
e) Jistota jedině v Bohu: Všeliké tělo je jako tráva a jeho vzácnost je jako květ polní. Tráva usychá. Květ opadává. Ale SB zůstává na věky.
11) Putování nejen jednoho života.
a) Mladá rodina se přistěhovala za prací do nového kraje. Rodina se uplatnila dobře pracovně a velmi dobře zapadla do nového prostředí.
b) Vnitroregionální vazby jsou dány především příbuzensky a známostně. Rovněž i majetek umožňuje uplatnění se v o trochu vyšších kruzích.
c) Rodina neměla šanci zapadnout plně do prostředí i s výhledem do budoucna. Děti vystudovaly a přestěhovaly se za prací jinam. Hlavně si však za životní partnery nezvolily nikoho z místních regionálních příbuzenských souručenství.
d) Staří manželé nakonec prodali byt a odstěhovali se blíž k dětem. Předpokládali docela rozumně, že na stará kolena jim spíše pomohou děti nežli nepříbuzní.
e) Na místním vesnickém hřbitůvku zůstal rodinný hrob, který si manželé obstarali v domnění, že jejich rodina zakotví v jim milém a blízkém kraji, který jim přirostl k srdci.
f) Dožívajícím manželům zůstávají a zůstanou až do konce jejich života pěkné vzpomínky na prožitou větší část aktivního života v jim blízkém kraji.
1. Zůstanou i občasné kontakty s řadou přátel a známých.
2. Ale vzpomínky blednou a lidé stárnou a umírají.
g) Děti vyrostly v domově rodičů. Vychodily tam i základní školy. Mají kamarády z dětství a ze školy.
1. Ale pracovní vypětí a vytíženost utlumuje vzpomínky i vazby. Občasná slábnoucí vzpomínka a ještě občasnější návštěva či jiný kontakt ovšem zůstává. Ale jinak nic moc.
2. Pokud budou žít rodiče, budou nostalgicky udržovat rodinný hrob, do něhož umístili před mnoha léty své rodiče, kteří se k nim přistěhovali.
3. Určitou nadějí či nadějnou možností je, že se děti s přibývajícím věkem a snad i s přibývajícím časem třeba ve svém důchodovém věku začnou rozpomínat a se sníženou nostalgičností budou ještě i dál udržovat rodinný hrob.
4. Vnuci. Ti už nebudou mít vztah ani k rodinnému hrobu.
h) Kdyby se rodičové zmohli majetkově trochu víc a obstarali si domek nebo chatu, tak by možná nenostalgický zájem následných generací o někdejší domov pokračoval.
12) Viz: Neosobně.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.