Otroctví Izraele v Egyptě.

(Biblický slovníček)0) Vhodné biblické verše:
a) Jozue 1: Hospodin slibuje Jozuovi: Neboj se. Nenechám tě padnout. Neopustím tě.
b) IZAIáš 41, 10: Neboj se, já jsem s tebou. Posilním tě a pomáhati budu tobě.
c) Izaiáš 41, 14: NEboj se, červíčku Jákobův. Já ti budu pomáhat. Praví Hospodin, vykupitel tvůj, svatý Izraelský.
1) Jak se izrael dostal do Egypta.
a) Josef. Správce Egypta. Vezír. Pozval svou rodinu do Egypta. Na lepší.
b) Josef. Záchrana rodiny před hladem. Jenže:
1. Jiní též přežili v Kanánu. Jezdili do Egypta kupovat obilí.
2. Vezír Josef mohl snadno své rodině dodávat obilí v hojném množwství.
c) Neprozřetelnost a neprozíravost Josefa.
1. Neodhadl budoucnost.
2. Jednou umře.
3. Co bude s jeho rodinou?
4. Tzv. prorocká funkce církve, věřících.
2) Po staletích.
a) Mnoho Izraelců.
b) Zachovali si své náboženství.
1. Nepřizpůsobili se Egyptu.
2. Něco drželi.
3. Cizí element etnicky i nábožensky.
c) Jiná dynastie. Na minulé zásluhy se už nehledí.
d) Izraelci neměli zlé záměry proti Egyptu, ale Egypťané uvažují pragmaticky v oblasti reálného možného.
1. Co kdyby vtrhli nepřátelé. Izraelci jsou dosti silní a mohli by se přidat na jejich stranu.
2. Cizorodost náboženská (ideologická) není vhodná pro jednotu říše. Narušení morálně-politické jednoty země.
3) Snaha srazit Izraele. Snížit jeho vliv a sílu.
a) Zotročení. Cihly. Stavba pohraničních pevnostních měst Fiton a Ramese. Násilné zotročení.
b) Zvyšování výkonů. Tyranie. Surovosti vůči dospělým.
c) Proti nejslabším. Děti.
1. Izraelské porodní báby mají zabíjet chlapce. Dobré svědectví o porodních babách: Bály se Hospodina. Nesnížily se k vraždění dětí.
2. Topit izraelské chlapce v Nilu. Pod trestem smrti za neuposlechnutí. Rodiče byly povinni zabíjet vlastní děti. Chlapce.
4) Boží jednání. Viděno podle měřítek našeho jednoho života: Na dlouhé lokty.
a) Čas musí dozrát.
1. Ne nedozrát, ani přezrát.
2. Galatským: Když přišla plnost času, poslal Bůh svého syna JK.
b) PB začíná u dětí.
1. Malý Mojžíš. Potrvá to, nežli vyroste.
2. Samson. Zaslíbení rodičům. Co mají dělat, jak mají soudce Samsona vychovávat.
3. Izaiáš. Mluví o dítěti, které přinese spásu. Proutek z pařezu Izai. Dlouho to trvá, nežli vyroste.
4. Jan Křtitel. Předchůdce JK. Zaslíbení narození.
5. JK. Narození v Betlémě. Pak 30 let čekání.
5) Mojžíš.
a) Vychován na Egyptském dvoře. Izraelec získal egyptské vychování, vyšší životní úroveň. Měl být poháněčem Izraelců ve službách Egypťanů.
b) Mojžíš si mohl dobře žít. Občas mohl někomu pomoci a sklízel by vřelé díky svého porobeného lidu. Přece se nedá zase tolik dělat, že ano?
c) 40 let. Pokus o vzpouru. Zabil egyptského dozorce. Jenže Izrael byl nejednotný. Prali se mezi sebou. Útěk Mojžíše z Egypta.
d) Madiánská země. Mojžíš má smysl pro spravedlnost. Zastal se u studně pastýřek. Dostal se do rodiny madiánského šejka. Oženil se s jeho dcerou. Relativně pohodlný život. Zapomínal na své trpící soukmenovce v Egyptě.
6) Povolání Mojžíše.
a) Pásl stádo u hory Oreb. Sinaj. Zas nic moc, šejkův zeť osobně pásl.
b) HOřící keř. PB si používá tohoto prostředku, aby získal Mojžíšovu pozornost. Neulpívat u toho keře. Je možných několikero vysvětlení, jak se to technicky odehrálo.
c) Svatá země. Blízkost Hospodina. Zut si boty. Způsob projevu úcty. My dnes např.: Sundat si klobouk nebo čepici.
d) PB sděluje: Nezapomněl na svůj lid v Egyptě. Mojžíš už pomalu ano.
e) Povolání Mojžíše k vysvobozovací akci. Hospodin mu bude v zádech. Tentokrát to nebude dělat ve své síle a s vlastní lidskou horlivostí. Navíc dozrál čas, když se o záležitost zajímá Hospodin.
7) Výmluvy Mojžíše.
a) Nedivíme se Mojžíšovi, že se mu nechce poslechnout.
b) 80 let. Více nežli zasloužilý důchodový věk.
c) Riziko. Před 40ti lety musel uprchnout. Nepromlčený zločin podle egyptských zákonů.
d) Lidsky nesnadné. Je třeba nejdříve sjednotit Izraele.
e) Egypt byla tehdy světová velmoc. Nenechá si diktovat od otroků.
f) Farao se pokládal za boha na zemi. Nebude chtít uznat autoritu Hospodina, Pána.
8)Boží jméno. Jsem, který jsem.
a) Řada pěkných a vtipných výkladů, co to znamená. Správné a oprávněné výklady. Nezatěžovat tím však kázání. Zdaleka ne vždy jsou pod farářovou kazatelnou učení teologové.
b) Boží přítomnost. Imanuel. Bůh s námi. Boží inkarnace v JK. Boží kondescendence, sestup, sklonění se.
9) Retrospektivní pohled: Zázrak. Izraelci nakonec vyšli z Egypta. Jediný, jedinečný případ v dějinách ve starověku, aby se otroci takto osvobodili z otroctví.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.