Josef Egyptský.

(Biblický slovníček)1) Když se hebrejský otrok Josef stal egyptským vezírem, okamžitě začal shromažďovat zásoby obilí pro blížící se léta neúrody.
a) Pak a tak zachránil svou prozíravostí Egypt před hladem.
b) Prodejem královského obilí naplnil Josef královskou kasu k prasknutí.
c) Když už lidé neměli peníze, a přesto nechtěli umřít hladem, odkoupil od nich pro faraona za babku jejich pole.
d) Když už Egypťané neměli ani svá pole a stále chtěli žít a neumřít hlady, koupil je i s jejich rodinami do faraonova otroctví.2).
1. To, co se tak úspěšně zdařilo Židovi Josefovi, se nikdy předtím nepodařilo žádnému egyptskému pohanovi.
2. Žid Josef to udělal pro pohanského pána.
2) Potomci zachráněných, ale zotročených Egypťanů a potomci faraona se nepěkně odvděčili potomkům Josefovým. Zotročili je.

Josef Živitel.

1)
Josefovské příběhy: Genesis 37 - 50.
a)
Krásné a poutavé příběhy. Novela.
b)
V narativním vyprávění je vloženo mnohé z etiky víry v Boha.
2)
Josef přinášel otci Jákobovi zprávy o svých bratřích. Zlou pověst o nich.
a)
Nejednalo se o dětského žalobníčka nebo o konfidenta či jinakého donašeče.
b)
Dohled nad tím, aby bratří nedělali zlé věci, které by poškozovaly zájmy Jákobovy rodiny a Božího lidu v kanánském pohanském prostředí.
c)
Některé zlé činy čtyř nejstarších Jákobových synů:
1.
Ruben. Vyspal se se svou nevlastní matkou. Genesis 35.
2.
Simeon a Lévi. Svévolně se dopustili masakru v Sichem kvůli sestře Dině. Genesis 34.
3.
Juda. Vyspal se se svou snachou Támar, kterou si spletl s lehkou ženou. Když otěhotněla, chtěl ji dát upálit.
3)
Josef podléhal pokušení pýchy. Koledoval si o to, aby se při něm naplnilo lidové přísloví: Pýcha předchází pád.
4)
Celý život a v každé situaci platilo o Josefovi: Hospodin byl s Josefem. Josef byl s Hospodinem.
5)
Bratří prodali Josefa do egyptského otroctví za 20 stříbrňáků. Každý z toho získal 2 stříbrňáky.
6)
Josef nepodlehl svodům Putifarky, i když by pro něj mohlo být výhodné, kdyby měl v zádech vlivnou paničku. Putifar byl velitelem královské osobní stráže.
7)
Před faraonem vyznává Hospodina. Odvaha. Faraon se sám pokládal za boha.
8)
Josef vedl pedagogicky bratry k hlubokému poznání jejich viny. Nepadl jim hned kolem krku, aby jim lacino vnucoval laciné odpuštění.
9)
Jako vezír svým rozumným vládnutím zachránil Egypt před hladem. Pomáhal i obyvatelům v okolních zemích.
10)
Josef syčák.
a)
Rozprodávání obilí v době hladu.
1.
Josef využil nouzi Egypťanů a zotročil je zcela pro faraona.
2.
Nejprve od nich bral peníze.
3.
Když už neměli lidé čím platit, obral je o pole a další majetky.
b)
Když už lidé neměli nic a nechtěli zdechnout hladem, přiměl je, aby sami sebe prodali do otroctví faraonovi.
1.
Josef to tedy udělal legální cestou.
2.
Všichni obyvatelé Egypta byli fakticky otroky božského faraona.
c)
To ovšem na druhé straně byl precedens, který se později nevyplatil Izraelským.
1.
Farao chtěl Izraelce obdobně zotročit.
2.
Izraelci žili totiž za Josefa v Egyptě na výsluní svobody, o kterou Josef připravil Egypťany.
11)
Josef žil na výsluní u egyptského dvora spřízněn s nejvlivnějším egyptským šlechtickým rodem. Přitom si zachoval víru v Hospodina a vedl k víře své oba syny.
12)
Josef pozval otce Jákoba a své bratry do Egypta, aby je zachránil před hladem a aby jim zajistil lepší a lehčí život po stránce materielní.
a)
Jákobovci mohli zůstat v Kanánu.
1.
Nebyl přece problém, aby jim těch 7 neúrodných let jako egyptský vezír štědře posílal obilí.
2.
Tím, že pozval svou rodinu do Egypta, způsobil fakticky otroctví pozdějším potomkům.
3.
Zpočátku však své blízké dokázal protekčně zajistit na úrovni.
b)
Nevirtuální pohled na strukturu bible. Nelze vše harmonizovat tak, jak se to v církvi běžně harmonizuje a obrušuje při probírání biblické dějepravy.
13)
Egyptský vezír Josef vyslovil přání, aby jeho kosti byly později pohřbeny v rodinné jeskyni Machpelach u Hebronu. Jednalo se o hrob v souvislosti s vírou v Hospodina a s nárokem na zemi Kananejskou. Neměl místa zůstávajícího v nějaké hrobce egyptských velmožů.
14)
Objektivně vzato: Josef pomohl Egyptu i svým. Ty investice do pomoci svým byly nepatrné vzhledem k tomu, co dobrého vykonal pro Egypt. Navíc byl příchod pasteveckých skupin do Egypta pro Egypťany přínosem.
a)
Zdroj masa a kúží.
b)
Egypťané byli zemědělci. Pastevectví, pokládané za podřadnější práci, přenechávali podřadnějším lidem.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.