Dialog mezi náboženstvími v bibli.

(Biblický slovníček)1) eliáš na Karmeli. 1 Královská 18. Pobití nepřátelských bálových kněží a proroků.
2) Pavel na Areopagu v Aténách. Skutky 17. Misijní kázání.
3) JK posílá své učedníky do celého světa, aby mu získávali další učedníky.
a) Aby byli rybáři lidí.
b) Misie. Matouš 28.
4) Soužití mezi náboženstvími v době SZ bylo v praxi po celou dobu dějin Izraele.
a) Pokud nedocházelo k extrémním výstřelkům na jedné nebo na druhé straně, pak spolužití fungovalo.
b) Izraelští měli spíše dlouhodobou strategii: Aby pohané byli strženi příkladem Izraelských.
c) V praxi to dopadalo mnohdy naopak: Izraelci byli zlákáni pohany k modloslužbě.
5) S pojmem dialog souvisí: Komfrontace, misie, ekumenismus, symkretismus.
6) Konkrétní příklady ze SZ:
a) Abraham.
1. Jako cizí přišel do Kanánu.
- Stavěl oltáře a vzýval jméno Hospodinovo.
-Ze všech sil usiloval o dobré soužití se starousedlíky, s pohany.
2. Od Emorejců )starousedlíci) si koupil jeskyni v Machpelach jako pohřebiště pro svou rodinu.
- Zaplatil za to horentní sumu 400 šekelů stříbra.
- Znamená to: Abraham nebyl chudý pastýř. Jeden šekel byl ždibec přes 8 gramů stříbra. Někdy se počítalo s velkým šekelem (17 gramů).
3. Pro srovnání:
- Roční mzda pastýře byla 3-4 šekely.
- Válečný vůz (starověký tank) stál 600 šekelů, k tomu bylo třeba koupit dva koně. Jeden kůň stál kolem 200 šekelů.
4. Abraham si fakticky koupil domovské právo (občanství) v pohanském Kanánu.
b) Doba soudců. Izraelci byli slabí a měli se co ohánět, aby si udrželi svou svébytnost v pohanském moři kolem.
c) Král David. Vojensky si podrobil a zčásti zmasakroval okolní pohany.
d) Král Šalomoun.
1. Používal taktiku a metodu Habsburků (vdavky a ženitby). Bral si do svého haremu dcery okolních králů a šejků, tím nastolil mír.
2. Protože byl nejen moudrý, ale i mocný a bohatý, šířil se jeho vliv i s jeho náboženstvím do okolí.
3. Ale jeho ženy později odklonily jeho srdce od Hospodina.
- Měl jich za celý svůj život celkem tisíc.
- Realisticky viděno: Ve 40 letech aktivního věku a výkonnosti připadá prakticky 25 žen na jeden rok.
- Bible ku podivu nemluví o celé armádě Šalomounových potomků.
4. Tradiční a realistický pohled na Šalomounovu dobu ohledně náboženství.
- Tradiční biblický pohled. Ke konci Šalomounova života došlo v Izraeli k náboženskému sesuvu. Ženy z královského harému strhávaly Šalomounovo srdce ke svým modlám.
- Reálná možnost. V relativně synkretické náboženské rozplizlosti došlo postupně hlavně v důsledku postavení Hospodinova chrámu k náboženskému pročišťování ve prospěch víry v Hospodina.
e) Po rozdělení země po Šalomounově smrti se na jihu v Judstvu držela víra v Hospodina.
1. Kolem chrámu v Jeruzalemě.
2. Více méně a více méně pravidelně docházelo k odstraňování pronikajícího modlářství.
f) Na severu zachránil víru v Hospodina (po lidsku viděno) prorok Eliáš proti králi Achabovi a královně Jezábel, kteří fedrovali boha Baala, který byl representantem vyšší životní úrovně ve spojenectví s bohatou Foinicií.
g) Nedoceňovanou a jen krátce trvající náboženskou reformaci krále Joziáše je třeba vysoce hodnotit. Byla pro Izraelské (Judské) impulzem k přežití v babylonském zajetí, a to po stránce náboženské i národní.
h) Kolem roku 450 Ante došlo ve vlastním slova smyslu ke konstituování židovského náboženství a národa sepsáním nejdůležitějších knih SZ.
i) Židovský národ patří k nejstarším národům na světě. Není to myslitelné a představitelné bez víry v Hospodina.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.