1) eliáš na Karmeli. 1 Královská 18. Pobití nepřátelských bálových kněží a proroků. 2) Pavel na Areopagu v Aténách. Skutky 17. Misijní kázání. 3) JK posílá své učedníky do celého světa, aby mu získávali další učedníky. a) Aby byli rybáři lidí. b) Misie. Matouš 28. 4) Soužití mezi náboženstvími v době SZ bylo v praxi po celou dobu dějin Izraele. a) Pokud nedocházelo k extrémním výstřelkům na jedné nebo na druhé straně, pak spolužití fungovalo. b) Izraelští měli spíše dlouhodobou strategii: Aby pohané byli strženi příkladem Izraelských. c) V praxi to dopadalo mnohdy naopak: Izraelci byli zlákáni pohany k modloslužbě. 5) S pojmem dialog souvisí: Komfrontace, misie, ekumenismus, symkretismus. 6) Konkrétní příklady ze SZ: a) Abraham. 1. Jako cizí přišel do Kanánu. - Stavěl oltáře a vzýval jméno Hospodinovo. -Ze všech sil usiloval o dobré soužití se starousedlíky, s pohany. 2. Od Emorejců )starousedlíci) si koupil jeskyni v Machpelach jako pohřebiště pro svou rodinu. - Zaplatil za to horentní sumu 400 šekelů stříbra. - Znamená to: Abraham nebyl chudý pastýř. Jeden šekel byl ždibec přes 8 gramů stříbra. Někdy se počítalo s velkým šekelem (17 gramů). 3. Pro srovnání: - Roční mzda pastýře byla 3-4 šekely. - Válečný vůz (starověký tank) stál 600 šekelů, k tomu bylo třeba koupit dva koně. Jeden kůň stál kolem 200 šekelů. 4. Abraham si fakticky koupil domovské právo (občanství) v pohanském Kanánu. b) Doba soudců. Izraelci byli slabí a měli se co ohánět, aby si udrželi svou svébytnost v pohanském moři kolem. c) Král David. Vojensky si podrobil a zčásti zmasakroval okolní pohany. d) Král Šalomoun. 1. Používal taktiku a metodu Habsburků (vdavky a ženitby). Bral si do svého haremu dcery okolních králů a šejků, tím nastolil mír. 2. Protože byl nejen moudrý, ale i mocný a bohatý, šířil se jeho vliv i s jeho náboženstvím do okolí. 3. Ale jeho ženy později odklonily jeho srdce od Hospodina. - Měl jich za celý svůj život celkem tisíc. - Realisticky viděno: Ve 40 letech aktivního věku a výkonnosti připadá prakticky 25 žen na jeden rok. - Bible ku podivu nemluví o celé armádě Šalomounových potomků. 4. Tradiční a realistický pohled na Šalomounovu dobu ohledně náboženství. - Tradiční biblický pohled. Ke konci Šalomounova života došlo v Izraeli k náboženskému sesuvu. Ženy z královského harému strhávaly Šalomounovo srdce ke svým modlám. - Reálná možnost. V relativně synkretické náboženské rozplizlosti došlo postupně hlavně v důsledku postavení Hospodinova chrámu k náboženskému pročišťování ve prospěch víry v Hospodina. e) Po rozdělení země po Šalomounově smrti se na jihu v Judstvu držela víra v Hospodina. 1. Kolem chrámu v Jeruzalemě. 2. Více méně a více méně pravidelně docházelo k odstraňování pronikajícího modlářství. f) Na severu zachránil víru v Hospodina (po lidsku viděno) prorok Eliáš proti králi Achabovi a královně Jezábel, kteří fedrovali boha Baala, který byl representantem vyšší životní úrovně ve spojenectví s bohatou Foinicií. g) Nedoceňovanou a jen krátce trvající náboženskou reformaci krále Joziáše je třeba vysoce hodnotit. Byla pro Izraelské (Judské) impulzem k přežití v babylonském zajetí, a to po stránce náboženské i národní. h) Kolem roku 450 Ante došlo ve vlastním slova smyslu ke konstituování židovského náboženství a národa sepsáním nejdůležitějších knih SZ. i) Židovský národ patří k nejstarším národům na světě. Není to myslitelné a představitelné bez víry v Hospodina.
Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.