David.

(Biblický slovníček)

Achab a David.

1)
Dva královské antipody, protiklady.
a)
Současně mají společné znaky a rysy.
b)
Oba králové jsou od sebe historicky vzdálení přibližně jedno století.
2)
David vládl zpočátku v Judsku, později v celém Izraeli.
Achab vládl v severoizraelském království, v Efraimu.
3)
David je předkládán jako kladný typ zbožného krále.
a)
Achab je jednoznačně bezbožník non plus ultra.
b)
Vydatně mu v tom pomáhá jeho pohanská manželka z fenického Týru.
c)
České jméno Ježibaba lze plným právem odvodit od jména Jezábel, aspoň nejazykově, tedy vnitřně.
4)
Achabův život, zvláště co se bezbožnosti týče, se pohybuje na přímce mírně či více se zvedající směrem vzhůru ke stále vyšším stupňům bezbožnosti.
a)
David se pohybuje na sinusoidě.
b)
Jednou je ve zbožnosti na výšinách, ale pak zase rychle klesne do nížin hříšnosti.
c)
Pak činí pokání a zase zbožnostně stoupá.
5)
David i Achab se připravovali na výbojné, útočné války.
a)
Za velikášské tendence Davida zaplatili jiní, jeho vojáci, když přišla morová epidemie od Hospodina. Sám David z toho však vyvázl, neboť zase činil pokání.
b)
Na Achabovy výboje proti syrským (Aramejcům) v Golanách doplatili nejen jiní, ale i Achab sám.
6)
Za Achaba i Davida bylo několikaleté sucho jako trest od Hospodina.
a)
Za Achaba sucho trvalo 3 roky.
b)
Za Davida trvalo sucho 3 a půl roku.
7)
David nechal záludně odpravit nejen své odpůrce a protivníky, ale i Saulovce, a to už dlouho v průběhu jeho vlády.
a)
Někdejší Saulovu nespravedlnost vůči Gabaonitským odčinil David na Saulových nevinných potomcích jejich popravou a zneuctěním.
b)
Achab nechal justiční vraždou odstranit Nábota Jezrelského.
c)
V obou případech šlo o majetek v pozadí, který přitahuje i krále.
8)
Oba králové, zbožný kladný David i bezbožný záporný Achab, měli jako své svědomí poblíž sebe statečné Hospodinovy proroky, kteří jim občas promlouvali do duše. David měl Nátana, Achab Eliáše.

David.

1)
Izraelský král pastýřského původu.
2)
Rozporuplná postava.

David.

1)
Zavedl stalinismus v Izraeli.
2)
Diktoval. Svévole.
3)
Kněžskými pisateli bible je však zároveň vykreslován v lepších barvách než existovaly na historickém Davidovi.
4)
Druhá stránka Davida (ta stylizovaná k lepšímu) se stala předobrazem JK.
5)
Zidealizovaný diktátor byl umístěn do zbožného světla.

David a Goliáš.

1)
Mladý pastýř David prakem v boji zabil Filistince Goliáše, vojáka z povolání, který se vysmíval Izraeli a Hospodinu. Obr Goliáš měl kousek přes dva metry. Na tehdejší dobu to byl pořádný hromotluk.
2)
Příklad: Proti hrubé síle a statické moci a pyšnému násilí se mohou prosadit dobré síly representované malým Davidem.
3)
David měl pastýřskou hůl (nebezpečná zbraň, kopí) a prak, s nímž uměl dokonale zacházet.
a)
Pastýř David při pasení ovcí nelenošil. Cvičil se v zacházení s prakem, hrál na harfu, skládal žalmy.
b)
Měl už zkušenosti s medvědem a lvem.
4)
David je jiný než pohádkový hloupý Honza:
a)
Honza ležel za pecí a cpal se výbornými maminčinými buchtami.
b)
Pak byl jinak milý Honzíček rozčileným otcem vystrčen z ležení na peci. Honza pak šel do světa a bez treningu zabil draka.
5)
Přemožený Goliáš se dostal do husitské vánoční písně Narodil se Kristus Pán: Goliáš oloupen, člověk je vykoupen. Radujme se.
6)
1 Samuelova 17.

David. Předobraz Mesiáše.

1)
Historický David byl pěkný vejlupek.
a)
Byl to orientální despota bez jakýchkoliv skrupulí.
b)
Pisatelé bible (zvláště knihy Soudců, Královskéch a Paralipomenon) mají k Davidovi velmi přejný přístup, ale ani oni se neodvážili zamlčet některé jeho nepřístojnosti.
c)
Byl to uchvatitel moci, který se na své cestě za kariérou neštítil ničeho.
1.
Přitom to byl schopný organizátor a dokázal jednat i s lidmi na okraji společnosti, s psanci a teroristy.
2.
Dokázal si k sobě vybrat schopné lidi, kteří za něj byli ochotni vykonat mnohou špinavou práci.
2)
I v životě historického Davida jsou mnohá světlá místa.
a)
Byl to člověk vnitřně hluboký a s ponorem zbožnosti.
1.
Ale i toho někdy dokázal využít pro své mocenské zájmy.
2.
Dokázal např. činit pokání velmi okatě pro oči lidu.
b)
Leccos dokázal nahrát na lidi i v oblasti zbožnosti. Např. Nekrálovsky spontánně tančil, když převážel truhlu smlouvy do Jeruzalema.
3)
Bible podává (předkládá) Davidovy výšiny i nížiny.
a)
Bez ohledu na náš přístup ovlivněný JK a NZ je faktem, že David se pohyboval a žil v nesnadné době a ve složité historické situaci.
b)
Kdo ví, jak by obstál leckterý jeho ostrý kritik, kdyby měl pro Izraele udělat to, co dokázal David.
4)
Zidealizovaný David a jednostranně viděný a značně přikrášlený je oprávněně pravzorem JK.
a)
Ne však v mocenských ambicích světského rázu.
b)
Od toho se JK distancoval.
1.
K takovým dobovým očekáváním se JK postavil zády.
2.
Království JK není totiž z tohoto světa. Ale je určeno pro tento svět.

Goliáš.

1)
Obr, kterého přemohl pastýř David.
a)
Malý může někdy zvítězit nad velkým.
1.
Nezapomeňme a nepřehlédněme: David měl při pasení ovcí dost volného času, který dobře využil k hraní na harfu a zpívání, ale i k treningu v házení kamení prakem na dálku.
2.
Navíc David postupoval proti goliášovi i s pastýřskou holí, což byla nebezpečná zbraň: kopí.
3.
Zkušenost setkání davida se lvem a medvědem je též nezanedbatelná.
b)
V každém případě je Davidova příprava docela jiná než příprava pověstného Honzy z pohádek. Ten se připravoval na boj s drakem a na získání lásky krásné princezny a na prémii půl království ležením za pecí a cpanín se maminčinými vynikajícími buchtami.
2)
Tzv. Obr Goliáš byl vysoký chlap. Kousek přes 2 metry.
a)
Na tehdejší poměry, kdy lidé byli celkově nižší přibližně o hlavu ve srovnání s dnešními lidmi, se jednalo o obra.
b)
Goliáš byl voják z povolání. Byl dobře vycvičen v bojování. Byl to velmi nebezpečný bojovník.
3)
1 Paralipomenon 20.
a)
Není zcela jisté, zda Goliáše opravdu zabil David.
b)
Je možné, že si David slávu za zabití Goliáše pouze přivlastnil.
c)
Je možné, že tradice přisoudila Davidovi hrdinství v boji s Goliášem.

Jákob a David.

1)
Oba mají ve svém životě velmi hluboko položené nížiny morální i duchovní.
2)
Oba mají ve svém životě výšiny víry.
3)
Jako po sinusoidě jsou oba chvíli nahoře a chvíli dole. Myslí se morálně, duchovně.
4)
Oba vědí, jak se prodrat nahoru.
5)
Oba jsou ochotni jít přes mrtvoly. David měl královštější možnosti.

Závěrečný pohled na Davida.

1)
Tradiční pohled. David byl dobrý a hodný. K tomu ještě zbožný.
a)
Občas ale David sklouzl do hříchu. Jako každý jiný člověk. Některé zosnované vraždy (nejen Uriáše Hetejského) však vysoce převyšují hříchy běžného člověka.
b)
David ale vždycky činil pokání. Někdy velmi ostentativně.
c)
Námitka: Hodný a zbožný člověk se skrupulemi lásky a s ohleduplnostmi vůči lidem nemá šanci se dostat nahoru.
2)
Možná možnost.
a)
David byl hrozný despota.
b)
Díky SB se postupně vylepšoval.
c)
Obdoba s Jákobem. Jákob jako bezprávný druhorozený syn Izáka se lstí protiprávně zmocnil výhod a práv svého staršího bratra Ezaua. Gauner a podvodník Jákob se pak u Jaboku obrátil k Bohu. Výhody jeho předchozího podvodného jednání mu však zůstaly. Ezau ostrouhal i do budoucna ve svých potomcích.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.