Bál a bálismus.

(Biblický slovníček)

Bál.

1)
Baal. Česky: Pán.
a)
Kananejský a fénický bůh.
b)
S bálismem měli Izraelci patálie prakticky po celou dobu svých dějin.
2)
Hospodin je rovněž Pán.
a)
Duchovní zápas (přečasto s neduchovním pozadím) se vedl o to, jestli je pánem Hospodin nebo Bál.
b)
Kdo je větší a silnější pán: Bál nebo Hospodin.
3)
Hospodin nesměl být u Izraelců nijak a ničím znázorňován a zpodobňován.
a)
Kultické obřady se dály v kultickém prostoru (stánek, chrám, oltář na určitém místě).
b)
Roli hrála svatá místa, určité předměty (truhla smlouvy, cherubové, svícny a pod.) a časy bohoslužeb.
c)
Ovšem i vnější forma projevů zbožnosti jednotlivců.
4)
Bál fakticky rovněž nebyl většinou znázorňován a ztvárňován v konkrétní vnější podobě.
b)
Bál měl svůj svátostný (sakrální) prostor (ašera, posvátný háj), kde byl uctíván a kde mu bylo obětováno.
c)
Ani na horu Karmel (1 Královská 18), kde prorok Eliáš zápasil s bálovými kněžími a proroky, si jeho vyznavači nepřinesli bálovu podobu v podobě nějaké modly.
d)
Bálův ženský antipod (Astarta, Aštarot, Ištar) si rovněž nepotrpěl na nadměrné zobrazování v oblasti Syro-Palestiny.
1.
V asyrském Ninive byla Ištar znázorněna jako milá bohyně lásky. Jako miloučká holubička (holubice), ale s pořádnými drápy.
2.
Kananejcům postačilo velmi symbolické znázornění božské dvojice plodnosti.
- Posvátné kůli v posvátném háji připomínají mužský pohlavní úd.
- Rozmanité znázorňování ženského prsu zase upomíná na Aštartu.
5)
Možný odhad či dohad ohledně zkonstituování podoby Hospodina.
a)
Zhodnocení fantastického dohadu.
1.
Příliš zkratkovitý.
2.
Příliš odvážný.
b)
Hospodin se tzv. Vyvinul, vytvořil, zkonstituoval (byl vytvořen) z dvojiho základního pozadí, které neztvárňovalo vnější podobu božstva:
1.
Z bála v oblasti Kanánu a Foinikie.
2.
Atonovo náboženství v Egyptě za Achnatona.
- Aton, symbolický sluneční kotouč, byl vzdorobůh proti Amonovi, eventuelně Re-Amonovi, bohu slunce.
- Šlo o jinaké pojetí základního božstva jinakými vyznavači.
- Izraelci byli v Egyptě.
- Atonovi vyznavači byli po smrti Achnatona vypuzeni z Egypta. Mohli přijít do Kanánu kolem roku 1320 ante.
3.
Další možnosti či spíše podněty.
- Bedřich Hrozný: Dějiny přední Asie. Izraelci se na poušti setkali s Madiánci, což by mohl být odštěpek Mitánců. Tak bylo získáno jméno Jahve. Souvislosti vedou až do indie ke slunečnímu bohu. Jajaš.
- Redukce bohů z oblasti přirozené religiozity na dva základní bohy v Persii. Bůh dobra a zla, světla a tmy. Důležitou roli mohla hrát symbolika ohně v Iránu.
6)
Druhý nezkratkovitý a neodvážný závěr. Všichni lidští bohové jsou lidskou záležitostí.
a)
Jde o různé pochopení a projevy lidského nitra v různých situacích a v různých historických podmínkách na různých místech světa.
b)
V hindujismu je vyjádřena (zahrnuta) kompletnost, komplexnost a komplementarita lidského života existencí více než 44 tisíc bohů, duchů a nejrůznějších a nejrozmanitějších nadpřirozených bytostí. Nelze však zapomenout, že se jedná o rozlohou obrovský indický subkontinent a o předlouhý průběh indických dějin (5000 let).
c)
Jde o různé pozadí prosazování vlastních zájmů. Resp. Vlastní zájem má různé projevy. Nejvlastnějším zájmem člověka jsou peníze.
7)
Analyza a dedukce ohledně reálného a konkrétního vzniku víry v Hospodina jako jediného a zcela mimořádného Boha ani v nejmenším nesnižuje a neohrožuje tuto víru.
a)
Víra v Hospodina nějak vzniknout musela.
b)
Pojetí (představa) Hospodina (biblického Boha) nějak vzniknout muselo.
c)
Dodatečný (retrospektivní) deduktivní závěr:
1.
Bůh se zjevil.
2.
Bůh promluvil ke člověku (k některým lidem).
3.
Člověk uvěřil v mimořádného a jedinečného Boha, který je diametrálně jiný než okolní bohové pohanů.
d)
Víra ve specifického a jedinečného boha povzbuzuje vědomí mimořádnosti a vyvolenosti.

Bálismus.

1)
Návrat bále po zimním spánku.
a)
Kult plodnosti.
1.
Doba dešťů.
2.
Šlo o úrodu.
3.
Hýřivé bálovské slavnosti.
b)
Kdo chtěl správně uctít bále, musel se řádně opít, zpít, zařádit si sexuálně.
1.
Demonstrovat výraz radosti nad návratem bále.
2.
Vyznavačská radost.
2)
Dnes. Je téměř nenormální člověk, který by se na silvestra nedotkl alkoholu.
3)
Bálovská slavnost se vyznačovala mravní nevázaností podle našich měřítek.
a)
Pro bálovy vyznavače to ale byla vyznavačskost bále.
b)
Šlo přece o plodnost na polích, u zvířad, u lidí.
4)
Orgie.
a)
Předání plodivé síly bálovi.
b)
Ukázat bálovi, co a jak to má dělat.
c)
Přijetí plodivé síly od bále.
5)
Vyznavači Hospodinovi v zaslíbené zemi Kannanejské vedli po staletí urputný zápas s bálem a jeho vyznavači.
a)
Šlo o přirozenou náboženskost, navíc velmi přitažlivou a lidsky sympatickou. V kontrastu s vyznáním víry v příliš vážného a nadmíru zásadového Hospodina, který je větší pán než pan bál.
b)
Bál mnoho sliboval a dával.
1.
Člověk se mohl a měl vyžít v bujarých nekontrolovaných slavnostech se sexuální koncovkou.
2.
Nedivíme se, že i v bibli např. V některých obdobích v době královské se uvádělo jméno matky, nikoli otce. Matka byla totiž jistá.
3.
Otcovství se totiž v souvislosti s některými velmi rozpustilými slavnostmi (působil taneční rytmus a alkohol) nemuselo nutně krýt s manželem. Jinak řečeno: Nemuselo harmonovat s manželem.
c)
Bál vyssál člověka jako tyran. Člověk byl pak odhozen jako vymačkaný citron.
6)
V průběhu dějin prošel bálismus mnoha modifikacemi v různých dobách a na různých místech. Několik příkladů.
a)
Sensualismus. Ve starověku např. Egypt. Proč bychom se netěšili, když nám PB zdraví dal a k tomu ještě dobré libido.
b)
Epikurejský hedonismus. Nejen v Řecku.
c)
Rozkošnictví nejrozmanitějších a nejrůznějších a třeba i nejrafinovanějších proveniencí.
d)
Extrémní úlety a výstřednosti v oblasti mravní. Specielně v oblasti erotické a sexuální.
e)
Disko občas, někdy, někde.
f)
Různé erotické a sexuální pomůcky a nejrozmanitější moderní podniky a zařízení v této oblasti.
g)
Lidové zvyky a tradice. Např. Dožínky. Hody. Májové slavnosti.
7)
Erotično a sexuálno proniklo i do některých projevů křesťanské zbožnosti, zvláště v oblasti moderní netradiční podoby. Roli hraje: Určité druhy hudby. Různé pohyby, např. Poskakování, zvedání rukou, tleskání. Tanec radosti při některých formách bohoslužeb. Podávání rukou. Objímání. Líbání se. Sedět namačkaně vedle sebe. Některé formy mluvených projevů. Navozování atmosféry různými (některými) způsoby. Klečení při modlitbách. Držení se za ruce při zpěvu nebo při modlitbách. Modlitby ve tmě nebo při svíčkách.
8)
Viz: Neosobně.

Kult plodnosti.

1)
Kananejští pohané měli ve srovnání s přicházejícími pasteveckými Izraelci ze stepi a pouště nepoměrně vyšší životní úroveň.
a)
Měli vystavěná města a zemědělství na dobré úrovni podle tehdejších měřítek.
b)
Měli již po staletí zaběhnutý a zaběhaný způsob života.
c)
Měli už specialisovaná božstva své životní úrovně.
1.
Jednalo se především o vegetativní kulty.
2.
Různí pohanští bohové a bohyně byli specialisovanými odborníky a odbornicemi na úrodu a přírustky ve stádech.
3.
Symbolem kultu plodnosti byl bál a Astarta.
2)
Izraelci setrvvali u Hospodina, který je vedl na poušti. Věřili, že je pánem i v Kanánu a v novém způsobu života. Jenže propagátoři Hospodina (levítové) museli často čelit pokušení u lidu, který neustále pošilhával po pohanských kultech a specialisovaných božstvech.
3)
Baal. Pán. Bálové s různými přívlastky (atributy) byli faktickými různými bohy, ale se stejným jmenovatelem plodnosti. V menší míře se to týkalo i jejich ženských protějšků: Astarta. Astarot. Ištar. Ištarta.
4)
Posvátné kůly a háje. Jednalo se o otesané stromy zbavené větví. Ne nutně kdo ví jak vysoké. Symbolicky i nesymbolicky připomínaly mužskou plodnost.
5)
Ženská plodnost. Různé kameny např. Ve tvaru symbolu ženského prsu nebo něčeho jiného.
6)
Podstatné byly různé pohanské vegetativní slavnosti.
a)
Obětovalo se, jedlo se, pilo se, tancovalo se při hudbě. Většinou to bylo např. V rytmu bubínků.
b)
Po několika hodinách intensivního poskakování a všelijakého objímání se to vypadalo mnohem hůř nežli na nějakém moderním disku.
c)
Někteří znalci se domnívají, že se tehdy používaly aspoňěkdy nebo občas i nějaké drogy materielní, duševní, duchovní, erotické.
d)
Když to bylo např. Při Měsíci v úplňku nebo v novu za teplé jarní nebo letní noci, pak se nelze divit, že rostla chuť ke plodnosti u poskakujících vyznavačů Bála.
e)
Muži různě popadly ženy a nenáboženskou názorností napovídali svým bohům a bohyním, jak mají být oni aktivní ve své plodnosti.
7)
Izraelci měli něco takového zakázáno se vším všudy.
a)
Ovšem i oni mívali své slavnosti novměsíce a pod.
b)
V praxi to u Izraelců někdy sklouzlo do přirozeně náboženských poloh, i když měli přesné předpisy ohledně odlišnosti od pohanů.
1.
Izraelci si též občas stavěli posvátné háje po vzoru pohanů.
2.
Uctívali přímo bále různého druhu.
8)
Posvátné kultické kůly měly různí národové kolem Izraele. Třeba v podobě různých sloupů nebo jen kamenů. Inu, universálnost přirozené náboženskosti v obdobných životních situacích je nasnadě.
9)
Ve všech dobách dějin pronikalo do lidského života pořád něco z přirozeného naturalismu.
a)
Sexualita a erotika se v lidském životě nedá zapřít, i kdyby třeba docela nízké procento nejrozmanitějších mnichů v lidské společnosti mluvilo a říkalo cokoliv jinak směrem k pouhopouhé asketické duchovnosti.
b)
Příroda chce svoje.
c)
Tělo chce svoje. Tělo si žádá své.
d)
Kulturní podoba této přirozeně lidské touhy na sebe bere v různých dobách různé podoby a formy.
e)
Stará doba nedokázala ještě dorůst na úroveň novodobých velko-bordelů a nejrozmanitějších erotických salonů a k nejrozmanitějším orgiastickým nebo naopak subtilním projevům a možnostem volnosti a nezávaznosti v této oblasti.
10)
Májky.
a)
Podle pradávného keltského vzoru se u nás v měsíci máji (na jeden měsíc v roce) stavěly (vztyčovaly) tzv. Máje už asi tisíc let.
1.
I reálný socialismus s tímto lidovým zvykem počítal a kalkuloval s respektem.
2.
Napomáhalo to totiž nepřímému zvýraznění svátku práce.
b)
Svobodní mladíci ve vesnici se potřebovali vydovádět a krom toho chtěli kultivovaně spotřebovat část své jarní mladistvé síly.
1.
Velká sláva byla při vztyčování májky, ale i při kácení Máje.
2.
Hospodští měli rovněž pochopitelný zájem na takových lidových zvycích.
c)
Po celý měsíc mohli mladíci střídavě pobývat po nocích v hospodě za účelem hlídání místního Máje. Zdůvodněně a zdůvodnitelně mohli popíjet.
1.
Ten holý kmen se zakončeným zeleným koncem nahoře se totiž stal jakýmsi symbolem vesnice na dobu jarního měsíce lásky.
2.
Hoši ze sousední vesnice zase chtěli furiantsky kamarádům z vedlejší vsi jejich milostný symbol uzmout.
d)
Vedle hospody bývávalo zvláště dřív zvykem, že si mladík zaskočil na noc ke své milé.
1.
To bývalo v dobách, kdy ještě nebývalo zvykem, aby se mladí k sobě sestěhovali jenom tak, třeba i ve velmi mladistvém věku.
2.
Inu, v jiné podobě platilo: Bylo to nejen v háji, nejen v měsíci máji. Nejen v háji zeleném, kde láska hoří plamenem. Inu, vývoj postupuje i ve formách a podobách lásky.
11)
Američtí otrokáři (otroctví bylo v Americe zrušeno 1861) byli dobrými hospodáři a uvažovali racionálně.
a)
Vedle zájmu o bavlnu měli zájem o rozplozování dobytka do velkých stád.
b)
Otrokáři potřebovali laciné pracovní síly. V měsíci máji připravili pro své otroky hody lásky, které trvaly několik týdnů. Muži a ženy mohli jít k sobě podle libosti, aby se o 9 měsíců později narodilo co nejvíce nových mladých budoucích otroků.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.