Abraham.

(Biblický slovníček)1) Abrahamova postava symbolisuje celý Izrael.
2) Abrahamovské příběhy vznikly, resp. byly zpracovány (redigovány) do dnešní podoby, v 5. století ante. Po návratu z babylonského zajetí.
a) Literárně stylizovaný nehistorický Abraham opouští Babylonii.
b) Podle názoru sz-ních badatelů je biblický Abraham (předtím Abram) historicky minimálně jiný než možný Abraham historický.
c) Židé se v různých vlnách a podobách vracejí ze zajetí babylonského.
1. Jedná se o víc než jen o obrazné vyjádření závažných skutečností víry.
2. Jedná se o realitu víry v podmínkách tohoto pozemského světa.
3) Cestovatelské pověsti a mýty.
a) Obdoba v Řecku: V 5. století vznikají (jsou zpracovávány) pověsti o Argonautech.
b) Děj je pochopitelně antedatován do dávných časů.
4) Abraham staví oltáře. Misijní centra.
a) Sichem. Severní Izrael.
b) Hebron. Centrum Judy.
c) Bethel. Hranice obou částí Izraele. Prakticky ve středu Izraele, mezi severní (efrajmskou) a jižní (judskou) částí Izraele.
d) Poznámky:
1. Jedná se o místa zakotvených pohanských tradic. Jednalo se tedy vlastně o překřtění, o tvůrčí převzetí, o vzetí.
2. Jak by bylo křesťanům, kdyby se někdo postupně vloudil do jejich chrámů, případně do jejich společenství, aby pak postupně přehodil výhybky jiným směrem? Přivlastnit si něco a proměnit pro vlastní zájmy.
5) Výbava příběhů.
a) Kulisy.
b) Vnější náznaky mnohé napoví.
6) Farářský vykladač musí uchopit jen homiletickou příležitost.
a) Farář má před sebou posluchače kázání a návštěvníky bohoslužeb. Nikoliv studenty teologie.
b) Farář by neměl svým posluchačům zamlčovat některé věci z oblasti znalostí o bibli. Zvláště ne to, s čím se posluchači mohou setkat v necírkevním okolí.
1. Je lépe, když některé věci z bádání o bibli uslyší lidé v církvi od faráře nežli když se to dozví odjinud, např. z knih.
2. Zamlčování některých věcí v církvi (třeba jen z důvodů pohodlnosti, nemyslivosti nebo nedostatku času či zájmu) se nemusí církvi vyplatit. Minimálně to může působit dojmem, že je něco podezřelé.

Abraham.

1)
Žil v pohanském, nevěřícím světě.
2)
Víra vznikla později. Dřív tu byla přirozená náboženskost.
3)
Na Abrahamově postavě v bibli jsou zpracovány před-dějiny víry Izraele.
4)
Abrahamovské příběhy jsou zpracovány až v době, když tu už byl (existoval) Izrael jako sociologická realita.
5)
Okruhy, od nichž se Abrahanova víra odrážela: Babylon. Egypt. Kanán.

Abraham u psychiatra.

1)
Mnohé náboženské projevy by měl vidět psychiatr.
a)
Týká se to především přirozené náboženskosti lidí, ale i víry vyznavačů Hospodina.
b)
Řecké mýty. Jáson a Medea. Zabít společné děti.
c)
Sklony k sebevraždám pod náboženským tlakem.
d)
Různé formy vraždy pod pláštíkem náboženství. Kain zabil Abela při oběti kvůli boží přízni.
e)
Různé (nejrozmanitější) nenormálnosti, anomálie, specifické zvláštnosti.
f)
Mnohé anomální náboženské projevy souvisí s erotičnem a sexuálnem.
2)
Sára jedná tvrdě vůči Agar. Agresivní msta.
3)
Oběť Izáka.
a)
Předtím Abraham obětoval Izmaele. Vyhnání na poušť.
b)
Náboženská a nenáboženská tvrdost praotce víry.
c)
Mísí se to dohromady.
4)
Izák byl slaboch. Obšlohl něco od Abrahama: Zapírání manželky a vydávání jí za sestru. Abimelech.
5)
Abraham.
a)
Zabíjení obou synů.
1.
Izmaele i s jeho matkou vyhnal bez zajištění k umření na poušť.
2.
Izáka chtěl (na Hospodinův příkaz) obětovat na oltáři. Jak k němu tehdy PB promluvil? Jak to Abraham pochopil jako SB? To nám zodpoví jistě (a velmi ochotně) každý farář.
b)
Abraham měl další děti. Bokovka cetura. Genesis 25.
6)
Náboženská konverse Abrama.
a)
Náročivost.
b)
Velké požadavky pro budoucnost svých potomků.
c)
Zajištěnost základních životních potřeb je u Abrahama předpokladem pro další nadějné plány.
7)
Abraham nebyl v žádném případě slaboch.
a)
Vyšel z Cháran do neznáma.
b)
Na stará kolena.

Abraham a Rut.

1)
Abraham patřil k lepší a zajištěné společenské vrstvě.
a)
Počítalo se s ním.
b)
Měl majetkové zázemí.
c)
Měl předpoklady, naději, odpich do života.
2)
Překvapuje a udivuje, že Abraham odešel do pro něj cizí a neznámé země, z jižní Babylonie do Kanánu.
a)
Odešel do horšího.
b)
Měl jako cizinec ztížené předpoklady prosadit se.
c)
Mimo jiné byl cizincem i v oblasti náboženské.
3)
Klade se otázka, proč Abraham nemohl vyznávat Hospodina doma, ve své zemi, v prostředí, které ho znalo.
a)
Uzdravený a uvěřivší gadarenský ďábelník byl JK poslán k svým a do svého domu, aby jim zvěstoval, jak veliké věci mu učinil Pán.
b)
Abraham odešel ze stínu zikkuratů, z prostředí, se kterým byl příliš spjat celým svým dosavadním dlouhým životem.
1.
Nebyla snad tehdy šance udržet víru v Hospodina všude?
2.
Muselo se najít vhodné prostředí, kde se víra mohla udržet?
c)
Obsahové, formální, reklamní a podprahové pozadí praotcovských příběhů.
1.
Abrahamovské (šířeji praotcovské) příběhy byly stylizovány (na základě a na podkladu starších dílčích do značné míry ústních roztříštěných tradic) v době konstituování Izraele (Juda) po návratu z Babylonského zajetí.
2.
Doba redakční uzávěrky se pochopitelně podepsala na abrahamovských příbězích mimo jiné i podprahově.
4)
JK:
a)
Ne stažení se do nějakého příjemného soukromí, vhodného zákoutí, gheta.
b)
Misijní výzva JK k učedníkům: Jít kázat evangelium do celého světa.
5)
Abraham konal misii v podmínkách své doby a prostředky své doby: Stavěl Hospodinovy oltáře všude tam, kamkoli přišel.
6)
Rut.
a)
Bez majetkového zázemí.
b)
Přiváže si na krk starost o zchudlou tchyni.
c)
Jako žena to měla Rut ve starověku daleko těžší nežli muž.
d)
Pohanka, která přichází do společenství Izraele. Naskakuje už do rozjetého vlaku.
e)
Rut na sebe vzala daleko větší riziko nežli starý Abraham?

Abraham a Rutky.

1)
Abraham už má společenské a majetkové zajištění dřív, nežli uvěřil v Hospodina.
2)
Rutka se musí teprve brchat, aby se z Niemanda mohla stát něčím lepším.
a)
Začínat z ničeho v církvi, to je někdy psychický nárok v míře o trochu větší nežli v běžné světské společnosti.
b)
V církvi se to totiž Rutkám opepřuje řečmi o lásce a pomoci.
3)
Zaujmout místo v usazené společnosti.
a)
Postoupit o stupínek výš.
b)
Když se začíná z ničeho a je třeba konkurovat těm, kdo již něco mají, pak to není vůbec tak snadné, jak to hlásači lásky a pomoci tvrdívají.
c)
Systém je nastaven od mocných a usazených.

Abraham. Stíny.

1)
Abraham je nedostižně velkou postavou izraelského praotce. Bible vysoce hodnotí jeho poslušnou víru.
2)
Bible si dává záležet na tom, aby realisticky popisovala všecko dění. Proto nezamlčuje ani Abrahamovy zápory.
3)
Každý člověk ve svém životě vede zápas víry, pokud ho vede, resp. Vést chce.
a)
Jedná se o ochotu podrobit se a stále se podrobovat požadavkům Boží vůle.
b)
V tomto zápase je člověk často dole, někdy snad také nahoře.
4)
Některé konkrétní prohřešky Abrahama na cestě víry.
a)
Nedověra.
1.
Dokonce i smích nad Božím zaslíbením.
2.
PB pokládal za potřebné a nutné ho občas utvrdit v jeho polevující víře.
b)
Zápletka s Ceturou.
1.
Ukazuje se, že starý (přestárlý) Abraham byl velmi plodný muž i mimo své zákonné manželství.
2.
Genesis 25.
c)
Záležitost s otrokyní Agar.
1.
Vyhnal svého syna a jeho matku Agar do nehostinné pouště, což prakticky znamenalo vraždu.
2.
Stalo se tak na doporučení Abrahamovy zákonné (zákonité) manželky Sáry a dokonce i s Božím souhlasem.
3.
PB ale Agar a Izmaele zachránil. To samo o sobě je ťafka Abrahamovi za jeho tvrdě nemilosrdné jednání.
5)
Je vhodné neidealizovat si nikoho ani z velikánů víry.
a)
Není proto vhodné přehlédnout či zamlčovat Abrahamovy hříchy.
b)
Je však rovněž více než vhodné nepřehlédnout to veliké a vzácné v Abrahamově životě.
c)
Není radno se pro stíny zbavovat toho dobrého a světlého v životě svých bližních jako minimálně příkladu, doporučení a povzbuzení pro svůj vlastní život.

Abrahamové a Rutky.

1)
Označení: To je Abraham. To je Rutka.
2)
Abraham na stará kolena opustil zajištěný, usazený a zaběhnutý způsob života bohatého člověka a přešel na kočovný, nomádský životní styl.
a)
Nastoupil život nezajištěnosti, ale s důsledky pro své potomky.
b)
To vše pro perspektivu garantovanou Božím slibem: potomci dostanou krásnou zemi.
3)
Ovdovělá moabská pohanka Rut doprovází (ač nemusí) svou ovdovělou tchyni zpět do Izraele, do prostředí pro ni cizího.
a)
Jdou s perspektivou chudoby a s perspektivou nezajištěnosti.
b)
Bible naznačuje: víra v Hospodina je v pozadí.
c)
Šťastný konec je mimo jiné i výsledkem Rutina aktivního usilovného snažení.
1.
Možná pro některé a podle některých problematického.
2.
Její noční aktivita na humně při získávání bohatého manžela se dětem nevypráví.
4)
Moderní Abrahamové a Rutky dovedou opouštět zajištěné známé prostředí.
a)
Na čas dokáží zajít i do horšího.
b)
Výhled, či aspoň naděje lepšího pochopitelně hraje roli.
c)
Víra v Hospodina ale dnes nehraje většinou roli v popředí ani v pozadí.

Abrahamovské zaslíbení.

Včetně různého a rozmanitého škobrtání.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.