Zachariáš 1,7-17.

(Kázání Starý zákon -> 38 Zachariáš)

Text:

Zachariáš 1,7-17.
7
Dvacátého čtvrtého dne jedenáctého měsíce, to je měsíce šebátu, druhého roku vlády Dareiovy, stalo se slovo Hospodinovo k proroku Zacharjášovi, synu Berekjáše, syna Idova.
8
V noci jsem viděl, hle, muž sedí na ryzáku, stojí mezi myrtovím v hlubině a za ním koně ryzí, plaví a bílí.
9
Zeptal jsem se ho: "Co to znamená, můj pane?" Boží posel, který se mnou mluvil, mi odvětil: "Já ti vysvětlím, co to znamená."
10
A muž stojící mezi myrtovím pokračoval: "To jsou ti, které vyslal Hospodin, aby procházeli zemí."
11
Oni pak oslovili Hospodinova posla stojícího mezi myrtovím: "Procházeli jsme zemí a celá země si poklidně bydlí."
12
Nato Hospodinův posel zvolal: "Hospodine zástupů, jak dlouho se ještě nechceš slitovat nad Jeruzalémem a nad judskými městy, jimž dáváš pociťovat svůj hrozný hněv již po sedmdesát let?"
13
Hospodin poslovi, který se mnou mluvil, odpověděl slovy dobrými, slovy útěšnými.
14
Posel, který se mnou mluvil, mi nato řekl: "Provolej, že toto praví Hospodin zástupů: »Horlím pro Jeruzalém a Sijón velkou horlivostí,
15
Jsem hrozně rozlícen na sebejisté pronárody, které hned přiložily ruku k zlému, jakmile jsem se na svůj lid jen maličko rozlítil.«
16
Proto praví Hospodin toto: »Obrátím se k Jeruzalému s hojným slitováním,; bude v něm zbudován můj dům, je výrok Hospodina zástupů, a nad Jeruzalémem bude nataženo měřící pásmo.«
17
Dále provolej, že toto praví Hospodin zástupů: »Má města budou znovu oplývat dobrem.«
Hospodin znovu potěší Sijón a znovu si vyvolí Jeruzalém."

Čtení:

Jan 1,1-14.

Postup:

1)
Lidé. Hledání věčných pravd v bibli. Bez ohledu na situaci života. Nadčasové věčné pravdy.
2)
Hospodin mluví do konkrétní situace. Zacílenost do určité dějinné, historické situace. Aktuální bolesti a naděje. Dějinný čas.
3)
Datum. 15. únor 519. Ante.
4)
Vidění.
a)
Ne soukromý prožitek, zážitek.
1.
Prorocké poslání.
2.
Stalo se slovo Hospodinovo.
b)
Bůh mluví.
c)
Vidění se neobejde beze slov.
1.
Pochopit smysl vidění.
2.
SB nelze ničím nahradit.
5)
Varování.
a)
Nabídky blaženosti beze slov.
b)
Vytržení z konkrétní situace života.
c)
Církevní slova.
1.
Stačí slovo. Ale Hospodinovo.
2.
Ne církev slov, svých, mnoha, mnohých, lidských.
d)
Atraktivnější zážitky. Nabídky. Lze se s tím hojně setkat na náboženském trhu i v současné době.
e)
Evangelická církev. Důraz na slovo. Srozumitelnost bez dalších vysvětlivek a výkladů.
6)
Vidění.
a)
Skupina jezdců. Vyslána Hospodinem. Projet zemi. Zjistit, co se děje. Podávají hlášení andělovi. Prostředník.
b)
Představa. Ne naivní. Nedostupný Bůh ve své vyvýšenosti.
c)
Vidění bylo srozumitelné v konkrétní situaci. Promlouvalo k lidem.
7)
Nelze poznat Boha v dění světa.
a)
Zhoubné omyly. Usuzování z události, co chce Bůh.
b)
Dějiny. Snaha poznat Boží záměry. Kladnější: Poznat Boží činy.
c)
Boží působení v dějinách je zkryté, neviděné.
d)
Mnohé svévolné výklady a interpretace dějin. Vnášení tzv. Boží vůle do událostí.
1.
Když se to nějak hodí, tak se např. Taktně zmíní: Jistě to byla Boží vůle, aby to tak dopadlo.
2.
V této oblasti se i v církvi napáchalo hodně těžkých hříchů.
8)
Když Bůh promluví, pak člověk ví, co Bůh chce.
a)
Zachariáš slyší: Hospodin je v akci. Jedná.
b)
Běžný pohled: není to vidět.
c)
Prorok aspoň pootevře oči.
9)
Judští.
a)
Návrat z Babylona. Dojem: Bůh mlčí a nic nedělá. Bůh snad zapomněl nebo ztratil zájem o Izraele.
b)
Problémy Izraelských. Jsou tak veliké, že mnozí ztrácejí víru nebo aspoň silně pochybují.
10)
Únava doby. Zachariáš chce povzbudit. Bůh jedná. Ví o nás. Nezapomněl na nás.
11)
Poslové.
a)
Povzbuzení. Do situace: zpustošený chrám.
b)
Hlášení je předkládáno na místě zkázy chrámu.
12)
Země poklidně bydlí.
a)
Dobrá zpráva. Kdo chce mít klid za každou cenu.
b)
Nářek. Děs.
1.
Jiní si žijí v poklidu.
2.
Izraelci trpí. Rujny. Izrael je zpustošen. Důsledky předchozích válek.
3.
Zlověstný poklid. Poklid porobených, utlačených. Peršané. Smířenost se situací.
c)
Konec války s Egyptem. 525.
13)
Izrael. Poklid.
a)
Soukromí domů, u bohatších. Zajištěnost.
b)
Ne pokoj Boží.
c)
Poklid hubící. Rezignace.
d)
Poklid unavených vživotě dnes.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.