Lukáš 9,10-17.

(Kázání Nový zákon -> 3 Lukáš)Nasycení zástupů. Díkčinění. Třetí svět. Křesťanská služba. Evangelizace.

Text:

Lukáš 9,10-17.
JK k učedníkům: Dejte jim najíst vy.
Pomazání JK k pohřbu: Chudé budete mít vždycky s sebou (mezi sebou).

Čtení:

Lukáš 9,10-17. Lukáš 9,1-6. Vyslání učedníků. Lukáš 9,7-9. Herodesova nejistota. Lukáš 9,18-22. Petrovo vyznání. První předpověď utrpení.

Postup:

1)
Nasycení zástupů.
a)
Aktuální příběh v mnoha směrech.
b)
Nejde jen o jídlo a sycení. Šíře pomoci potřebným i v jiných věcech.
2)
Děj. Kázání JK. Zástupy. Hlad mnohých. Zájem o JK. Zdrželi se.
3)
Učedníci. Navrhují Ježíšovi: Poslat lidi domů. Ať se každý postará sám o sebe. Logická, přirozená úvaha. Nevyčítat jim to. Tak běžně chodí věci ve světě i v církvi.
4)
JK. Hlubší pohled na věci. Povinnost vůči potřebujícím pomoc. Dejte jim najíst vy.
5)
Učedníci jsou zděšeni.
a)
Máme sami málo. Máme jen pro sebe.
b)
Každý má myslet na sebe.
c)
Možný spodní tón: Když přišli, měli si s sebou něco vzít. Měli se o sebe postarat.
d)
Učedníci si neuvědomují mimořádnost vzniklé situace: Lidé se zdrželi kvůli JK. Zájem o něj. Poslouchají jeho kázání.
6)
JK. Oceňuje zájem lidí o něj.
a)
Lidé přišli kvůli němu.
b)
JK pro ně chce něco udělat.
c)
častěji mu bylo líto zástupů. Lidé jsou jako bloudící ovce bez pastýře. Potřebují rozmanitou pomoc.
7)
Příklady potřebnosti pomoci.
a)
Slepý potřebuje pomoc.
1.
Kdo vidí, chápe to jen zčásti. Ale aspoň trochu.
2.
Dopad slepoty: Na slepce osobně. Na celou jeho rodinu.
3.
Jeden z problémů: Deficit informací.
4.
Permanentní potíže. Vrší se z toho další a další potíže.
b)
Konference se sociální tématikou. Lunteren 85. Holandsko.
1.
Špičková technika v práci s postiženými i organizace této práce.
2.
Stesky: Potřebovali by ještě víc prostředků, peněz. Peníze vždycky a pořád všude chybí.
3.
Jeden Ind pochválil vše a řekl: Pro vás je u nás nepředstavitelná nouze . Posílejte nám aspoň zbytky a to, co vy už vyřazujete. Byla by to pro nás veliká pomoc.
8)
Proč to říkám.
a)
Slepí (a ostatní invalidé) jdou životem vv mnoha směrech a ohledech vždy několik kroků a roků za zdravými vidícími.
b)
Nedostatek. Absolutní. Relativní. V rámci dané společnosti. Jak kde.
9)
Ježíšova slova k učedníkum: Dejte jim vy.
Oni též neměli moc. I oni vědí, co to znamená nouze. Byli bez střechy nad hlavou. Často spali pod širákem.
10)
Mladík.
a)
Dal, co měl. 5 chlebů. Dvě ryby.
b)
Rozdělil se s těmi, kdo měli méně nebo vůbec nic.
c)
Zázrak:
1.
Nasyceno 5000 lidí.
2.
Náš podiv roste, když slyšíme o 12ti koších zbytků. Je to mnohem víc než to, s čím se začínalo.
11)
Pochopení zázraku. Možnosti.
a)
JK je Boží syn. Dovedl víc než dokážeme my.
1.
Nápor na víru mnohých.
2.
Zdaleka ne ještě tak veliký nápor na víru, jako v druhé možnosti.
b)
JK změnil lidská srdce.
1.
Příklad chlapce. Dal to, co měl.
2.
Mnozí měli také zásoby a podělili se. Bylo pro všecky a ještě hodně zbylo.
3.
Změna srdce: Nemyslet jen úzkostně na sebe.
4.
Mnohem větší nápor na víru. V pozadí jsou zkušenosti faráře a invalidy. Zkušenosti vlastní i cizí.
12)
Radost, když se něco dobrého podaří.
a)
JK pohne lidskými srdci.
b)
Zájem jednotlivců, úřadů, celé společnosti.
13)
JK: Chudé budete mít vždycky s sebou.
a)
Řečeno šířeji: Potřebné všeho možného druhu.
b)
JK: Naše povinnost: Podělit se s druhými.
1.
Konec konců, nedáváme jen ze svého. Vděčnost za zdraví, za možnosti k práci.
2.
Dáváme výraz hlubšímu pochopení života. Rozměr vděčnosti. Život je dar od Boha. Smysl života.
14)
Kde jinde se učit než u JK.
a)
Ale uprostřed všedních dnů. Ve všedních situacích. Mezi obyčejnými lidmi.
b)
Načerpání duchovních hodnot: Bohoslužby. Bible. Modlitby (modlit se). Společenství církve (konkrétní sbor).
15)
JK: Chudé budete mít pořád.
a)
Realita života uprostřed celých dějin.
1.
Častý nemilý nepříjemný teologický a praktický zkrat v myšlení a praxi církve: Tato realita je prohlášena za normál nebo dokonce za Boží stvořitelský řád či záměr.
2.
Prostě se tato realita hodí na hlavu PB.
b)
Druhá realita: Zázrak JK. JK mění lidská srdce.
1.
Těžký nápor na víru.
2.
Naděje: Moc JK přemáhá svět. I myšlení světa v nás.
16)
Modlitba:
a)
PB, dotýkej se našich srdcí.
b)
Nést světlo evangelia a teplo lásky JK.

Poznámky:

1)
Nemůže rozumět.
a)
Sytý hladovému. Má plný žalůdek.
b)
Hladový.
1.
Je to neuvěřitelné, ale i on má potíže rozumět některým věcem.
2.
Prostě ho mnohé nezajímá, pokud má prázdný žalůdek.
3.
Nezajímají ho některé duchovní a kulturní hodnoty z oblasti nadstavby života.
2)
Co není v bibli řečeno: Přírodní zázrak. Jak se to stalo. Zdrženlivost v podání a popsání situace, události. Není popsán zázrak.
3)
12 košů zbytků.
a)
Učedníci. 12.
b)
Kmeny Izraele. 12.
c)
Víc zbytků než jídla na začátku. Tučné zbytky. Jak je to možné?
d)
100 skupin lidí po 50ti. Lidé byli rozsazeni po skupinách. Dobrá organizace.
e)
Nikdo se neptá.
1.
Jak se to vlastně stalo.
2.
Chybí reakce. Chválení Boha. Není ani údiv. Jaksi je vše přijímáno samozřejmě.
f)
Zázrak v rovině lidské změny srdce.
4)
Jak porozumět.
Kontext. Zusammenhang.
a)
Vyslání učedníků. Vollmacht JK. Vyhánění duchů. Uzdravování. Kázání KB.
b)
Král Herodes. Slyší o JK. Otázka, kdo je Ježíš. Co se děje v Galileji.
c)
Po nasycení zástupů.
d)
Otázka JK na učedníky. Co o mně říkají lidé:
1.
Informace učedníků: JK je podle názoru lidí druhý Eliáš nebo Jan Křtitel nebo jiný prorok.
2.
Petr. Osobní vyznání. Boží syn. Mesiáš.
e)
Východisko pro pochopení nasycení.
f)
Kdo jedná. Boží syn. Plná moc. KB. Wirkung Gottes in der Welt. Spasitel činí divy. KB vstupuje do světa. Démoni ustupují. Uzdravování. Sycení.
5)
Heilung. Nepoddat se nemoci. Hlavu vzhůru. Nerezignovat. Unést nemoc.
a)
Démoni jsou vyháněni.
b)
Uzdravování.
c)
Sycení. VP. Pohled obrácený k nebi. Kontakt s Bohem. Lámání. Rozdávání. Motiv VP.
6)
Erntedankfest. Bůh každoročně dává jídlo. Ničení potravin ve světě. Každoročně. Kvůli cenám. JK dává zadarmo. Vpodstatě z přebytků lidí, co si přinesli. Nikdo neměl hlad a ještě hodně zbylo. Bůh dává každoročně Lebensmittel.
7)
Pokušení JK. Matouš 4. Lukáš 4. Poušť. 40 dní. Půst JK. Výzva pokušitele k hladovému JK: Udělej chléb z kamení. Jsi-li syn Boží. Ne egoismus JK.
8)
Opak. JK nekrmí posluchače jen chlebem. SB. Brot für die Welt.
9)
Nasycení.
a)
Skoro všichni nebo mnozí měli nějaký proviant s sebou. Drží si ho ustrašeně pro sebe.
b)
JK se dotkl lidských srdcí. Lidé se podělili s ostatními, s těmi, kdo nic neměli.
c)
Změna v srdci. Otevřou se zásoby i druhým, pro druhé.
d)
Obdarovat. Něčeho svého se vzdát pro druhé. Největší zázrak: Změna člověka.
e)
Důsledek kázání SB.
f)
Nepřehlédnout: JK k učedníkům: Dejte vy jim jísti. JK k tomu vyzývá. Začíná se vlastními zásobami. Společné dělení.
10)
Dnes.
a)
Třetí svět.
b)
Nezaměstnanost.
c)
Někteří mají velmi hodně. Jiní sotva dýchají.
d)
Potřební. Asylanti. Bezdomovci. Invalidé. Staří. Nemocní. Čas pro ně. Zájem o ně. Dělit se. Podělit se.
e)
Sídlištní syndrom. Sousedské vztahy. Pracoviště. Někteří lidé jsou odkládáni bokem i v církvi.
f)
Žít s těmi, kdo mají méně. Žít s nimi. Nejen vedle nich. Nejen občas za nimi zajít. Nejen si vedle nich stoupnout při VP. To by bylo dosti málo.
g)
Ale lepší něco než nic, že ano?
h)
07. Uplynulo 18 let od VLR.
1.
Pod náporem tržnosti pronikající i do církve si naše společnost i církev zvykla na některé věci (jevy), které ji už nijak nevzrušují. Např.: Bezdomovci na očích u popelnic. Nezaměstnaní. Rozbujelá korupce.
2.
Je třeba rozlišovat: Uvědomit si. Pociťovat. Hlodání v nitru. Reálná možnost pomoci, resp. řešit situaci.
3.
Není v moci a možnostech jednotlivce, a ani církve ne, řešit situaci vzniklou selháním sociálního systému, institucí státních, veřejných, soukromých a dalších, které mají v programu a v náplni své práce řešení sociální situace v různých oblastech.
4.
Mnohé sociální těžkosti společnosti velmi přesahují osobní (soukromou) štědrost či neštědrost jednotlivce.
11)
Největší zázrak.
a)
Z tohoto divu žije stále svět i dnes. Tak je Heiland unter uns.
b)
Otevřít srdce a kapsu.
c)
Dát dál.
d)
Třetí svět.
1.
Dvě třetiny lidstva.
2.
Jsou tam i bohatí.
e)
Těch potřebných je všude i kolem nás.
f)
Pohodlné byty kontra chatrče ve slamech. Lidé na okraji. Auf der Grenze.
g)
Poznámka: Čtvrtý svět. Invalidé. Obdachlosen. Einsamme Menschen. Opuštění. Nikoho nemající.
12)
Prosba, aby Bůh učinil div s našim srdcem.
13)
Osobní otázky na závěr na mne samotného. Jak se dívám na zázrak nasycení. Nápor na víru pro moderního člověka.
a)
Přírodní zázrak. Věřím v moc JK. Boží syn. Dokáže víc než my lidé. Možnosti JK jsou větší než naše. Nedělá to problém pro mou víru.
1.
Bůh však nemá ve zvyku mávat čarovným proutkem.
2.
Realita Boží pomoci bývá v bibli zachycena a literárně popsána ve zkratce občas tak, že to působí dojmem, že Bůh mávl čarovným proutkem.
b)
Změna srdcí lidí. Důsledek kázání. Dělení se. Sdílení se i materielně.
1.
Přiznávám: tohle je velký nápor na mou víru. Na základě životních zkušeností.
Zkušenosti faráře na sboru, v církvi. Zbožné přetvářky.
Zkušenosti invalidy. I v církvi. Zkušenosti vlastní i druhých.
2.
Změna srdce člověka je větší div než udělat z kamene chleba.
JK ale dokáže víc: Dokáže změnit i lidské srdce.
Záblesky tohoto divu potkáváme občas ve světě. Vděčnost za každý paprsek, záblesk.
c)
Změna u jiných. Projeví milosrdenství.
d)
My. Vděčnost.
1.
Nechat působit SB na nás.
2.
Nechat se měnit. Nemusí nám to ovšem být vždy příjemné.
3.
Farář.
Může jen kázat a čekat na působení moci Ducha svatého.
Může ovšem jít i sám osobně dobrým příkladem.
f)
Negativní zkušenosti objektivně a nepopiratelně existují.
1.
Je však dobré a nutné nepřehlédnout i mnohé kladné zkušenosti v soukromém životě při setkání s jednotlivci (z církve i s necírkevníky). PB koná své dílo skrze lidi v církvi i mimo církev.
2.
Dobré dílo církve v instituční i neinstituční podobě a prostřednictvím členů církve nelze ve světě přehlédnout.
3.
Shrnutí. Nejsou jenom negativa. Jsou i pozitiva. Negativa je (bývá) však víc vidět. Většinou také víc bolí.
14)
100 skupin po 50ti.
a)
Dobrá organizace. Asi už předchozí zkušenosti.
b)
Při podobných počátcích různých hnutí bývají obvykle zmatky.
c)
Rozdělení do skupin.
d)
Když to není připraveno, tak to dělá určité problémy i dnes při některých církevních setkáních. Mírné zmatky. Minimálně oživení v sále a ochabnutí pozornosti, i když více šumu v sále.
e)
Lidé, které si člověk vždy nevybere. Zamotá se to.
f)
JK dává dohromady lidi, kteří by se k sobě jinak nedostali.
1.
Známí, neznámí. Sympatičtí, nesympatičtí.
2.
Opět to působí na změny člověka.
3.
Vliv SB, přes skupinu. Mladí. Staří. Přátelé, lhostejní.
4.
Nespojují vnější lidské věci. Zájem o slyšení slov JK.
15)
Sbor a skupiny v něm.
a)
Skupiny v týdnu.
b)
Bohoslužby v neděli. Sejít se všichni.
c)
Skupinky v týdnu: Určité specifické zaměření: Sdružení mládeže. Biblická hodina. Zpěv. Konfirmandi. Děti.
1.
Kéž by se to všecko sešlo v neděli. Kéž by byly skupinky v týdnu.
2.
Bohatý sborový provoz je dnes v církvi řídkou výjimkou. Velmi řídkou.
d)
Zdravý vývoj skupinek:
1.
Růst ve víře.
2.
Přibývat.
3.
Dělit se. Stále noví lidé, aby nevznikla ponorková nemoc.
4.
Neizolovat se od společných bohoslužeb.
5.
Korektiv sboru jako celku.
6.
Promíchání ve skupince, různí lidé, různé zaměření.
7.
Zájem o sebe.
16)
Zázrak dnes.
a)
Sdílení se.
b)
Lidé mají o sebe zájem. Lidé mají k sobě blíž.
c)
Pozadí spojení lidí, blízkosti: JK. SB. Nikoli osobní zájmy.
17)
Úvod. Poznámky k textu. Podněty k zamyšlení.
18)
Sdílení se.
a)
Problémy.
b)
Chytračení.
1.
Někdo si nevezme nic, i když by mohl a měl.
2.
Nevzít si. Narušení společenství. Neváží si toho.
3.
Někdo zase využije situace na úkor druhých.
4.
1 Korintským 11. VP. Přitlačit se. Na úkor jiných. Nacpat se. Vetřít se i doslova se přecpat při společném jídle.
c)
Když to vše člověk začne rozebírat, je to velmi zlé. Na druhé straně: Proč by měl být křesťan naivní blbec? Kde stanovit hranici? Kdo rozhodne?
d)
Když známe tuto situaci. Uvědomíme si: Změna srdce v této situaci. Opravdu velmi velký zázrak.
19)
Jan 6.
a)
Nasycení lidí.
b)
Lidé chtějí provolat JK králem.
1.
JK odmítl.
2.
Důvod provolat JK králem: JK dává chléb, životní úroveň. Zadarmo.
3.
Lidé nepochopili intenci zvěsti JK.
c)
Pro lidi není rozhodující: Jak či kde JK získal chléb.
1.
Přírodní zázrak JK.
2.
Změna srdce lidí.
d)
Nesplněné lidské přání a očekávání.
1.
Kamenovat JK.
2.
Rychlá změna o velikonocích: Hosana. Ukřižuj.
Poznámka: Hosana volali galilejští poutníci na předměstí Jeruzalema. Ukřižuj volali Jeruzalemští.
20)
JK. Tvorba nového společenství. KB je blízko.
a)
Kázání evangelia. Základ nového společenství: Kolem SB.
b)
Změna srdce. Důsledk¨y. Láska věřících navzájem. Pomoc mezi sebou.
21)
Rafinovanost hříchu. Záludnost.
a)
Egoismus. Využít pro sebe. Vykořistit JK. Dávej. Uzdravuj. Ta tvá kázání už nějak přetrpíme. Urvat pro sebe tvrdě i na úkor druhých. Obrat druhého i o to málo, co má.
b)
Vyžírkové v církvi.
1.
Najdou se všude a v každé době.
2.
Společenství známých.
3.
Vrtichvostové. Kam vítr, tam plášť. Přidat se, kde něco kápne.
22)
Křesťanský postoj:
a)
Křesťan bere od JK. Velkoryse dává dál lidem.
b)
Přijímá od společenství sboru. Vzájemné sdílení se.
c)
Křesťan dává pro JK i pro společenství církve.
1.
Co JK učinil pro nás. Co my učiníme pro JK.
2.
Boží věc ve světě: Budovat církev, konkrétní sbor.
d)
Křesťan by měl pro církev víc dávat než od ní brát. V tom se projevuje měřítko víry a zbožnosti.
1.
Když budou křesťané pro církev víc dávat než od ní brát, vznikne prostor pro vyžírky, kteří budou docela přirozeně egoisticky (sobecky) myslet především na sebe.
2.
Riziko přifaření se takových parazitů bylo v církvi v průběhu dějin pořád a vždycky.
23)
Církev dnes.
a)
Skupiny. Klany. Střední vrstvy.
b)
Nezaměstnaný a bezdomovec nemá šanci se udržet v církvi
c)
Spolek lidí schopných a ochotných platit. Spolkaření.
24)
Církev neplní své vlastní poslání.
a)
Kázat evangelium.
b)
Společenství všech, i slabých.
25)
Diakonie. Falešné pochopení diakonie.
a)
Pomoc slabým. Ne vyžírkům a ostroloketníkům.
b)
Diakonie je organizace podnikající v sociální sféře. Ale jde o víc než o pracovní příležitost pro lidi z církve nebo z oblasti mimo církev.
c)
Zaměstnanci Diakonie, kteří nejsou v církvi, a kterých je v diakonii hrůzná převážná většina, budou těžko zvěstovat lidem (klientům Diakonie) evangelium.
d)
Vzájemná pomoc silných mezi sebou (sobě rovných) není služba, ale vzájemný směnný obchod.
e)
Žebrání a různé vybírání na slabé by se nemělo spotřebovávat především v režijních nákladech na provoz instituce a platy zaměstnanců.
f)
Rafinovanost hříchu. Tzv. Reálná teologie. Chytit vítr, který přináší aspoň kapky.
26)
Díkčinění.
a)
Vděčné chválení Boha za to, co jsme a co máme k životu. Co jsme přijali. Koncentrace k sobě.
b)
JK: Dejte vy jim jísti.
c)
Myslet na druhé, na slabé, chudé, potřebné, nešťastné. Poznámka: Nejen myslet.
d)
Chudé máte vždycky mezi sebou. Kdo má méně. Potřební jsou nejen daleko od nás ve třetím světě, ale i docela blízko kolem nás.
e)
Matouš 25. Poslední soud. Důraz se klade na konkrétní pomoc. Co jste učinili jednomu z mých nejmenších bratří. Ne bratří sobě rovných nebo dokonce silných.
27)
Tradiční a netradiční pojetí.
Přírodní zázrak.
Netradiční pojetí: Zázrak, změna srdce.
c)
Přirozená touha lidí: Lidé hledají zázraky.
d)
Tímto směrem nasadil páky i pokušitel. Matouš 4. Lukáš 4. Pokušení JK na poušti.
1.
Udělej chléb z kamení.
2.
Skoč s věže chrámu.
3.
Klaněj se mi a dostaneš zlato a uvidíš zázrak poslušnosti lidí.
e)
Základ změny srdce:
1.
Slyšení kázaného evangelia.
2.
Pokání. Změna mysli. Člověk přestane sobecky myslet na sebe. Otevřenost k druhým, pro druhé.
28)
Zbožné myšlení koncentrované k sobě.
a)
Sebeutvrzování ve vlastním poznání, zájmech, růstu svého sobectví.
b)
Milosrdný Samaritán se ani nepomodlil a pomohl. Věcné, střízlivé jednání.
c)
Nemilosrdný kněz ze stejného podobenství se rovněž nepomodlil, ale nepomohl.
29)
Úvod. Neděle díkůvzdání.
a)
Za úrody země. Životní úroveň. Blahobyt.
b)
Požehnání v životě. Zdraví. Schopnost k práci. Možnost pracovat.
30)
Dilema v naší schopnosti vysvětlit a pochopit realitu života ve světě: Nám se vede třeba dobře. Jiným se vede zle. Chudoba ve světě. Válka. Nemoci.
a)
Máme děkovat Bohu. Vděčně ho chválit. Zvedat své čisté ruce a zbožné srdce k Bohu. Nikoli ruce špinavé a případně i od krve. Ani to naše srdce by nemělo být zarostlé tukem a necitelností k bližnímu.
b)
Lukáš 9. Nasycení zástupů. Dejte vy jim jísti. Naše povinnost je jasná a nezpochybnitelná.
c)
Zvedat k Bohu prázdné ruce.
1.
Tradičně: K přijímání.
2.
Biblicky, podle JK: Člověk dá, pak má prázdné ruce.
31)
Podněty k zamyšlení.
a)
I rozum je dobrý dar.
b)
Dokonce dar od PB.
c)
Podle názoru některých se tento dar nevyskytuje zas tak příliš často.
1.
Že by PB tímto darem šetřil?
2.
Ono záleží nejen na dárci a dávání, ale i na ochotě přijmout.
32)
Co konkrétně můžeme dělat.
a)
Sbírky na třetí svět. Konkrétní drobná pomoc kolem nás. Solidarita. Myslet na druhé. Přemýšlet, jak jim pomoci a pomáhat. Modlit se za druhé, za trpící, osamělé, nemocné, staré, chudé.
b)
Hovořit mezi sebou o tom, jak by se mělo pomáhat a komu.
c)
Postarat se, aby se ti druzí dověděli, že nám na nich záleží.
d)
Nemělo by se jednat jen o laciné a prázdné sebeuklidnění a uklidnění svědomí.
e)
Postarat se, aby druzí pomohli. Vyprávět jim o tom, že tam a tam je třeba pomoci. Třeba je to trkne.
33)
Plní církev své poslání? (02).
a)
Toť velká otázka.
b)
Káže se. Je však občas častější otázka, zda se však káže vždycky evangelium.
c)
Lukáš 9. Nasycení zástupů. JK k učedníkům: Dejte vy jim jísti.
1.
Zde je tenký led pro církev.
2.
řeči a diskuse. O konkrétnosti pomoci a pomáhání konkrétním lidem (nikoli institucím) raději ani nemluvme.
d)
Společenství všech.
1.
Tedy nejen silných mezi sebou, ale i se slabými.
2.
Aby slabí zůstali nejen obecně v církvi, ale aby byli s ostatními v konkrétním sboru. A ne jen jako přívěšek.
3.
Není to lehké ani pro silné, aby brali své spolubližní spolucírkevníky když ne jako sobě rovné, tak aspoň jako partnery a přátele.
4.
Viz: Neosobně.
34)
Soustřeďujeme se při výkladu textu jen k divu, zázraku.
a)
Víc nám vyhovuje přírodovědecké pojetí. JK narušil přírodní zákony. Božská moc.
b)
Nechce se nám jít dál, že JK chce měnit inaše srdce.
c)
Celkem ochotně se vyčerpáváme hádáním otom, jak se to mohlo stát, jak to pochopit a vysvětlit.
d)
Milosrdný Samaritán moc nemluvil a nediskutoval, ale víc pomáhal.
1.
Konkrétní křesťanství v praxi života.
2.
Nic se nemění na situaci, že onen milosrdný Samaritán vůbec nebyl křesťan.
3.
Neobstál by ani u teologů, ani u zbožných pietistů.
4.
Řada farářů by mu ani nepokřtila jeho děti.
Nesplňoval by dnešní požadavky církve pro poskytnutí svátosti křtu svatého.
Ani ještě mírnější a volnější církevní předpisy k připuštění ke svaté VP.
35)
Výzva. - Jdi a učiň též. Podobně jako milosrdný Samaritán.
a)
JK to říká opravdu i nám? Jak to vlastně myslel?
b)
Je to dnes velmi složité. Pěšky už na silnicích nikdo nechodí. A autem se profrkne.
c)
Na všecko jsou v dnešní tržní době placení lidé.
1.
Nemůžeme nikomu ubírat práci. Snad tak ještě nějak upozornit. Ale i pak by mohly nastat různé opletačky.
2.
Nemáme času nazbyt.
d)
PB však nejlépe ví, jak vše má být. PB si to zařídí podle své vůle.
e)
Měli bychom se více modlit za pomoc pro potřebné.
1.
My se přece modlíme. I druzí by se měli modlit.
2.
Tak dáme celou padesátikorunu na fond potřebných ve světě. Olymp to pak dá nějaké podpůrné organizaci, která s tím něco udělá. Hlavně, nekoukat se moc kolem, co se např. S tou padesátkou vlastně udělá.
f)
Nějak přibývá těch, kdo jsou nějak v úzkých a v tísni. Ale na to jsou zase příslušné úřady a další instituce. Však jich narostlo jako hub po dešti. Díky Bohu za to.
g)
Teď musíme plánovat svou dovolenou k moři.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.