Lukáš2,47.

(Kázání Nový zákon -> 3 Lukáš)Květná neděle.

Text:

Lukáš2,47.
47
Všichni, kteří ho slyšeli, divili se rozumnosti jeho odpovědí.

Čtení:

Izaiáš 42,1-8.
Lukáš 2,41-52.
41
Každý rok chodívali jeho rodiče o velikonočních svátcích do Jeruzaléma.
42
Také když mu bylo dvanáct let, šli tam, jak bylo o svátcích obyčejem.
43
A když v těch dnech všechno vykonali a vraceli se domů, zůstal chlapec Ježíš v Jeruzalémě, aniž to jeho rodiče věděli.
44
Protože se domnívali, že je někde s ostatními poutníky, ušli den cesty a pak jej hledali mezi svými příbuznými a známými.
45
Když ho nenalezli, vrátili se a hledali ho v Jeruzalémě.
46
Po třech dnech jej nalezli v chrámě, jak sedí mezi učiteli, naslouchá a dává jim otázky.
47
Všichni, kteří ho slyšeli, divili se rozumnosti jeho odpovědí.
48
Když ho rodiče spatřili, užasli a jeho matka mu řekla: "Synu, co jsi nám to udělal? Hle, tvůj otec a já jsme tě s úzkostí hledali."
49
On jim řekl: "Jak to, že jste mě hledali? Což jste nevěděli, že musím být tam, kde jde o věc mého Otce?"
50
Ale oni jeho slovu neporozuměli.
51
Pak se s nimi vrátil do Nazareta a poslouchal je. Jeho matka uchovávala to vše ve svém srdci.
52
A Ježíš prospíval na duchu i na těle a byl milý Bohu i lidem.

Postup:

1)
JK se ztratil v chrámě.
a)
čím se živil ty 3 dny? Boží vůle ho zaujala.
b)
Židé: Ve 12ti letech je člověk už zodpovědný. Povinnost plnit boží zákon. Jakási naše konfirmace. Bar nicva dnes, 13 let.
c)
JK není zázračné dítě ani genius Mozartova ražení. Oddanost Bohu. Zaujetí pro Boha. Projev božího synovství.
2)
Moudrost JK.
a)
Počátek moudrosti je bázeň před Hospodinem. JK: Přímost. Otevřenost. JK nepodlézá. Nehodlá se nikomu zalichotit, zalíbit. Jde hlavou proti zdi a také si ji nakonec rozbil. Moudrost JK je v pravdivosti a ryzosti.
b)
Bez kliček. Vyjadřuje se prostě a jednoznačně. Jednoduchost. I prostý a obyčejný člověk porozumí. Rybáři. Galilejci.
c)
Moudrost neznamená záplavu cizích slov a složitost abstraktních frází. Obrácenost k bohu. Boží vůle: Padni, komu padni.
d)
Duch svatý dává sílu a inspiraci i dnes.
3)
Nadání JK.
a)
Talent. Podobenství. Specifický literární styl. JK vstoupil do dějin literatury, kultury.
b)
Celý život: JK je Svým způsobem umělecké dílo. To ovšem je na JK až druhotné.
4)
Pravdivost. Svatost. Věrnost boží cestě. Láska k bohu a Bližnímu. Bere to za srdce.
a)
Oslovuje to náš rozum i vůli.
b)
JK. Moudrost a rozumnost. Uchvacuje to celého člověka. Záchrana celého člověka.
c)
Celistvost jednání a postoje JK. V tom předčil zákoníky a farizeje. Nechce být veliký ani před lidmi, ani před Bohem.
d)
Ne sebepovznášení, ale sebezapření. Ne rozevlátost nebo rozervanost.
e)
Matouš 7: Jako moc maje a ne jako zákoníci.
f)
Spásná moc, moudrost a rozumnost je cele Boží.
5)
Rozervanost člověka dnes.
a)
Židovská anekdota: Děti se mají rozdělit. Nejstarší nechce dát ostatním. Matka napomíná: Dej, rozděl se, buď rozumný. Odpověď: Ale já nechci být rozumný. Nejsem tak hloupý, abych chtěl být rozumný.
b)
Plochost života:
1.
Rychlost žití nahrazuje smysl života.
2.
Požitek nastupuje místo radosti.
3.
Používání je vytlačeno vykořisťováním.
4.
Spravedlnost je vytlačována silou.
5.
Moudrost je redukována na informace.
6.
Místo pokoje známe jen odreagování.
7.
Místo zodpovědného rozhodnutí nastupuje politická vůle.
8.
Cit jako by se smrskl na pouhý sex.
9.
Svoboda se zúžila na široké lokty.
10.
Pravda se zaměňuje s odhalováním všeho, kde čeho. Těla, duše, soukromí vlastního i druhých. Namnoze bez jejich souhlasu.
11.
Rozervaná moudrost je nemravná. (Bonhoeffer: Etika.)
c)
Neslučitelnost s učením JK je jasná i pro nevěřícího.
6)
Moudrost JK je moudrost spásná, léčivá.
a)
Ne selský rozum Galilejce. Ne učená moudrost znalců zákona. To vše JK také znal. Vždyť v tom vyrůstal.
b)
JK vše prosvětluje moudrostí Boží, blízkostí Boží, tedy KB.
c)
Izaiáš 61: Duch moudrosti a rozumnosti. Pomoc pro každého člověka. I pro celý svět. Pokud má ovšem o takovou pomoc zájem.
d)
Římanům 12. Pravý život. Rozumná bohoslužba.
1.
Ne moudrost spekulativní, odtažitá. Ne svět idejí a principů.
2.
Moudrost na zemi, pro zemi.
3.
Konkrétnost, praktičnost.
e)
Ne jen nějaké odtažité problémy lidí kdesi na Kamčatce.
f)
Hic et nunc. Zde a nyní. Osvědčit se tam, kde jsem.
g)
Osobní zaměřenost a zaostřenost ke konkrétnímu člověku.
h)
Smýšlet o sobě střízlivě. Sůl země. Lid zvláštní. Světlo světa. Kvas. Láska. Spravedlnost. Smíření. Porozumění. Ovoce Ducha svatého: Galatským 5,22.
i)
Ne klapky na očích. Ne idealistické předsudky o lidech a světu. Střízlivé vidění a ještě střízlivější úsudek. Naděje v Bohu.

Poznámky:

1)
Kázání by mělo být (působit jako) rozumné. To neznamená: rozumové.
2)
Zdůraznit v kázání: Všichni JK slyšeli.
Která kategorie lidí však k němu nejvíc přicházela:
a)
Pastýři. Pohanští mudrci. Nevěstky. Publikáni (celníci, keťasové). Chudí. Jakási tehdejší nižší střední vrstva obyvatelstva.
b)
Není řeč o otrocích a přebohatých.
3)
JK prospíval na duchu i na těle. Věkem. Nekrněl. Rozvíjel se s věkem. Poškozené děti:
a)
Postižené. Nemohou se tolik rozvíjet jako zdravé.
b)
Jednostranné vzdělání. Jen tržnost, komerčnost.
c)
Absense duchovní dimenze v životě. Nedozvídají se nadmíru moc o bibli a církvi. Mimo jné je to i ochuzení v oblasti kulturní.
4)
JK nikdy netrpěl rozervaností a depresí.
a)
Jsou zmíněny dlouhé modlitby.
1.
Ku po divu, nemluví se výslovně o častých a pravidelných modlitbách.
2.
Lze ale předpokládat, že se pravidelně modlil, podle předpisů židovské zbožnosti.
3.
Jak se zdá, ty dlouhé modlitby jsou jaksi navíc.
b)
V Getsemane jde o modlitební zápas, o hledání další životní cesty.
c)
Na kříži prožívá JK svůj smrtelný zápas.
1.
V takové chvíli má právo každý člověk vyslovit: bože můj, proč jsi mne opustil.
2.
Jsou to podle Lukáše poslední slova JK.
3.
Ale nepřehlédněme: Se svými pochybnostmi se JK v nejtěžší chvíli svého života obrací k Bohu.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.