Amos 8,11-12.

(Kázání Starý zákon -> 30 Amos)Nový rok.

Text:

Amos 8,11-12.
11
Hle, přicházejí dny, je výrok Panovníka Hospodina, kdy pošlu na zemi hlad. Ne hlad po chlebu ani žízeň po vodě, nýbrž po slyšení slov Hospodinových.
12
Budou vrávorat od moře k moři a ze severu na východ; budou pobíhat a hledat slovo Hospodinovo, ale nenajdou.

Čtení:

Amos 8,1-12.
Izaiáš 55,1-11.

Osnova:

1)
Hlad. Tělesný.
a)
Staří to ještě znají. Krize, třicátá léta. Válka.
b)
Hlad ve světě. Světový problém.
2)
Amos. Žádoucí hlad. Potřebný. Slyšet SB, Boží pravdu, spravedlnost, právo, pokoj.
3)
Touhy lidí. Touha jako hlad ve světě. Vždy v nějaké podobě.
a)
Touha po moci. Nadvláda.
b)
Sláva. Prestyž. Trumfnout.
c)
Vnutit svůj mír.
d)
Peníze. Majetek.
4)
Osobní touhy člověka. Hlad.
a)
Vlastnictví. Mít věci, majetek. Peníze.
b)
Vyrovnat se druhému. Móda. Mít, co má druhý.
c)
Peníze. Materielní hodnoty.
d)
Kariéra. Lepší místo.
e)
Urvat ze společného majetku. Ukousnout víc ze společného krajíce. Využít erár. I v církvi.
5)
Reálný pohled na život.
a)
Nepřikrašlovat. Nepřikrašlovat si.
b)
Ubíjející obraz.
1.
Když to neudělám já, vezme jiný.
2.
Smutný výhled.
c)
Nemá smysl si něco přikrašlovat či namlouvat.
6)
Není jen lidská realita. Boží moc. Nový hlad. Slyšení SB. Nový rok.
a)
Mít něco, co platí. Co má být. Autorita. Nejen, co je. Co má být, i když to neděláme, nedokážeme. Hledání. Touha. Hladovění. Neuspokojenost. Žízeň po spravedlnosti, pokoji, právu.
b)
Neuspokojenost v srdci s pouhými materielními věcmi.
°1. Životní úroveň nestačí. Sytit srdce. Hlad po lásce, citu, citlivosti, porozumění.
2.
Předpokladem ovšem je určitá (aspoň základní) životní úroveň.
7)
Prosba.
a)
Aby byl hlad po SB
b)
Aspoň v církvi.
1.
Zdánlivě jsme někdy přesyceni.
2.
Či nesprávně živeni?
8)
Stálé hledání v církvi i ve světě.

Postup:

1)
Amos. Poklidná Doba.
a)
Jeroboám 2. Severní Izrael.
1.
Polovina 8. Století ante.
2.
Hospodářský rozkvět. Prosperita.
b)
Bethel. Slavnosti. Uctívali Hospodina.
c)
Amos neříkal lidem to, co by rádi slyšeli. SB v jeho ústech je napomenutí a varování. Lidmi nevítán. Nemá ze svého prorokování užitek, efekt, popularitu. Příkoří.
2)
Amos odhaluje největší nebezpečí doby prosperity a spokojenosti a rozkvětu.
a)
Lhostejnost vůči všemu duchovnímu.
1.
To duchovní se zdá v době blahobytu něčím nepotřebným a zbytečným.
2.
Lidé se soustřeďují jen sami k sobě.
- Dívají se jen sami na sebe.
- Vidí jen svůj klid, pokoj, pohodu života, prosperitu.
- Nic je nenutí a netlačí ke zkoumání života.
3.
Proč se hlouběji zamýšlet nad životem, když nám nic nechybí?
4.
Starosti: Zdraví. Pohodlí. Aby nic neušlo.
b)
Amos svým Kázáním vyrušuje z poklidu života. Varuje. Připomíná Hospodina. Připomíná, že i ty nejsamozřejmější věci pocházejí od Hospodina, dárce. Lidé nemají nic automaticky od přírody. Nic není dáno samo od sebe.
3)
Izrael. Vyznání v názvu. Bojuje Bůh. Bůh zápasí.
a)
Izrael se ale připojil ke všeobecnému kultu blahobytu a osobního prospěchu.
b)
Úvod proroctví. Hospodin vydá svůj řev ze Siona. Vydá ze Siona svůj hlas. Spokojené obyvatele upozorňuje na Boží zásah. Zatím vše dobře šlo a šlape. Stvořitel tiše a nenápadně vedl svůj lid a dával mu vše potřebné.
c)
Lidé vše přijímali automaticky. Hospodin vydá svůj řev, hlasitý hlas. Zasáhne. Nenechá to jen tak.
4)
Hlad po SB.
a)
Potichu a jako by v závorce: Boží mlčení.
b)
Protipól toho, co bylo na začátku. Ne Boží silný hlas. SB umlkne. Zatím PB o sobě dává vědět. Lze se k němu obracet.
c)
Přijde doba mlčení. Bude pozdě pro lidi. Pozdní touha po Bohu zůstane bez odezvy.
d)
Potopa. Lhůta 120 let. Dost dlouhá doba. Když začalo pršet, koráb se zavřel. Pozdě pro lidi.
5)
Nemoc. Mnozí by chtěli věřit. Nejsou však už toho schopni. Nenaučili se to. Ochablost stáří.
6)
Pozdě.
a)
V lidském životě může nastat okamžik, kdy už není cesta zpátky.
1.
Nebude už cesta ani k Bohu.
2.
Židům 1,1: Častokrát a rozličnými způsoby mluvíval Bůh.
3.
Tento trpělivý Bůh se jednou odmlčí.
4.
Nastane chvíle strašného ticha pro ty, kdo odmítají Boží výzvu k nápravě, kdo odmítají SB.
5.
Nikomu nepomůže žízeň a vyprahlost po SB.
b)
Všeho do času.
1.
Bude pozdě.
2.
Matouš 25. Družičky. Dostatečně se nepřipravily a přišly pozdě. Bylo pak už pro ně beznadějně pozdě.
3.
Relief na dómu v Magdeburgu. Z tváře lehkomyslných družiček lze vyčíst děs a hrůzu. Jde totiž o věčnost.
Zařadit.
7)
Svět v době Amosa byl menší z našeho hlediska a podle dopravních možností.
a)
Jednoznačný svět v době Amosa.
1.
Buď Izrael slyší SB nebo nechce slyšet.
2.
Žádná postmoderní pluralistická rozbředlost.
b)
Dnešní svět.
1.
Plný kontrastů.
2.
Složitý.
3.
6 miliard lidí.
c)
Kontrasty dnešního světa v sociální oblasti.
1.
Blahobyt na jedné straně.
- Přesycenost. Hojnost. Hýří se. Problémy, kam s odpadky.
- Přesycenost církve. Přeorganizovanost. Dokonalost. Krása. Kostely. Kázání. Propracované. Umění. Úroveň i umělecká.
2.
Bída. Hlad.
- Závrať z prázdnoty. Bezmocnost člověka pomoci. Ničím nenaplnitelná prázdnota. Hledání. Vrávorání. Náplň srdce. Opuštěnost i od Boha. Nedostatek SB.
- Bída ve třetím světě roste, místo aby se řešila. Upřesnění: Roste bída některých. A těch některých přibývá. Ale i ve třetím světě jsou na druhé straně bohatí.
- V prvním a druhém světě se ovšem sociální nůžky rozevírají. Stále víc lidí žije pod hranicí životního minima.
d)
Píseň: Svět jsem prošel v jeho kráse.
8)
Zaběhlost lidských zvyklostí.
a)
Bůh burcuje z poklidu.
1.
Vyvádí z klyšé života.
2.
Narušuje automatiku lidského života.
b)
Zabydlenost Izraele.
1.
Manna na poušti.
2.
Člověk má poznat a prožít, že žije z Boží milosti.
- co vychází z úst Hospodinových.
- Starostlivá péče Stvořitele.
9)
Boží mlčení.
a)
Hluboký zásah do života člověka. Týká se to jednotlivce i pospolitosti Izraele.
b)
Samson.
1.
Automaticky si byl jist automatickou Boží pomocí.
2.
Tajemství své síly prozradil filištinské manželce Dalile. Byla to jinověrka. Pohanka. Nevěřila v Hospodina. Dala přednost svým pohanským souvěrcům před vlastním manželem.
3.
Hrůza pro Samsona. Těžké následky.
4.
Pokání. Nová síla.
c)
Saul.
1.
Silný král.
2.
Prohospodařil SB.
3.
Boží mlčení.
4.
Neměl automaticky zajištěno, že uslyší SB.
5.
Lidský strach před Pelištejci.
6.
Hledá a nenalézá hospodina.
7.
Hrůza a děs smrti.
8.
Na Davidovi Saul rozpoznává, co to znamená, když PB promluví ke člověku.
9.
Od Saula Bůh odstoupil.
10.
Pro Saula už nebyla cesta zpět.
11.
Nebyla už pro něj milost.
12.
Jindy Saul žádá Boží odpuštění, ale jen proto, aby ho zneužil ke svému prospěchu. Obětování Hospodinu. Nerespektuje kněze Samuele. 1 Samuelova 15. Saul není pokorný prosebník před Hospodinem.
10)
Mnohým lidem se Boží hlas stal automatickým.
a)
JK: Hledejte a naleznete. Ale jen ve jménu JK.
b)
Dojem: ještě je dost času. Pak přijde stáří nebo nemoc. Už to někomu nestojí za to. Jiný už není schopen začít věřit.
c)
Nehřešit na Boží milost a trpělivost.
11)
JK umřel za nás. Naděje.
12)
Nebýt si přespříliš jist vlastní silou.
a)
Spoléhat na Boha.
b)
Chtít slyšet Boží hlas.
1.
Počítat s Bohem.
2.
Slyšet Boží výzvy.
13)
Živá víra v Boha.
a)
Ne jen nějaké mlhavé povědomí. Že Bůh snad existuje.
b)
Skutky víry a z víry. Všední maličkosti.
14)
Naslouchat SB.
a)
Hledat. Dokud je čas. Hledejte Hospodina, pokud může nalezen býti. Vzývejte ho, dokud je blízko.
b)
Výzva a zaslíbení. Hledejte a naleznete.
15)
Boží mlčení.
a)
Amos to kreslí realisticky.
1.
Hlad po SB.
2.
Žízeň po vodě.
3.
Strašný hlad.
4.
Palčivá žízeň.
5.
Těžko dnes pro nás představitelné.
b)
Hlad kdysi:
1.
Umíralo dítě. Nebyla ani stará bota k vyvaření, aby bylo aspoň trochu polévky.
2.
Vařilo se z trávy. Biologové jistě namítnou, že je vpodstatě jedno, jestli člověk jí zeleninu nebo trávu. Je to jistě jedno z hlediska biologa.
16)
Lidé. Tápání a hledání.
17)
Amos. Výstraha. Včas. Ještě je čas k nápravě.
a)
Jako Noe před potopou.
b)
Výstraha před automatičností víry. PB není robot, který přispěchá po zmáčknutí knoflíku. Kdy se nám zamane. Manipulace s PB.
18)
Bůh se připomíná svému lidu.
a)
Ještě mluví.
1.
Ještě posílá proroka.
2.
Umí a dovede také mlčet.
b)
Mlčení je projev veliké Boží moci.
1.
Nic nedělání Boží.
2.
Nepočínat si pošetile.
3.
Vrávorající a marně hledající člověk po Božím odmlčení.
c)
Můžeme z milosti JK nalézat, nejen hledat.
d)
Náš úkol: Zvát hledající.
1.
Úkol pro všechny dny až do skonání světa.
2.
Poslední slova JK na této zemi: Jděte po celém světě a kažte evangelium všem.

Poznámky:

1)
Touhy člověka.
a)
Za totality se faráři naváželi do mamonu a kariéry.
b)
Po VLR se majetek povyšuje na božstvo.
1.
Změna tématiky kázání.
2.
Vnitřní zlom.
3.
Podvědomě to působí.
4.
Lidé to nedovedou formulovat.
5.
Změna paradigmatu a ideálu.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.