Amos 5,15.

(Kázání Starý zákon -> 30 Amos)Advent.

Text:

Amos 5,15.
15
Mějte v nenávisti zlo a milujte dobro, uplatňujte v bráně právo! Snad se Hospodin, Bůh zástupů, smiluje nad pozůstatkem lidu Josefova.

Čtení:

Amos 5,1-15.
1
Slyšte toto slovo, které pronáším, žalozpěv nad vámi, dome izraelský:
2
"Padla izraelská panna, už nevstane, leží bez povšimnutí na vlastní zemi, nezvedne ji nikdo."
3
Neboť toto praví Panovník Hospodin: Městu, které vytáhne s tisícem, zůstane sto, a tomu, jež vytáhdne se stem, zůstane pro dům izraelský deset.
4
Toto praví Hospodin domu izraelskému: Dotazujte se mne a budete žít!
5
Nedotazujte se Bét-elu, nevcházejte do Gilgálu, neputujte do Beer-šeby, neboť Gilgál bude přesídlen, Bét-el se ukáže jako ničemný klam.
6
Dotazujte se Hospodina a budete žít! Kéž nezachvátí dům Josefův jako oheň. Pozřel by jej a nikdo by neuhasil Bét-el,
7
Ty, kdo převracejí právo v pelyněk a spravedlnost srážejí k zemi.
8
Ten, který učinil Plejády a Orióna, obrací šero smrti v jitro, ale i den zatmívá nocí, povolává mořské vody a vylévá je na tvář země. Jeho jméno je Hospodin.
9
On mocného uvrhne do záhuby a zhouba pronikne do pevnosti.
10
Oni však toho, kdo trestá v bráně, nenávidí, pravdomluvný se jim hnusí.
11
Protože hanebně vydíráte nuzáka a vymáháte na něm obilnou daň, mohli jste si vybudovat domy z kvádrů, bydlet v nich však nebudete; vysadili jste si skvělé vinice, avšak víno z nich pít nebudete.
12
Já znám vaše četné nevěrnosti, vaše nehorázné hříchy. Nevražíte na spravedlivého, berete úplatek, ubožáky v bráně odstrkujete.
13
Proto v oné době prozíravý zmlkne, bude to zlý čas.
14
Hledejte dobro a ne zlo a budete žít, a tak Hospodin, Bůh zástupů, bude s vámi, jak říkáte.
15
Mějte v nenávisti zlo a milujte dobro, uplatňujte v bráně právo! Snad se Hospodin, Bůh zástupů, smiluje nad pozůstatkem lidu Josefova.

Postup:

1)
Bethel. Chrám Hospodinův v Severním Izraeli.
a)
Posluchači tehdy.
1.
Amos se zbláznil.
2.
Výroční náboženská (Hospodinova) slavnost. Radost. Bethel. Těšíme se.
3.
Výhled do budoucnosti. Konjunktura. Prosperita. Ekonomický rozkvět. Jeroboám 2. Úspěšný král. Optimismus. Růžová perspektiva. Všecko se daří.
b)
Amos.
1.
Nevzdělanec z jihu.
2.
Zvěstuje zkázu.
3.
Směšnost víc než vlastizrada.
c)
Amos dál: Hledejte Hospodina.
1.
Proč to připomíná?
2.
Víme to přece. Jsme věřící lidé. Víme víc, jak to všechno dopadlo.
d)
Amosovo proroctví se splnilo. Se Severním Izraelem to zanedlouho dopadlo špatně. Asyřané.
e)
Amos: Nehledejte Boha v Bethel. Nechoďte do Gilgálu.
1.
Kde jinde ale hledat Boha?
2.
Tam se Bůh přece zjevil. V minulosti. Tam prokázal velké skutky.
- Bethel. Jákob na cestě do Cháran. Sen. Žebřík do nebe. Později tam (na pohanském kultovním místě) Jákob založil Hospodinův oltář. Prakticky Hospodinovu svatyni.
- Jordán. Přechod Jordánu. Za Jozua.
f)
Lidé v Bethel.
1.
Nesouhlasí.
2.
Odpor.
3.
Nerozumí.
g)
Že by Amos přímo nebo nepřímo propagoval Jeruzalem? Nebo to jeho severoizraelští soukmenovci ve víře v Hospodina tak pochopili?
1.
Jeruzalem. Hlavní město Amosovy země. Centralizovaný Hospodinův kult v jeruzalemském chrámě pro celé Judsko.
2.
Amos šel prorokovat do ciziny. Nedržel se doma. Copak tam nemá dost hříšníků?
2)
Amos je prorok.
a)
Vyřizuje SB. Ne lidský odhad. Ne katastrofický scénář podle lidského pohledu či analyzy situace.
b)
Zvěst Amosa: Základní, prosté: Hledejte Hospodina.
1.
Naděje je jedině v bohu.
2.
Usilovnější život víry.
3.
Ne (jen) formální plnění náboženských předpisů.
c)
Amosovo prorocké vystoupení se událo na okázalé náboženské slavnosti, kde byl Hospodin halasně a hřmotně uctíván. Zpěvy. Proslovy. Oběti. Okázalé.
1.
Bethel. Královská svatyně. Na vysoké úrovni kulturní, umělecké a finanční.
2.
Sponzoroval to sám král. Měl k tomu pochopitelně své nenáboženské důvody.
d)
Amosovy nepříjemné důrazy pro posluchače nejen tehdy.
1.
Srdce a myšlenky mají být cele při Hospodinu.
2.
Ne víra jen jako duchovní či kulturní nadstavba.
3.
Víra patří a má pronikat i do obchodních zájmů, dokonce i do financí.
e)
Mnohým lidem se víra scvrkla jen na náboženskou pojistku.
1.
Naklonit si božstvo.
2.
Uklidnit svědomí.
f)
Společenství se stává něčím druhořadým.
1.
Místo společenství nastupuje spolek, parta, klan. Zájmová skupina blízkých známých.
2.
Sobectví dominuje.
3.
Sebe-prosazení.
g)
Společenské prostředí.
1.
I v církvi.
2.
Postupující (vnitřní) eliminace náboženského (duchovního) kabátu.
3.
Bůh jako garant náboženských služeb pro člověka. Pro naše přání a rozmary.
h)
Amos si uvědomuje (rozpoznává) morální a duchovní krizi církve své doby.
3)
Hledat Hospodina.
a)
Milovat Boha.
1.
Bez postranních úmyslú a pohnutek.
2.
Když člověk miluje Hospodina, učí se milovat člověka.
b)
Milovat dobré a nenávidět zlé.
1.
Hozená rukavice celé společnosti.
2.
Formální víra.
3.
Zvrácené tužby.
4.
Pokrytecká morálka.
5.
Kořistnictví.
6.
Tzv. Právo, řády.
c)
Sociální motiv.
1.
Sociální náboj je vždycky velmi výbušný a ostrý. Jemná roznětka.
2.
Zastat se chudých, nemajetných, osamocených.
3.
Ponížení. Neúspěšní. Nestačí tempu náročného života. Nejsou schopní dosáhnout na prosperitu.
4)
Advent.
a)
JK naplnil hledání Hospodina.
1.
Nehledal svůj vlastní prospěch.
2.
Skutečná láska k Bohu a člověku. Pravý rozměr lásky.
b)
Nabídka pro nás.
1.
Hodnoty.
2.
Mnozí odmítají.
c)
Dnešní svět. Skupiny. Strany. Náboženské společnosti. Církve.
1.
Nabídky kde čeho. Slasti. Pojďte k nám, naše cesta je ta pravá.
2.
Náročnost na výběr.
3.
Tahanice o nové členy. Přetahování. Lovení. Lanaření.
5)
Amos. Dva typy pozvání.
a)
Člověk v pozadí.
1.
Pracuje na vlastní triko. Chce z toho v nějaké podobě něco mít. Soukromá firma. Tržnost.
2.
Přesvědčovací kampaně. Psychologie. Nátlak. Manipulace. Sliby. Lákavé volební programy. Nepokrytě se ukazuje: jde o co největší počet členů a o co nejvíce peněz z nich. V různé formě a podobě.
b)
Nenápadnost. Bůh v pozadí. Člověk se ztrácí. Ustupuje do pozadí. Nesází se na reklamu. Člověk nechce nic vyzískat pro sebe. Soli Deo gloria. Samému Bohu sláva a čest.
6)
Pozvání k večeři Beránkově.
a)
Stále jsou volná místa.
b)
Otevřené dveře.
c)
Stále máme čas k přípravě.
d)
Bůh nás očekává.

Poznámky:

1)
Amos káže v jiné zemi, ale i v jiné církvi.
a)
Severoizraelská církev také vyznává Hospodina, i když trochu jinak a po svém.
b)
Zkreslená víra.
2)
Amos demonstruje jednotu božího lidu. Hospodin je Bůh na jihu i na severu. Jeden Bůh.
3)
Královská svatyně. Amos je obyčejný nevzdělaný skoták.
4)
Sociální apel.
a)
Měřítko pravosti SB.
b)
PB se ujímá slabých.
5)
Slavnost v Bethel.
a)
Prosperita země.
b)
Demonstrace blahobytu a pohody života.
c)
Prorok vidí dál.
1.
Příznaky zatím ne všemi viděné krize.
- Právo.
- Sociální situace.
2.
Vnitřně je narušena zvěst církve.
6)
Aktuální otázky.
a)
Jsou Amosova slova aktuální také pro nás dnes?
b)
Nebo se nacházíme v jiné situaci a Amosovo proroctví si přečteme jen jako zajímavost v jeho tehdejší konkrétní době a situaci?
c)
Vždyť přece dnes nám nehrozí žádní Asyřané, že ano?
d)
A jakous takous prosperitu a milou životní úroveň také máme.
1.
Ti, kterým se v životě nedaří, už přestali nebo přestávají do církve přicházet.
2.
A my jsme tomu rádi. Aspoň to máme jednodušší.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.