Joel 2.

(Kázání Starý zákon -> 29 Joel)

Text:

Joel 2,13.
Roztrhněte svá srdce, ne oděv. Navraťte se k Hospodinu, svému Bohu, neboť je milostivý a plný slitování, shovívavý a nejvýš milosrdný. Jímá ho lítost nad každým zlem.

Čtení:

Efezským 3,14-4,16.
Joel 2.
1
Trubte na polnici na Sijónu, křičte na poplach na mé svaté hoře, ať se třesou všichni obyvatelé země, neboť přichází den Hospodinův. Je blízko
2
Den tmy a temnot, den oblaku a mrákoty. Jako úsvit na horách se rozprostírá lid četný a mocný, jakého nebylo od věků, aniž kdy bude po něm až do let posledního pokolení.
3
Před ním je oheň sžírající, za ním sežehující plamen; před ním je země jak zahrada Eden, za ním poušť, zpustošený kraj. A vyváznout před ním nelze. 4 Vzhledem připomíná koně, je jako jízda v divém cvalu.
5
Jako hřmící válečná vozba poskakuje po vrcholcích hor, praská jak ohnivý plamen, když sžírá strniště. Je jako mocný lid seřazený k boji.
6
Národy se před ním svíjejí v křeči, tváře všech blednou.
7
Běží jako bohatýři, jako bojovníci ztéká hradby. Každý jde svou cestou, neodbočí od své dráhy.
8
Jeden druhému nepřekáží, každý jde určeným směrem. Když narazí na oštěpy, neprořidnou,
9
Vnikají do města, běhají po hradbách, na domy vystupují, lezou okny jak zloděj.
10
Před ním se roztřese země, zachvějí nebesa, slunce a měsíc se zachmuří a hvězdy ztratí svou zář.
11
Sám Hospodin dá povel svému vojsku. Jeho šiky jsou nesčíslné. Mocný je ten, kdo vykoná jeho rozkaz. Hospodinův den je veliký a přehrozný! Kdo mu odolá?
12
Nyní tedy, je výro k Hospodinův, navraťte se ke mně celým srdcem, v postu, pláči a nářku.
13
Roztrhněte svá srdce, ne oděv, navraťte se k Hospodinu, svému Bohu, neboť je milostivý a plný slitování, shovívavý a nejvýš milosrdný. Jímá ho lítost nad každým zlem.
14
Kdo ví, nepojme-li ho opět lítost a nezanechá-li za sebou požehnání, a zase budou obětní dary a úlitby pro Hospodina, vašeho Boha.
15
Trubte na polnici na Sijónu, uložte půst, svolejte slavnostní shromáždění!
16
Shromážděte lid, posvěťte sbor, sezvěte starce, shromážděte pacholátka i kojence od prsů, ať vyjde ženich ze svého pokojíku a nevěsta ze své komůrky.
17
Ať mezi chrámovou předsíní a oltářem pláčou kněží, sluhové Hospodinovi, ať prosí: "Ušetři, Hospodine, svůj lid, nevydávej své dědictví potupě, ať nad nimi nevládnou pronárody. Proč se má mezi národy říkat: »Kde je jejich Bůh?«"
18
Horlivě se ujme Hospodin své země a se svým lidem bude mít soucit.
19
Hospodin se ozve a řekne svému lidu: Hle, posílám vám obilí, mošt i čerstvý olej, abyste se nasytili, a už vás nevydám potupě mezi pronárody.
20
Vzdálím od vás Seveřana, zaženu ho do vyprahlé, zpustošené země, jeho předvoj do moře východního, jeho zadní voj do moře západního..A bude z něho vystupovat zápach, hnilobný puch, neboť chtěl vykonat veliké věci.
21
Neboj se, země, jásej a raduj se, neboť veliké věci vykoná Hospodin.
22
Neboj se, dobytku na poli, stepní pastviny se zazelenají, strom zase ponese ovoce, fíkovník a réva vydají úrodu.
23
Jásejte, synové Sijónu, radujte se z Hospodina, svého Boha, neboť vám dá učitele spravedlnosti a jako na začátku vám sešle hojnost dešťů podzimních i jarních.
24
Humna budou plná obilí, lisy budou přetékat moštem a čerstvým olejem.
25
Tak vám nahradím, co po léta požíraly kobylky a brouci, různá havěť a housenky, mé veliké vojsko, které jsem na vás posílal.
26
Budete jíst dosyta a budete chválit jméno Hospodina, svého Boha, který s vámi tak podivuhodně jednal. A můj lid nebude navěky zahanben.
27
Poznáte, že jsem uprostřed Izraele. Já jsem Hospodin, váš Bůh, a jiného Boha není. A můj lid nebude navěky zahanben.

Osnova 1:

1)
Hospodin je Bohem.
a)
Vyznání v každé době.
b)
Nabídky jiných bohů i dnes.
c)
Spolehnout na Hospodina.
d)
Vnitřní opora.
2)
Bez historického zarámování. Každá doba.
3)
Kobylky.
a)
Jedná člověk.
b)
Den Hospodinův. Jedná a soudí Bůh.
c)
Boží zaslíbení. Text: Jak má jednat věřící člověk. Výhled Joele 2,17-27. Radost.
4)
Výhled.
a)
Soud.
b)
Naděje.
c)
Ochrana.
5)
Trhání srdce.
a)
Brát bibli doslova.
b)
Popel. Žíně. Vnější podoba pokání.
6)
Pokání jen navenek. Příklad: Nemoc.
a)
Sliby nemocného. Povrchní pokání. Když teklo člověku do bot, tak sliboval kde co kde komu, dokonce i Bohu.
b)
Bylo mi tak zle, že jsem se dokonce i modlil.
7)
Roztrhnout srdce.
a)
Špína. Krev.
b)
Nutné je nové srdce. Transplantace.
c)
Pokání: bolestivá záležitost.
8)
Co potřebujeme.
a)
Návrat k Bohu.
b)
Lidé:
1.
Zdraví.
2.
Peníze.
c)
Hodnocení:
1.
To ovšem také.
2.
Nezapomenout ale na Boha.
9)
Joel mluví k lidem v církvi.
a)
Ne obecná řeč pro všechny lidi.
b)
Ostatní mají svou odpověď.
c)
Samozřejmost pro církev: Zvát k Bohu.
d)
Nevnucovat naše návody.
1.
Mnohé jsou bez víry.
2.
Začít u sebe.
10)
Srdce.
a)
Rozhodování. Vůle.
1.
Ne jen cit. Ten je níž, v ledvinách.
2.
Pokání je bolestivá záležitost.
b)
Nejde jen o cit.
1.
Ne (jen) prožitek, zážitek, rozplývání se.
- To je módní a moderní.
- Ale laciné.
2.
Oživovat církev (jen) citem. Uvidíme velmi brzo, kam to dojde a dospěje.
11)
Možné překlady: Roztrhnout srdce. Ne oděv. Ne jen oděv. Vždy ale roztrhnout srdce.
12)
Formy pokání.
a)
Vnější formy pokání.
1.
Popel. Pytlovina.
2.
Půst.
3.
Pláč.
4.
Doslova nebo v přeneseném slova smyslu: Na kolenou.
b)
Jiní zase ušetří kapesníky. Pokání uvnitř.
c)
Příklady pokání s nápravou života.
1.
Zacheus. Polovinu majetku rozdal chudým. Koho ošidil, tomu to nahradil čtvernásobně.
2.
Hříšná žena. Alabastrová nádoba s mastí. Vylila drahocennou mast na Ježíšovy zpocené nohy.
13)
Závěr. Výhled.
a)
Radost.
b)
Zaslíbení Ducha svatého. Pro všechny.
14)
Jaký Bůh. Hospodin je Bohem. Odtud všecko vychází.

Osnova 2:

1)
Pohled na dějiny. Jednotlivec: Jak se vyznat.
2)
Joel 1. Moc zla. Démonie. Síla. Člověk. Kobylky. Housenky. Brouci. Havěť. Vojska. Neštěstí. Za sebou. Dobít člověka.
3)
Joel 2. Den Hospodinův.
a)
Poslední soud.
1.
Obrazná forma.
2.
Vojsko.
3.
Boží soud.
4.
Co být má.
5.
Co ještě není.
b)
Den tmy pro pohany.
4)
Polnice.
a)
Poplach.
1.
Varování národům.
2.
Poslání církve: Varování.
b)
JK: Jděte do celého světa.
c)
Misie.
1.
Pozvání.
2.
Varování.
3.
Nabídka.
4.
Upozornění.
5)
Boží soud.
a)
Poslední.
b)
Pravý život.
c)
Co být má.
d)
Držet spravedlnost a pravdu.
e)
Stojí to za to.
6)
Bible.
a)
Lidské představy o životě.
1.
Dlouhý věk.
2.
Předčasná smrt.
b)
Zdárné a nezdárné děti.
a)
Abraham. Zdárný Izák.
b)
Eli. Nezdární synové Ofni a Fines.
c)
Samuel. Synové se mu nevyvedli. Úplatní soudci.
d)
Job. Utrpení. Věřit. Ne obecné povídání a všeobecné pravdy.
e)
Lazar. Vyrovnání až po smrti. NZ-ní Job.
7)
Boží soud.
a)
Naděje pro věřící.
b)
Lukáš: Pozvednout hlavy.
8)
Joel. Pokání.
a)
Vlastní viny.
b)
Ne jen ty hříchy, které vedou přímo nebo nepřímo ke zmíněné katastrofě.
c)
Lukáš 13: JK: Nebudete-li činit pokání, všichni zahynete.
1.
Věž v Siloe. Spadla.
2.
Pilátův masakr na Garizim.
9)
Pohané.
a)
Hýření.
b)
Titanik. Nahoře hudba a tanec. Dole už do lodi teče. Nahoře huj, dole fuj.
c)
Pohanské hýření na povrchu.
d)
Víra: hluboký pohled.
e)
Poznámka k Titaniku: Byli tam samí křesťané.
10)
Den Hospodinův.
a)
Národové.
b)
Izrael.
c)
Později je řečeno: Soud začne od domu Hospodinova.

Postup:

1)
Téma. Den Hospodinův. Naděje.
a)
Poslední soud.
b)
Nová budoucnost v Bohu.
2)
Naděje umístěná do budoucnosti.
a)
Vpředu.
b)
Poslední měřítko.
c)
V určité historické konstalaci si ani mnohý Boží prorok netroufá mluvit o naději pro přítomnost a v přítomnosti.
d)
Co říci člověku, který umírá na rakovinu?
1.
Co nejlépe dožít přítomnost.
2.
Otevřené dveře do budoucnosti.
3)
Po babylonském zajetí. Do popředí se dostává myšlenka příchodu syna člověka. Poslední věci člověka.
4)
Egypt a Babylon.
a)
Nastolovací královské slavnosti.
b)
Kanán: baalismus.
c)
Cykličnost. Opakování.
d)
Izrael: Lineární pojetí času. Ne koloběh, opakování.
5)
Později. Den Hospodinův.
a)
Poslední (Boží) soud.
b)
Králové: Každoroční obnova. Při nastolovací slavnosti.
1.
Svým způsobem očista. Spíše sebe-očista.
2.
Pokání. Ale vše je zapomenuto. Jakási amnestie pro krále. Sebeospravedlnění krále před bohy.
6)
Verš 18-27.
a)
Radujte se z Hospodina.
b)
Zlom. Zaslíbení. Ne zkáza.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.