Apokalyptická vize.
a)
Nejen Zjevení.
1.
Už ve SZ.
2.
Vize hrůz a katastrof ve světě. Např. Joel.
3.
Ne však jízdní řád budoucích událostí.
b)
Obrazotvornost. Rozestření do fantasie.
c)
Představa nespoutané moci a hrůzy zla.
1.
Tváři v tvář tomu se otevírá otázka po možnosti našeho života a života světa.
2.
Neschopnost člověka zvládnout to. Slabost a malost člověka. Nemáme život v ruce. Ani ten svůj.
3.
Nemáme svůj život ve svých rukou.
d)
Mohou nám apokalyptické vize něco říci?
1.
Obrazy nakonec a vposledu vyjadřují zkušenosti a zážitky pisatele.
2.
Pohroma: Kobylky. Zakotveno v prožitku. Valící se vojska nepřátel.
3.
Dotažení do kosmických hrůz zla.
4.
Neosobní, abdsurdní moc zla. Jen nesmyslně ničí.
Zlo jako démonie.
a)
Nejrozmanitější projevy a podoby. Několik příkladů.
1.
Touha po moci.
2.
Pokořit druhé.
3.
Ničit.
4.
Cynismus.
5.
Trýzeň duše.
b)
Může se to dostat do nezastavitelného šílenství zvůle a hrůzy.
1.
Přeroste to člověka.
2.
Člověk se dostane do vleku rozpoutaných sil.
3.
Člověk může zahynout pod koly rozjetého vlaku zla, který třeba sám nerozjel.
4.
Absurdní zlo právě rádo ničí ty, kdo se ani přímo nepodíleli na jeho rozpoutání.
5.
Šílenství, hrůzy a démonie násilí.
c)
Démonie zla.
1.
Jako by to vylučovalo moment lidské odpovědnosti.
2.
Člověk není schopen povstat a něco udělat, něco změnit.
3.
A i když by se o to pokusil, bude smeten, rozemlet, semlet, rozmašírován, odstrčen, vystrčen, odfouknut. V mírnějším případě kopnut do prdele za účelem odkopnutí a vykopnutí.
4.
Rozjetá lokomotiva mašinerie zla. Nelze ji zvenčí zastavit. Lavina. Nelze ji už zastavit. Musí dojet, doničit, dorazit až na konec. Nezastavitelnost člověkem. Šílená rychlost. Člověk je drcen nebo vlečen.
5.
Zlo je moc. Démonie. Přerůstá člověku přes hlavu. Lavina. Udělá z člověka (i ze slušného) stvůru.
6.
Moment lidské odpovědnosti je pak převálcován. Člověk není schopen být odpovědný.
7.
Nekontrolovatelné zlo. Vymkne se všem myšlenkovým regulacím a představám.
d)
Překonat mašinerii zla.
1.
Člověk třeba nechce dál podléhat zlu. Nechce se mu dál propůjčovat. Ale lavina zla ho však stále vleče. Člověk se sám sobě hnusí, ale neumí jinak. Nemůže jinak.
2.
Tato skutečnost se nedá vyjádřit jen rozumovou úvahou a racionálním rozborem. Výstižnější a výmluvnější je obraz démonie zla.
3.
Apokalyptické rozbujení obrazů v bibli vystihuje skutečnost.
4.
Překonání zla není otázka rozumového zvládnutí, informovanosti a pouček. Ani chtění člověka nestačí, i kdyby bylo sebelepší a sebesilnější.
5.
My máme (můžeme mít) mnoho věcí rozumově ujasněno. Je nám jasné, že přece nechceme něco (zlého) udělat. Zlo nás strhne jako silný proud vody. Nevíme, jak se to stalo. Najednou jsme v proudu zla.
6.
Ve zděšení a hrůze zůstáváme stát nad tím, že jsme něco zlého udělali. I když jsme předem věděli, že to je špatné a nečestné. Nebo jsme naopak neudělali něco dobrého, co jsme udělat chtěli a měli.
7.
Posedlost zlem. Moc. Nechci, ale dělám. Moc zla nepřekoná pouhé myšlení, poučení člověka, ale jiná moc, moc Boží. Boží síla.
8.
V církvi to vyklopíme občas či leckdy jako nedomyšlenou a nepromyšlenou frázi. Prostě jsme pohodlní dál promýšlet, domýšlet a konkretizovat.
e)
Co s tím tedy máme společného my obyčejní lidé?
1.
Malý obyčejný človíček nemůže nic změnit na velikých událostech světa a dějin.
2.
Nemůžeme zastavit hrůzné katastrofy.
f)
Každá vina nechává za sebou svůj stín a nepřehlédnutelnou smrdící stopu. Někdy i ruiny, trosky, tříšť, spoušť a devastaci mezilidských vztahů.
1.
My jdeme rádi dál a nemyslíme na svou vinu. Přece chceme jít dál. Chceme žít svůj život bez ohledu na nějaké ty rozbité trosky vzadu v naší minulosti.
2.
Vina ale rodí své mladé.
3.
Nastává řetězová reakce.
4.
Plodnost viny se podobá bacilům a virům. Nebo velmi plodivým myším. V každém případě to letí dopředu podle zásady: Na množství nehleďte. A to množství démonské havěti a hmyzu zla zaplavuje vše kolem nás i v nás.
5.
Vše zamořující bacily zla se množí opravdu velmi rychle. Obrazně se tomu někdy říká kletby, které působí.
6.
Měkdo nevinný narazí na důsledky naší viny. Má smůlu. Jako my, když narazíme na rozpoutané řečiště zla, na němž se podílel někdo jiný.
g)
Řetězce souvislostí lidských provinění.
1.
Roste atmosféra zadušenosti a nepravdivosti.
2.
Důsledkem viny je ovšem i prachobyčejná běžná i neběžná přetvářka a neupřímnost.
3.
Nakonec se s řetězcem vin a s lavinou hrůzného zla dostaneme až do apokalyptických vizí, které se však projeví a projevují jako realita.
4.
Každé drobné zlo se rozmnožuje a umocňuje svými důsledky vzadu.
5.
Praktický příklad. Někdo nám ublížil. Je nám zatěžko mu to odpustit, i když na to třeba myslíme. Drásá nás to třeba celý život. Horší však je, když to vinníkovi nějak oplatíme. Ten nám to ovšem zase nějak vrátí. A tak se to rozjede dál.
h)
Joel domyslel své (naše) malé a drobné počáteční chyby.
1.
My je třeba považujeme za nevýznamné.
2.
Ale u druhých tytéž nebo takové či obdobné chyby pokládáme za něco hrozného proti nám.
3.
Joelova obrazotvornost dotahuje do důsledků to, co se pak rozjede dál.
i)
Pojem Osud nemají teologové rádi.
1.
Tento běžným lidem běžně běžný pojem výstižně vyjadřuje mnohou skutečnost, kterou mnozí teologové řeší velmi složitě složitými teologickými ekvilibristikami.
2.
Teologické oblasti doporučené k meditaci a hlavně k promýšlení a ještě hlavněji k domýšlení.
- Boží všemohoucnost a všemocnost.
- Boží řízení, vedení, dopouštění.
- Boží tresty.
- Jak lze modlitbami ovlivňovat Boží rozhodování a běh událostí ve světě a v lidském životě jednotlivce.
Apokalyptické vize dnes.
a)
Dnes neužíváme stejné terminologie jako kdysi. Jsme na tom proto o něco hůř, když chceme vystihnout některé skutečnosti z oblasti zla. O apokalyptických zkušenostech ovšem mluvíme.
b)
Co kdysi platilo za vizi, to si my dnes už umíme představit i docela prakticky. Zdaleka už nejde jen o vidinu. Je nám jasné, že se jedná o reálnou možnost.
c)
Navíc se řada apokalyptických reálných možností už v průběhu dějin projevila příliš viditelně a představitelně v praxi života.
d)
Představa konce. Zdroje obživy a energie. Ne vize fantazírujícího apokalyptika. Otázka našich dnů a naší přítomnosti.
e)
Někteří tvrdí, že se o omezených zdrojích např. Potravin, surovin a energie mluví už dlouho, ale pořád toho je dost. Jenže je vhodné nepřehlédnout některé příznaky, např.:
1.
Zdražování.
2.
Hlad ve světě.
- Neschopnost bohatého či bohatšího světa řešit složitou situaci hladu ve světě.
- Ani církev na to nemá a nedokáže pohnout lidskými srdci, aby se zřekla nadstandartních luxusních přepychů a věnovalo se to hladovějícím.
- Otázka spravedlivého rozdělení zdrojů obživy a energie.
3.
Hrůzy pokoření jedněch druhými. Tyranie. Války. Nepravdy. Morální rozklad. Vykořisťování. Zneužívání člověka jiné barvy pleti, národa, rasy, jiného náboženství.
- Je to apokalyptická skutečnost ve světě, ne jen vize.
- manipulace s lidmi.
- Moc informací. Např. Jejich vytváření nebo selekce či akcentace v hromadných sdělovacích prostředcích.
4.
Příroda. Zamoření. Vytlačení ze života.
5.
Riziko atomového požáru. Příliš reálná možnost reality. Reálné nebezpečí.
6.
Proroci burcující kdysi vizemi budoucnosti. My jsme navíc burcováni svými zkušenostmi.
Zlo.
Co můžeme dělat.