Jeremiáš 11,14.

(Kázání Starý zákon -> 24 Jeremiáš)

Text:

Jeremiáš 11,14.
14.
Protož ty nemodli se za lid tento, aniž pozdvihuj za ně hlasu a modlitby; neboť nikoli nevyslyším jich v ten čas, když by volali ke mně příčinou svého zlého.
15.
Co jest milému mému do mého domu, poněvadž nestydatě páše nešlechetnosti s mnohými, a oběti svaté odešly od tebe, a že v zlosti své pléšeš?

Čtení:

Matouš 7,13-23.

Postup:

1)
Zamrazí nás. Nemodlit se za Boží lid.
a)
Bible často: Výzvy: modlit se za druhé.
1.
Podobenství o neodbytné vdově.
2.
Mnoho zmůže opravdová modlitba spravedlivého.
3.
Modlete se jedni za druhé.
4.
Ale: Hřích k smrti. O takovém neříkám, abyste se za něj modlili.
b)
Pastorace. Někdo si už nepřeje modlitbu. Za sebe. Ani s někým. Ani někoho vedle něho.
2)
JK. Někdo koná zázraky ve jménu JK. JK: Nikdy jsem vás neznal.
a)
JK: Ne každý, kdo mi říká: Pane, Pane, vejde do KB.
b)
Vidět bibli v celku. Nepřehlížet některé vážné důrazy. Konkrétní situace.
c)
Modlit se za všechny. Co to konkrétně znamená v konkrétních případech?
3)
Izrael. Spousta bohů. Voní domácí i cizokrajné religiozní koření. Nabídky. Lákadla.
a)
Forma modlářství: mamon. Praktický materialismus. Ateismus. Přirozená náboženskost.
b)
Prorok: Máš tolik bohů, kolik máš měst. V Jeruzalemě má každá ulice svého boha. Asi hyperbola, nadsázka.
1.
Různá interpretace i víry v Hospodina. Směry. Důrazy. Výsosti. Lokální a regionální interpretace víry v Hospodina.
2.
Nezměrná spousta křesťanských církví.
3.
Protestantské tříštění.
4.
V jedné ulici může existovat i více kostelů různých církví.
c)
Zamyšlení.
1.
Neustálý zápas v dějinách Izraele. Soudci. Pokušení přizpůsobit se místním specializovaným bohům.
2.
Obdivuhodný zápas proroků. Musí mít nervy ze železa. Síla od Hospodina.
3.
Líbivé balení. Zakuklená přirozená náboženskost. Exotika dálek. Tzv. Duchovní ponor. Rozum. Logika. Uhovět. Cit. Duch. Zkušenosti. Zážitky. Jazyky. Uzdravování. Extaze. Napomoci: Duchovní ddrogy. Duchovní cvičení. Roli hraje i erotika a sexualita. Končí to vytvořením party.
4.
Okusovat tradiční církev. Přiživit se.
4)
Dnes: Kolik duší, tolik model.
a)
Kolik lidí, tolik bohů.
b)
Lidské srdce je fabrika na modly.
c)
Bohatý výběr na náboženském trhu.
d)
Kdo se zbavil víry v Hospodina, ten fakticky uznal jiné hodnoty. Třeba lhostejnosti a mamonu.
5)
Falešná útěcha: Bylo to vždycky. Nejen dnes.
a)
Modly na úrovni.
b)
Stále ubožejší modly. Rozmělnění.
1.
Čím víc model, tím šířeji a komplexněji je zahrnuta sféra lidského života. Širší záběr v existenciální rovině lidské bytosti.
2.
V hinduismu je přes 44 tisíc různých bohů a božských bytostí.
c)
Bohové pohanů.
1.
Neslyší. Nevidí. Nevnímají.
2.
Ze dřeva. Z kamene. Ze zlata. Nebo z jiného dostupného materiálu.
3.
Vyrobil je člověk. Pak se tentýž člověk (ale i další lidé) klaní svému dílu, svému výtvoru.
4.
Dřevo nebo myšlenkový systém. Jedná se pochopitelně o různou intelektuální a uměleckou úroveň, ale v praxi to dopadá a vychází na stejno. Vposledu (v pozadí) jde o existenciální záležitost.
5.
Pocit ctitelů: že je jejich bůh slyší a že oni slyší jeho, co jim říká. Mluví vposledu k sobě a slyší sebe.
6)
Smrt.
a)
Vše nás nechá na holičkách.
1.
Konec model.
2.
Není ke komu se modlit.
3.
Člověk nepotřebuje se modlit.
b)
Jedině Hospodin je naděje.
1.
Naděje v JK.
2.
Spolehnout, že to tak je.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.