Izaiáš 30,15-18.

(Kázání Starý zákon -> 23 Izaiáš)Silvestr.

Text:

Izaiáš 30,15-18.
15
Neboť toto praví Panovník Hospodin, Svatý Izraele: "V obrácení a ztišeníbude vaše spása, v klidu a důvěře vaše vítězství. Vy však nechcete.
16
Říkáte: "Nikoli! Utečeme na koních." A vskutku budete utíkat. "Ujedemena lehkonohých." A vskutku vaši pronásledovatelé budou lehkonozí.
17
Jeden tisíc vás uteče před pohrůžkou jediného, před pohrůžkou pětiutečete všichni, až zůstanete jako opuštěná žerď na vrcholu hory, jakokorouhev na pahorku."
18
Hospodin vyčkává, chce se nad vámi smilovat, vyvýší se, slituje se nadvámi. Vždyť Hospodin je Bohem práva. Blaze těm, kdo ho očekávají.

Čtení:

Lukáš 12,35-40.

Postup:

1)
Celkový pohled na život.
a)
Někdy není mnoho změn.
1.
Úseky života.
2.
Staré ěci se málo obracejí v nové.
b)
Čas běží přirozeně.
c)
Člověk musí hledat cílevědomě.
1.
Postupně.
2.
Udržovat správný směr.
d)
Člověk si není vždy jist.
1.
Jdeme v životě i neosvětlenou ulicí.
2.
Lze zakopnout o kde co.
3.
Někdo nám může i naschvál nastavit nohu.
2)
Ztišení.
a)
Dobrá zásada.
1.
Předchází činnosti.
2.
Naslouchání je před tzv. Aktivitou.
b)
Rozvážení situace.
1.
Vnitřní předpoklady aktivity.
2.
Předpokladem je usilovné naslouchání.
3)
Záchrana ve ztišení.
a)
Překvapivé.
b)
Když se člověk octne v úzkých.
1.
Bezradnost.
2.
Někdy zmatkování.
3.
Mnohá doporučení (i v církvi): Ať si každý poradí sám jak umí.
c)
SB nás neponechává naší schopnosti nebo neschopnosti.
1.
Bůh nás neponechává na holičkách.
2.
V určité situaci si člověk nemůže pomoci sám. Nemůže si poradit, jak umí, neboť neumí nebo neví.
d)
Pozvání ke skutečné pomoci u Boha. Pomoc vždy, i když je člověk v úzkých.
4)
Co se stane, když se člověk octne v úzkých.
a)
Nechceme na to raději ani pomyslet.
1.
Plíží se to na mysl.
2.
Přesto (či právě proto) se u člověka projevuje podvědomý odpor k úvahám o zlých věcech a časech.
b)
Katastrofické scénáře člověk neoblibuje.
c)
Katastrofické scénáře.
1.
Nadnesená distance lidí k tomu, kdo to jen zmiňuje jako možnost.
2.
Lidé, kteří se mají dobře, se domnívají: Nás se to netýká. Nás se to nemůže dotknout.
5)
Myšlenky na příští rok.
a)
Že by něco mohlo být zlé?
1.
Něco by nemuselo nevyjít?
2.
Soudný člověk ví, že jsou (existují) rizika a ohrožení.
b)
Předvídání. Postačující dávka rozumu, postojů a smýšlení.
1.
K životu však patří i to nepředvídané.
2.
Ani nejprozíravější nedokáže předvídat všecko.
3.
Radostné i tísnivé.
c)
Jednotlivec, rodina, stát, svět. Všichni odhadují a předvídají.
6)
O budoucnosti mnohé věci prostě nevíme.
a)
Mnohé nám není známo.
b)
Naopak mnohé věci známe a víme. Až moc dobře.
1.
Život je tvrdý.
2.
Pokud není člověk dobře zajištěn. Především zdravotně a materielně.
c)
Za všechno ve svém životě a kolem sebe člověk nenese odpovědnost.
1.
Za mnohé ale ano.
2.
Jsme proti výmluvám, ale není důvod si sypat popel na hlavu za viny a odpovědnost jiných.
3.
Máme ale mít odvahu druhým připomenout jejich viny i odpovědnost.
d)
Naše výmluvy v tomto směru.
1.
Stejně to nepomůže. Bylo by to zbytečné.
2.
Ještě by se na nás všichni zlobili, že nejsme konzistentní, tvární, flexibilní a přizpůsobiví.
3.
Držet hubu je (velmi) radno i v církvi.
7)
Judstvo.
a)
Malá zemička. Nezáviděníhodné postavení. Nevýznamná. Tlaky zvenčí. Nápor.
b)
Král a jeho družina razí heslo: Věřte nám. My si budeme vždy vědět rady. Věřte nám. My jsme připraveni udělat všecko pro vás.
1.
Tedy: Úsloví: Měli pro strach uděláno.
2.
Kdo má pro strach uděláno? Velmi často už hodně zakrátko: poděláno, naděláno. V gatích. Prý záleží i na tom, kdo má co pro takovou příležitost uděláno. Cokoli? To vždycky nestačí.
8)
Izaiáš: Zradí vás právě to, o čem se domníváte, že to budete mít jako dobře připravenou oporu.
a)
Tehdy to byla armáda.
1.
Byla nově ustavená a dobře vyzbrojená podle poslední techniky.
2.
Armáda měla funkci zaháněče strachu z nejistoty.
b)
Může to zastat i jiný způsob spoléhání na sílu, možnosti a schopnosti lidí.
1.
Rozvoj hmotného blahobytu.
2.
Finanční šikovnost.
F3. Inanční šikovnost nespasí ani jednotlivce, ani církev. Ale finanční tupost není rovněž řešením.
c)
Izaiáš: Otázka, zda to stačí.
1.
Otázka tichá, ale neodbytná.
2.
Opakem spoléhání na finanční šikovnost není finanční tupost, ale Hospodin.
3.
To je záruka bezpečí pro každého člověka.
d)
Dál církev nepokračuje, neaplikuje, nedotahuje do praxe.
1.
Nanejvýš někteří kazatelé uvedou nějaký velmi zázračný příběh za vlasy přitažený.
2.
Problém je jen u plešatých, tedy u těch, kterým se opravdu dobře nevede.
3.
Komu se vede dobře a kdo moc nemyslí nebo vůbec nepřemýšlí, toho pitomé farářské historky ani nerozčilí a nenadzvednou.
9)
Naděje dnes.
a)
Silní a úspěšní budou ještě silnější a úspěšnější. Podařilo se i v církvi parádně uklidit do ústraní ty, kdo už nejsou ani silní, ani úspěšní.
b)
Viděno hlouběji, zásadněji: Myslíme skutečně na to, kdo jsme, odkud jsme přišli a kam jdeme? Kam máme namířeno. Kam máme přijít, netoliko, kam jdeme.
10)
Naděje a budoucnost.
a)
Myslet na zdroje naděje a důvěry.
1.
Myslí se i v církvi víc na ty, které potká úspěch.
2.
Málo se myslí na ty, koho postihne ztráta.
3.
Je třeba na ně myslet víc.
4.
Aspoň myslet, když už se stejně pro ně moc neudělá.
b)
Postrádáme pozvání k mravní opravdovosti a pevnosti.
1.
K úsilí jednat tak, aby se za nás v budoucnosti naši potomci (i v církvi) nemuseli stydět.
2.
Kdo by se za nás mohl stydět?
3.
V církvi budou asi v nejbližší budoucnosti lidé v dobrém postavení pragmaticky uvažující, kteří budou mít na hlavě ještě o trochu víc másla nežli máme my.
c)
Chybí pozvání i k aktivnímu úsilí pracovat s pracovní vytrvalostí o dobré pro vlastní církev.
1.
O pozvání k pokoře, obětavosti, trpělivosti, lásce a laskavosti ani nemluvě.
2.
Dojem: Jde o dávné věci. Proč by se dnes vlastně mělo něco vůbec držet? Chceme přece být hodné děti své postmoderní doby. Lépe řečeno: Postmoderního věku. Ale jaký věk přijde potom? Pamatuj, člověče, že jednou umřeš.
d)
My. Zvykli jsme si jednat s ohledem jen na přítomnou chvíli.
1.
S ohledem na současnou chvíli.
2.
Ohled na Boha a na církev a na mravní ideály, to je jaksi starodávně dávné.
11)
Signální sloup na kopci.
a)
Riziko.
1.
Může zůstat jako zlé znamení.
2.
Podle mínění mnoha lidí i v církvi: Sloup bez užitku.
b)
Aspoň to varování.
1.
Trosky, rujny.
2.
Nedobrá vzpomínka.
c)
Někdo měl veliké plány. Snad i možnosti. Vzal to ale špatným směrem a nebyl schopen své plány dokončit.
12)
Rada Izaiáše: Ztišit se.
a)
Člověk pak může aspoň zaslechnout, co říká PB.
1.
Ztišit lidskou pýchu a vypínavost.
2.
Mnohomluvnost lidí.
3.
Nepustit jiného ke slovu.
4.
Doufat v naslouchání.
b)
Pustit Boha ke slovu.
c)
Boží volání k milosrdenství a pravdě.
d)
Naše příležitost a šance.
1.
Zastavit se.
2.
Rozpomenout se.
3.
Příležitost pro každý den v životě.
4.
Boží milosrdenství trvá každý den.
5.
Tichá naděje a síla.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.