Marek 1,21-28.

(Kázání Nový zákon -> 2 Marek)

Text:

21
Když přišli do Kafarnaum, hned v sobotu šel do synagógy a učil.
22
I žasli nad jeho učením, neboť je učil jako ten, kdo má moc, a ne jako zákoníci.
23
V jejich synagóze byl právě člověk, posedlý nečistým duchem. Ten vykřikl:
24
"Co je ti do nás, Ježíši Nazaretský? Přišel jsi nás zahubit? Vím, kdo jsi. Jsi svatý Boží.
25
Ale Ježíš mu pohrozil: "Umlkni a vyjdi z něho!"
26
Nečistý duch jím zalomcoval a s velikým křikem z něho vyšel.
27
Všichni užasli a jeden druhého se ptali: "Co to je? Nové učení plné moci - i nečistým duchům přikáže, a poslechnou ho."
28
A pověst o něm se rychle roznesla všude po celé galilejské krajině.

Čtení:

Marek 1,16-28.

Postup:

1)
Činnost JK.
a)
Jan Křtitel. Příprava.
b)
Křest od Jana. Osobní ujištění.
c)
Pokušení na poušti.
d)
Kázání evangelia. Naplnil se čas. Přiblížilo se KB. Pokání čiňte. Věřte evangeliu.
e)
Povolání učedníků. První 4.
f)
Kázání a uzdravování.
2)
Kafarnaum.
a)
Vedle Galilejského jezera. Petr tam má dům. Snad i manželkau
b)
JK káže svým. Domácí prostředí. Ne daleko, kde ho nikdo nezná.
c)
Syn tesaře. Rodina. Těžší je kázat doma mezi svými.
d)
My. Naše slabosti. Lidská stránka.
3)
Synagoga. Sobota. Hned první sobota. Bohoslužba. Solidarita s lidmi.
4)
JK učil v synagoze.
a)
Právo hosta číst z bible a vykládat ji.
b)
JK je toho schopen. Má asi 30 let. Příprava. Ve 12 letech byl v chrámě, už tehdy mnoho znal.
c)
Nepodceňovat přípravu. Zájem o věc.
d)
Kdo může učit? Kdo sám něco umí.
5)
Učení JK. Žasli. Údiv. Ne nad novostí učení. Zatím. Syn tesaře.
6)
Učil jako ten, kdo má moc.
a)
Strhující atmosféra.
b)
Vnitřní opravdovost. Stojí za tím. Neopakuje fráze.
c)
Autorita. Nevysvětlitelná z osoby. Ne psychologické navození atmosféry.
7)
Zákoníci.
a)
Opakování. Výklad. Moudrost. Dogmatické, obecné, věčné pravdy. Obecnost. Všeobecnost. Nepopiratelné platné pravdy života, ale bez šťávy pulzujícího konkrétního života. Pečlivost. Slovíčkaření.
b)
Minulost. Ne moc živého SB v přítomnosti.
8)
Kázání dnes. Káže farář jako zákoníci nebo s mocí SB? Naše slovo o JK. Opakování toho, co známe? Dopad do života. Osobní svědectví. Vnitřní nasazenost a zasazenost.
9)
Moc.
a)
Moc JK je patrná ze slova, z učení. Ještě před uzdravením posedlého.
b)
Uzdravení je dotvrzením moci slova.
c)
Mnozí opakují totéž.
1.
Charismatici. Důraz na průkaznost SB. Uzdravení. Mluví tak zdraví k nemocným.
2.
01. Ani pes v církvi dnes už neštěkne po tom, že se před necelým desetiletím tolik mluvilo o uzdravování a podobných zázracích.
10)
Otřes pro víru u nemocného. Tváři v tvář neuskutečněným charismatickým nabídkám.
a)
Zdraví mluví o uzdravení. O moci uzdravení. Ne svědectví o skutečném uzdravení. Utvrzují křečovitě sami svou víru. Řeší své pochybnosti, svou labilitu. Důkaz pro sebe, ne pomoc nemocným.
b)
Hlásá se moc SB. Projeví se v uzdravení. Důkaz, že to je SB, ne slovo lidské.
c)
Forma: Atrakce. JK tehdy: Byl v ústraní. Znevážení evangelia u nevěřících. Neuskuteční se to, co se slibuje a nabízí.
d)
Není prokázáno ani jediné skutečné uzdravení. Z organické choroby. Neurozy. Též velká věc, když dojde k uzdravení nebo aspoň k úlevě.
e)
Poškození lidí labilních. Sklouznou do ještě hlubší lability. Nápor na lidi s latentní psychickou vadou. Nápor na ty, kdo berou slova kazatelů-uzdravovatelů velmi vážně.
f)
Přirozená touha nemocného být zdráv. Proto přicházejí stále znovu a noví.
g)
Neuzdravení. Vina bývá svalena na nemocné. Hřích. Nevyznaný hřích někde v minulosti, u příbuzných a pod.
h)
Neuzdravení. Dál si ho už moc nevšímají. Přestal pro ně mít smysl. Byl nazírán jen jako předmět, objekt. Měl prokázat jejich představy.
11)
Uzdravování od JK.
a)
JK uzdravení neinzeruje. Vedlejší produkt moci SB.
b)
Služba. Pomoc člověku.
c)
Ne důkaz. JK nechce oslnit.
d)
I kdyby JK nikoho neuzdravil, moc jeho učení by se nezmenšila. To nelze říci o charismaticích. Po neúspěchu nastává pokles jejich věrohodnosti. Klesá věrohodnost jejich kázaného slova.
12)
Kdo dnes učí jako zákoníci.
a)
Tradiční církev. Bezzubé evangelium. Bez moci. Síla tradiční církve: Vybudovala sociální ústavy. Křesťanská služba.
b)
Charismatici.
1.
Křeč. Chtějí překonat vnitřní slabost své víry. Nutí se do atraktivních důkazů a prožitků.
2.
Tradiční řeší též křeč. Služba. Reálná rovina života.
3.
Charismatici jsou jen pro zdravé. Musíš se uzdravit. Jinak ztrácíš pro charismatiky cenu.
4.
Nejlépe lidé ze světa s ostrými lokty. Přirozená lidská aktivita se vydává za dílo Ducha svatého. Trochu se lidská přirozenost natře nebo přizdobí duchovností, zbožností.
5.
Nejlépe se u charismatiků uplatní aktivní lidé ze světa. Dají možnost uplatnění. Pochopitelně se přidruží i jiní duchové.
6.
Když se charismatikům rozplyne jejich přepjaté agresivní uzdravovací vzepětí, zůstane parta spřízněných duší. Mají společné prožitky. Společně prošli omyly i nátlaky na druhé. Prodělávají společný vývoj.
13)
Posedlý v synagoze.
a)
Je tam právě náhodou. Ne atrakce. Ne předem připravená reklama.
b)
Posedlý. Všecko možné. Nečistý duch. Záchvaty. Epilepsie. Padoucnice. Tehdejší představa.
c)
Nečistý duch dnes. Sobectví. Tvrdost. Lakota. Surovost. Licoměrnost. Chlípnost. Nepravdivost života. Kariérnictví. Hulvátství, i když v rukavičkách.
14)
Křik nečistého. Co je ti do nás? Plurál. Marek 5. Legie. Chumel duchů. Zkryté mesiášství u Marka. Nečistí duchové znají JK. Postupné odhalování JK jako mesiáše. Moc učení, uzdravování. Duchové vědí, kdo je JK a bojí se ho.
15)
Pohrozil. Přimluvil. Domluvil. Mlč. Marš ven. Go out.
16)
Nečistý duch poslechl JK.
a)
Zalomcoval nemocným.
b)
Křik. Skřeky. Strašné.
c)
Vyšel ven. Tedy: uzdravení.
17)
Lidé kolem:
a)
Úžas.
b)
Dotazy k druhým lidem. Zájem o věc. Nerozumí, a proto se ptají. Nestydí se zeptat.
c)
Nové učení. Dosud se s něčím takovým nesetkali.
d)
Moc. V učení. Ve slovech.
e)
Nečistí duchové poslechli, když JK přikázal.
1.
Jiní to asi také zkoušeli, přikazovali, už dřív. Ale duchové neposlechli.
2.
Matouš 17. Lukáš 9. Proměnění na hoře. Učedníci nejsou schopni uzdravit náměsičného chlapce.
18)
Slova bez moci.
a)
Běžné v životě. Denně zazní miliony slov. Inflace slov. Devalvace slov. Rozhlas. Televize. Noviny. Knihy.
b)
Vnější moc slova.
1.
Armáda. Rozkaz. Generál zavelí a tisíce se dají na pochot.
2.
Učitel. Zakřičí a třída zmlkne.
3.
Rodič k dětem. Děti dychtivě naslouchají, aby ani jedno slovo rodiče nevyznělo nazmar.
19)
Pověst o JK. Rychle se šíří. V Galileji.

Poznámky:

1)
Marek 5. Gadarenský ďábelník. Obdobný popis.
a)
Silný křik zlých (temných, démonských) sil.
b)
Nečistí duchové poznávají, kdo je JK. Lidé jsou jako by natvrdlí. Koncepce Marka: zkryté mesiášství.
2)
Posedlý. Mluví o sobě v množném čísle. I nečistý duch. Schizofrenie.
3)
JK káže (začal kázat) , když byl Jan vsazen do vězení.
a)
Nepřerušen řetěz posloupnosti kázání SB.
b)
Král Herodes. V Galileji. Jan kázal v Judstvu. Ale Herodes měl dlouhé prsty.
c)
JK káže přímo v Galileji. Před nosem Herodesa.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.