Žalm 122.

(Kázání Starý zákon -> 19 Žalmy)

Text:

Žalm 122.
1
Poutní píseň, Davidova.
Zaradoval jsem se, když mi řekli: Půjdem do Hospodinova domu!
2
A naše nohy již stojí ve tvých branách, Jeruzaléme.
3
Jeruzalém je zbudován jako město semknuté v jediný celek.
4
Tam nahoru vystupují kmeny, kmeny Hospodinovy, Izraeli na svědectví, vzdát Hospodinovu jménu chválu.
5
Tam jsou postaveny soudné stolce, stolce Davidova domu.
6
Vyprošujte Jeruzalému pokoj: Kéž v klidu žijí ti, kdo tě milují!
7
Kéž je na tvých valech pokoj, kéž se tvé paláce těší klidu!
8
Pro své bratry, pro své druhy vyhlašuji: "Budiž v tobě pokoj!"
9
Pro dům Hospodina, našeho Boha, usiluji o tvé dobro.

Kraličtí:

1.
Píseň stupňů, Davidova. Veselím se z toho, že mi říkáno bývá: Poďme do domu Hospodinova,
2.
[A že] se postavují nohy naše v branách tvých, ó Jeruzaléme.
3.
Jižtě Jeruzalém ušlechtile vystaven, a jako [v] město k sobě vespolek připojen.
4.
Do něhož vstupují pokolení, pokolení Hospodinova, k svědectví Izraelovu, aby oslavovali jméno Hospodinovo.
5.
Nebo tamť jsou postaveny stolice soudu, stolice domu Davidova.
6.
Žádejtež pokoje Jeruzalému, [řkouce:] Dějž se pokojně těm, kteříž tě milují.
7.
Budiž pokoj v předhradí tvém, [a] upokojení na palácích tvých.
8.
Pro bratří své a přátely své žádati budu pokoje tobě.
9.
Pro dům Hospodina Boha našeho budu tvého dobrého hledati.

Čtení:

Filipenským 4,1-9.

Postup:

1)
Úvod.
a)
Píseň stupňů. Poutní píseň. Stoupání do chrámu. Odpočivadla, zastávky. Zpěvy. Někdy předzpěvák kousek zazpíval a lid opakoval nebo doplňoval další část. Prakticky již v okrsku Jeruzalemského chrámu.
b)
Davidův žalm. Možné pochopení: Davidovský žalm. Z textu vysvitá možnost, že do chrámu se chodí již celé generace. Chrám byl však postaven až za Šalomouna, Davidova syna.
c)
David přenesl truhlu smlouvy do Jeruzaléma a vystavěl dům Hospodinův, tedy jakýsi jednoduchý kostel, chrám, svatyni.
2)
Veselím se. Zaradoval jsem se.
a)
V bibli jsou časté výzvy k radosti, k veselení se.
b)
Deuteronomium. Největší hřích Izraele, když putoval pouští: Nectili Hospodina s myslí veselou a radostným srdcem. I když k tomu Izraelci měli dobré předpoklady.
1.
I předpoklady mohou být relativní skutečností. Podle našich měřítek toho na poušti Izraelci moc neměli. Hospodin jim však umožňoval existenci a přežívání.
2.
Důraz: Naučit se plně žít tam, kde je člověk postaven, tedy tam, kde žije, v současné chvíli. Není to vždy ani lehké, ani snadné.
c)
Z čeho se veselí. Že je vyzýván: Pojďme do Hospodinova domu. Když dnes zveme některé lidi do kostela, tak vždy nepropadají nadměrné radosti. Ani mnozí lidé z církve.
d)
Žalmista se už veselí. Raduje se. Už je v chrámě. Resp. V jeho obvodu, dosahu.
3)
Jeruzalem.
a)
Chvála chrámového města.
1.
Vybudované město.
2.
Izraelci přebrali vybudovaný Jeruzalem pohanským Jebuzejcům.
3.
Samozřejmě, že pokračovali ve výstavbě.
b)
Hlavní město u většiny národů.
1.
Symbol státnosti.
2.
Většinou žije v aglomeraci hlavního města (2 procenta území státu) skoro 20 procent obyvatelstva. Ve starověku platily jiné matematické relace v tomto směru.
3.
Příklady: Praha. Řím. Londýn. Paříž. Vídeň. Moskva. Částečně i berlín.
4.
Opředenost hlavního města pověstmi a zvláště písněmi.
5.
Krása města po stránce architektonické. Ve srovnání s chatrčemi nebo jednoduchými příbytky venkova bylo hlavní město vždycky a všude vybudováno lépe.
4)
Lidé se hrnou do Jeruzalema. Pokolení. Izraelské kmeny. Generace za generací.
Důvod přicházení, hrnutí se:
a)
Sion. Chrám. Aby oslavovali jméno Hospodinovo.
b)
Na svědectví Izraelovi. Svědecká vytrvalost. Příklad pro nechodiče.
5)
Jeruzalem je symbolem řádu.
a)
Náboženské sjednocení. Chrám. Všichni v jednotě uctívají Hospodina. Náboženská, ideologická jednota.
b)
Dobrá světská vláda. Stolice soudu Davidova. Spravedlivý soud. Pevnost davidovské dynastie.
6)
Modlitba za Jeruzalem. Aby trval současný dobrý stav.
a)
Žádejte pokoje Sionu, Jeruzalemu. Chrám a město.
1.
Mír, pokoj. Základ všeho. Cíl. Přání. Touha. Zvláště v dobách častých válek si to člověk více uvědomí, jak je mír cenný.
2.
Válka. Utrpení a lidské životy. Finanční prostředky. Válka je požirač peněz a lidských životů.
b)
Pokoj pro Boží lid.
1.
To byl fakticky celek Izraele. Kdo milují Hospodina.
2.
Ne všeobecná rozmáchlost do kde jaké šíře neurčité světové dálavy. Konkrétnost.
- Příliš široce rozevřená vše a všecky objímající náruč působí jistě sympatickou velkoústostí, ale většinou v ní pak často nezůstane vůbec nikdo.
- Ani v té náruči, ani v té velkohubosti.
c)
Pokoj v předhradí. Možný překlad či výklad: valy. Hradby.
1.
Valy. Nestojí před nimi nepřátelé.
2.
Předhradí. Podhradí. Obyčejní lidé. Spokojenost lidí dole.
d)
Paláce. Pokoj a upokojení v nich.
1.
Rozmíšky mezi bohatými a mocnými, nesváry a tahanice mezi politiky, to má negativní dopad pro a na prosté lidi dole.
2.
Působí to neklid, nervositu, nejistotu, nestabilitu, narušuje to morálku.
3.
Stojí to peníze. Platí to lidé dole.
7)
Žádost (prosba) o pokoj: Pro bratří a přátele. Výraz dobrých a klidných mezilidských vztahů.
8)
Verš 9: Pro dům Hospodina, našeho Boha, usiluji o tvé dobro.
Kraličtí: Budu hledat tvého dobrého.
a)
Konkrétní důsledky do života a pro život. Nezůstávat jenom u slov, i kdyby se mělo jednat o slova velmi zbožná. Apel. Aplikace. Nepřímá výzva vlastním příkladem. Přiložit ruce k dílu. Hledání pokoje a dobrého, to je vždycky (nejen někdy) fuška.
b)
Důvod hledání dobrého. Pro chrám. Protože jsme stejné víry. Patříme k sobě ve sjednocení víry v Hospodina. Jistě máme sloužit všem, ale nejvíce domácím víry.

Poznámky:

1)
Kralický sumář: David radost z toho maje, že v Jeruzalémě pocta Boží i řád dobrý vzdělán jest, 6. Napomíná lidu, aby se za to město modlili, 8. I sám se za ně modlí.
2)
Nejde o všeobecné pravdy, o nějaké obecné moudro. Záležitost uvnitř Božího lidu, uvnitř církve. Samozřejmě to má dosah do širšího světa kolem.
3)
Radost. Veselí. Přirozená radost ze života. PB nám dává své dobré dary. Mnoho důvodů k vděčné radosti. PB nám radost nebere. Přeje nám radost.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.