2 Královská 7,1-16.

(Kázání Starý zákon -> 12 2 Královská)Nový rok.

Text:

2
Královská 7,1-16.
Potom si navzájem řekli: Neměli bychom takto jednat. Tento den je dnem radostné zprávy. My jsme zticha.

Poznámky:

1)
Náman. Elizeus mu pomohl.
2)
Syrští vyrazili proti Elizeovi. Elizeus je zavedl do Samaří. Nebyli pobiti, ale propuštěni. Milosrdenství. Dobrá snaha Izraelských po míru.
3)
Údiv. Znovu jsou Syrští před Samařím.
4)
Dojem: Bible jako by seřadila příběhy naopak. Mělo by se jít pozpátku. Aspoň by nám to lépe vyhovovalo.
5)
Jiný možný dojem: Cesta lásky a milosrdenství k nepřátelům vždy nevyjde. Není to opětováno.

Postup:

1)
Hospodin chrání svůj lid.
a)
Válka.
b)
Hladomor.
2)
Obležené město.
a)
Zoufalství. Kanibalismus. Matky jedly své syny.
b)
Proroctví Elizea: Bude mír. Míra mouky bude za šekel. Neuvěřitelně lacino. Navzdory situaci.
1.
Evangelium. Radostná zvěst. Jenže zvěst neuvěřitelná v dané konkrétní chvíli.
2.
Podoba burzovní zprávy.
c)
Aplikace situace světa. Války. Ozonová díra. Smokové mraky. Ekologie. Hlad ve světě. Nenávist mezi národy. Nejistota života. Rakovina. Drogy. Zoufalství ze situace. Perverze.
d)
Ideál: Klid, harmonie, prosperita. Smíření a pohoda.
3)
Malomocní u brány.
a)
Zvenčí. Chudáci. Vyděděnci ze společnosti. Nikdo je nechtěl.
b)
Čekají víc milosrdenství od nepřátel než od svých souvěrců.
c)
Nenarušený zdravý rozum ani vnější situací. Ani nemocí. Racionálně uvažují, jak řešit situaci.
d)
Analyza. Dedukce. Varianty možného chování:
1.
Zůstat sedět nečinně.
2.
Jít do Samaří. Vyhladovělé město.
3.
Smrt od nepřátel. Aspoň nepatrná naděje. Nepřítel se může zachovat nepravděpodobně. Může se nechat oblomit. Eventuelně lze počítat i s lidstvím nepřítele. Šance na přežití pro malomocné.
- Zoufalství. Hledání pomoci a záchrany u nepřátel.
- David utekl před Saulem do Gát k filistinským.
4)
Zvláštní Boží milost, když zlo ustupuje do pozadí.
a)
Tábor nepřátel je prázdný.
1.
Není nutno se dovolávat humanity nepřátel.
2.
Nová, nepředpokládaná situace.
3.
Nikdo s tím nepočítal.
4.
Hospodin způsobil nečekanou změnu.
b)
Halucinace. Jakási objektivní halucinace.
1.
Zvuk blížícího se vojska. Dohad: chetité a Egypťané. Snad posádky v okolí. Možná zvuk nějakého menšího zemětřesení. Syřané utíkají k Jordánu: Voda. Ale i proto, že Egypťané a Hetejci by táhli po pobřeží.
2.
Scénář změny způsobil samotný Hospodin. Mimo naše analyzy.
c)
Nelze postihnout nepostihnutelné. Obsáhnout neobsáhnutelné. Kalkulovat s nevypočitatelným. Nepostižitelné se stává. Nikoli jen formou katastrof.
1.
Panika Aramejců. Vyšší moc.
2.
Domažlice 1431. Hluk vozů a píseň husitů. Zmatek a strach v křižáckém vojsku. Křižáci se dali na panický útěk.
5)
Jednání malomocných.
a)
Nejdříve ukojit základní potřeby: Jídlo, pití.
b)
Obohacují se. Z toho, co nechali nepřátelé.
c)
Bible je pravdivá kniha. Nic neretušuje. Dva stany. Malomocní ukryli věci. Asi šlechtici, důstojníci.
d)
Člověk umí měnit rychle své myšlenky.
1.
Strach. Zachovat holý život.
2.
Starost. Kam ukrýt nakradenou kořist.
- Měli na to právo. Chudí. Vyděděnci ze společnosti.
- Později neslyšíme, že by si na ně vzpomněl král nebo někdo jiný, aby je odměnil za dobrou zprávu. Naopak jiní se urychleně brali a brali a plundrovali nepřátelský tábor.
e)
Nemylme se.
1.
Neexistuje solidarita chudých a s chudými.
2.
Existuje jen solidarita bohatých. Ti drží spolu proti těm druhým.
f)
Opravdová, pořádná nouze udělá z člověka zvíře.
1.
V Samaří jedli matky své vlastní děti.
2.
Kanibalismus v evropské společnosti je známý v mimořádné tísni.
g)
Překvapující milosrdenství u malomocných. Mohli vybírat další a další stany. Mohli pak jít pryč a ještě lépe získané věci schovat. Myslí i na druhé. Zázrak. Nesamozřejmost. Nevysvětlitellné. Boží dílo.
h)
Bůh je tímto způsobem při díle, že zasahuje do lidské mysli.
1.
Bůh probudil změnu mysli.
2.
Malomocní nemyslí jen na sebe.
3.
Když k tomu není důvod, aby shrabovali víc. Když je už člověk zajištěn.
4.
Ale: Člověk nikdy nemá dost. Vždy chce víc.
5.
Ochota k milosrdenství je větší, když už je člověk zajištěn. Pak ochotněji dá zbytky.
i)
Zatajení dobré zprávy: Další budou umírat hlady. Další matky snědí své dítě.
1.
Probuzené svědomí.
2.
Chudí a ubožáci jdou pomáhat mnohem bohatším. Ti jim pak za to ani nepoděkují.
6)
Jednání krále.
a)
Malomocní jdou k městské bráně. Vrátný. Popis tábora. O ulité kořisti se nezmíní ani slovem.
b)
Král: dojem: léčka. Jakýsi trojský kůň. Schovaní nepřátelé. Vylákat. Výzvědná hlídka.
c)
Porážka nepřátel bez zásluh Izraelců. Laciná kořist.
d)
Splnilo se Sb, slovo proroka Elizea.
7)
Nový rok. Jak Hospodin zasahuje do našeho života.
a)
Sprůšvihy národů v dějinách i jednotlivců.
b)
Je to součást božího scénáře?
c)
PB pomáhá, když doléhá zlo, které on neposílá.
1.
Syrští nebyli posláni PB. Výbojná válka.
2.
Ani kanibalismus není součást Božího scénáře. Dílo hříchu jde ve světě proti Božím plánům.
d)
PB zasahuje do našeho života. Bude s námi celý rok. Ochrana. Pomoc v Tísni. Schopnost vytrvat a vydržet v nesnadnostech.
e)
Když nás potká něco zlého. Proč Pb vždy nezasáhne?
8)
Solidarita s druhými.
a)
Když se ti malomocní zajistili. Dostali se na určitou úroveň.
1.
Boží milost, že pak myslí na druhé.
2.
Mnozí: Ani pak nemyslí na druhé. Myslí jen na sebe.
b)
Když je člověk na určité úrovni, když se má dobře a je zajištěn, to neznamená, že se mu také srdce milosrdně nakloní a otevře k bližnímu.
c)
Poznámky:
1.
Solidarita, když je člověk zajištěn a nemusí zápasit o uhájení základních potřeb.
2.
Dát lidem základní potřeby. Přestanou být zvířata a necitliví. Naopak: Mnoho jinak slušných lidí se v situaci tísně, ohrožení a nedostatku změní ve zvíře.
3.
Obrat lidi o základní věci. Stanou se z nich minimálně necitliví lidé. Nesolidární a lhostejní.
4.
Řeči o solidaritě u bohatých: Ti chudí, ti, co mají méně, by měli pomáhat bohatým.
- Měli by jim být vždycky v nějaké podobě k dispozici.
- Románové příběhy: Chudý chlapec pomůže bohatému v nějaké tísni, aniž požaduje nějakou odměnu.
5.
Solidarita je dílo Ducha svatého.
6.
Dosáhnout určitého standartu není nic špatného.
- Pak lze pomáhat i druhým.
- Pracuj, abys měl pro sebe a pro druhé.
- Zní to netržně v tržním světě.
- Dnes ty mně, zítra já tobě.
7.
Nejde jen o hmotnou stránku života. Vyřízení dobré zprávy. Důsledek pro život.
8.
Evangelium. Dobrá zpráva. Hmotný hlad ve světě. Duchovní sycení má následovat.
9)
Syrie. Aramejci.
a)
Říše v rozpuku mládí. Začáteční kvas.
b)
Rozpínavost.
1°. Sever Syrie: Asyrská velmoc.
2.
Západ: Fenicie. Obchodně a ekonomicky velmoc.
3.
Východ: poušť.
4.
Jih: Severní Izrael. Vybudovaná země. Bohatství. Bylo co brát. Usazený, pilný, pracovitý život Izraelců.
10)
Severní Izrael: jako půl Moravy.
a)
Slabší a menší než Syrie.
b)
Achab, o generaci dřív, bojoval spolu s judským Jozafatem proti Syrským. Byli poraženi.
c)
Prorok Elizeus nabádá k opatrnosti. Smiřlivost. Hospodinovo slovo.
d)
Spoléhat na Boha.
e)
My: Spoléhat též na Boha. Nový rok, celý rok.
f)
Kdyby se Izraael postavil Aramejcům čelem, neměl by šanci.
11)
Zázraky:
a)
Halucinace Aramejců.
b)
Změna srdce malomocných. Přestali myslet na sebe a myslí na druhé.
12)
Halucinace Aramejců. Pořádně zamotaná hlava.
a)
Egypt daleko. Nejbližší posádky: Gaza a okolí. Nejméně 200 kilometrů. Obtížné přepravit vojsko.
b)
Chetité. V Malé Asii, malá královstvíčka. Mohli se octnout na severu Syrie, ale je nepředstavitelné, že by se mohli objevit až u Samaří.
c)
Panický útěk. Pěšky. Nechali tam koně. Muselo to působit jako dojem léčky.
13)
Malomocní.
a)
Vyhoštěnci ze Samaří. Nepomohli jim. Ale také nemohli. Hlad v obleženém Samaří.
b)
Chudí. Celý život museli natahovat ruku o milodary. Odstup lidí od nich. Užili si od druhých.
c)
Nakonec nemyslí na sebe, ale na druhé. Zachraňují ty, kdo jim nepomáhali.
14)
Malomocní hrabou pro sebe. Dokonce dvakrát.
a)
Obvykle se člověk nezastaví. Nikdy nemá dost pro sebe. Nemyslí na druhé. Proč také, když druzí nemyslí na něj?
b)
Zázrak. PB se dotkl jejich srdcí. Myslí na druhé.
15)
Výhled do nového roku.
a)
Spoléhat na PB.
b)
SB je jasné. Ne uzavřené do knihy, do bible. Slovo života, pro život, do života.
c)
Když končí lidské možnosti a naděje, zůstává SB.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.