2 Královská 5,1-15.

(Kázání Starý zákon -> 12 2 Královská)

Text:

2
Královská 5,1-15.

Čtení:

Lukáš 8. 10 malomocných. Vděčnost.
Druhá Královská 5,1-15.
1
Naamán, velitel vojska aramejského krále, byl u svého pána ve veliké vážnosti a oblibě, protože skrze něho dal Hospodin Aramejcům vítězství. Tento muž, udatný bohatýr, byl postižen malomocenstvím.
2
Jednou vyrazily a Aramu hordy a zajaly v izraelské zemi malé děvčátko. To sloužilo Naamánově ženě.
3
Řeklo své paní: "Kdyby se můj pán dostal k proroku, který je v Samaří, ten by ho jistě malomocenství zbavil."
4
Naamán to šel oznámit svému pánu: "Tak a tak mluvilo to děvče z izraelské země."
5
Aramejský král řekl: "Vyprav se tam a já pošlu izraeskému králi dopis." I šel. Vzal s sebou deset talentů stříbra a šest tisíc šeleků zlata a desatery sváteční šaty.
6
Izraelskému králi přinesl dopis: "Jakmile ti dojde tento dopis, s nímž jsem ti poslal svého služebníka Naamána, zbav ho malomocenství."
7
Když izraelský král dopis přečetl, roztrhl své roucho a řekl: "Jsem snad Bůh, abych rozdával smrt nebo život, že ke mně posílá někoho, abych ho zbavil malomocenství? Jen uvažte a pohleďte, že hledá proti mně záminku!"
8
Když Elíša, muž Boží, uslyšel, že izraelský král roztrhl své roucho, vzkázal král: "Proč jsi roztrhl své roucho? Jen ať přijde ke mně. Pozná, že je v Izraeli prorok."
9
Naamán tedy přijel se svými koni a s vozem a zastavil u vchodu do Elíšova domu.
10
Elíša mu po poslovi vzkázal: "Jdi, omyj se sedmkrát v Jordánu a tvé tělo bude opět zdravé. Budeš čist."
11
Ale Naamán se rozlítil a odešel. Řekl: "Hle, říkal jsem si: >Zajisté ke mně vyjde, postaví se a bude vzývat jméno Hospodina, svého Boha, bude mávat rukou směrem k posvátnému místu, a tak mě zbaví malomocenství.<
12
Cožpak nejsou damašské řeky Abána a Parpar lepší než všechny vody izraelské? Cožpak jsem se nemohl omýt v nich, abych byl čist?" Obrátil se a rozhořčeně odcházel.
13
Ale jeho služebníci přistoupili a domlouvali mu: "Otče, ten prorok ti řekl důležitou věc. Proč bys to neudělal? Přece ti řekl: >Omyj se, a budeš čist.<
14
On tedy sestoupil a ponořil se sedmkrát do Jordánu podle slova muže Božího. A jeho tělo bylo opět jako tělo malého chlapce. Byl čist.
15
Vrátil se k muži Božímu a celým srdcem svým průvodem. Přišel a postavil se před něho a řekl: "Hle, poznal jsem, že není Boha na celé zemi, jenom v Izraeli. A nyní přijmi prosím od svého služebníka projev vděčnosti."

Postup:

1)
Když člověku něco chybí. Něco nemá. Touha.
a)
Chudé děti nemají tolik hraček jako bohaté. Je jim to líto. Touha.
b)
Nemocný člověk rovněž touží po zdraví.
2)
Zdraví.
a)
Zhroucený život. Invalidita. Nevylečitelná nemoc.
b)
Touha po zdraví je přirozená. Kdo něco trochu zažil, víc pochopí.
3)
Čtení. Vděčný Samaritán se vrátil k JK.
a)
Syřan Náman se též vrátil k Elizeovi a chválil boha.
b)
Hlubší pochopení života.
1.
Je něco víc nad zdraví.
2.
Když je člověk zdravý, tak by si to měl každodenně uvědomovat.
3.
Zdraví by neměli nemocným nebo invalidům říkat, že zdraví není všecko. V takovém případě se někdy těžko rozlišuje (odlišuje) nemyšlení a cynismus.
4)
Zdravý. Neuvědomí si často důvod vděčnosti.
a)
Za uzdravení.
b)
Za to, že člověk není nemocný.
c)
Nejen uzdravení, ale i zdraví je důvodem k vděčnosti Bohu.
5)
Jednání aramejského krále Benadada. Mocipán. Dopis izraelskému králi: Uzdrav Námana z malomocenství.
a)
Okatá záminka k válce.
b)
Bezohledná tržnost bez skrupulí.
6)
Informace děvčátka. Otrokyně. Je prorok v Izraeli, který dokáže uzdravit z malomocenství.
a)
Náman i syrský král na takovou informaci skočili.
b)
Otrokyně pro ně ale nebyla partner k jednání.
c)
Dopis izraelskému králi.
d)
Není důvod si všímat nějakého proroka.
1.
Stejně to je jen lepší králův pacholek, služebník.
2.
Aramejci uvažovali tak, jak tomu bylo v jejich zemi.
7)
Elizeus pokořil Námana.
a)
Elizeus ani nevyšel. Nejedná s Námanem. Jen vzkázal. Dal mu lekci ve slušném chování. Učí ho pokoře a demokracii.
b)
Elizeus byl obyčejný člověk. Takovému pánu jako byl náman nestál ani za pohled.
c)
Podle Námana by Elizeus měl poskakovat a panáčkovat, měl by něco moudře brumlat, aby vyzískal větší odměnu. Měl by se k Námanovi šmajchlovat.
8)
Informace nevýznamné otrokyně.
a)
Zamyslet se. V Izraeli je prorok, který může Námana uzdravit. Směšné. Přesto se toho Náman chytil. Tonoucí se chytá i stébla. Co to děvče mohlo vědět. Přehnaná informace. Bujná fantasie. Vyprávěnky.
b)
Uzdravit malomocenství nebylo přece možné. To věděl každý člověk se zdravým rozumem, kterému zrovna nepřeskočilo.
c)
Kdyby to nevyšlo, mohlo to mít neblahé důsledky pro mladou otrokyni. Dalekosáhlé důsledky.
d)
Otrok by si měl dát pozor, co říká svému pánu.
9)
Svědectví věřícího. Odpovědnost.
a)
Riziko diskreditace evangelia.
1.
Uzdravovatelské akce. Když to nevyjde.
2.
Reklama: budeš uzdraven. Bude uzdraven každý z každé nemoci.
b)
Satan se vyzná.
1.
Zná různé formy diskreditace evangelia.
2.
I velmi rafinované formy v kabátě zbožnosti.
10)
Náman podle židovské tradice. Začal jako obyčejný lučištník. Vyšvihl se. Trefil Achaba.
11)
2 Královská 6. Přes pomoc Námanovi se válka táhne dál.
a)
Elizeus tedy vlastně vyléčil nepřítele, aby mohl potírat Izraelce.
b)
Věřící otrokyně a prorok Elizeus prokázali milosrdenství nepříteli a minulo se to účinkem. Až v dalším případě nastal mír.
c)
Neodplácet zlem za zlé. Římanům 12. Žízní-li nepřítel tvůj. Pomoc nepříteli. Uhlí řežavé. Tehdy za sebe nepřítel neposílal najaté chlapy. Pokud na vás je, se všemi lidmi pokoj mějte.
d)
Poznámky:
1.
Literární a teologický záměr, že je kapitola 5 a 6 takto strukturována.
2.
Lehčí pochopení: Nejdřív by měla být kapitola 6 a pak kapitola 5. Jenže, opět vzniknou některé otázky.
12)
Víra děvčete. Autorita proroka.
13)
Není zmínka o nějaké vděčnosti Námana otrokyni.
a)
Moderní apokryfy o tom však mluví, jak ji odměnil a osvobodil z otroctví nebo jak jí našel bohatého manžela.
b)
Natahování výkladu. Říkat, co bible neříká.
14)
Jak se vlastně Náman změnil.
a)
Odměna prorokovi. Později to vyinkasoval pro sebe služebník Gézi. Velkorysost.
b)
Chválil Boha. Vděčnost Bohu. Vyznání. Víra.
c)
Hlína. Uctívat Hospodina. Tehdy vazba na zemi. Výjimka. Státní akt. Oficielnost. Bez přiložení srdce ke státnímu, ideologickému a náboženskému aktu.
d)
Neřečeno nic o propuštění izraelského děvčátka, otrokyně. Ani o zlepšení jejího údělu.
e)
2 Královská 6. Další vpády syřanů do Izraele.
15)
Podání Královských knih. Růst víry v Hospodina v okolí Izraele.
a)
Misie.
1.
Do okolí Izraele.
2.
Dokonce právě ze severu Izraele, kde byli bezbožní králové.
3.
Síla proroků.
4.
Z modlářštějšího severu vychází víc misie nežli ze zbožnějšího jihu, kde měli chrám v Jeruzalemě.
5.
Není tam chrám jako v Jerusalemě. Dan a Bethel. Svatyně Hospodinovy. Ale pohanské vlivy. Výsosti. Zápas o přežití víry v Hospodina. Přesto se projevuje misie.
6.
Prorok Jonáš jde dokonce až do Ninive, do hlavního města Asyřanů, úhlavních nepřátel Izraele. Sepsání knihy Jonáše proroka: Kolem 300 ante. Děj je přesunut do minulosti více než o 300 let dřívější.
b)
Duplikace proroků. V mnohém. Eliáš. Elizeus.
c)
Misie na jihu: Rut. Betlém. Ale to je až záležitost doby kolem 300 ante. Tehdy byla kniha Rut sepsána. Děj je antedatován a romanticky upraven. David později nedbal na to, že měl prabábu Rut z Moabu a Moab zmasakroval.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.