POznámky:

(Kázání Starý zákon -> 10 2 Samuelova)1) Co dělal Saul.
a) Akce za čistotu víry v Izraeli. Vypuzení čarodějníků, spiritistů, pohanských mágů. Odstraňování pohanských praktik.
b) Gabaonitští byli přidruženci k Izraeli. Stále byli náboženským pokušením a svodem. Využívali toho. Jejich částečná personální a ekonomická likvidace znamenala obohacení pro Saula.
2) Co udělal David.
Likvidace Saulovy dynastie. Zabavení jejich majetku. I toho, co zkonfiskoval Saul Gabaonitským.
Zůstali někteří Saulovci. Mladí. Nemohli se ještě podílet na Saulově vládě. Mifibozet (syn Jonatana) a 7 dalších.
3) Mít špatnou a pokaňkanou minulost, to je velmi zlé. ale nemít žádnou minulost, třeba tím, že se člověk ke své vlastní minulosti obrátí zády, to je mnohem horší.
4) Obdoby v dějinách.
a) Vybíjení nepřátelských rodů. Masakry. Mnohdy i s celým zázemím přivrženců.
b) České země: Přemyslovci.
1. Mezi sebou.
2. Slavníkovci,
3. Vršovci.
5) Aplikace dnes. Stát.
a) Obecné dějiny.
b) V rámci obecných dějin se utvářejí dějiny církve.
6) Analyza.
a) Musí přesně posoudit jednotlivé faktory.
b) Ale jaké řešení?
7) David se snaží odvést pozornost za své viny.
a) Diplomaticky balancuje.
b) Vyšlo mu to.
c) Vydělal na tom.
8) Hnus.David využil pokání Rispy nakonec k dalšímu upevnění své moci.
9) Otázka přístupu:
a) David je v tomto příběhu lump od začátku až do komce.
b) David se nakonec vzpamatoval.
10) Stylizovaný příběh, aby David vyšel o trochu kladněji.
a) ale věc byla tak známa, že redaktoři bible museli i o Davidovi napsat kus pravdy.
b) Redaktoři bible záměrně připomínají (nezakrývají) lidskou stránku Davida. Daleko víc pak vynikne Boží milost a síla víry prosazující se v dějinách vzdor (navzdory) i největší lidské hříšnosti.
11) Vina celého Izraele. Prospěch ze Saulova masakru v Gabaa.
a) Rozšíření území.
b) Oslabení nepřátel, resp. potenciálních nepřátel.
c) Snížení rizika infiltrace pohanských vlivů do izraelského náboženství.
d) Vylepšení ekonomické síly Izraele. Nepřímé i přímé důsledky pro vylepšení celkové životní úrovně.
12) Řešení otázky viny mezi lidmi.
a) Nevracet se k tomu.
1. Zapomenout. Přejít mlčením.
2. Tvářit se, jako by to nebylo nebo jako že se má odpouštět.
3. Přístup těch, kdo z toho něco měli a mají. Kdo např. mají výhody ze zlého činu svých předků.
4. Odkopnout ukřivděné a jejich potomky.
b) Ukřivdění. Gabaonitští.
1. Jít tak daleko, jak to jde.
2. Majetek nedostali zpět.
3. Trest a spravedlnost.
4. Pomsta na nevinných potomcích.
5. Prezentace navenek. Odsouzení křivdy, Aby někdo později neněl zálusk dělat něco podobného jako Saul. Aby si další moc netroufali.
c) Vhodná chvíle řešení složitých otázek.
1. Když přijde (nastane, vyklube se) určitý podnět.
2. Hlad. Neúroda. Riziko lidového povstání.
3. Na Davida se to sype. Vinník. Obětní beran. Král to přece musel nějak zavinit, i když ne nutně zapříčinit. Ale to lidé už nerozlišují.
4. Prosakují věci z minulosti.
5. David zabil více much jednou ranou. V tomto směru je třeba ocenit a vysoce vyzdvihnout a vyzvednout Davidovy mimořádné schopnosti.
13) Vina přestala působit.
a) Pohled mnoha teologů: Hospodin dal úrodu. Přišla úroda. Vedlo se zase dobře.
b) Obrácený pohled: Zase se vedlo dobře. Zase zapršelo. Není třeba (není důvod) připomínat nějaké minulé viny. Ukřivděné nebo nevinně odsouzené můžeme zase klidně hodit přes palubu.
14) David nakonec přiznal, ať chtěl či nechtěl, podíl své viny na celé záležitosti.
a) Ale ne zas příliš mnoho. Majetky nevrátil.
b) Nebo ten podíl Davidovy viny přiznali (třeba za Davida) redaktoři bible?
15) Rafinovanost jednání Davida od začátku do konce.
a) Uměl to. Vyšlo mu to.
b) Příběh o popravě Saulovců je třeba vidět v celé šíři Davidovských příběhů v bibli. Ne jen v souvislosti s dalšími Davidovými hříchy.
16) Závěr. Složitost života.
a) Jak na to.
b) Jak z toho.
17) Stupňování hříchu.
a) Zamořování prostředí.
1. Lavina. Samospád.
2. Lidé vydatně napomáhají.
3. V pozadí: Vlastní prospěch.
b) Davidovy hříchy:
1. Betsabé.
2. Absolon. Amnon, támar.
3. Hlad, Rispa.
4. Sčítání lidu, výbojná válka.
5. Davidovy krvavé masakry ve válkách s nepřáteli.
6. Rafinované odstraňování některých lidí. Např.: Izbozet. Abner. Joab.
18) Praní špinavého prádla v církvi. Někdy se nepere, ale špiní dál a dál.
19) 1 paralipomenon.
a) David je viděn z lepší stránky.
1. Větší dobový (časový) odstup.
2. Jediný hřích: sčítání lidu.
b) Je třeba vytvářet národní a náboženské hrdiny.
20) Vůle k pravdě.
a) Zeichen der Zeit.
1. Je čas, kdy se pravda musí mluvit.
2. Jindy je čas, kdy se mluvit nesmí.
3. Problémy: Rozlišit, rozpoznat a rozhodnout se. O jaký čas se právě jedná? Co by z toho či onoho mohlo být? Co je riskantní? Plus řada dalších aktuálních lidských pragmatických otázek.
b) Složitost života a situací života umožňuje mnohým, aby si vymýšleli věrohodné výmluvy, když to u nich s tou pravdou pravdoucí hapruje.
21) Rozchod s minulostí.
a) Hříšná žena pomazala nohy JK nardovou mastí za 300 denárů. Byl to výsledek jejího dosavadního hříšného života. Nově začala opravdu a doslova na bílé čáře a s ničím.
b) Zacheus. Polovinu majetku rozdal chudým. Koho poškodil nebo různě ošidil, tomu to vrátil čtvernásobně.
c) Satisfakce je nutná.
1. Je třeba napravit vinu, pokud to je ještě možné. Pokud žije ukřivděný nebo jeho blízcí.
2. Nestačí jenom modlitby za odpuštění (i kdyby se jednalo o tisíce modliteb), ani dar na církev, i kdyby se jednalo o tisícovky.
3. Ani pouhé sebemrskačství důtkami nebo (jen) slovy není dostačujícím řešením viny.
22) Dějiny. Odstranit revoluce.
a) Odstranit její příčiny.
b) Jedná se o lacinější a levnější cestu odstranění revoluce nežli vymýšlet kde co jiného a složitého.
23) Náprava hříchů v (z) miulosti.
a) Potomci Násilníků přiznají veřejně a hlasitě spáchané viny. Vrátí ukořistěné majetky i s úroky, výtěžky. Zřeknou se všeho, co nějak získali z cizího.
b) Hříšná žena. Pomazala nohy Jk nardovou mastí za 300 denárů. Zbavila se výsledků své hříšné činnosti. Začala doslova na bílé čáře s ničím.
c) Zacheus. Polovinu majetku rozdal chudým. Poškozené odškodnil čtyřnásobkem.
24) Poprava o velikonocích. Podivné jednání.
a) O svátcích. Přišlo víc lidí. Podívaná.
b) Lid mohl mít blahý pocit, že se přece jenom děje spravedlnost.
c) Vzhledem k tomu, že se jednalo o popravu před Hospodinem, tak měl mít asi i Hospodin větší radost, že se tak stalo při největším izraelském náboženském svátku.
25) Rispa.
a) POkání.
b) Vzdor.
c) protest.
d) Protest má formu pokání.
1. Proti tomu se v rámci dané souvislosti a záměru popravy přece nedalo nic namítat.
2. Ale toto snad původní pokání přešlo ve velký a účinný protest.
3. Musel to řešit i samotný král.
- Využil toho. I toho pokání.
- Vidíte, Rispa uznává vinu. Můžeme udělat čestný pohřeb. Nakonec můžeme projevit trochu milosrdenství. Ty mrtvoly už stejně nikdo nevzkřísí. A majetky jsou již pevně zaneseny v královském katastrálním úřadě.
26) Hlad.
a) Král má řešit situaci. Má přece pečovat o poddané.
1. Uvolnit své zlaté rezervy připravované na stavbu chrámu.
2. Nakoupit v Egyptě obilí.
b) 1 paralipomenon. David dává obrovské dary na chrám. Na připravovanou (plánovanou) stavbu chrámu. Mohl dát něco i hladovějícím lidem.
27) Hlad.
a) 3 roky.
1. David. Zbožný král. Dokonce v mnoha směrech předobraz Mesiáše.
2. Achab. Neproblematický bezbožník a zapřísáhlý modlář.
b) V případě Davida: Hlad trvá fakticky 3 a půl roku. Až do podzimních dešťů, až David věc vyřešil, když ta Rispa byla asi ochotná vytrvale pobývat na popravišti i přes zimní období.
28) Joseph Heller: Bůh ví.
a) Měla by to být povinná četba pro každého faráře.
b) Pochopitelně bez povinnosti se vším souhlasit.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.