2
Samuelova 21,1-14.
1
Za dnů Davidových byl hlad po tři roky za sebou. David tedy vyhledal Hospodinovu tvář. Hospodin řekl: "Na Saulovi a jeho domu lpí krev, protože dal povraždit Gibeóňany."
2
Král předvolal Gibeóňany a promluvil k nim. Gebeóňané nejsou z Izraelců, nýbrž ze zbytku Emorejců, jimž se Izraelci zavázali přísahou, ale Saul je usiloval vybít ve svém zanícení pro Izraelce a Judu.
3
David se Gibeóňanů tázal: "Co mám pro vás udělat? Jak dosáhnu smíření, abyste dobrořečili Hospodinovu dědictví?"
4
Gibeóňané mu odvětili: "Co se týče Saula a jeho domu, nejde nám o stříbro a zlato, ani nám nejde o to, aby byl usmrceno kdokoli z Izraele." Pravil: "Co řeknete, to pro vás udělám:ů
5
Odpověděli králi: "Za toho muže, která nás zamýšlel zničit a vyhladit, aby po nás v celém izraelském území nic nezůstalo,
6
Nechť je nám vydáno sedm mužů z jeho synů a my jim zpřerážíme údy v Gibeji Saula, někdejšího Hospodinova vyvoleného, kvůli Hospodinu." Král prohlásil: "Vydám je."
7
Král však ušetřil Mefíbóšeta, syna Jónatana, syna Saulova, pro přísahu ve jménu Hospodinově, která byla mezi nimi, totiž mezi Davidem a Jónatanem, synem Saulovým.
8
Král vzal dva syny Rispy, dcery Ajovy, jež porodila Saulovi: Armóna a Mefíbóšeta, a pět synů Saulovy dcery, Míkaliny sestry, které porodila Adríelovi, synu Barzilaje Mechólatského,
9
A vydal je Gibeóňanům do rukou. Ti jim zpřeráželi úd na hoře před Hospodinem. Tak jich najednou padlo sedm. Byli usmrceni v prvních dnech žně, když se začal žít ječmen.
10
Rispa, dcera Ajova, vzala žíněné roucho a rozprostřela si je na skále; zůstala při nich od začátku žně, dokud je neskropila voda z nebes; nenechala na ně sedat nebeské ptactvo ve dne ani polní zvěř v noci.
11
Davidovi bylo oznámeno, co učinila Rispa, dcera Ajova, ženina Saulova.
12
David šel a vzal kosti Saulovi i kosti jeho syna Jónatana od občanů Jábeše v Gileádu, kteří je potají odnesli z bétšanského prostranství, kde je pověsili Pelištejci v den, kdy porazili Saula v pohoří Gilbóa.
13
Přinesl odtamtud kosti Saulovy a kosti jeho syna Jónatana. Pak posbírali kosti těch, jimž byly zpřeráženy údy,
14
A pochovali je s kostmi Saula a jeho syna Jónatana v zemi Benjamínově v Sele, v hrobě jeho otce Kíše. Vykonali všechno, co král přikázal. Bůh potom přijal prosby za zem.
Matouš 7,1-12.
1)
Hříchy u Davida.
a)
Betsabé. Rafinovaná vražda jejího manžela Uriáše.
b)
Absolon, támar, Amnon. David nepotrestal Amnona. Absolon vzal spravedlnost do svých rukou a zabil bratra Amnona za znásilnění své sestry Támar.
c)
Sucho. Hlad. Vybití Saulovců. Využití příležitosti pro upevnění Davidovy vlády.
d)
Později ještě sčítání lidu. Příprava k výbojné válce.
e)
Aspoň několik zmínek o Davidovu jednání v době, kdy se dostával na trůn.
1.
Saulova nedůvěra vůči Davidovi, že usiluje o jeho královský trůn, nebyla neoprávněná a nepodložená.
2.
Blázen Nábal nedocenil Davidovu sílu a davidovy záměry. Stálo ho to život, ztrátu majetku a manželky Abigail.
3.
David se dal do služeb Pelištejců. Krutým způsobem vybíjel nepřátele. Nikoho neživil. Aby nebyli svědci jeho krutostí.
4.
Saulovský královský sok Izbozet na severu Izraele zemřel za velmi podivných okolností.
5.
Izbozetův vojevůdce Abner zemřel podivně. Davidovi dalo hodně práce, aby ze sebe setřásl podezření, že tahal za nitky v pozadí.
6.
David uměl odstraňovat nepohodlné lidi a svědky.
2)
Hlad. Hrozí vzpoura. Hledá se obětní beran.
3)
Gabaonitští.
a)
Pro Davida je najednou výhodná dodatečná spravedlnost.
b)
Saul udělal v Gabaa masakr a pobral Gabaonitským pole.
c)
Ale ty majetky zabavil David Saulovcům.
d)
Snaha po spravedlnosti a po mstě na potomcích Saula. Vybít předchozí královskou dynastii pokud možno docela.
e)
Zajistit si právní pozici označením toho, co bylo v minulosti za nesprávné a nespravedlivé.
4)
David nechá popravu Saulovců na Gabaonitských. Krutost.
5)
Poprava.
a)
Politický proces.
b)
Před Hospodinem, před oltářem.
c)
David se už neradí s Hospodinem ohledně popravy.
6)
Pocit. Něco nehraje. Umřeli nevinní.
7)
Rispa. Protest. Půl roku na popravišti.
8)
Náprava.
a)
Čestný pohřeb.
b)
Gabaonitští byli uspokojeni.
c)
Saulovci byli jaksi smířeni (ppo odstranění, po likvidaci). Čestný pohřeb jě měl usmířit, resp. Uspokojit a upokojit.
9)
Složitost situace života. Vyřešení složitých situací.
a)
V lidské to moci není.
b)
Gulbranzen: Není jiné cesty. Naděje je jedině v JK. Přijmout, že to tak je.
1)
Text. Dýchne na nás cizotou.
a)
Strašlivost. Krutost.
b)
Připomene to politické procesy v moderních dobách.
c)
My. Srdce citlivé. Duše vnímavá. Mráz nám běhá po zádech. Morbidní scéna. Matka pláče nad syny na popravišti. Půl roku v létě. Smrad rozkladu těl. Odhání supy a jiné ptáky.
2)
Nesrozumitelný, záhadný příběh.
a)
Neodpovídat snadno, rychle a bez námahy po porozumění a pochopení.
b)
Jaká zvěst? Co vyposlechneme?
3)
Hlad v zemi za Davidovy vlády.
a)
3 roky.
b)
Stejně jako za Achaba. 1 Královská 18. Souboj Eliáše s bálovými kněžími a proroky na Karmeli.
c)
Divné.
1.
David je vyvolený král od Hospodina. Požehnaný král. Předobraz mesiáše. Rozkvět země.
2.
Hladomor 3 roky. Hospodin stávkuje se svým požehnaným. Chybí déšť shůry.
4)
David se ptá Hospodina.
a)
Po příčině.
b)
David se ptá na správném místě. Správná adresa.
1.
Pokora. Nesamozřejmé u králů. Ani u Davida vždy ne.
2.
Jak se David ptá? Kdo mluví Hospodinovým jménem? Nějaký prorok nebo kněží? Kdo tlumočí Davidovi Boží názor? Kdo má tu odvahu být tak konkrétní? Vypadá to tak, že někdo mohl využít pozice mluvení Hospodinovým jménem pro Davidův prospěch.
c)
Kde je chyba? Hospodin: Na Saulovi a jeho domu lpí krev.
1.
Saul dal povraždit Gibeoňany.
2.
V zápalu Saulova očistného zápasu víry. Odstraňování všeho pohanského v Izraeli. Jenže si Saul přibral jejich majetek. Vina Saulova, ale z výhod této viny tyjí i jeho potomci, kteří nemají osobní vinu na masakru Gabaonitských. Zůstalo jim bohatství.
d)
Gabaonitští.
1.
Potomci Kananejců. Cizí lid. Izrael nikdy nežil v Kanánu sám. Naopak, Izrael přišel tam, kde už bydleli jiní národové. Usadil se na jejich území, vytlačoval je. Smlouva s Gabaoňany.
2.
Gabaonci se vetřeli mezi Izrael (společenství Izraele) podfukem. Byli chráněni smlouvou, i když byla vylákána, získána podvodem. Garantem smlouvy je Hospodin.
e)
Saul dal vraždit Gabaonské.
1.
Do nebe volající nespravedlnost.
2.
Saul tak činil ve svém zanícení pro Izraele a Judu. Ve jménu dobra svého lidu a svého společenství víry. Svaté nadšení.
f)
Staromoderní problém.
1.
Dobro a blaho a požehnání jedněch, našinců. Otázka, zda to lze stavět na potlačení druhých. Na úkor druhých. Mrtvoly menšin. Umlčet menšiny v určitém národě.
2.
Jakákoli menšina může znervozňovat své okolí svou odlišností. Svým způsobem je každá menšina pokušením pro naši vlastní identitu.
g)
Dnes.
1.
Třetí svět. Blaho na úkor těch, kdo se nemohou bránit. Obchodování se slabšími. Obírání chudých a slabých. Vysoká životní úroveň v Německu a Švýcarsku na úkor chudších sousedů, zvláště na východě.
2.
Saul nařídil vybíjet Gabaonitské. Získat půdu pro Izraelce, pro sebe. Pracovní příležitost pro své vlastní. Sloužil fakticky Izraeli, aby se mohl usazovat jako zemědělci i v údolích. Nezůstat jenom pastevci na horách. Postupné pronikání do nížin.
5)
Nepravost uzavírá nebesa.
a)
Odpuzuje to Boží požehnání.
b)
Odplata za hřích.
1.
Římanům 6,23. Tam platí hřích, nikoli Hospodin.
2.
Zde nelze mluvit o bezprostředních důsledcích hříchu.
- Nejedná se o kauzativní důsledky zapříčiněné později uváděným hříchem.
- Jedná se o přírodní záležitost. Dokonce několik let po sobě.
c)
3 roky hladu v zemi.
1.
Nesvalovat to hned na Hospodina.
2.
Hladem trpí zase nevinní obyčejní Izraelci. Chudí, kteří nemají rezervy.
3.
Zazobaní lépe vydrží i v době hladu.
4.
Kniha Rut. Ne všichni museli v době neúrody prodat pole a stěhovat se do ciziny, do pohanského Moabu, jako Elimelech.
d)
Poznámky:
1.
Proč hlad nepřišel hned za Saula?
- proč až s odstupem času?
- podivná Boží úvaha?
- Nebo tak uvažují redaktoři bible?
2.
Najít vinníka za každou cenu.
- Obětní beran.
- Jonáš. Námořníci chtějí uspokojit své bohy a případně k tomu ještě uklidnit vlastní svědomí.
- Totalita. Třídní nepřítel. Skupiny ve straně. Revizionisté. Narušitel oficielní převládající linie. Jiná parta.
3.
Boží trest?
- Ne na vinníka Saule. Na celý Izrael. Až za dalšího krále. Nevinní hladovějící trpí za vinné, kteří se obohatili. Saulovci. Ale pak i David se velmi obohatil.
- Uvažování redaktorů bible. Teologicky zkratkovité.
- Očistit Davida.
- Vypadá to, že David chtěl zastrčit do pozadí své viny. Minimálně neudělal spravedlnost při nástupu na trůn.
- Omluva pro Davida: Musel válčit s vnějším nepřítelem. Nezbylo času a sil na spravedlivou vládu doma.
- Příliš moc otazníků.
4.
Vina Izraele.
- Že si Saule zvolil za krále. Že trpěli královo násilí.
- Přitaženo za vlasy víc než to předchozí.
- Saul měl nejlepší předpoklady a Hospodin sám ho fedroval. Prostřednictvím Samuele.
- Později se ovšem Saul vzdálil Hospodinu. Přestal poslouchat Samuele, kněžstvo.
- Možné řešení na straně lidu: Vzpoura. Revoluce. Anarchistické nebo teroristické zavraždění krále. To nám ovšem není zrovna blízké.
5.
Jinde je Saul chválen za to, že likvidoval v Izraeli spoustu pohanských projevů a že očišťoval víru v Hospodina např. Od astrologie, horoskopů, spiritismu a pod.
6)
Kontext. Na Saulovi a jeho domu (rodina) leží těžká vina.
a)
Saul ale už je dávno mrtev. I jeho synové. 20 předchozích kapitol mluví o Davidovi. Požehnaný král.
b)
Konec příběhů o Davidovi. Objevují se důsledky Saulových hříchů.
c)
Nebo je naopak snaha některé hříchy Davida přišít Saulovi? Když se pak někdo potrestá, vypadá to vše věrohodněji.
7)
Historická vina neodchází se starým režimem.
a)
Nemizí tím, že se vymění král. Tím nevznikne oblíbená tlustá čára, o které se někdy rádo mluví jako div ne o spáse a spravedlnosti pro všechny. Mnozí by si to přáli.
b)
Saul. Jen rozkaz. Vládní politika. Vše pak konkretizuje vojsko. Přidají se lidé, kteří chtějí uchvátit půdu dosavadních majitelů.
c)
Obdoby.
1.
Zábor pohraničí po 2. Světové válce.
2.
Obsazení země Indiánů v Americe.
3.
Různá stěhování národů.
4.
Přemisťování lidí za války a po válce.
d)
Přijdou pak noví lidé. Potomci. Děti. Vnuci. Osobně nevinní.
1.
Tím ale není přikryta či překryta vina z minulosti.
2.
Potomci mají výhody a prospěch z viny svého předka.
e)
Co se stalo, nelze odestát.
1.
Vinu nelze vzít zpět.
2.
Žádnou tlustou čárou nelze vymizíkovat vinu.
3.
Tlustá čára nad minulostí poslouží nejvíce vinným.
4.
Viny lze nepřipomínat, ale nikoli odestát.
f)
Lidé rádi začínají znova.
1.
Přelom. Zvrat. Obrat. Převrat. Změna režimu.
2.
Zářez při VP. Nový začátek. Nová éra.
g)
Mnohým jsou milá slova o novém začátku. Ale ze staré minulosti si chtějí pomechat uchvácené majetky a výhody. Jako by to staré už nebylo naše.
1.
Totalita.
- Přece jsme nějak museli žít.
- Něco z toho máme.
- Tak to minulé už nepřipomínejme.
- Nepřipomínat křivdy, kterých si někteří (jiní) užili.
- Ale ani ne získané (naše) výhody, konexe a majetky.
2.
Dějiny církve.
- Celé dějiny. Týká se to i nás evangelíků.
- 1500 let máme společné dějiny i s katolíky.
- Neochuzovat se o klady. Ale vzít na vědomí i zápory.
- Neseme stíny, ale i výdobytky. Např. Kostely. Co vytvořily minulé generace. Majetky. Budovy. Organizace církve.
3.
Totalita.
- Převzala nešvary předchozího. 1. Republika. Válka. Nebylo vše kladné před komunistickou érou.
- Po totalitě zase zůstaly a udržely se mnohé nešvary z doby totality.
8)
Mnoho otázek.
a)
Proč hlad přišel až o generaci později. Pak nechápu boží jednání. Kdyby PB zasáhl hned a prosazoval svou spravedlnost, mohlo se ušetřit mnoho trápení mnoha lidem.
b)
Rozpor. Reflexe.
1.
Hlad přišel za Davida. David se o nějakou spravedlnost pro Gabaonitské dosud nestaral. Teď je ale třeba vysvětlit hlad. Najít příčinu, vinníka. Obětní beran je v takovém případě vždy v nějaké podobě hledán.
2.
Nejlépe je najít vinníka v minulosti. Je to méně bolestivé. A hlavně, když to zaplatí někdo cizí.
3.
Navíc se nabízí možnost dovyřídit si účty se Saulovci. Aby se odstranilo riziko návaznosti na jejich dynastii, která byla v zemi ve značné oblibě.
c)
Izrael jako celek má prospěch z minulé viny Saulovy.
1.
Uvědomit si to. Mnozí Izraelci dostali cizí půdu, půdu Gabaonitských. Dostali se z hor do údolí. Byli za to pochopitelně Saulovi vděční.
2.
Navíc byla posílena ekonomická moc Izraele a byli oslabeni Kananejci.
3.
Interpretace přítomnosti za vinu v minulosti.
- Jinak by si to Izrael neuvědomil. Kdyby nepřišel podnět v podobě sucha a hladu.
- Pro aktuálnost zvěsti ovšem může dojít trochu ke zkreslení kauzality, víry a dějin.
9)
Jak se vyrovnat s vinou.
a)
Jak zvládnout špatnou minulost.
b)
Vinu zavinili jiní. Ale já z toho mám prospěch. Mám fakticky prospěch z utrpení jiných, které poškodil někdo z mých blízkých v minulosti.
c)
Potomci zlodějů, tunelářů, kolonizátorů, vrahů a esesáků mohou být velmi slušní a spořádaní lidé. Mohou přispívat i na humanitární instituce. Osobně jsou nevinní.
d)
Ale na jejich majetku a postavení, i na jejich vzdělání a společenském postavení, lpí krev obětí. Jejich otcové vydobyli pro ně lepší budoucnost na úkor jiných.
10)
Působení minulé viny.
a)
Stará vina prosakuje do přítomnosti.
1.
Gabaonitští nezapomněli. Pocit křivdy stále vězí v jejich nitru.
2.
Hospodin také nezapomněl.
b)
Připomínka Saulovy viny v minulosti přišla králi Davidovi politicky náramně vhod.
1.
David si mohl umýt své vlastní ruce.
2.
Viny Davida (a měl jich hodně) zaplatí Saulovci.
3.
Obrátit hněv lidu od sebe k Saulovcům.
4.
David se tak může konstituovat jako ochránce sirotků a vdov, i Gabaonitských.
c)
Prokletí vinou ale visí ve vzduchu stále.
1.
Někdejší vina není Davidem nakonec odčiněna, ale ještě více rozhrabána a zvětšena.
2.
Rafinovanost Davida. Zneužil případu pro sebe, ke svému prospěchu.
11)
Avid jedná s Gabaonitskými.
a)
Aby dobrořečili dědictví Hospodinovu.
b)
Uspokojit poškozenou menšinu.
c)
Svým způsobem sympatické a moudré. Jen kdyby nebylo nic v pozadí. Ale to (pozadí) můžeme u Davida prakticky skoro vždycky předpokládat.
d)
Nebýt hladu, který byl pro Davida velmi nepříjemný, tak by se poškozených nikdo na nic neptal.
e)
Za Saule rozhodla silnější většina v neprospěch slabší menšiny.
f)
Invalidé. Častá zkušenost. O nich bez nich.
12)
Kdo je správná instance.
a)
Rozhodnout, co je teď správné a jak odstranit a odčinit vinu.
b)
Šlo o uspokojení Gabaonitských.
c)
Zacpat ústa nespokojencům v Izraeli.
d)
David se teď už neptá Hospodina jako předtím.
e)
Je velká otázka, zda vede k cíli to, co navrhli Gabaonitští. A oni navrhli to, co viděli Davidovi na očích. Jde jen o uspokojení pomstychtivosti?
f)
Cílem by mělo být odpuštění, zahlazení vin, náprava, spravedlnost, odčinění. Satisfakce.
g)
Nebo se může rozběhnout jen další kolo násilí a násilností? Další hromada nebo hromádka mrtvol?
13)
Gabaonitští jsou normální lidé.
a)
Jen trochu víc vychytralí a falešní. Měli to v krvi už od Jozua. Po lidsku viděno je to jasně poškozená menšina. Teď mají šanci říci své. Zadostiučinění. Využít příležitost, která se naskytla.
b)
Saul měl úmysl zničit Gabaonitské. Ale už je mrtev. Náhrada za pomstu na něm: 7 příbuzných. Ti ovšem měli prospěch z viny svého předka.
1.
Že to David připustil. Asi mu to vyhovovalo.
2.
7 Saulovců. Méně než zabitých Gabaonitských.
c)
Odvedení pozornosti od Davidovy viny. Proč David nebyl spravedlivý vůči Gabaonitským už dřív?
d)
Hlad v zemi.
1.
Od Hospodina, aby to Davidovi konečně došlo.
2.
Hlad za viny Davida, že nebyl spravedlivý ke Gabaonitským dřív. Tím tuplem je nutno vybít Saulovce. Že ano?
3.
Prosté využití situace hladu.
- Pro politické záměry.
- Odvedení pozornosti.
- Vybít Saulovce do důsledku.
4.
David se začíná opírat i o Kanánské obyvatelstvo.
- Saul se opíral jen o Izraelce.
- Mocní klidně provedou rozmělnění i své víry a obrousí dosud hlásanou ideologii a budou se paktovat s kde kým. Jen když je to výhodné.
e)
Interpretace hladu.
1.
Lid mohl uvažovat o dalším hříchu krále Davida.
2.
Hladovějící lidé mají blízko ke vzpouře.
f)
Gabaonitští se přidali k Izraelským za Jozua.
1.
Sice podfukem, ale měli to zajištěno smlouvou před Hospodinem.
2.
Později Saul nerespektoval dřívější smlouvy.
- Mimo jiné i proto, že měl zálusk na majetky Gabaonitských.
- Saulovi se jednalo o věroučnou očistu víry v Hospodina od pohanských příměsí.
3.
Inu, jak může dopadnout ten , kdo se přidá k věřícím. Resp. Jak mohou dopadnout třeba jeho potomci. Co všechno se může dít a stát v Božím lidu.
4.
Když se pak v Božím lidu napravují minulé viny a řeší se minulé křivdy, tak to mnohdy dopadá ještě hůř.
14)
Gabaonitští Davidovi naznačili, že jim nejde o majetky.
a)
Ty ostatně má už David.
b)
Ale poprava Saulovců zvýší společenskou prestyž Gabaonitských. Nikdo si na ně už jen tak netroufne.
c)
Zase to zaplatí osobně nevinní Saulovci, i když z toho tyli. Měli užitek z hříšného jednání svého předka Saula.
15)
Gabaonitští. Ujali se popravy.
a)
Krutost. Zpřerážení údů. Lámání kolem. Surovost hodná středověku. Potrestali Saulovu vinu na jeho dětech a vnucích.
b)
Splácet vinu na synech.
1.
Na to má právo jen Bůh.
2.
Ale prorok Ezechiel zdůrazňuje: Jeden každý hřích svůj ponese.
c)
Orient házel do jednoho pytle celou rodinu. Pokud např. Nemohl ukradené věci vrátit zloděj (třeba už umřel), tak se to vymáhalo po příbuzných.
d)
Novověk: Tunelář napíše vytunelované majetky na manželku, na děti, na synovce a na kde koho. Chudák už nemá nic, co by vrátil, kdyby ho náhodou přiskřípli.
16)
Exemplární odškodnění.
a)
Zadostiučinění. Uspokojená pomstychtivost. 7 je svaté číslo plnosti. 2 synové, 5 vnuků.
b)
Za (místo) Davida udělali (provedli) odstranění Saulovců Gabaonitští. David se přitom tvářil jako spravedlivý ochránce ukřivděných.
c)
Vina do třetího a čtvrtého pokolení. Ale to by měl trestat Bůh.
17)
Poprava před Hospodinem.
a)
Asi u oltáře.
b)
Gabaonitští se projevili jako věrní vyznavači Hospodina, když takto s náboženskou obřadností odpravili své nepřátele.
c)
7 nevinných bylo naraženo na kůl.
d)
Čas velikonoc.
e)
Saulovci byli pověšeni na dřevo. Poprava zavržených.
f)
JK. Podobně byl popraven nevinný. Za vinu jiných.
18)
Poprava. Uspokojení Gabaonitských.
a)
Zůstávají pálivé palčivé otázky: Je to už smíření? Je to už Odčinění? Je tím smyta vina Saulova? Došlo tím k nápravě křivdy? Je usmířen Hospodin? Chtěl to Hospodin?
b)
Hlad ale skončil. Podivný happyend.
19)
Další pláč a hoře. Drama pokračuje.
a)
Rispa. Žena Saulova. Matka dvou popravených synů. Roucho pokání. Žíně. Pytlovina. Mezi šibenicemi. Ve dne v noci. Doba žně. Od dubna. Zůstala tam až do podzimu, do podzimních dešťů. Do listopadu.
1.
Rispa odhání ptáky a zvěř, která se chce živit mrtvolami. Supi, hyeny. Mrchožrouti. Nebezpečné šelmy. Morbidní, hrůzostrašná scéna. Ošklivý horor.
2.
Matka popravených. Ošklivé roucho pokání. Po měsíce s mrtvolami. Rozklad. Smrad. Horko léta. Nepohřbení bylo součástí trestu. Měli být sežráni mrchožrouty. Zavržení proklatci.
3.
Rispa. Poslední vzdor. Zabránit prokletí.
b)
Forma protestu.
1.
Povolený, nenapadnutelný protest. Matka u popravených synu byla tehdy slušnými lidmi tolerována. Vydržela to po měsíce a upozornila, že něco není zcela v pořádku. David se mohl právem čertit. S něčím takovým nepočítal.
2.
Zabránit aspoň záhubě mrtvol. Živá fantazie. Barvitě si to představit. Pocit či dojem: Rispa je šílená. Zbláznila se žalem. Poznamenalo to její nervy.
3.
Život nelze vrátit. Zlo také nelze odvrátit. Má smysl se takto bránit lidské nespravedlnosti? Má smysl ještě protestovat? Lidská zloba stále zůstává.
4.
Forma protestu úměrná jejím možnostem. Víc nemohla.
20)
Otázka přerušení řetězu viny.
a)
Spirála násilí.
b)
Samospádná lavina pomsty.
21)
Rispa neuvažuje s nadhledem.
a)
Jedná, jak jí velí srdce. Jednání matky.
b)
Křivda za křivdou. Bezpráví se zastavuje dalším bezprávím. Potoky krve se léčí novým proléváním krve. David se do toho zapojil.
c)
David souhlasí s celou věcí. Zapojil se do toho. Pořádně si umazal a ušpinil své ruce, ale i srdce.
22)
Otázka velmi vážná: Jak to ale řešit?
a)
V pozadí je ten proklatý majetek.
b)
Gabaonitští majetek nedostali zpět, ale aspoň se jim názornou a nezapomenutelnou popravou Saulovců zpevnilo postavení, aby přešla jiné chuť si vůči nim podobně dovolovat.
c)
Ale Davidovi zůstal majetek. Správně by měl David Vydat majetky Gabaonitským. Měl by tedy vzít pole Saulovcům a dalším, když je zdědili? I když je Saul získal krví?
23)
Uspokojit lidi.
a)
Tužby po pomstě.
1.
Ale Gabaonitští byli ukřivděni.
2.
Židé také odsoudili Eichmanna a jiné esesáky. Jednalo se však o přímo osobně vinné lidi.
3.
Nejde jen o pomstu.
4.
Jde i o touhu po spravedlnosti.
b)
Jak vše sladit ve složitostech života?
1.
Dalších 7 nevinných nevyřešilo ani křivdu, ani spravedlnost.
2.
Vydělal na tom nakonec David. Zůstaly mu majetky, a to docela legálně. Zlegalizovalo se to, že zlikvidoval Saulovce a že jim zabral majetky. I ty majetky, které zabrali oni jiným.
3.
Všichni se tváří jako by nic. Žádný prorok zde v této souvislosti nepozdvihl svůj hlas.
4.
Velká vnitřní bída církve. Když chybí proroci.
24)
Rispa. Bere na sebe prorocké roucho pokání.
25)
David. Dozvěděl se to. Oznámili mu to.
a)
Běžná informace pro krále.
b)
Někdo si pospíšil.
c)
Někdo měl odvahu. Nepřímé obvinění Davida.
d)
Davidovi to došlo. Dodatečná náprava. Důstojný pohřeb. Aspoň kosti. Teď už byli Saulovci vybiti. Není nebezpečí. David tak mohl získat ještě větší dekorum spravedlnosti.
26)
Náprava aspoň toho, co se napravit dá.
a)
Minimálně velká spoluvina Davida na sedmi popravených.
1.
Život nelze nikomu vrátit.
2.
Očištění památky mrtvých. Přiznat se veřejně k mrtvým proklatým.
b)
Zamyšlení.
1.
Nepřímé přiznání se k vlastní vině. David cítí část viny. Vyřešil to však opět kulantně diplomaticky ve svůj prospěch, pro upevnění svého společenského kreditu.
2.
Když jsou Saulovci povraždění, je výhodné hlásit se k saulovské tradici.
27)
Potom se Bůh dal uprosit a nastala úroda.
a)
Bůh vyslyšel prosby. Konec hladu. Nový čas. Překonání viny Saulovců. Vina přestala působit. Hospodin se smiloval.
1.
Hrůzná logika.
2.
Překonání viny v minulosti.
b)
Řetězec vin a následků.
1.
Nevyřešil to David. Nechal se vést přáním poškozených. Vyhověl jejich žádosti.
2.
Gibeoňané. Odplata. Zadostiučinění. Není to tlustá čára. Zlo působí dál. Přidali silám zla a záhuby další sousto. Ne čin smíření, ale další čin násilí a násilnictví. Přidali olej do ohně.
3.
Rispa. Pozastavila samospád, lavinu. Jinak o ni nic nevíme. Zoufale brání památku synů. Sveřepý, neústupný odpor.
28)
Rispa. Bojuje proti všem.
a)
Král. Smrt. Síly zla a záhuby. Proti Bohu. Proti Bohu, kterému prý byli její synové předhozeni na usmířenou. Před jeho oltářem.
b)
Nakonec jí dal za pravdu král i Hospodin.
c)
Saul a jeho synové nepatří věčnému zatracení.
d)
Politické vyrovnání.
1.
David už pevně uchvátil moc na Saulovcích, když už je všechny odstranil.
2.
Časté v dějinách. Návrat k dřívějším tradicím. Nebo je lze aspoň pozitivně respektovat.
3.
Revoluce. Odsuzuje se násilí mocných. Noví páni dělají za čas totéž násilí.
e)
Rispa pohnula i králem.
1.
A jak se zdá, i Hospodinem.
2.
Opět logika, při které jezdí mráz po zádech.
29)
Král David. Dá se pohnout. Byť i hodně pozdě.
a)
Lépe pozdě než nikdy.
1.
Přiznal svůj díl viny.
2.
Musela ho k tomu dokopat Rispa svou obrovskou a mimořádnou obětavostí a láskou k synům. Půl roku žila na popravišti mezi smrdícími a zapáchajícími mrtvolami a mezi mrchožrouty.
3.
Náprava toho, co se dá ještě napravit.
b)
Změněná politická situace.
1.
David toho zase využil. Pořádně na tom vydělal. Upevnil si své postavení i na Saulovcích, které nechal odpravit.
2.
Davidovi nezbylo, než se operativně přizpůsobit neočekávané situaci, když ta Rispa byla tak tvrdohlavá a nehodlala opustit popraviště. Zareagoval šikovně ve svůj prospěch.
30)
Hospodin se dal uprosit.
a)
Přišla úroda.
1.
Davidovi spadl těžký kámen ze srdce.
- Lid se nebude bouřit.
- David nebude muset sáhnout do své (státní) kasy na nákup aspoň minima obilí pro lidi např. V Egyptě.
2.
Hospodin nikdy nežádal 7 mrtvol.
3.
Nadměrná horlivost Davida.
- Pro něj výhodná v dané chvíli.
- Urychleně popravoval a zabavoval majetky odsouzenců.
b)
Hospodin je proti prolévání krve.
1.
Hospodin je ochránce bezprávných, vdov, sirotků.
2.
Hospodin miluje, chce a žádá spravedlnost, nikoliv mstu či pomstu.
c)
Popravu vykonali před Hospodinem.
1.
Jaksi mu popravené dali, předhodili.
2.
Svým způsobem vše hodili na Hospodinovo triko.
3.
Je zvláštní, že se Hospodin zde nerozčilil.
4.
Neobjevil se žádný prorok, který by analyzoval situaci ve světle Boží pravdy.
d)
Hospodin slyší volání zoufalých a opuštěných. I na prahu smrti.
1.
Správná teologická výpověď, která samozřejmě platí v šíři a obecnosti.
2.
Mnohdy jen krásná fráze nemyslícího nebo nepřemýšlejícího faráře.
3.
Zde Hospodin slyšel se zpožděním, pokud by to bylo podle teologického vykladače.
31)
JK. Zemřel jako proklatec za vinu druhých.
a)
Církevní dogmatická výpověď.
b)
JK byl odsouzen za vinu svou.
1.
Hodili na něj sice vinu, kterou nespáchal.
2.
V pozadí byla snaha židovské náboženské elity zbavit se Ježíše.
c)
Dogmaticky dotaženo: JK nesl hříchy všech lidí.
32)
Finále.
a)
Bůh se dal pohnout. Úroda. Hospodin se přiznal ke svému lidu.
1.
Ale to trvalo.
2.
Ale než k tomu došlo, tak jsou tady ty mrtvoly.
b)
Nadměrná teologizace je přitažená za vlasy.
1.
Je třeba vidět situaci realisticky a prozajicky.
2.
Víc pak vynikne přínos víry, která musí zápolit se svinstvem lidského hříchu.
3.
I pro PB je to pořádná fuška, aby prosadil do lidského hříšného svinstva něco ze své vůle a aby lidi něčemu naučil.
33)
Působení starých lidských vin.
a)
Prosakují z minulosti.
b)
Prosakují z pozadí.
c)
Příliš vyčuhují peníze a majetky.
d)
Touha po moci a slávě světské se sice na povrchu leskne a možná je někdy i trochu přivoněná nebo navoněná, ale pod povrchem to smrdí