1.
V Izraeli platilo levirátní (švagrovské) právo. Noemi ji z toho zprostila. Ale Rut uvěřila v Hospodina. Proto šla.
2.
Orfa. Nic se jí nevyčítá, když se vrátila.
3.
Rut šla do Betléma třít bídu. Ale doma by ji možná čekalo totéž.
4.
Elimelech. Betlém. Krize. Sucho. Neúroda. Ekonomický tlak. Zvedá se vlna bankrotů. Vydrží silný, bohatý. Chudý musí prodávat kus pole po kuse. Uživit rodinu. Vydrží bohatí a ostří hoši. Schopnosti a pracovitost proti suchu nestačí.
a)
Džungle života.
1.
Dravost. Chamtivost. Lacino se dá skoupit pole chudnoucích.
2.
Začne se mluvit o tom, že šanci nemá lenoch a neschopný.
3.
Chudý, slabý, beránek: jsou na obtíž. Leda z nich zbohatnout.
4.
Mohli by se ještě s rodinami prodat do otroctví. Spolubratří ve víře by je jistě ochotně za babku koupili.
5.
Izaiáš 53: Beránek k zabití veden jest.
b)
Proč Elimelech neobstál v době hladu.
1.
Předchozí, vyjmenované.
2.
Nebo málo důvěřoval v Boha? Měl ještě čekat s rizikem, že s rodinou umřou hladem nebo skončí v otroctví? Málo zbožný?
3.
Náznak. Odešel do Moabu. Ale bratří ve víře mu nepomohli. Nakoupili pro sebe jeho pole. Pomohli, napomohli k tomu, aby byl zcela ožebračen. Nedivit se, že odešel raději k pohanům. Když mu nepomohli bratří ve víře.
c)
Doba kolem 300 ante. Sepsána i kniha Jonáše. Jiný pohled na pohany. Přijdou k víře. Národové se pohrnou na Sion.
1.
Diferencovat pohled na Moab v různých dobách.
2.
Obdobně diferencovat i pohled na Elimelecha.
3.
Doklad předchozího. Bratří nepomohli.
a)
Stará Noemi se vrátila. Ani nyní jí nikdo nepomohl. Nechali ji v bídě. Sbírat klásky. Paběrkovat.
b)
Rut. Mladá, pohledná vdova. Lepší situace v každé době. Nedělat si iluze. Boza nezaujala jen její víra a starost o Noemi. Už kdysi mohl pomoci elimelechovi a pak po návratu i Noemi.
c)
I v církvi to mají snazší mladí, zdraví, pohledné. Silní. Bohatí. Vlivní. V klanu.
d)
Pohled bez iluzí na realitu života i v církvi. Odložit brýle mámení v labyrintu církve. Růžové brýle též mnohé šalebně matou.
5)
Rut. Humno. Boz. Noční záležitost. Rut 3.
a)
Mnozí vykladači: Humno: Věštění. Kult. Akce. Příměsy pohanství.
b)
Vidět mnohé prozaicky. Zloději. Hlídat. Jenže na hlídání mohl Boz poslat služebníky nebo otroky.
c)
Rut. Předtím byla pozvána k jídlu. Boz dal najevo zájem. Nařídil: Nechávat jí na poli víc klasů. Byla pozvána k chlebu ve víně. Pražené zrní.
d)
Rut. Noc. Humno.
1.
Iniciativa Rut. Moderně na to šla. Láska. Touha. Přijala podanou nabídku. Porozuměla. Chtěla porozumět. Chytla příležitost za pačesy.
2.
Nadstandartní projev vděčnosti od Rut. Slušelo se to za pozvání ke stolu.
3.
Ráno ji mohl Boz odkopnout jako děvku.
6)
Bratří ve víře nepomohli.
a)
Doklad. Boz pak později vykupuje Elimelechova pole.
b)
Pak to šlo, když projevil zájem o Rut.
7)
Rut a Ester.
a)
Přibližně stejná doba vzniku obou knih.
b)
Užití: Sváteční svitky.
1.
Lehký tón.
2.
Boží péče. Boží řízení.
8)
Hledání pomoci nebo ochrany u pohanů.
a)
Kajin. Jako vrah.
b)
Abraham. Egypt.
c)
Lot. Sodoma.
d)
Jákob. Obilí z Egypta. Usadil se v Egyptě. Izraelci neodešli po smrti Josefa. Pořád dozvuky výhod.
e)
Mojžíš. Madiánská země. Tchán Jetro radí, ustanovení soudců.
f)
David u Achise, Gát. Pelištejci.
g)
Eliáš. Sarepta Sidonská.
h)
Před zajetím. Pošilhávání po Egyptě.
i)
JK. Útěk z Betléma do Egypta.