Sekulární myšlenky. 93.

(Kázání Starý zákon -> 8 Rut)Sekularizované a sekularizující se myšlenky a názory.
Co se říká a neříká o Rut v církvi.

1) Motivy Rut v NZ.

a)
Pojmy. Motivy.
b)
Betlém. Dům chleba.
c)
Dobová situace v teologii před více než půl stoletím.
1.
Vidět ve všem ve SZ christologii a motivy pro NZ.
2.
Upřesnění: V přehnané míře. Za každou cenu. I za přitahování skutečností za vlasy. Mírné přeformovávání situací podle vlastního chtěného obrazu.
3.
Kde kdo leckdy chtěl a chce v kde čem vidět kde co, aby napsal rádo by vědecké dílo.
d)
Podiv čtenáře NZ. Proč Rut nehraje významnou roli v NZ.
1.
Z Rut se snažíme dostat do NZ a nějak ji tam najít. Co je v Rut, jak se to profiluje v NZ. Nějak ji nacpat a vecpat do NZ.
2.
Z NZ zpět do Rut. Hledání opory. Interpretace dějin a postav.
3.
Hledá se a vyhledá, co se chce. Někdy na úkor kontextu, ba dokonce i celku.
4.
Hlad v Izraeli.
a)
Elimelech opustil Betlém.
1.
Betlém: dům chleba.
2.
Elimelech podle mnohých vykladačů bible neměl odcházet. Neměl jít do pohanské země.
3.
Elimelech a oba synové v Moabu umřeli. Některé výklady: Trest za to, že odešli ze země, kde byl vyznáván Hospodin.
b)
Myšlenka Božích trestů. Dodatečně je vsunuta.
c)
Moab.
1.
Numeri. Odsudek Moabu. Materiál v době izraelského osvícenství za Davida a Šalomouna. Moab byl Davidem zničen, resp. Decimován.
2.
Davidovi jaksi nevadilo, že jeho prabába byla Moabka.
3.
Vznik knihy Rut: asi 300 ante. Moab již dávno reálně nebyl, neexistoval.
4.
Pro Elimelechovu rodinu byl odchod do Moabu svým způsobem záchrana v dané chvíli. Nemohli nic jiného dělat. V Betlémě, v domě chleba, by umřeli hladem. Bylo lépe jít k pohanům. Bratří ve víře nepomohli.
5.
Podiv: V pohanském Moabu dal Hospodin Elimelechovi zase chleba.
6.
Pohled na Moab. Rozlišovat dobu. Kdy se díváme. Kdo se dívá.
7.
Téma pro nadějného dizertanta: forma misie v Moabu. Ideologie. Davidovy zbraně přišly později. Teď jde o čas popisovaného děje (kolem 100 let před Davidem), nikoli o dobu vzniku knihy (kolem 300 ante).
d)
Rut. Šla s Noemi. Nebyla povinna s tchyní jít. Noemi jí dala plnou svobodu. Podle Moabských zvyků nemusela jít.
1.
V Izraeli platilo levirátní (švagrovské) právo. Noemi ji z toho zprostila. Ale Rut uvěřila v Hospodina. Proto šla.
2.
Orfa. Nic se jí nevyčítá, když se vrátila.
3.
Rut šla do Betléma třít bídu. Ale doma by ji možná čekalo totéž.
4.
Elimelech. Betlém. Krize. Sucho. Neúroda. Ekonomický tlak. Zvedá se vlna bankrotů. Vydrží silný, bohatý. Chudý musí prodávat kus pole po kuse. Uživit rodinu. Vydrží bohatí a ostří hoši. Schopnosti a pracovitost proti suchu nestačí.
a)
Džungle života.
1.
Dravost. Chamtivost. Lacino se dá skoupit pole chudnoucích.
2.
Začne se mluvit o tom, že šanci nemá lenoch a neschopný.
3.
Chudý, slabý, beránek: jsou na obtíž. Leda z nich zbohatnout.
4.
Mohli by se ještě s rodinami prodat do otroctví. Spolubratří ve víře by je jistě ochotně za babku koupili.
5.
Izaiáš 53: Beránek k zabití veden jest.
b)
Proč Elimelech neobstál v době hladu.
1.
Předchozí, vyjmenované.
2.
Nebo málo důvěřoval v Boha? Měl ještě čekat s rizikem, že s rodinou umřou hladem nebo skončí v otroctví? Málo zbožný?
3.
Náznak. Odešel do Moabu. Ale bratří ve víře mu nepomohli. Nakoupili pro sebe jeho pole. Pomohli, napomohli k tomu, aby byl zcela ožebračen. Nedivit se, že odešel raději k pohanům. Když mu nepomohli bratří ve víře.
c)
Doba kolem 300 ante. Sepsána i kniha Jonáše. Jiný pohled na pohany. Přijdou k víře. Národové se pohrnou na Sion.
1.
Diferencovat pohled na Moab v různých dobách.
2.
Obdobně diferencovat i pohled na Elimelecha.
3.
Doklad předchozího. Bratří nepomohli.
a)
Stará Noemi se vrátila. Ani nyní jí nikdo nepomohl. Nechali ji v bídě. Sbírat klásky. Paběrkovat.
b)
Rut. Mladá, pohledná vdova. Lepší situace v každé době. Nedělat si iluze. Boza nezaujala jen její víra a starost o Noemi. Už kdysi mohl pomoci elimelechovi a pak po návratu i Noemi.
c)
I v církvi to mají snazší mladí, zdraví, pohledné. Silní. Bohatí. Vlivní. V klanu.
d)
Pohled bez iluzí na realitu života i v církvi. Odložit brýle mámení v labyrintu církve. Růžové brýle též mnohé šalebně matou.
5)
Rut. Humno. Boz. Noční záležitost. Rut 3.
a)
Mnozí vykladači: Humno: Věštění. Kult. Akce. Příměsy pohanství.
b)
Vidět mnohé prozaicky. Zloději. Hlídat. Jenže na hlídání mohl Boz poslat služebníky nebo otroky.
c)
Rut. Předtím byla pozvána k jídlu. Boz dal najevo zájem. Nařídil: Nechávat jí na poli víc klasů. Byla pozvána k chlebu ve víně. Pražené zrní.
d)
Rut. Noc. Humno.
1.
Iniciativa Rut. Moderně na to šla. Láska. Touha. Přijala podanou nabídku. Porozuměla. Chtěla porozumět. Chytla příležitost za pačesy.
2.
Nadstandartní projev vděčnosti od Rut. Slušelo se to za pozvání ke stolu.
3.
Ráno ji mohl Boz odkopnout jako děvku.
6)
Bratří ve víře nepomohli.
a)
Doklad. Boz pak později vykupuje Elimelechova pole.
b)
Pak to šlo, když projevil zájem o Rut.
7)
Rut a Ester.
a)
Přibližně stejná doba vzniku obou knih.
b)
Užití: Sváteční svitky.
1.
Lehký tón.
2.
Boží péče. Boží řízení.
8)
Hledání pomoci nebo ochrany u pohanů.
a)
Kajin. Jako vrah.
b)
Abraham. Egypt.
c)
Lot. Sodoma.
d)
Jákob. Obilí z Egypta. Usadil se v Egyptě. Izraelci neodešli po smrti Josefa. Pořád dozvuky výhod.
e)
Mojžíš. Madiánská země. Tchán Jetro radí, ustanovení soudců.
f)
David u Achise, Gát. Pelištejci.
g)
Eliáš. Sarepta Sidonská.
h)
Před zajetím. Pošilhávání po Egyptě.
i)
JK. Útěk z Betléma do Egypta.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.