Vznik knihy rut: 300 ante. Jiný pohled na pohany. Děj je umístěn přibližně do poloviny 11. Století ante. Jedná se o literárně stylizovaný příběh.
Jonáš. Byl poslán kázat do Ninive, do hlavního města Asyřanů, úhlavních nepřátel Izraele. Jenže to bylo sepsáno též kolem roku 300 ante.
Eliáš šel do Sarepty. Nenašel pomoc doma.
13)
Elimelechovi nepomohli bratří ve víře doma.
a)
Proto musel odejít k pohanům, aby zachránil život svůj a své rodiny. Riziko otroctví. Zachránit holý život.
b)
Kdyby Elimelech zůstal v Betlémě, nechali by ho umřít. Nebo by se musel prodat do otroctví. Zdechnout hladem doma mezi spolubratry ve víře nebo jít mezi pohany. Varianty pro tehdejšího Izraelce více než nepříjemné.
c)
Kniha Rut se jeví plná milosrdenství. Pomoc pro Rut. Aktivistka.
Asociálnost vůči Elimelechovi a jeho rodině.
Pavel: Jedni druhých břemena neste.
Skutky 2. Křesťané v Jeruzalemě si pomáhají.
14)
Přílišná aplikace Rut do křesťanského sboru může být značný zkrat.
a)
Aplikovat hostinu na VP může být zkrat.
b)
Hostina ve SZ: jiná reverence než VP.
c)
Nivelizace neslouží věrohodnosti výkladu.
d)
Jednotlivosti nutno ale upřesnit.
15)
Určité řeči a otázky mezi faráři.
a)
Neříkáme všecko s kazatelny.
b)
Faráři však promýšlejí mnohé, co pak neříkají.
16)
Odlišit zřetelně aplikaci a výklad.
a)
Nebát se nenajít v NZ příliš mnoho styčných bodů s knihou Rut.
b)
Mnohý protiklad nebo kontrast může být zvěstně užitečný.
17)
Univerzalistická linie SZ.
a)
Jonáš.
b)
JK: Samaritán, vzor pro Židy. Milosrdný Samaritán. Vděčný Samaritán. Samaritánka u Sichar.
c)
Moabští už (kolem 300 ante) respektují Hospodina. Jednak jich už bylo málo, jednak musí vzít v úvahu silnějšího souseda.
18)
Vidět historické pozadí vzniku knihy Rut.
a)
Ne jen popisovaného děje.
b)
Děj už je aplikován do dané situace.
c)
Redakce jednotlivé biblické knihy. Soulad s celkem SZ.
19)
300 ante. Vznik knihy Rut.
a)
Vzniká i zákonictví a farizejství.
b)
Rut stojí vlastně proti výlučnosti farizeů.
20)
Literární druh. 5 svátečních svitků.
a)
Čteno: Dožínky. Lehký žánr.
b)
Zařazenost (vřazenost) do pulzujícího života.
21)
Brát v úvahu i situaci užití a užívání, ne jen situaci vzniku knihy Rut.
a)
Co chce bible říci nám.
b)
Nepřitesávat.
1.
Vykladačské sekery a pořízy.
2.
Vykladačské zatmelování děr.
3.
Ubrušování a směrování určitým směrem.