Rut. Motivy v NZ. 93.

(Kázání Starý zákon -> 8 Rut)NZ-ní motivy knihy Rut.

1) Cesta pojmů.

a)
Motiv chleba.
1.
Hlad v Betlémě. Efrata, úrodnost, plodnost. Betlém, dům chleba. Kontrast.
2.
Hlad po SB.
3.
I v církvi může (někdy) nastat hlad po SB.
b)
Milosrdenství. Cheset.
1.
Rut dojde milosrdenství u Boza.
2.
Pohled na Rut zvýšil u Boza touhu prokázat milosrdenství. Mladé svěží stopařce zastaví auto spíš nežli staré shrbené babce.
3.
V NZ je velké Boží milosrdenství bez jakýchkoliv předpokladů z naší strany.
4.
Boží milosrdenství platí, i když PB vidí naši hříšnost, prohnilost hříchem.
c)
Návrat. Noemi se vrací.
1.
Impuls odchodu i návratu: lepší budoucnost. Odešla, aby nezemřeli hladem v Betlémě. Zemřeli ale jinak v Moabu.
2.
V Betlémě by zemřeli dřív nebo by upadli do otroctví.
d)
Goel. Zastánce. Ochránce.
e)
Odpočinutí. Návrat domů. Z ciziny.
f)
Láska. Rut je cizinka. Boz si ji nakonec vzal. Včlenila se do společenství víry.
g)
Společenství víry. Rut se přidala k Izraeli.
h)
Pozvání do společenství Izraele.
1.
Boz pozval Rut do společenství Izraele.
2.
Když se Rut za Boza provdala, pak jí prakticky nic jiného nezbylo, než aby se cele včlenila do společenství Izraele.
3.
Jenže: Uvěřila v Hospodina už v Moabu. Prokázala svou víru tím, že přišla s tchyní Noemi do Betléma. Nyní se stává plnoprávnou členkou společenství Izraele.
i)
Pozvání na hostinu.
1.
Lukáš 14.
2.
Pozvání k VP.
3.
Aktivita.
a)
SZ-ní podoba aktivity víry. Humno. Děj. Noční zápletka.
b)
Rut se dostala do rodokmenu krále Davida a JK.
3)
Motiv spravedlnosti. Rut 4. Veřejné jednání. Prosadit spravedlnost. Soudní jednání.
4)
Přílišná alegorizace knihy Rut se snahou dotahovat ji tímto způsobem i do NZ neprospívá ani knize Rut, ani NZ.
5)
Tolik motivů. Údiv: proč není Rut v NZ silněji zviditelněna i expresis verbis.
6)
Přímé citáty z Rut v NZ. Velká otázka. Ještě větší nic.
7)
Svatební texty. Kamkoli půjdeš, půjdu i já. Žena má být poddána muži v Pánu.
8)
Někteří vykladači bible: Přetížení motivů a událostí. Lze to aplikovat i na některé výklady knihy Rut.
9)
Elimelech odešel z Betléma.
a)
Všichni neodešli. Bohatší a šikovnější lépe vydrželi ekonomické tlaky. Bankroty. Džungle. Odprodávání polí. Aby nemusel prodat sebe a svou rodinu do otroctví. Dravci.
b)
Elimelech je ovce mezi vlky. Bezbrannost. Jenže tato ovce v knize Rut na svou ovcovitost šeredně doplatila.
c)
Bratří ve víře nepomohli. Když se Noemi vrátila, také jí nepomohli. Rut musela vyvinout riskantní úsilí, aby se domohla pro Noemi práva. Pohledná snacha je dobré beranidlo.
10)
SZ nerozlišuje vdovy na pohledné a nepohledné.
a)
Vdova je až dole na společenském stupni. Společenský žebříček. I sirotci.
b)
Ale i tehdy byl na věc i normální sekulární pohled. Na humně se lépe uplatnila mladá pohledná vdova. Měla to teoreticky i prakticky lehčí. Ne každé nechávali víc na poli. Ne každou pozvali k jídlu.
c)
Být ovcí mezi dravými vlky, to bylo těžké ve SZ i v NZ.
1.
Ne méně těžké je to i v dnešní církvi.
2.
JK by pravděpodobně nedoporučoval cestu Rut na humno.
11)
Názor některých vykladačů: Vzít knihu Rut tak, jak je napsána. Jak to leží a běží.
a)
Nepřidávat např. Moderní bankrot.
1.
Elimelech s rodinou opustil společenství Izraele.
2.
Noemi byla dobrým svědectvím pro Rut, pohanku.
3.
Rut zapadla do společenství víry v Izraeli.
b)
Pohané berou Boha plus minus.
c)
Je třeba se někdy naučit při pohledu na bibli méně přemýšlet.
1.
Umožní to pak snadno nebo snadněji žít.
2.
Proč se starat o druhé? Hlavně, že nám to vychází.
3.
Není vhodné (není radno) se koukat, jak si to někteří zařídili, že či aby jim to vyšlo.
4.
PJ by nad takovými dedukcemi asi hodně nadskakoval, že ano?
12.
) Moab za Davida: nepřátelé.
a)
Vznik knihy rut: 300 ante. Jiný pohled na pohany. Děj je umístěn přibližně do poloviny 11. Století ante. Jedná se o literárně stylizovaný příběh.
b)
Jonáš. Byl poslán kázat do Ninive, do hlavního města Asyřanů, úhlavních nepřátel Izraele. Jenže to bylo sepsáno též kolem roku 300 ante.
c)
Eliáš šel do Sarepty. Nenašel pomoc doma.
13)
Elimelechovi nepomohli bratří ve víře doma.
a)
Proto musel odejít k pohanům, aby zachránil život svůj a své rodiny. Riziko otroctví. Zachránit holý život.
b)
Kdyby Elimelech zůstal v Betlémě, nechali by ho umřít. Nebo by se musel prodat do otroctví. Zdechnout hladem doma mezi spolubratry ve víře nebo jít mezi pohany. Varianty pro tehdejšího Izraelce více než nepříjemné.
c)
Kniha Rut se jeví plná milosrdenství. Pomoc pro Rut. Aktivistka.
d)
Asociálnost vůči Elimelechovi a jeho rodině.
e)
Pavel: Jedni druhých břemena neste.
f)
Skutky 2. Křesťané v Jeruzalemě si pomáhají.
14)
Přílišná aplikace Rut do křesťanského sboru může být značný zkrat.
a)
Aplikovat hostinu na VP může být zkrat.
b)
Hostina ve SZ: jiná reverence než VP.
c)
Nivelizace neslouží věrohodnosti výkladu.
d)
Jednotlivosti nutno ale upřesnit.
15)
Určité řeči a otázky mezi faráři.
a)
Neříkáme všecko s kazatelny.
b)
Faráři však promýšlejí mnohé, co pak neříkají.
16)
Odlišit zřetelně aplikaci a výklad.
a)
Nebát se nenajít v NZ příliš mnoho styčných bodů s knihou Rut.
b)
Mnohý protiklad nebo kontrast může být zvěstně užitečný.
17)
Univerzalistická linie SZ.
a)
Jonáš.
b)
JK: Samaritán, vzor pro Židy. Milosrdný Samaritán. Vděčný Samaritán. Samaritánka u Sichar.
c)
Moabští už (kolem 300 ante) respektují Hospodina. Jednak jich už bylo málo, jednak musí vzít v úvahu silnějšího souseda.
18)
Vidět historické pozadí vzniku knihy Rut.
a)
Ne jen popisovaného děje.
b)
Děj už je aplikován do dané situace.
c)
Redakce jednotlivé biblické knihy. Soulad s celkem SZ.
19)
300 ante. Vznik knihy Rut.
a)
Vzniká i zákonictví a farizejství.
b)
Rut stojí vlastně proti výlučnosti farizeů.
20)
Literární druh. 5 svátečních svitků.
a)
Čteno: Dožínky. Lehký žánr.
b)
Zařazenost (vřazenost) do pulzujícího života.
21)
Brát v úvahu i situaci užití a užívání, ne jen situaci vzniku knihy Rut.
a)
Co chce bible říci nám.
b)
Nepřitesávat.
1.
Vykladačské sekery a pořízy.
2.
Vykladačské zatmelování děr.
3.
Ubrušování a směrování určitým směrem.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.