Rut 2,1-3.

(Kázání Starý zákon -> 8 Rut)

Text:

Rut 2,1-3.
1
Noemi měla příbuzného z manželovy strany, významného muže z Elímelekovy čeledi. Jmenoval se Boáz.
2
Moábská Rút řekla Noemi: "Ráda bych šla na pole sbírat klasy za někým, u koho dojsu přízně." Noemi jí odpověděla: "Jdi, má dcero."
3
Šla tedy, přišla na pole a sbírala za ženci klasy. Shodou okolností patřil ten díl pole Boázovi z Elímelekovy čeledi.

Čtení:

2
Samuelova 15,17-23.
Rut 2.

Postup:

1)
Zdecimovaná rodina. 4 z domu. 2 domů. Z toho Rut byla cizí. Návrat z dobrovolného exilu. Kvůli hladu. Zachránit život. ˇUbytek na počtu. Úmrtí v rodině.
2)
Chudoba.
a)
Dvě vdovy. Právně je Rut volná. Nic jí nebránilo zůstat doma v Moabu.
b)
Solidarita Rut se starou tchyní bez zákonného podkladu či závazku. Ale i bez nadějného výhledu. Krok do prázdna. Krok víry. Rut opouští všechny své jistoty a vyhlídky.
c)
Obdoba s Abrahamem. Též opouští všechno. Jde do neznámého a nejistého.
d)
Učedníci JK také opustili všechno a šli za JK.
e)
Rut nemá naději něco získat v Betlémě. Špatně se vdala. Brzy se stala vdovou. Tehdy dojem: bůh ji opustil. Způsobil, že se jí daří zle.
1.
Předehrává se Jobova tragedie.
2.
Úpadek marnotratného syna.
3.
Opuštěnost JK. Žalm 22: Proč jsi mne opustil. Slova na kříži.
f)
Město Betlém: To je ta noemi?
1.
Ne soucit, ale posměch. Pošklebky. Odešla do ciziny. Jak ji PB potrestal. Lidská tvrdost. I ve zbožném hávu.
2.
O to je to těžší i pro Rut. Nově přišlá z pohanství do společenství Božího lidu.
g)
Víra v Hospodina.
1.
Praktické projevy víry některých věřících. Zatěžkávací zkouška pro víru.
2.
Vysmívání se chudému bylo v době izraele častějším jevem a zjevem. Chudoba byla mnohdy pokládána za projev Boží nepřízně.
h)
Občas ještě někde i dnes v církvi.
1.
Vysvětlovat trpícímu, že utrpení je od Boha. Trest Boží. Boží vedení, řízení. PB dobře ví, koho má potrestat. PB dopouští. Chrání své věrné.
2.
Vysmívat se chudému nebo trpícímu. Tak silné to dnes v církvi není.
3)
Sbírání klasů.
a)
Rut sbírá klasy na poli s pověřením Noemi.
1.
Cizinka na to neměla právo.
2.
Jednalo se o sociální vymoženost pro souvěrce.
b)
Paběrkování.
1.
Chudý. Usazený příchozí. Vdova. Sirotek.
2.
Na periferii lidské bídy. Umožnit minimální živoření. Tehdejší sociální zabezpečení.
3.
Lepší než u pohanů. U pohanů nastávala často smrt z hladu nebo z podvýživy.
c)
Lidé bez materielní základny.
1.
Pochybná je u nich (podle názoru mnohých zbožných) i duchovní úroveň.
2.
Snížit se paběrkovat: Být společensky úplně dole. Nic neznamenat. Bída. Není co do úst.
3.
Člověk je odkázán na pouhé milosrdenství tehdejších sociálních pravidel, tehdejších sociálních dávek. To je značně nepříjemné i mezi věřícími. Být jako pes.
d)
Noemi je už na úrovni pohanky Rut.
1.
Má sice právo sbírat klásky na poli majetných, ale neznamená nic duchovně ani materielně.
2.
Pokud by Noemi něco znamenala materielně, zvýšilo by to její prestyž i v oblasti duchovní. To je přece obecné pravidlo i v náboženské oblasti.
e)
Být jako pes pod stolem.
1.
Čekat na zbytky.
2.
Noemi. Pokora. Snížení.
3.
Inu, člověku někdy nezbývá nic jiného, než aby byl pokorný a hodný. Jinak by neměl ani to málo odhozených zbytků či zanechaných paběrků.
f)
Rut je zcela dole. Nábožensky. Společensky. Sociálně. Zaujímá poslední a opovržené místo v Božím lidu, ke kterému se chce dobrovolně hlásit, poněvadž projevila soucit s ubohou tchyní, která věřila v Hospodina.
1.
Nic jí nezbývalo než to vzít. Než přijmout situaci tak, jak se vyvinula a vyhrotila.
2.
Neumřít hlady. To jistě Rut nechtěla.
3.
Obdoba: Elimelech musel předtím odejít z Betléma. Nikdo mu také nepomohl. Nechali ho v bídě.
g)
Pro Rut bylo nejen vhodné či výhodné, ale přímo nutné, aby se přidala k Božímu lidu.
1.
Pokud by si chtěla zachovat své moabské pohanské náboženství, pak by neměla šanci obstát ve společenství Božího lidu v Betlémě už vůbec.
2.
V tehdejší době neexistovala tolerance v moderním slova smyslu. Ani široká synkretistická ekumena. Natož dnešní praktická evangelická širokosrdcatá rozplizlost, do které se vejde když ne všecko, tak alespoň kde co.
3.
Ta rozplizlá evangelická náruč je široce teoreticky otevřená pro všechno a pro všechny, ale přemnoho lidí z ní vypadne, když chybí pevný podkladek materielního zakotvení a zajištění.
4)
Hepiend. Obrat.
a)
Boz. Má významné postavení. Materielně i společensky.
b)
Protiklad k ponížení.
c)
U obou žen Náznak: Boží ruka v pozadí.
d)
Nové stadium života leží zatím v budoucnosti. Nelze s tím dosud počítat.
5)
Boz.
a)
Příbuzný Elimelecha. Bez závazků k Noemi. A už vůbec ne k Rut.
1.
Levirátní právo (povinnost) se na Boza nevztahuje. Existuje nějaký bližší příbuzný.
2.
Boz později vše dělá dobrovolně.
b)
Před léty Boz nepomohl Elimelechovi.
c)
Později Boz jedná z milosrdenství.
d)
Noemi a Rut jednají z pouhé víry.
1.
Přistupuje k tomu ovšem i nutnost a nezbytnost ve snaze zachovat si život, přežít.
2.
Z pouhé nutnosti. Zachránit život. Neumřít hladem.
e)
Víra bez opory a zázemí.
1.
Víra pokorně přijímá, co jí Bůh přisoudil. Na tom přestati umí.
2.
To říká v určitém kontextu apoštol Pavel. Jenže v jiném kontextu to může zaslechnout mnohý člověk v nejrozmanitější životní tísni z úst některého zbožného věřícího.
f)
Velká otázka. Byl by Boz jat milosrdenstvím k Noemi, kdyby se s ní neobjevila pohledná Rut?
6)
Potěšitelné poselství pro církev živořící v sekularizovaném světě.
a)
Ochuzena. Opomíjena. Opovržená.
b)
Viděno přirozeným a střízlivým pohledem, pak je pro církev vše ztraceno. Beznadějné pro bezprostřední budoucnost několika desítek let.
c)
Noemi. Lze vidět ztráty a škody.
1.
Navštívení Hospodinovo.
2.
Jiný pohled dospívá k jinému závěru.
3.
Zatím není vidět, jak to vše dopadne.
d)
Z knihy Rut silně čiší Boží záchranná režije v pozadí. Nebo ji jen někteří vykladači přespříliš vidí či zdůrazňují, poněvadž je to pro ně z nějakého důvodu či nějak výhodné?
7)
Kříž JK.
a)
Největší čin Boží lásky.
b)
Nebezpečný důsledek sekularizace: Církev se přizpůsobí obecné touze jen po kladu. Nevidět kříž.
8)
Ztroskotaná Noemi. Přesto misijní působení.
a)
Rut. Počátek nové cesty. Pohanka s velkou vírou.
b)
Obdoby.
1.
Cheretejští a Peletejští následují sesazeného krále Davida do pouště, když prchá před vzpourou Izraelských pod vedením Absolona.
- Zde se ale jedná o jinou situaci.
- Královská garda. Jacísi Davidovi pretoriáni. Kdyby neutekli, povraždili by je. Bili nenáviděni. Cizácká legie.
2.
Pohané předejdou mnohé věřící do KB. Přijdou od východu a od západu.
3.
JK posílá učedníky kázat evangelium do celého světa.
4.
Pavel káže pohanům.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.