Soudců 6,11-16.

(Kázání Starý zákon -> 7 Soudců)

Text:

Soudců 6,11-16.
11
I přišel Hospodinův posel a posadil se v Ofře pod posvátným stromem, který náležel Jóašovi Abíezerskému; jeho syn Gedeón mlátil pšenici v lisu, aby s ní utekl před Midjánci.
12
Hospodinův posel se mu ukázal a oslovil jej: "Hospodin s tebou, udatný bohatýre!"
13
Gedeón mu odpověděl: "Dovol, můj pane, je-li s námi Hospodin, proč nás tohle všechno potkává? Kde jsou všechny jeho podivuhodné činy, o nichž nám vypravovali naši otcové?
Říkali: >Což nás Hospodin nevyvedl z Egypta?< Ale teď nás Hospodin zavrhl a vydal do rukou Midjánců."
14
Hospodin se k němu obrátil a pravil: "Jdi v této své síle a vysvobodíš Izraele z rukou Midjánců. Hle, já tě posílám."
15
On mu však namítl: "Dovol prosím, Panovníku, jak bych mohl Izraele vysvobodit? Můj rod je v Manasesovi nejslabší a já jsem v otcovském domě nejnepatrnější."
16
Ale Hospodin mu řekl: "Protože já budu s tebou, pobiješ Midjánce jako jediného muže."

Čtení:

Lukáš 15,1-10.

Písně: 68:

Když Bůh v své moci povstane. 197. 198. 199. 200. 467: Kdož jste Boží Bojovníci. Kdož by chtěl erbován býti.

Verše:

Ne silou a mocí, ale duchem mým, praví panovník Hospodin.
Navraťte se ke mně a navrátím se k vám, praví Hospodin.

Postup 1:

1)
Izrael je v nesnázích vlastní vinou.
a)
Neposlušnost Hospodina.
b)
Promarněná šance pro plný a spokojený život.
2)
Bůh chce pomoci. Přichází anděl. Hospodin sám.
3)
Gedeon. Jako jiní Izraelci. Strach. Zachránit, co se dá.
a)
Strach jako jiní. Vinný lis.
b)
Zachránit, co se dá. Pro sebe. Myslí na sebe. Pochopitelně.
c)
Nesolidarita. Ať ožebračí jiné. Ať se Madiánci mstí na jiných. Být rychlejší a šikovnější.
d)
Kdo uteče, ten vyhraje. Ukrýt aspoň trochu zrní.
4)
Podivné oslovení.
a)
Udatný muži. Hospodin s tebou.
b)
Povzbuzení?
c)
Výsměch?
d)
Ironie?
5)
Námitka.
a)
Otázka po Boží přítomnosti dnes.
b)
Utrpení.
6)
Gedeon uvažuje jako my.
a)
Viní Boha.
b)
Nevidí důsledky neposlušnosti.
c)
Co je třeba: Vyznat viny a jejich tíživé důsledky.
d)
Nelze vše vrátit zpět.
1.
Je třeba hledat nová řešení.
2.
Život se nezastavil.
3.
Hledat nové možnosti.
7)
Změnit starou mentalitu.
a)
Chránit si jen svou vlastní kůži.
b)
Urvat, co se dá. Kde komu. Jakkoli.
8)
Výzva ke Gedeonovi: Udatný muži.
a)
Pohled od Boha.
b)
Začni sám, jako první:
1.
Nečekej, až začne jiný.
2.
Nečekej na zázrak od Boha.
c)
Stal se zázrak, že Gedeon začal.
9)
Gedeon. Chatrný člověk. Zpohanštělá rodina. Otec uctívá bála.
10)
Hospodin vidí situaci jinak než Gedeon.
a)
Nezastupitelnost Gedeona jiným člověkem.
b)
Neopakovatelnost jedinečnosti každého člověka.
11)
Logika Gedeona a logika anděla.
a)
Gedeon: Jeden proti davu.
b)
Logika anděla: Dav je také jen jeden.
12)
Ne krveprolití, ale vysvobození. Později. Prakticky žádné vojsko. Boží pomoc. Psychologická válka.
13)
Cíl vysvobození: Nový život pro Izraele.
14)
My. Co je pro nás nový život s Bohem.
a)
Obecně se dá povídat a napovídat mnoho krásného a pěkného.
b)
Lze se vznášet v nadzemských výšinách.
c)
Konkrétně:
1.
Nové vztahy mezi lidmi.
2.
Život ve sboru.
3.
Společenství církve.
4.
Nové společenství.
5.
Smysl života.
6.
Spasení.
7.
Obrácení.
8.
JK.
15)
Cesta vysvobození z trablů života.
a)
Obnovit vztah k Bohu.
b)
Řídit se Boží vůlí.
c)
Změna starých postojů, představ.
d)
Nový pohled víry na sebe i na druhé.
e)
Uvidíme statečné, sebe i druhé.

Postup 2:

1)
Hospodin vyhledal člověka, který měl vysvobodit Izraele.
a)
Iniciativa Boží.
b)
Forma Božího jednání: Zařídil to boží posel, prorok.
c)
Že to je Boží iniciativa, to je věc víry.
2)
Anděl.
a)
Posel. Vyslanec.
b)
Ne poněkud strašidelná nadpřirozená bytost.
c)
Zplnomocněný velvyslanec.
1.
V průběhu řeči začíná Gedeon mluvit jako přímo s Hospodinem.
2.
Uznal posla jako božího zplnomocněnce.
3)
Za kým přišel Boží posel.
a)
Ne hrdina. Gedeon má strach. Tajně mlátí obilí, aby něco zachránil. Do udatnosti má daleko.
1.
Oslovení: spíše to zní jako výsměch. Muži udatný.
2.
Ustrašený strašpytel. Vrchol jeho lidských sil: zachránit trochu zrní.
b)
Kraličtí: na humně. Hebrejsky: Ve vinném lisu. To se nedělává. Kde by ho nikdo nehledal. Aby ho nebylo vidět. Humno: odkryté očím pozorovatele. Lis. Dolík. Jáma. Mimo dohled. Ve vinném lisu se přece nemlátí obilí.
c)
Hlavně být schován. Nevystrkovat moc hlavu. Nevyčuhovat, když se stahují mraky.
d)
Gedeon. Zachránit pro sebe, co se dá. Zmizet do hor. Ukrýt. Myslet na sebe. Být rychlý. Ať si Madiánci ožebračí druhé. Ať se každý stará o sebe. Každý pro sebe. Být zatím mimo dosah.
4)
Anděl mluví s Gedeonem.
a)
Dojem: Nelítostný posměch.
b)
Udatnost Gedeona je velmi fraglich.
c)
Gedeon je přesvědčen: Kdo uteče, ten vyhraje.
5)
Hospodin se však Gedeonovi nechce posmívat.
a)
Boží oslovení nevychází z toho, co my jsme určili sobě i druhým.
1.
Bůh vidí jiné možnosti.
2.
Vidí i dopředu.
b)
Nepřehlédněme: Hospodin s tebou.
1.
Bůh s námi.
2.
Dar nového života.
3.
Imanuel. Bůh s námi.
c)
Gedeon to pochopil. Nejde jen o něj samotného.
6)
Gedeon. Hospodin s tebou.
a)
Gedeon uvažuje, zda je Hospodin také s jinými lidmi v Izraeli.
1.
Vznáší proti tomu námitky.
2.
Tyto námitky nelze obejít.
b)
Jak se to má s Boží přítomností?
1.
Zatím je přítomno jen trápení.
2.
Kdysi Hospodin pomáhal.
3.
Ale nás zajímá přítomnost, ne především minulost.
c)
Gedeon obviňuje Hospodina.
1.
Hospodin nás vydal do rukou Madiánských.
2.
Bylo nám ublíženo.
3.
Nevidí: Jedná se o důsledek nevěry s následky nesolidarity mezi Izraelci. Pokud všichni Izraelci věřili v jednoho (stejného) Boha (Hospodina), byli jednotní. Jakmile se začali různit v uctívání lokálních a regionálních model, začaly různice.
7)
Gedeon uvažuje jako my.
a)
Málo vidíme: Nejprve Izrael opustil Hospodina.
1.
Utíkali od Hospodina k cizím bohům.
2.
Příjemnější a lákavější bohové. Výnosnější.
3.
Teď už mají, co chtěli. Resp. Mají, co nepředpokládali, že se může stát jako důsledek.
b)
Izrael se těžko vrací k vlastní vině.
1.
Vrátit se k vlastní vině, to není lehké.
2.
Zatím se jedná jen o návrat k vlastní vině jen a pouze jen v myšlenkách.
3.
Pořád ale Izrael nevidí, jak dál.
c)
Nelze vrátit vše do minulosti.
1.
Aby to bylo jako kdysi dřív.
2.
Život se nezastavil. Jde dál.
3.
Je třeba se pokusit o něco nového.
- Ale co a jak.
- Nikdo nic nevidí.
- Ono totiž zatím opravdu není nic moc reálně pozitivního vidět.
d)
Snaha každého.
1.
Chránit si svou vlastní kůži.
2.
Urvat pro sebe, co se dá.
- Ze svého.
- Z cizího.
- Nějak na úkor druhých.
- třeba tak, že se nastrčí druhý a člověk sám se skrčí vzadu.
8)
Udatný muž. Přemýšlí, jak by co nejdříve utekl s pytlem svého vymláceného obilí.
9)
Anděl.
a)
Nečeká, až Gedeon pochopí.
b)
Nedává žádné vysvětlení toho, co Gedeon zmiňuje.
c)
Marxismus.
1.
Náboženství se prý objevilo právě kvůli vysvětlování. Pochopit nepochopitelné jevy.
2.
Není to tak jednoduché, ani pokud jde o náboženství vůbec.
3.
V případě víry v Hospodina tomu tak vůbec není. V případě víry v Hospodina (biblické náboženství) to nesedí.
4.
Na omluvu marxismu je třeba povědět. Marxismus je v pohledu na náboženství poplatný názorům své doby. Ku podivu si své představy o náboženství bere marxismus od některých religionistů a teologů své doby.
Zařadit.
d)
Gedeon nepřijal ani vysvětlení, ani omluvu, ani utěšování, ani kárání.
e)
Gedeon slyšel výzvu. Začni vysvobozovat Izraele. V Hospodinově pohledu je Gedeon udatný muž. Nečekej, až začne někdo jiný. Nečekej, až Hospodin udělá zázrak. Ty máš dost síly. Dělej.
10)
Pocit Gedeona.
a)
Z něho už nikdo hrdinu neudělá.
1.
Dojem: Je člověk bez významu. Nevýznamná rodina.
2.
Pohanství v rodině. Odpadání. Na tom se nedá nic změnit.
b)
Naše posuzování situace. Pohled na vhodnost a nevhodnost.
c)
Hospodinu záleží právě na Gedeonovi. Nikdo ho nemůže zastoupit.
11)
Úkol: Gedeon pobije Madiánskéjako jednoho muže.
a)
Námitka: Jeden proti davu.
b)
Odpověď: Dav je také jen jeden. Tedy jeden proti jednomu.
c)
Jenže ten jeden je podstatně větší a silnější. Madiánců je jako kobylek. Mají velbloudy a stáda.
12)
Gedeon. Úkol. Ne krveprolití. Ale dosáhnout vysvobození.
13)
Nakonec získal Izrael možnost nového života.

Poznámky:

1)
Proč byl vybrán právě Gedeon?
a)
Nevíme.
b)
V každém případě však PB vybral dobře.
2)
Pokolení Manases.
a)
Odpad od víry v Hospodina.
b)
Na obou březích Jordánu.
c)
Nejednota Izraele.
1.
Ostatní pokolení: Ani je nenapadlo pomoci svým spolubratřím ve víře.
2.
Nesolidarita.
3)
Anděl.
a)
Ne pohádková polostrašidelná bytost.
b)
Posel.
c)
Vidět to prozajicky. Člověk z masa a kostí. Věřící člověk.
4)
Nový život pro nás.
a)
Začít na osobní rovině.
1.
Konkretizovaná spása.
2.
Začít.
3.
Opravdu začít.
4.
Ne skončit jako mnozí jiní předčasně.
b)
Důsledky do konkrétnosti a konkrétností.
c)
Další život. Život pokračuje.
5)
Otázky v utrpení a v těžkostech života.
a)
Bůh není s námi.
1.
Představa: bůh je tam, kde se člověk má dobře.
2.
Utrpení, nemoc, invalidita.
- Bůh tam prý přece není.
- Tam prý jde jen o lidskou sféru života.
- Případně tam ještě působí ďábel.
3.
Stáří: Bůh s námi je, pokud to jakž takž jde.
b)
Těžký omyl teologie v praxi.
1.
Rádi vidíme vzkříšení JK, ale ne tolik jeho kříž. To rychle přecházíme. Hlavně u sebe. Pokud se nám dobře daří, tak to se nám dobře věří.
2.
Náboženské fráze. Floskule. Bezmyšlenkovitost.
- Zamyslet a zamýšlet se nad základními pojmy víry.
- Co říkáme lidem a sobě.
6)
Závěr kázání: Muži statečný, udatný. Ženo statečná, udatná.
a)
Co uděláš v síle Hospodinově?
b)
Jsi udatný proto, že Hospodin je s tebou.
1.
Nekoukat jako Gedeon zpočátku jen na svou chatrnost.
2.
Zdravé sebevědomí v síle Hospodina.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.