Soudců 6,1-10.

(Kázání Starý zákon -> 7 Soudců)

Text:

Soudců 6,1-10.
1
Synové Izraele se dále dopouštěli toho, co je zlé v Hospodinových očích. Proto je Hospodin vydal na sedm let do rukou Midjánců.
2
Ruka Midjánců na Izraele mocně doléhala. Izraelci si dělali před Midjánci úkryty v horách, v soutěskách, v jeskyních a na nepřístupných vrcholcích.
3
Sotvaže Izrael zasel, přitáhli Midjánci s Amálekem a syny východu a přepadali jej.
4
Položili se proti nim a ničili úrodu země až po cestu do Gázy. Neponechávali v Izraeli k obživě ani ovci ani býka ani osla.
5
Přitáhli vždy se svými stády a stany; přihnali se jako kobylky v takovém množství, že nebylo možno spočítat je ani jejich velbloudy. Přicházeli do země, aby ji ničili.
6
Izrael byl od Midjánců úplně zbídačen. I úpěli Izraelci k Hospodinu.
7
Když Izraelci tak úpěli k Hospodinu kvůli Midjáncům,
8
Poslal k nim proroka, aby jim řekl: "Toto praví Hospodin, Bůh Izraele: Já jsem vás přivedl z Egypta, vyvedl jsem vás z domu otroctví.
9
Vyprostil jsem vás z moci Egypta i z rukou všech vašich utlačovatelů. Vypudil jsem je před vámi a jejich zemi jsem dal vám.
10
Řekl jsem vám: Já jsem Hospodin, váš Bůh. Nebojte se bohů Emorejců, v jejichž zemi sídlíte. Ale vy jste mě neposlechli."

Čtení:

Lukáš 13,1-9.

Postup 1:

1)
Osnova podle textu. Nabízí se to.
2)
Tíseň Izraele.
a)
Nelítostní nájezdníci.
b)
Šlo o přežití.
1.
Obírání o potraviny.
2.
Fyzická likvidace.
3)
Madiánci.
a)
Kočovný národ na hranici mezi stepí a pouště.
b)
Do starověké techniky zavedli novou přepravu: velbloud.
4)
Madiánci jednali s Izraelci jako páni, nad něž není.
a)
Izraelci se nemohli a nedokázali bránit. Rozdrobenost izraele. Nesolidarita. Vzájemně si nepomohli. Ti, kteří nebyli přímo dotčeni náporem Madiánců, nechali své spolubratry v tísni v louži, tedy na holičkách.
b)
Madiánci poroučeli bez omezení. Brali.
5)
7 let.
a)
Každoročně Madiánci brali a připravovali Izraelce o výsledky jejich celoroční práce.
b)
Dlouhá doba pro zbídačování.
c)
Co následuje: Ne triumf pánů. Zvrátilo se to. Dobyvatelům to nevyšlo.
6)
Hospodin vydal Izraelce v ruce Madiánců.
a)
Ne jen či především trest.
b)
Důsledek jednání Izraele. Šli si jen po svých a za svým. Starali se jen o sebe. Nefungovala solidarita víry. Neposlušnost Boží vůle. Navenek: Rozdrobenost v důsledku uctívání různých (rozmanitých) lokálních model.
c)
Způsobili si to sami. Důsledky toho, že se Izraelci chtěli obejít bez Boha.
d)
Jak vidno, život bez Boha není vždy zisk.
7)
Hospodin odpověděl na volání Izraele.
a)
Prorok.
b)
Kde se vzal?
c)
Levita?
8)
Hospodin se představuje.
a)
Připomíná to, co už pro Izraele udělal.
b)
Není důvod se odvracet od Hospodina.
9)
Bůh upozorňuje Izraelce na jejich vinu.
a)
Nezastírá ji.
b)
Vyhuboval jim.

Postup 2:

1)
Bůh vede své příběhy v dějinách.
a)
Zvláštní příběhy.
b)
Tyto příběhy se odehrávají zvláštním způsobem.
c)
Boží vedení se projevuje zvláštním způsobem.
2)
SB zaznívá, i když je člověk v koncích. Když je v koncích i vlastní vinou.
a)
PB poznamenává dějiny.
b)
Pomoc: Zaslechnout SB aposlechnout je.
3)
Tíseň Izraele.
a)
Šlo o přežití.
b)
Jako církev, jako lid Hospodinův. Ale i docela fyzicky.
c)
Země přestala být domovem. Stala se pastí.
d)
Nebezpečí. Madiánci. Velbloud byl jejich dopravním prostředkem. Rychlost úderu. Kde se vzali, tu se vzali. Bylo jich jako psů ve velkoměstském sídlišti. Přiharcovali. Pobrali.
e)
Zachraň se, kdo můžeš. Zachraň si, co můžeš. Jak můžeš. Panika. Sevřenost strachem.
4)
Madiánci.
a)
Znaky pánů.
1.
Bohorovné možnosti.
2.
Bezohlednost silných, mocných.
b)
Dějiny nás učí.
1.
Lidská sláva polní tráva.
2.
Padaly trůny mocných a všemocných.
5)
Madiánci to mají spočítáno. 7 let.
6)
Ne Boží trest na Izraelce.
a)
To by bylo jistě málo.
b)
Důsledky nevěry v Hospodina.
c)
Obdobně my. Touhy žít si nezávisle úplně po svém. Bez ohledu na PB.
d)
Důsledky samosvojnosti člověka: Zklamání. Tíseň. Někdy i zánik víry, třeba na čas.
7)
Věrnost Boží.
a)
Pozdní lítost Izraele.
b)
Lépe pozdě než nikdy.
c)
Rozhodující skutečnosti.
1.
Ne situace.
2.
Ne neschopnost člověka řešit situaci.
3.
Hospodinova odpověď.
8)
Prorok zapracoval.
a)
Bůh zapracoval. Prorok rozpoznal situaci ve světle SB.
b)
Izraelci to uznali a přijali jako boží řeč.
1.
Boží činy v minulosti. Milosrdenství. Co Bůh vykonal pro Izraele.
2.
Nevěra Izraele.
- Sich anpassen. Vycházet s pohanským prostředím na úkor věrnosti Hospodinu. Životní úroveň.
- Hospodin je Izraelcům málo v nových podmínkách života.
- Izraelci chtějí mít životní úroveň jako okolní pohané.
- doplatí na to Hospodin. Hospodin to zaplatí.
- Ale nakonec na to doplatili Izraelci.
9)
Prorok. Přehledná osnova jeho kázání.
a)
Boží milosrdenství. Co Hospodin udělal pro svůj lid.
b)
Nevěra lidu.
1.
Obvinění.
2.
Uvědomit si vinu, zpronevěru.
3.
Petr. Zapření. Plakal.
c)
Návrat k věrnosti. Náprava. Ne laciné odpuštění. Ne laciné mávnutí rukou. Ne laciná milost. Důsledky do praxe života. Nové životní postoje.
10)
Izrael odmítl šanci plného života s Bohem. Důsledky: Nesvoboda. Tíseň. Různá podoba.
11)
Komu to bylo řečeno. Kdo poznal Hospodina. Zkušenost věřícího člověka.
12)
Cesta návratu k Hospodinu. Zachariáš: Navraťte se ke mně a navrátím se k vám.
13)
Vysvobození pro Izraele.
a)
Ne hromy a blesky s nebe. Ne oheň s nebe. Ne zemětřesení. Ne mávnutí čarovným proutkem.
b)
Ale: Nové setkání s Hospodinem. Od obnovené víry v Hospodina.
c)
Zdámlivě málo.
d)
Zvláštní začátek osvobozování Izraele. Ne mobilizace armády, ale obrat k Hospodinu.
1.
Sjednocení ve víře.
2.
Ta mobilizace může přijít pak.
3.
Ideologická jednota. V tehdejší době měla podobu jednoty náboženské.
4.
Nejednotný Izrael: vyhlášení mobilizace by bylo zbytečné. Nikdo by nepřišel.

Poznámky:

1)
Povzbuzující biblické verše.
a)
Hledejte Hospodina, pokud může být nalezen.
b)
Pojďte ke mně všichni, kteří pracujete a jste obtíženi břemeny života.
c)
Izaiáš 41,14: Neboj se, červíčku Jákobův, hrstko Izraelova.
d)
Bojuj ten dobrý boj víry a dosáhni věčného života.
e)
Žalm 1. 2. 46.
f)
Žalm 103,7: Milostivý a lítostivý je Hospodin.
g)
Hledejte a naleznete.
h)
Co je platno člověku, i kdyby získal celý svět.
2)
Nechoď, Vašku, s pány na led.
3)
Pouštní (polostepní) kočovníci.
a)
Mizerná životní úroveň. Potřebovali ke svému životu obilí. Bez obilí se neobešli.
b)
Izrael též zakusil iluzorní slasti putování pouští. Zažil neochotu Moabu a Edomu ohledně projítí jejich zemí. Nouze.
c)
Madiánci a Amalechitští a další by si ovšem mohli kupovat od Izraelců obilí např. Za dobytek.
1.
Izraelci by tak mohli relativně za levno bohatnout a pouštní kočovníci by uhájili aspoň holý život.
2.
Přikázání Nepokradeš vztahovali v tomto případě Izraelci samozřejmě i na pohany.
3.
Izraelci přece plným právem hájili to, co si už uchvátili a co dál budovali a zhodnocovali.
- Plným právem přece usilovali o zajištění výsledků toho, co bylo získáno pěstním právem.
- Kdo získá něco např. Tím, že to ukradne, pak (plným právem) má zájem na tom, aby se dál už nekradlo. Má pak pochopitelně zájem na legalizaci daného stavu a na vytvoření právní situace.
- Nějaké to ideologické (eventuelně i náboženské) dodatečné podbudování daného stavu (třeba se to vhodně umístí i někam do minulosti) se přece vždycky při troše dobré (nebo zlé?) vůle dá najít nebo udělat či jinak vytvořit. Navenek to pak vypadá docela pěkně.
4.
Situaci svého přežití by přece kočovníci neměli řešit nájezdnictvím a násilným získáváním nezbytných potravin.
- Kočovníci by měli svou situaci nouze řešit jinak.
- Jak? Zde jistě ochotně poradí faráři. Zvláště ti, kteří mají patent na rozum a kteří radí ve všem a mluví do všeho.
d)
Izraelci putující 40 let na poušti provedli za Jozua (podle bible) fakticky invazi do Kanánu.
1.
Obsadili zemi, kterou nebudovali.
2.
Dodatečně se to (nábožensky a ideologicky) pochopitelně zdůvodnilo tím, že tuto zemi přijali od Hospodina a že v této zemi před staletími žili izraelští praotcové (Abraham, Izák, Jákob).
3.
Pokud by si na Českou zemi činili nárok Germáni, Keltové nebo jiní národové, kteří při nějakém stěhování národů Českou kotlinou třeba před tisíciletími prošli (ve svých předcích), měli by dnešní Češi sklapnout a uvolnit prostor? Nebo alespoň odprodat hospodářské bohatství a vybudovaná zařízení za levný peníz?
e)
Situace ovšem vypadá jinak, když vezmeme vážně poznatky historiků a teologů.
1.
Porobení nebo různě utlačení (zotročení nebo uzávislení) hebrejci v Kanánu budovali pro Kananejce (jen za přežívání) jejich zemi a vytvářeli bohatství Kanánu.
2.
Pak za Jozua došlo k sociální revoluci. Hebrejci ujařmení v Kanánu se spojili se souvěrci z pouště a postupně (během několika staletí) ovládli zemi. Většinou se jednalo o postupnou infiltraci a převálcovávání Kananejců. Ovšem i bojování bylo dost a dost. Víc než dost.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.