Matouš 27,39-51.

(Kázání Nový zákon -> 1 Matouš)Velký pátek.

Text:

39
Kolemjdoucí ho uráželi; potřásali hlavou
40
A říkali: "Když chceš zbořit chrám a ve třech dnech jej postavit, zachraň sám sebe; jsi-li Syn Boží, sestup s kříže!"
41
Podobně se mu posmívali i velekněží spolu se zákoníky a staršími. Říkali:
42
"Jiné zachránil, sám sebe zachránit nemůže. Je král izraelský - ať nyní sestoupí s kříže a uvěříme v něho!
43
Spolehl na Boha, ať ho vysvobodí, stojí-li o něj. Vždyť řekl: 'Jsem Boží Syn!'"
44
Stejně ho tupili i povstalci spolu s ním ukřižovaní.
45
V poledne nastala tma po celé zemi až do tří hodin.
46
Kolem třetí hodiny zvolal Ježíš mocným hlasem: "Eli, Eli, lema sabachtani?", to jest: 'Bože můj, Bože můj, proč jsi mě opustil?'
47
Když to uslyšeli, říkali někteří z těch, kdo tu stáli: "On volá Eliáše."
48
Jeden z nich hned odběhl, vzal houbu, naplnil ji octem, nabodl na tyč a dával mu pít.
49
Ostatní však říkali: "Nech ho, ať uvidíme, jestli přijde Eliáš a zachrání ho!"
50
Ale Ježíš znovu vykřikl mocným hlasem a skonal.
51
A hle, chrámová opona se roztrhla vpůli odshora až dolů, země se zatřásla, skály pukaly,

Čtení:

Římanům 5,1-18.

Osnova.:

1)
Ukřižování. Popis.
2)
Reakce lidí kolem.
a)
Kolemjdoucí. Uráželi JK visícího a umírajícího na kříži.
b)
Velekněží, zákoníci, starší lidu. Předáci lidu.
1.
Posmívají se. Jiným pomáhal, sám sobě pomoci nemůže. Ať sestoupí z kříže a uvěříme mu. Učiníme pokání a oslavíme ho. Hned obrátíme a obratně se přidáme k němu. Obrátíme se k němu.
2.
Vyčítají mu, že spolehl na Boha. A jak dopadl.
3.
Hrůza u zbožných. Podívejte, jestli o něj Bůh stojí.
c)
Učedníci. Věrní. Chybí. Byli někde schovaní. Strach.
d)
Povstalci. Lotři na křížích vedle Ježíše. Tupili ho. Cynické před vlastní smrtí. Pofiderní úleva. Posměch nevinnému.
3)
Nezvyklé jevy. Ztráta základních jistot. Nezvyklé jevy. Soud.
a)
Tma v poledne. Ne zatmění. Měsíc v úplňku. Obrazně: bůh odvrátil svou tvář. Bůh je světlo. Slova jk: Bože můj, proč jsi mne opustil. Žízeň. Houba. Ocet. Nepil. Útlum. Jako alkohol. JK: Silný hlas. Skonal. Umírá Bůh, proto tma. Možnost: Písek ve vzduchu.
b)
Opona chrámu. Roztrhla se od shora, od Boha. Přístup k Bohu pro všechny. Všichni mohou k Bohu. Na druhé straně: bůh vstupuje do světa. Soud. Vše se rozhoduje na přijetí nebo nepřijetí JK.
c)
Zemětřesení. Základní jistota. Neklidná země. Pevná půda pod nohama.
d)
Skály se pukaly. Skály lidských srdcí. I skutečné skály.
e)
Otevřené hroby. Mrtví vstávají. Straší. Jistota, že jsou už pryč padla. Obrazná řeč. Zvrat dosavadních jistot. Nemilé.
f)
Vzkříšení mrtvých. Kdyby povstal Hitler nebo Stalin.
4)
Vyjímečnost smrti JK. Hřích lidí, světa. Spasitel, ne jen mučedník.
5)
Setkání s JK. VP. Zve nás. Hostitel. Dává věčné jistoty pro život.

Postup:

1)
JK nebyl ani první ani poslední odsouzenec k smrti na kříži.
a)
Křižování: Peršané. Od nich Feničané. Od nich to převzali Římané.
b)
Křižování: Otroci. Cizinci. Neřímští občané. Buřiči. Kriminelní živly nejhrubšího druhu.
c)
Quintilius Varus. Legát. Několik let před narozením JK nechal pro výstrahu ukřižovat 2000 Židů.
d)
Titus. Roku 70 obléhal 5 měsíců Jeruzalem. Stovky křížů. Konec Židovské války.
e)
Spartakus. 6500 křížů. Via Apia. Vítězové: Licinius. Crasus.
f)
Křižování bylo u Římanů běžnou věcí. Častá záležitost. Římané křižováním nešetřili.
2)
Velký pátek. Bezvýznamná kapka v moři obětí římské krutovlády. Kapka nelidskosti.
3)
Vyjímečnost kříže JK nebyla. V evangeliích nečteme ani o vyjímečné statečnosti JK. Netrpěl dlouho. Brzy umřel. Nečteme o jeho hrdě vstyčené hlavě. Chybí výrok typu: Mne jste dostali, ale pravdu neumlčíte. Povstanou další. Vstanou noví bojovníci.
4)
Izaiáš 53. Veden na porážku jako ovce. Nevinný beránek. Oněměl.
5)
Chybí i sebemenší projev pohrdání smrtí. Zoufalé zvolání: bože můj, proč jsi mne opustil. Neohromuje své katany nadzemským klidem. Žádná povznesená vyrovnanost.
6)
Oběť JK. Čím se liší od jiných obětí?
a)
Spartakovi druhové. Obránci Jeruzalema. Oběti koncentráků. Nedávní i současní mučedníci.
b)
Už ani neznáme jejich jména: Milada Horáková. Jan Palach. Jan Zajíc. Jan Patočka. Pavel Vonka. Další bezejmenní u nás. Křesťané v některých arabských zemích.
c)
Neumírali jako zločinci navzdory oficielním žalobám. Za lepší zítřek. Touha po spravedlnosti. Stateční lidé. Sůl země v každé době.
7)
Smrt JK. Víc než všechny ostatní oběti dohromady. Neumíral jen za své jednání, přátele, za svobodu své země. Ukřižován za nás, co tu sedíme i nesedíme. Za přátele i nepřátele.
8)
Nepřátelé. Posměch. JK byl pro ně málo, absolutní nula. Posměch.
9)
JK nepřišel ohromovat svým božstvím. Sám sebe zmařil.
10)
Dnes. Žádná opona, žádná přehrada mezi nebem a zemí. Pukají skály lidských srdcí.
11)
Kříž JK je nová naděje pro náš život. Světlo s nebe. Nová, pevná půda pod nohama.

Poznámky.:

1)
Poslední slova JK podle Lukáše: Otče, v ruce tvé poroučím ducha svého. Pak umřel.
2)
Velikonoční cyklus kázání 05.
a)
Velký pátek, ráno: Matouš 27,39-51. JK umírá. Kde není Bůh, tam je tma. Hroutí se základní jistoty člověka: Světlo, pevná půda pod nohama, kosmický řád, chrámová opona, duchovní jistoty. Narušení světa, v němž člověk žije.
b)
Velký pátek, večer. Marek 15,39. Stejná fakta pro všechny přítomné u kříže. Různé reakce lidí: Otevřený posměch a výsměch. Lhostejnost, diváctví. Pláč, lítost. Pohanský setník vyznává: Ten člověk byl opravdu Boží syn.
c)
Neděle velikonoční. Jan 20,1-10.
1.
Vzkříšení JK je centrum křesťanské víry. Zmrtvýchvstání JK. Základ křesťanské víry. Touto vírou pevně opřenou o realitu Ježíšova zmrtvýchvstání křesťanství stojí, pevně stojí.
2.
Bez této víry založené v realitě faktu Ježíšova vzkříšení z mrtvých křesťanství padá jako takové. Zbyla by z něj nanejvýš líbivá filosofie, resp. Spíše jen individuální filosofování. Sice krásné a pěkné, ale jen do konce života lidského individua.
d)
Pondělí velikonoční. 1 Korintským 15,12. Důsledky a dosah víry ve vzkříšení JK z mrtvých a reality vzkříšení JK pro běžný život a do obyčejnosti života člověka.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.