Matouš 21,14-17.

(Kázání Nový zákon -> 1 Matouš)Křesťanská služba. Post.

Text:

Matouš 21.
14
I přistoupili k němu v chrámě slepí a chromí, a on je uzdravil.
15
Když velekněží a zákoníci viděli jeho udivující činy i děti volající v chrámě "Hosanna Synu Davidovu", rozhněvali se
16
A řekli mu: "Slyšíš, co to říkají?" Ježíš jim odpověděl: "Ovšem! Nikdy jste nečetli: 'Z úst nemluvňátek a kojenců připravil sis chválu'?"
17
Opustil je a vyšel ven z města do Betanie; tam přenocoval.

Čtení:

Izaiáš 12.

Postup.:

1)

a)
Chrám. Soustředěný náboženského život Izraele. Místo na kterém záleží. Podstata života jednotlivce i společnosti. Střed světového řádu. Osa světa. Fundament.
b)
JK dráždil a podráždil odpovědné lidi. Dokonce i v souvislosti s chrámem.
2)
Za JK se odvážili vstoupit do chrámu lidé, kteří to měli zakázáno. Slepí. Chromí. Invalidé. Postižení. Ti byli vyloučeni z dobré společnosti, z chrámu.
a)
SZ: Vyhnání věštců a tanečníků z pohanských obřadů. Ti nesměli do chrámu Hospodinova. Na to se v době JK zapomínalo. Přivíraly se oči.
b)
Nadřazenost zdravých nad nemocnými. Někdo smí dovnitř, jiný ne. Nadřazenost: silný, slabý. Představa: Bůh to tak spravedlivě zařídil. Dodejme: pro ty zdravé a silné.
c)
Poznámky:
1.
Můžeme snad mít lepší mínění o Bohu.
2.
Očkování. Obrna. Kdo se nechá očkovat, je prý málo věřící a nedbá na Boží vůli. Když PB nechce, aby někdo dostal obrnu, tak ji přece nedostane, i když se nenechá očkovat. Přijde to levněji.
Tak myslí a mluví někteří zdraví tzv. Velmi zbožní bez rozdílu. Holandsko, neočkovat se. Silná skupina v holandské církvi.
Řád pro ty, kdo měli štěstí. JK tento řád nepřijal. Chrám je místo pro všechny. Boží zastání. Bůh se zastává slabých. Ujímá se jich. JK narušil starý řád. Dříve odmítaní mohou přijít do chrámu jako domů.
3)
Děti. Pokřikovaly v chrámu: Hosana synu Davidovu. Haranti drze vykřikovaly věci posvátného obsahu. Chrámové nádvoří, prakticky chrám. Parta uličníků. Pozdrav Mesiáši. Asi to netuší. Opakují, co slyšely.
4)
Proč volají.
a)
Opakují, co volaly zástupy při vjezdu JK do Jeruzalema.
b)
JK uzdravil slepé a chromé. Děti to ocenily.
5)
JK nesdílel rozhořčenínad takovou nepřístojností. Vysvětlil: JK jedná z Hospodinova pověření. Měli to rozpoznat zákoníci a kněží. Rozpoznali to chromí, slepí, děti. Poznali boží záchranu v JK.
6)
JK odešel ze svatého místa. Chrám. Město. Odešel do malé vesničky u Jeruzalema. Betanie.
a)
Jen drobná poznámka. Skvostný chrám zůstal sám. Symbol náboženství bez JK. Život bez JK. Dějiny bez budoucnosti. Zbytečný, krásný chrám.
b)
Jen architektonická památka. Sama ze sebe krása památky nedokáže nic udělat.
c)
My. Sami neobsáhneme tajemství díla JK. Co je lepší:
1.
Podobat se nerozumným dětem.
2.
Podobat se rozvážným zbožným strážcům pořádku v chrámě, kteří nemohli JK ani vystát.
7)
JK se nenechá vyhnat. Z chrámu sice odešel, ale vrací se k lidem.

Poznámky:

1)
Chrám dnes.
a)
Co je osou života dnes. Verfall, Zerfall der Werte. Řečeno nediplomaticky: rozpad hodnot. Nic se nedrží.
b)
Zájem o řešení pouze okamžité situace. Chybí koncepce života.
c)
Praxe života: mamon. Honba za ním.
d)
Různá podoba honby za mamonem, i zbožná. Tehdy i dnes, dnes i tehdy.
2)
Postižení ve starověku.
a)
Nechtěli umřít hladem. Hledání obživy. Tance, slavnosti, věštby. Museli se ponižovat a všelijak pitvořit. Dělat to, co po nich lidé chtěli. Co jiní dělat nechtěli.
b)
Vnitřně sraženi níž. Ušlápnout ještě víc a níž.
c)
Dnes. Přiblížit situaci. Staří. Musejí se přizpůsobit mladym. Životní moudrost či zkušenost. Držet se trochu zpátky. Nepočítá se s nimi. Případy v domovech důchodců. Dřív, když se ještě tolik neplatilo. Mnozí nladí navštěvovali staré, aspoň když brali důchod.
3)
Invalidé, postižení, staří v církvi dnes.
a)
Téma, o němž se nemluví. Doklad: Buď není třeba mluvit, je všecko v pořádku. Nebo naopak: není to v pořádku a raději se tomuto tématu vyhýbáme.
b)
V církvi začínají stále víc rozhodovat jen peníze. Přesněji: Ti, kdo je mají. Nebo kdo k nim mají přístup.
c)
Invalidé ve sborech.
1.
Je jich málo a ubývá jich.
2.
Olymp to nepostřehl proto, že ho taková věc nezajímá.
3.
Neintegrováni do sborů, do společenství. Nedojdou. Nedovezou nebo nedovedou je. Nikdo si jich nevšimne. Namnoze nestojí ani za to povšimnutí.
4.
Staří ve sborech. Jak se cítí? Zeptal se jich někdo na to? Celý život věrně chodili do sboru. Řekl jim vůbec někdo: Jsme rádi, že chodíte? Že pořád ještě jste s námi a mezi námi.
d)
Diakonie.
1.
Zklamání v církvi. Ale hlavně mezi těmi, kdo jsou odkázáni na křesťanskou službu a pomoc.
2.
Leccos je jistě dobré, ale čekalo se víc.
3.
Placená služba. Vše za peníze.
4.
Platí stejně i ti, kdo celý život podporovali a drželi církev.
5.
Úbytek zájmu a ochoty udělat něco pro druhého a sbor jen tak, zadarmo.
6.
Vznik této mentality.
7.
Mimo jiné má na tom podíl i Diakonie. Většinou nepřímo, nechtěně.
4)
Nadřazenost silných nad slabými.
a)
Parta. Skupina. Různý nátěr. Zbožný i nezbožný nátěr v církvi. Sociologická skupina.
b)
Prý to tak Bůh chce.Chlácholení slabých i sebe. Sebeomlouvání. Faráři tomu mnohdy napomáhají svou nedomyšlenou nebo přímo nemyslící teologií.
c)
Rozdíly mezi lidmi existují.
1.
Prý je to tak normální. Říká to řada teologů.
2.
Ale zapomene se dodat, že PB chce plný a důstojný život pro každého. Nutno umožnit každému trochu důstojnější život aspoň v církvi.
d)
Opomene se zmínit křesťanská láska. Natož z lásky něco dělat, pro druhého udělat.
e)
Každý má svých starostí dost. Ať se každý stará a postará o sebe. Říkají to silní. Kdyby všichni byli tak silní, schopní, pracovití a pilní jako my, . . .
f)
Vystrčit slabé. Když onemocní. Když má úraz. Když zestárne. Když je sociálně slabý. Když nemůže dojet někam autem, protože nemá na to auto. Vystrčit ze sborové party.
g)
Tzv. Silní a slabí v NZ, v Korintě a v Římě. Jde i o sociální rozdíly mezi skupinami, členy sboru. Lepší. Dokonalejší. Zbožnější. Zbožně bezohledný přístup k těm druhým.
h)
Zdraví a silní všech dob myslí a jednají stejně.
5)
JK přijímá všechny. Slabé. Hříšní. Možnost nápravy života. Nový život. Neodsuzuje. Podaná ruka. JK to udělal i s námi a při nás. Kdo a kde bychom byli, kdyby to JK s námi neudělal.
6)
Děti. Dnes děti chybí v chrámě. Kdyby přišel do kostela JK, neměl by ho kdo z dětí chválit a oslavovat. Protože v kostele nejsou prakticky žádní invalidé, neměl by JK koho ani uzdravit.
7)
Zákoníci neocení čin lásky JK. Naopak, je jim trnem v oku, když JK někomu prokáže lásku.
8)
JK se nedá vyhnat, odehnat.
a)
JK šel k lidem. Kde je JK, tam je pravý chrám.
b)
Návrat do chrámu. Roztržená opona. Nový chrám.
c)
Nový Jeruzalem. Bůh bude všecko ve všem.
9)
Úvod. Minulé kázání: Ezechiel 34. Hospodin je pastýř. JK je dobrý pastýř. Specielní péče o slabé. Dnes: Invalidé, děti. Péče o ně.
10)
Cyklus kázání:
a)
Ezechiel 34. Hospodin je pastýř.
b)
Matouš 21,14. Zvláště péče o slabé.
c)
Marek 12,41-44. JK u pokladnice. Varování tučným.
11)
Představa zakořeněná u málo přemýšlejících lidí v církvi. Bůh stvořil lidi různé.
a)
Neoprávněně je to dotahováno i na invalidy a na nemocné a na chudé.
b)
Bůh chce přece lidi zdravé a radostné.
c)
KB: nebude tam nemoc. JK uzdravoval. Přece by nekazil Boží dílo, kdyby byla nemoc od Boha. JK nepřitakal tomuto faktu, řádu ve světě, že lidé mají zůstat různí, silní a slabí.
12)
Řešení:
a)
JK přivedl invalidy do chrámu tak, že je uzdravil. Jinak by ho ukamenovali, i invalidy. Tedy: jen společenství zdravých, ale i těch dříve nemocných.
b)
My. Změna srdce. Láska. Integrovat. Vzít do party.
c)
V KB budou všichni zdraví a krásní. Nemocní a postižení na zemi budou přetvořeni k dokonalosti Božího stvoření.
13)
Matouš 21,1-17. Příklad skutečného kázání, které lze označit jako problémové. Je to ovšem řečeno mírně, diplomaticky. Podle jednoho sekernického názoru se ovšem jednalo o otřesné kázání. Inu, jak kdo se na co kouká.
a)
Farář na kazatelně se ujal slova. Prohlásil mimo jiné: Na druhé straně přece jenom věřím.
b)
Předzačátková ukecanost. Nekonkretizovaný paradox víry. JK uzdravoval nemocné. My též potřebujeme uzdravení, protože jsme třeba zklamaní životem.
c)
Jak zmáknout PB. Je horší slepota skutečná nebo duchovní? Zakomplexovanost je někdy horší nežli neschopnost chodit. JK převracel v chrámě stoly směnárníků, ale chce toho hodně převrátit i v našem nitru.
d)
Slovní hříčka: Onos je osel. Onomaj je jméno. JK se jménem jel na oslu. Služba pro JK: Odvazovat pro něj osly. Osloslužba.
e)
Zpětná vazba kázání: reakce posluchačů. Vyčkávací skupinka poblíž JK. Zacílenost, ucílenost.
f)
Různé vjezdy v bibli a v životě člověka. Analogie kulhá a interpretace ještě víc. Hosana: Sláva. Hurá.
g)
Zparchantělá církev nepřijímá JK. Kino-automat. Oprávněná soudobá interpretace bez velkého ohledu na exegesi a tradici.
h)
Interpretace contra tradice. Modelová situace pro dnešek. Exegetické pozadí interpretace. Funkční interpretace. Posvěceno tradicí.
i)
Pikantnost v kázání. Kolik oslů tam vlastně bylo? Jeden, ale mladá oslice.
j)
Další inspirace nebo nápad.
14)
Žalm 8. Boží chvála je i z úst nemluvňátek a kojenců.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.