Matouš 13,47-49.

(Kázání Nový zákon -> 1 Matouš)

Matouš 13. Text:

47
Anebo je království nebeské jako síť, která se spustí do moře a zahrne všecko možné;
48
Když je plná, vytáhnou ji na břeh, sednou, a co je dobré, vybírají do nádob, co je špatné, vyhazují ven.
49
Tak bude i při skonání věku: vyjdou andělé, oddělí zlé od spravedlivých
50
A hodí je do ohnivé pece; tam bude pláč a skřípění zubů."

Čtení:

Matouš 25,31-46.

Postup:

0)
Úvod.
a)
Seriál kázání. 7 podobenství. Poslední. Čtenáři i faráři mnohdy rychle přejdou toto podobenství jako přídavek, doplněk.
b)
My. Lépe rozumíme podobenstvím ze zemědělského života. Rozsévač. Koukol. Ovce. Síť a moře jsou nám vzdálenější. Ještě tak udice.
1)
Závěrečné podobenství z Matouše 13. Cyklus: 7 podobenství. Různé aspekty zvěsti o KB.
2)
Síť. K chytání, k zachycení. Vrš. Rozdíl sítě a vrše. Do vrše musí ryba vplout sama, nechtěně. Síť se někdy táhne za loďkou.
3)
Moře. Velký svět. Síť zachytí málo.
4)
Všecko možné. Bez výběru. Koukol, soud při žni. Co nejvíc zachytit do sítě.
5)
Když je plná. Naplní se. Nemít obavy. Snaha, aby byla plná.
6)
Vytáhnout síť na břeh. Mimo moře. Nic se nedostane zpět do moře. Nic neuteče, nikdo neuteče.
7)
Vybírání. Rozdělování.
a)
Dobré. Do nádob. Užitečné. Upotřebitelné. Prospěšné. Oč je zájem.
b)
Špatné je zahazováno. Nepotřebné. Zbytečné. Škodlivé.
8)
Snaha, aby v síti bylo vše prospěšné, užitečné. Proto se háže síť do moře. Do sítě se ale dostane i všelijaká havěť. Jak? Náhodně. Vloudí se tam. S proudem. Za kořistí. Možnost požírat jiné.
9)
Měřítko. Rybář. Ne to zachycené. On si vybírá.
10)
Skonání věků. Konec světa. Parusie. Kdy: Podle Božího uvážení. Živí i mrtví. Boží soud. Nikdo neuteče. Všichni budou zachyceni. Nezní nám to vždycky mile. SB je i pro nás někdy velmi nebo aspoň hodně nepříjemné.
11)
Andělé vyjdou. Boží zplnomocněnci. Ne už služebníci, kteří seli a pod. Někteří pro Boha pracovali, jiní pro něho sklízejí. Nepodplatitelní. Nelze to s nimi zkoulet.
12)
Oddělí zlé od spravedlivých. Zlí: Chápeme: Bez Boha, proti Bohu. Spravedliví: Opak. činit boží vůli. Ne dokonalí. Ospravedlnění. Věřící. Činitelé boží vůle, ne jen mluviči o bohu.
13)
Měřítko.
a)
Pýcha. Myslí si: Patříme tam. Jsme lepší než druzí. O nás není pochyb, ale co ti druzí? Farizeus a publikán.
b)
Něco z toho mít. Plout s proudem. Kořistit. Zisk v nějaké podobě. Nejde jim o JK, ale o vlastní úspěch, slávu a věhlas.
1.
Kořistit se dá i v síti. I v síti víry, v církvi. Petr Chelčický: Dva velrybové velcí se vloudili do sítě víry a potrhali ji. Jedná se o císaře a o papeže.
2.
Pást sebe. Budovat svou skupinu. Církev v církvi, či mimo církev. Pro sebe, ne pro JK.
c)
Matouš 7,21: Ne každý, kdo mi říká: Pane, Pane, vejde do KB. Ale vejde tam ten, kdo činí vůli mého nebeského otce.
d)
Ne křesťanství pouhých slov. Slova též, ale i skutky. Matouš 25. Poslední soud. Činění. Pomoc konkrétnímu člověku. Číše vody studené žíznícímu. Skutky milosrdenství.
e)
Levice nechť neví, co činí pravice.
14)
Kdy to bude. Poslední soud.
a)
Smrt: Tečka nad a za našim životem. Dál už nelze nic změnit.
b)
Čas milosti až do smrti.
c)
Dnes je první den zbytku našeho života. Začít dnes. Neodkládat.
d)
S čím začít? Např. Se skutky milosrdenství. Matouš 25.

Poznámky.:

1)
Co se dostane do sítě. I to, co tam nemá co dělat.
2)
Jak se to tam dostalo:
a)
Náhodou. Velká síť. Široký záběr.
b)
Záměrně.Vedralo se to tam. S proudem. Za kořistí.
3)
Měřítko dobrého a špatného: co tam nemá co dělat. Rozhodne Bůh. Co je užitečné.
a)
Pých afarizeů.
b)
Matouš 25. Poslední soud. Skutky milosrdenství.
c)
Pravice nechť neví, co činí levice. A naopak.
4)
Havěť se vyhazuje ven ke zničení. Ne zpátky do moře. Příště by to zase nalezlo do sítě.
5)
Andělé. Žeň. Soud.
a)
Ne ten, kdo rozséval. Úleva pro mne jako pro faráře. Jenom kážu, rozsévám. Úleva pro každého věřícího. Každý věřící rozsévá. Soud udělají jiní. Ne lidé. Ne klasy. Ne ryby v síti.
b)
O nás nerozhodnou lidé. Ani ty ryby, které se tváří zbožně. Úleva: Andělé Boží.
6)
Lidské soudy v otázkách přijetí do KB. Ani na pohřbu, ani jinde. Ani jindy. Vposledu rozhodne sám Bůh. Naše poslání: rozsévat. Práce u sítě.
7)
Toto závěrečné podobenství bývá často bráno jako přívěšek k předchozím.
a)
Méně se k němu faráři dostávají ke kázání.
b)
Čtenáři bible berou toto podobenství mnohdy jen jako dovětek.
c)
Je ale dobré se podrobněji zamýšlet nad závěrem, nad vyvrcholením seriálu sedmi podobenství.
d)
Nepříjemné tóny pro člověka ze závěrečného podobenství JK: soud. Sortýrování.
8)
Zájem rybáře: o dobré ryby. Užitek. Vybírání špatných: Zbytečná práce navíc. Kdyby byly v síti jen užitečné ryb y, měl by to rybář snazší.
9)
Andělé oddělí zlé od správného. Předpokládá se: Toho špatného bude méně. Většina užitečných ryb.
10)
Lovení ryb. Když se vytáhnou na břech, leknou. Přijdou o život. Takové otázky podobenství neřeší. Kladou se otázky jiné. Jiný záměr.
11)
Petr Chelčický. Sieť viery pravé. Dva velrybové: Papež. Císař. Potrhali síť církve a víry. Dostalo se tam hodně verbeže. Může být výhodné dostat se do sítě církve. Kariéra. Leckdo se vyzná. Někdo to umí. Někdo ví, jak na to, aby bylo něco z toho.
12)
Rybaření.
a)
Lukáš 5,1-11. Povolání Petra. Vypírali sítě.
b)
Jan 21. Jiná verse. Umístěno po vzkříšení. Učedníci loví, JK je poslal lovit. Ale když se vrátili s úlovkem, JK k jejich překvapení už měl pečenou rybu.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.