10. Exodus 20,17.

(Kázání Starý zákon -> 2 Exodus Desatero)10. přikázání Desatera.

Text:

Exodus 20,17.
17
Nebudeš dychtit po domě svého bližního. Nebudeš dychtit po ženě svého bližního ani po jeho otroku ani po jeho otrokyni ani po jeho býku ani po jeho oslu, vůbec po ničem, co patří tvému bližnímu."

Čtení:

První timoteovi 6,1-12.

Osnova 1:

0)
Katolíci a Luteráni. 10té přikázání je rozděleno ve dvě. První a druhé přikázání Desatera je spojeno.
1)
Žádost. Touha. Dychtění.
a)
Kladně. Duše má je žádostiva po síňcích Hospodinových. Dychtění po dobrém.
b)
Neutrálně. Rozumně se zabezpečit. Když se to ale přežene do mamonaření, pak už je to velmi nekladné dychtění. Žádostivost peněz.
c)
Záporně. Tento případ. Desatero. Urvvat pro sebe. Na úkor druhého.
2)
Hřích začíná v srdci. Žádost očí, srdce. Jakub: Žádost počne. Hárá to v člověku ve dne v noci. Porodí hřích. Už to jde s člověkem s kopce. Řetěz, lavina hříchu.
3)
Bible. Příklady. Spousta. Pravdivost bible. Až nám z toho není vždy dobře. Bible nikoho nešanuje, ani zbožné ne.
a)
Achan. Na úkor ostatních. Ostatní umírali, on kořistil pro sebe.
b)
David. Zbožný král.
1.
Betsabé. Když pan král poručil, člověk musel poslechnout. Bible dává jednoznačně vinu Davidovi, i za vraždu Uriáše. David pak udělal dobrý skutek, vzal si za ženu vdovu po národním hrdinovi, který padl v boji za zájmy krále.
2.
Abigail. Manžel Nábal zemřel za podivných okolností. David si vzal vdovu. Velmi, nezměrně bohatou.
3.
Míkol. David rozbil dobré manželství. Chtěl mít za manželku princeznu z předchozí dynastie. Návaznost. Upevnit svou moc. Její manžel pro Míkol plakal. Ojedinělé v bibli, ve starověku, aby muž plakal pro ženu.
4.
Amnon. Absolon. Támar. Absolon mimo jiné odstranil staršího prince, tedy potenciálního následníka trůnu.
c)
Achab. Bezbožný král. 1 Královská 21. Nábotova vinice.
4)
Závist a touha po spravedlnosti.
a)
Poctivě získat majetek. Práce rukou, mozku. Dědictví, vypětí a odříkání rodičů.
b)
Něco není v pořádku. Tunelování.
c)
Ind, americký milionář. Ind chce aspoň neumírat hladem.
d)
Lenoch závidí.
e)
Závist je černá květinka.
f)
Co dnes by lidé chtěli uzmout druhému? Poradit farářovi. Jak by měl interpretovat a aplikovat poslední přikázání Desatera.
g)
Desatero. Poušť. Dům tehdy nebyl. Pozdější aktualizace. Otroci, získat i pod cenou, hřích. Jákob, mísa čočovice. Kdo měl pár otroků, mohl si pohodlně žít. Býk, hora masa. Mezi bohatými. Osel, mezi chudými, resp. Chudšími.
5)
Uříznout hřích u kořene. Konstruktivní a konstitutivní pro společnost.
6)
Slabost člověka. JK, pomoc. Stálý zápas. Rafinovanost hříchu. Vynalézavost hříchu. Hřích ví, jak na nás. Oblafne nás. Využije slabin a slabostí. Opije rohlíkem nebo půlrohlíkem. Přilepí se. Jako virus v počitači. Tváří se, že na čas usnul.

Osnova 2:

1)
Žádost. Motor. Wirtschaft. Reklama. Aby to člověk získal. Aby po tom dychtil. Vnutit člověku žádost.
2)
Stojci. Člověk nemá ve své moci vnější svět. Změnit něco v malém světě. Kynikové. Nemít moc potřeb. Diogenes. Sud. Miska. Vykřičník do společnosti. Mniši. Chudoba. Prostota života.
3)
Cena člověka. Hodnocení i v církvi.
a)
Zajištěná střední vrstva. Vzdělání.
b)
Fromm: Haben oder sein.
c)
740 ante. Na co člověk může spolehnout. řecký lyrik:
a)
Peníze.
b)
Na sebe sama.
4)
Co máš, to jsi. I postavení je velmi a nezanedbatelně důležité. Role jedince ve společnosti. Když člověk má, je zván do společnosti. Počítá se s ním. Otevřené dveře do lepší společnosti.
5)
JK. Cena každého člověka. Ať má či nemá.
a)
Novost společenství církve.
b)
JK: Ne vnější revoluce. Zvnitřku. Změna srdce.

Osnova 3:

1)
Desatero. Důsledky víry do běžného života. Jsme oběma nohama na zemi. Jiná místa Bible: Hora proměnění. Výšiny víry.
2)
Nepožádáš. Žádost. Touha. Dychtění.
a)
Kladně. Žádostiva je duše má po síňcích Hospodinových. Touha, lačnění po spravedlnosti.
b)
Neutrálně. Touha rozumně se zajistit. Přehnáno: mamonaření. Čtení. 1 Timoteovi 6. Kořen všeho zlého je milování peněz. Jinak peníze pomáhají.
c)
Záporně. Nepatřičné dychtění. Přikázání Desatera.
3)
Druhy hříchu: Skutek. Slovo. Myšlenka. Tam začínají hříchy. Nepatřičné touhy.
4)
Vidět na druhém něco, co by si člověk přál mít. Pokud pilně pracuje a poctivě si to někde koupí, pak je to v pořádku. Pokud ale člověk začne spekulovat, jak druhého o něco připravit, aby to jeho získal pro sebe, pak je to hřích proti 10tému přikázání.
5)
Připravit druhého o něco v oblasti lidské. Lidské kontakty. Hlavně: manželka, manžel.
a)
David. Betsabé. Abigail. Míkol. Amnon, támar, Absolon.
b)
Moderní doba. Demokratičnost. I žena může kamarádce odloudit muže. Víc záleží na obou.
c)
Šéf. Podřízená. Sekretářka.
d)
Připravit druhého o okruh známých. Využít konexí druhého na jeho úkor pro sebe. Přebrat přátele, klientelu.
6)
Majetek.
a)
Achan. Jiní bojovali, on hrabal pro sebe. Na úkor společného.
b)
Nábotova vinice.
7)
Kladné touhy, žádosti. Smysl života. JK. Hodnoty JK.

Postup.:

1)
Nepožádáš. Nebudeš dychtit. Manželka. Majetek. Snaha připravit druhého o něco. Jakub: Žádost počne a zplodí, porodí hřích.
Poznámka: Roviny:
a)
Vztahy mezi jednotlivci.
b)
Když utiskuje erár. Co na to církev. Spravedlnost. Vykořisťování. Lumpárna kolem. Tunelování. Středověk: Utiskovala dokonce církev. Velko-feudál.
2)
Žádost očí a srdce. 1 Timoteovi 6,10: Kořen všeho zlého. Milování peněz.
3)
Počátek mnoha zločinů. Dychtění po věcech.
4)
Der Nächste. S kým se stýkám. Většina zločinů, krádeží: V prostředí, které člověk zná.
5)
Závist. Nepěkná vlastnost. Lenoch závidí věci pilnému. Někdo něco získal ne nepoctivě i bez vlastního přičinění: Štěstí. Dar. Dědictví. Vyhrál v loterii.
6)
Tzv. Závist.
a)
Nemocný závidí zdravému.
1.
Nemá si snad přát zdraví?
2.
Konstatování. Chtěl by být zdravý. Touha. Zdravé přání. Nechce být nemocný. Uznáváme: Každý má právo na zdraví.
3.
Obviňovat nemocného, že závidí zdravému zdraví, je zpozdile položený problém. Nemocný touží po zdraví. Nechce zdravému jeho zdraví uzmout.
b)
Bohatí. Vyčítají chudým. Indové. Oni nám závidí. Nevědí, jaké my máme problémy a starosti. Zakrývání sociální necitlivosti a necitelnosti vůči druhým. Rozlišovat: Závist a touha, dychtění po spravedlnosti.
7)
Závidět nos mezi očima.
8)
Katolíci. Luther. Hebrejsky. 10té přikázání je rozděleno. Reformovaní: Spojeno. Rozdělili přikázání 1 a 2. K zásahu do hebrejského originálu bible vedly Kalvinisty důvody dogmatické a konkrétně historické.
9)
Touha po ženě.
a)
Amnon. Támar. Sestra Absolona. Znásilnění. David Amnona nepotrestal. Měl máslo na hlavě kvůli Betsabe. Absolon vzal spravedlnost do svých rukou. Zabil Amnona.
b)
David. Nejen Betsabé. Míkol. Vzal ji jejímu manželovi. Její manžel pro ni moc plakal. Neobvyklé tehdy, aby muž plakal obecně, natož pro ženu. Láska.
c)
Abigail. Nábal. Smrt Nábala. Za podivných okolností. David si vzal bohatou vdovu.
d)
Přísloví: Choditi za ženou svého bližního: Choditi po řežavém uhlí. Nelze se nespálit.
e)
Ajds. Střídání partnerů. Tzv. Zastaralá křesťanská morálka má své klady.
10)
Majetek.
a)
Jákob a Ezau. Mísa čočovice.
1.
Jákob připravil bratra o prvorozenství, později i o požehnání. Využil smrtelnou únavu bratra.
2.
Job: Vše, co člověk má, dá za svůj život, za svou kůži. Kůži za kůži. Dali bychom všechno za záchranu života.
3.
Jákob: Touha po prvorozenství. Požehnání. Vymámil je od otce. Převlekl se za bratra. Ošidil slepého otce. Užil velmi nesprávných prostředků.
b)
Achan. Jericho. Žádost zlata. Kradl. Ostatní bojovali a umírali, on se obohacoval. Pravidla tehdy: Společná kořist. Dělení: Odškodné zraněným a rodinám padlých. Část uložena jako rezerva na horší časy, např. Neúroda. Zbytek se rozdělil podle pravidel, např. Důstojníci dostali víc a pod.
11)
Kladná žádost:
a)
Žádostiva je duše má po síňcích Hospodinových.
b)
Lačnět a žíznit po spravedlnosti.
12)
Přikázání 10. Hřích je už v srdci. Hnutí mysli. Motivy. Hřích není jen čin, ale i pohnutka, chtění. Hřešíme skutky, slovy, v srdci, myšlenkami.
a)
Nezabiješ. Uriáš. Příprava vraždy u Davida. Naplánovaná rafinovaná vražda, aby to vypadalo jako hrdinná smrt v boji.
b)
Nesesmilníš. David se zachoval pofiderně ke třem ženám. Betsabé. Abigail. Míkol.
c)
Nepokradeš. Achan. Jákob: Ezau, Lában, šidil ho. Nábotova vinice.
d)
Nepromluvíš křivého svědectví. Aby člověk něco získal, třeba čest, věhlas. Postavení. Sláva.
e)
Závist. Hnací síla mnoha zločinů. Příprava na vykonání zléhočinu.
13)
Přikázání 10: zakroutit krkem hříchu hned v počátku, v zárodku. Uříznout hřích u kořene.
14)
Kořen zla.
a)
Milování peněz. V pozadí je to, co si za ně lze obstarat. I ženy.
b)
Touha získat ženu, která nepatří muži. Silná hnací síla až ke zločinu.
15)
Píseň Šalomounova 8. Velká, čistá láska. Nelze ji koupit. 1 Korintským 13. Agapé. Svatá láska.
16)
Nepožádáš ženu svého bližního. Nebudeš po ní dychtit s následným získáním jí.
a)
Větší vina se klade muži. Žena je vzata v ochranu, i když může též svádět. V době patriarchalismu víc rozhodovala aktivita muže.
b)
K nevěře je třeba dvou. Dnes to platí demokratičtěji než kdysi. Dříve patriarchát. Svedená žena na to doplatila víc než muž.
17)
Marxisté. Každý zákon chrání bohaté před chudými. Riziko zneužití i desatera. Ochrana mocných, tedy bohatých . Ti dávají zákony.
18)
Středověk. Král obral Židy. Forma:
a)
Pogromy.
b)
Zdanění. Židé však obírali o to víc lid. Král ale z toho vyšel jako lidumil. V pozadí špinavá hra. Složitost, komplikovanost života.
19)
Bohatí zazobanci mohou utloukat chudé, nemajetné a nemající zbožnými řečmi o závisti. Otázka zdravého kritického pohledu. Něco jiného než závist.

Poznámky 1:

1)
Žádost. Motor ekonomiky. Trh. Tlak. Najít hranici. Co je únosné, správné.
2)
Chudý, invalida. Má právo na zlepšení své situace.
3)
Etablovaná společnost. Jak se dosáhlo majetků:
a)
Poctivá práce. Píle. Schopnosti. Práce rukama a mozkem.
b)
Pružnost. Zisk. Nadhodnota. Zaplatí se někomu méně, šikovně prodat.
c)
Dědictví. Restituce. Předkové zapracovali. Jak? Třeba to získali z platu.
d)
Kolonie. Anglie. Na úkor chudých zemí, z nichž se odvezly suroviny za nadiktovaných obchodních podmínek. Nevýhodné pro chudé země.
4)
Hranice touhy, žádosti a spravedlnosti pro druhé. Desatero je na straně chudých. Dychtění, žádost: Víc pokušení silných, lépe usazených. Slabý nemá šanci něco dosáhnout. Silný si často najde všelijaké prostředky.
Achan. David. Achab, Nábot.
5)
Micheáš 4. Izaiáš 2. Klidně pod svým vinným kmenem a pod svým fíkovníkem. Rovnost ve společnosti. Zajištěnost. Každému stačí pro život to, co ho umožní.
6)
Werbung. Reklame. Apel na žádostivost, dychtění.
7)
Katolíci a Luther. Dvě přikázání. Manželka a majetek.
8)
Nejen závist. Kladně: Přát mu dobré. Poznámka: Druhý bude přát dobré zase mně. Ale když ten druhý nepřeje? Nebo když se chová moc tržně? Narušit začarovaný tržní kruh.
9)
Der Besitz ist zum Massstab für den Menschen. Fromm: Haben oder sein.
10)
Dimense života: Mitmensch sein.
11)
Nepožádáš. Dychtění. Nepostižený čin. Motiv. Kořen zlého.
a)
Genesis 3. Hřích se plíží jako had. Touha Evy. Mnohdy proti vlastnímu chtění člověka. V rozporu. Pavel: Vím, co je dobré. Nemám sílu konat dobré.
b)
Kain a Abel. Hřích leží ve dveřích. Řečeno dřív, než se něco stalo.
c)
Josef a jeho bratří. Nenávist předchází před hříchem.
d)
Saul. Obětuje. Neposlušnost.
e)
David a betsabé.
f)
Achab. Nábotova vinice. Už touha, dychtění, je hřích.
12)
Bohatý mládenec. Pocit, že je docela slušný člověk. K životu věčnému mu chybí snad už jen nějaká maličkost.
13)
Celkový životní postoj. Založení srdce. Ze srdce lidského vycházejí zlé věci. Čistota srdce. Etika smýšlení, motivů.
14)
Rozpolcenost člověka.
a)
Lepší část: Touha činit dobré.
b)
Slabší část: málo síly a vůle k dobrému.
15)
Přikázání 10. Hluboké odhalení nitra člověka. Roentgen.
16)
JK. Pohledět na ženu ku požádání sobě. Cizoložství v srdci.
a)
Lze obrátit: Muž ku požádání.
b)
Právo podívat se na hezkou ženu. Proč by se jinak měl muž koukat na ženy, kdyby nebyly hezké? Obráceně, žena na muže. Umět se ale kouknout i k srdci.

Poznámky 2:

1)
Katolíci a luteráni: Rozděleno ve 2 přikázání. Nepožádáš manželku a majetek. Souvislost: Nesesmilníš. Nepokradeš.
2)
Svedení. David a Betsabé.
3)
Majetek. Achan. Nábotova vinice. Touha v srdci.
4)
Touha. Dychtění v srdci. Žrát se tím, touhou. Spekulovat, jak oklamat druhého.
5)
Žádost, dychtění. Žádost počne a porodí hřích.
6)
Člověk dychtí, spřádá plány, kuje pikle. Intriky jako pavoučí síť. Ztrácí se nadhled a odstup. Ospravedlňování si vlastních cílů. Sebeospravedlňování. Sám člověk si vsugerovává, že má na něco právo. Nemusí být ani králem Achabem jako v případě Nábotovy vinice.
7)
JK. Pohlédnout na ženu ku požádání sobě. Cizoložství v srdci. Kulturní známost. Duchovní nevěra. V přítomnosti cizí, jiné ženy se muž cítí dobře. Řeší s ní své problémy víc než se svou manželkou. Klad: Neutrální pozorovatel.
a)
Rada pro manžely: Vyřešit si věci sami.
b)
Pavel: Počátek všeho zlého je milování peněz.
c)
Doplnit: Peníze a ženy.
8)
Závist. V člověku něco hlodá. Komu se závidí. Nemusí to být nějaký vinník. Hodně má. Nemusel to nakrást nebo získat nějakým podfukem. Vydělá si. Pilný. Štěstí. Vyhrál v loterii.
a)
Rozlišovat závist a kritický postoj. Vykořisťování. Získal něco na úkor druhého. Lačnění po spravedlnosti.
b)
Americký nebo jiný milionář k hladovějícímu Indovi: Ty bys mi neměl závidět. Já mám také problémy života a starosti.
c)
Poznání nespravedlivého rozdělení statků ve světě. Oprávněná kritika nemusí být závist.
d)
Otázka honorování práce. Spravedlivá odměna. Vydělat obchodem. Někdo to zaplatí. Vposledu ti dole.
9)
Co si lidé závidí.
a)
I nos mezi očima. Peníze. Majetek. Práci. Spokojenost. Zdraví. Úspěch. Děti. Možnosti rozvinout se v životě.
b)
Invalida. 99 ukazatelů, ve kterých je na tom hůř než jeho okolí. V jednom ukazateli je na tom třeba lépe. Hned se najde někdo, kdo mu to závidí. Nevidí těch 99 horších věcí.
10)
Závidět slepci: Může si chodit na procházku s bílou hůlčičkou. Ušetří na benzin do auta.
11)
Má právo člověk toužit po zlepšení svého sociálního postavení?
a)
Američan nerozumí Indovi. Neotevře peněženku.
b)
Ind nemá vraždit Američana pro peníze.
c)
Kapitalistická teorie:
1.
Dát peníze bohatým. Ti zhodnotí peníze a zbyde třeba i něco na chudé.
2.
Omyl. Bohatý se pořádně nasytí a nakapsuje. Pak teprve dojde něco jako nějaká pomoc na chudé. Ale ne zadarmo. Ten bohatý si to umí vyinkasovat, zhodnotit.
3.
V tržním světě se dá přece vydělat i na pomáhání potřebným, že ano. Jen je třeba se v tom vyznat a umět to.
12)
Chtěl žít na vyšší noze. Nad své poměry a možnosti. Kradl.
a)
Neřekne se ale obvykle, jaké měl možnosti a poměry. Žil třeba pod běžnou úrovní.
b)
Kniha: Bídníci. Galeje za ukradený bochník chleba.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.