Exodus 32,7-14.

(Kázání Starý zákon -> 2 Exodus)

Text:

Exodus 32,7-14.
1
Když lid viděl, že Mojžíš dlouho nesestupuje z hory, shromáždil se k Áronovi a naléhali na něho: "Vstaň a udělej nám boha, který by šel před námi. Vždyť nevíme, co se stalo s Mojžíšem, s tím člověkem, který nás vyvedl z egyptské země."
2
Áron jim řekl: "Strhněte zlaté náušnice z uší svých žen, synů a dcer a přineste je ke mně!"
3
I strhal si všechen lid z uší zlaté náušnice a přinesl je k Áronovi.
4
On je od nich vzal, připravil formu a odlil z toho sochu býčka. A oni řekli: "To je tvůj Bůh, Izraeli, který tě vyvedl z egyptské země."
5
Když to Áron viděl, vybudoval před ním oltář. Potom Áron provolal: "Zítra bude Hospodinova slavnost."
6
Nazítří za časného jitra obětovali oběti zápalné a přinesli oběti pokojné. Pak se lid usadil k jídlu a pití. Nakonec se dali do nevázaných her.
7
I promluvil Hospodin k Mojžíšovi: "Sestup dolů. Tvůj lid, který jsi vyvedl z egyptské země, se vrhá do zkázy.
8
Brzy uhnuli z cesty, kterou jsem jim přikázal. Odlili si sochu býčka a klanějí se mu, obětují mu a říkají: To je tvůj bůh, Izraeli, který tě vyvedl z egyptské země.
9
Hospodin dále Mojžíšovi řekl: "Viděl jsem tento lid, je to lid tvrdé šíje.
10
Teď mě nech, ať proti nim vzplane můj hněv a skoncuji s nimi; z tebe však udělám veliký národ."
11
Mojžíš však prosil Hospodina, svého Boha, o shovívavost: "Hospodine, proč plane tvůj hněv proti tvému lidu, který jsi vyvedl velikou silou a pevnou rukou z egyptské země?
12
Proč mají Egypťané říkat: Vyvedl je se zlým úmyslem, aby je v horách povraždil a nadobro je smetl z povrchu země. Upusť od svého planoucího hněvu. Dej se pohnout k lítosti nad zlem, jež proti svému lidu zamýšlíš.
13
Rozpomeň se na Abrahama, na Izáka a na Izraele, své služebníky, kterým jsi sám při sobě přísahal a vyhlásil: Rozmnožím vaše potomstvo jako nebeské hvězdy a celou tuto zemi, jak jsem řekl, dám vašemu potomstvu, aby ji navěky mělo v dědictví."
14
A Hospodin se dal pohnout k lítosti nad zlem, o němž mluvil, že je dopustí na svůj lid.

Čtení:

Jan 16,23-33.
Izaiáš 40,1-11.
Exodus 32,1-14.

Postup:

1)
Mojžíš smlouvá s Hospodinem.
a)
Přimlouvá se za lid jako Abraham za Lota a za Sodomu.
b)
Hospodin mění svá rozhodnutí kvůli lidem.
c)
Hospodin je otevřen pro milosrdenství a odpuštění.
d)
Příklad: Hospodin mění své rozhodnutí ohledně Ninive. Jonáš.
2)
Izrael. Žádná honorace.
a)
Uprášení bedujíni.
b)
Nezorganizovaná smečka. Svoloč.
c)
Hospodin si je vyvolil jako partnery, jako protějšek pro sebe.
1.
Údiv. Nechápeme. Boží milost.
2.
Boží milost a zkušenosti s Božím vedením.
d)
Ještě pamatovali otrokářský bič. Nevymizelo jim to z paměti.
1.
Zážitek vysvobození.
2.
Jediný případ v dějinách, aby se otrokům něco takového natrvalo podařilo.
e)
Hospodin je vyvedl na svobodu.
1.
Egyptská velmoc musela kapitulovat.
2.
Péče cestou.
- Poušť.
- rudé moře.
- Amalechitští.
- Jídlo. Voda na poušti.
- Ochrana.
f)
Izraelci neměli důvod být nespokojeni s Hospodinem.
1.
Ani s Mojžíšem.
2.
Sinaj. Desatero. Boží přikázání. Izrael věděl, co Hospodin vykonal. Úvod desatera.
g)
Překvapuje: Degradace Mojžíše: Nějaký člověk, chlap, který vyvedl Izraelce z Egypta.
3)
Nevděčnost Izraele.
a)
Čekali bychom vděčnost.
b)
Aspoň dodržovat smlouvu, když už nic navíc.
c)
Zlaté tele.
1.
Býček.
- Oběti.
- Nový Bůh v Izraeli.
2.
Svoboda dělat si, co chci.
3.
Nemudruj a dělej, co ostatní.
4.
Drahocenná, drahá modla.
5.
Obětavost lidí pro modlu.
d)
Izrael. Malá skupina lidí na poušti. Neměli sílu vysvobodit se sami.
4)
Izrael pod Sinajem.
a)
Přisoudil původ vysvobození z Egypta teleti.
1.
Slavnost vypadala podle toho.
2.
Měli, co chtěli.
3.
Možnost dělat si, co chtěli.
4.
Jít dál, kam je tele povede.
5.
Než jim ten krám někdo ukradne. Zlato je zlato.
b)
Mojžíš nebyl u toho.
1.
Pro Hospodina jediná naděje pro budoucnost.
2.
Nový lid.
c)
Izrael si užívá telecí svobody.
d)
Hospodin: Ať si mají, co chtěli, co si zaslouží.
1.
Ne nucení k pokání.
2.
Nechat je jít podle žádosti jejich srdce.
3.
Ať se vykoupou ve vlastní šťávě. Nejhorší trest pro člověka.
e)
Provinění.
1.
Pohrdli Hospodinem a svobodou od Hospodina.
2.
Bylo jim málo, co pro ně PB udělal.
3.
Zapomněli dost rychle.
4.
S hospodinem odhodili i nadějnou budoucnost.
f)
Nejde jen o dobré mravy.
1.
Hlubší záměr: obejít se dál už bez Hospodina.
2.
Izrael. Vzali Boží dary, ale okamžitě odhodili dárce. Skoro nepochopitelné. Fakticky se ale zřekli Božích darů a Božích skutků. Cítí se být v právu: přece si mohou vybrat jinde něco jiného.
g)
Hospodin: Já si také vyberu jiný lid.
1.
Horší jistě nebudou.
2.
Tak nemá Hospodin co ztratit.
3.
Nabídka pro Mojžíše. Lákavé. Může z něho být slavný praotec.
5)
Dosud: O kom se vypráví. Teď: pro koho se vypráví.
6)
Potomci Izraele po desetiletích a staletích.
a)
Vzpomínání. Poučení.
b)
My. Zní nám to jinak. Nový Izrael. Nová smlouva v JK. Golgota. Abychom vyhověli nárokům smlouvy JK.
c)
Zlatá telata různé podoby a formy. Izrael si zasloužil Boží hněv.
d)
My. Zpronevěra. Co si zasloužíme? Odpověď by asi byla nepříjemná.
7)
Mojžíš se přimlouvá za Izraele.
a)
Jediný neměl vinu na modlářství.
1.
Nebyl tam.
2.
Nemusel se obávat Hospodinova rozlícení.
3.
Zastával se lidu, který si to nezasloužil.
4.
Chce Boží milosrdenství pro ně, nikoli možné výhody pro sebe.
b)
Mojžíš měl příležitost získat velmi mnoho pro sebe. Právem. Nabídka. Velkorysost Boží.
c)
JK se přimlouvá za nás. Už ne lidský přímluvce. Náš advokát. Duch svatý.
8)
Mojžíšovy prosby.
a)
Ne chlácholení či uražená ješitnost.
b)
Jde o Boží věci.
c)
Hospodinův záměr s Izraelem.
d)
Boží věrnost je větší než lidská pošetilost.
e)
Rozsáhlý program, ne chvilkový rozmar.
9)
Bůh mění svá rozhodnutí.
a)
Ne lehké mávnutí rukou nad vinou.
b)
Nový začátek.
1.
Opět práce s Izraelem.
2.
Svrchovaný Bůh se ohlíží na člověka.
3.
Odpovídá na modlitbu.
4.
Naděje pro nás.

Poznámky:

1)
Vše se odehrává mimo území Izraele. Ale jsou obdoby v Izraeli:
a)
Bethel. Zlaté tele.
b)
Dan. Stříbrné tele.
c)
Míchova Modla.
2)
Podstavec pro Hospodina. Neviditelně sedí na podstavci. Přesněji: Hospodin neviditelně sedí na zlatém teleti. Jednalo se přece o slavnost Hospodinovu.
3)
Obrazy Boha. Masivní, ale i v představách. Zmáknout Boha. Abstraktní představy Boha. Stupně masivnosti a abstraktnosti představ Hospodina.
4)
Exodus 33. Tvrdá odplata.
a)
Levité jako bojovníci. 3000 mrtvých.
b)
Pití vody s popelem telete.
c)
Aron z toho vyklouzl. Přece jen se jednalo o Mojžíšova bratra.
5)
Aron. Trapné, zbabělé výmluvy.
a)
Možné vidění: forma vzpoury Arona proti Mojžíšovi. Nějaká historická událost v pozadí.
b)
Oprávněná kritika kněží. Udělají, co lid chtěl. Něco z toho mají.
6)
Deuteronomium. Jiné podání. Roztříštěné desky. 40 dní leží Mojžíš na zemi. Nejí. Nepije.
7)
Více čtyřicítek v tomto vyprávění. Kumulace čtyřicítek.
8)
Pokora a pokání. Opak uctívání telete. Lítost. Známé slovo.
9)
Hospodin chce zničit Izraele.
a)
Argumentace Mojžíše:
1.
Co Bůh udělal, škoda zničit.
2.
Co tomu řeknou lidé. Egypt. Pohané. Smáli by se.
3.
Bůh to slíbil praotcům. Boží sliby platí.
b)
Bůh si může najít jiný lid. Třeba z mojžíše. Kterékoli pohany.
c)
Odvážná modlitba Mojžíše za lid. Hospodin se dal pohnout k lítosti.
10)
Velekněz Aron se do toho vmontoval až příliš rychle.
a)
Nepřemlouval lidi. Nerozmlouval jim to.
b)
Pokušení kněží všech dob a všech náboženství: Aby lidé hodně kultili. Aby byli kněží nepostradatelní.
c)
Vyhovět lidem. Nerozházet si to s nimi kvůli nějaké pravdě.
d)
I kněží si přece potřebují vydělat na živobytí.
11)
Rozčilení Boží.
a)
Překvapující.
b)
PB se náramně rozčilil. Chce vyhubit Izraele. Nešlo o prkotinu. Jednalo se o velmi vážnou věc. Aspoň pro PB. Ale i pro pisatele a redaktory biblického textu o události.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.