Exodus 2,11-12.

(Kázání Starý zákon -> 2 Exodus)

Text:

Exodus 2,11-12.
11
V oněch dnech, když Mojžíš dospěl, vyšel ke svým bratřím a viděl jejich robotu. Spatřil nějakého Egypťana, jak ubíjí Hebreje, jednoho z jeho bratří.
12
Rozhlédl se na všechny strany a když viděl, že tam nikdo není ubil Egypťana a zahrabal do písku.

Čtení:

Exodus 2,10-15.

Postup:

1)
Ironie.
a)
Egyptská princezna zachraňuje budoucího vysvoboditele Izraele.
b)
Fakticky svým milosrdenstvím poškodila svou zemi.
2)
Bezdůvodný útisk Izrae¨lských.
a)
Zisk pro Egypťany.
b)
Vyšší životní úroveň z otrocké práce Izraelců.
3)
Sílící Izrael.
a)
Dát jim těžší práci. Zbídačit. Vysílit.
b)
Zabíjet chlapce v Nilu. Decimace. Vyhlazovací dekret. Radikální přítrž. Zabránit růstu Izraele.
4)
Farao míní, PB mění.
a)
Překvapující způsob záchrany Mojžíše.
1.
Princezna svěřila Mojžíše do péče jeho vlastní matce.
2.
Mojžíšovi bylo poskytnuto nejlepší egyptské vzdělání.
b)
Mojžíš věří v Hospodina a cítí sounáležitost se svým lidem.
c)
Společenství věřících.
5)
Otroctví.
a)
Ani trochu lidské důstojnosti.
b)
Vykořisťování non plus ultra.
c)
Dřina do zhebnutí.
d)
Zbídačování až na hranice životního pod-minima.
6)
Mojžíš je svědkem bezpráví vůči spolubratru ve víře, vůči Hebrejci.
a)
Krutý dozorce.
b)
Mojžíš je jakýsi inženýr nad pracemi Izraelců.
7)
První pokus o vzpouru.
a)
Dojem: Přišla jeho hodina.
1.
Udeřila naše hodina.
2.
Osvobodit spolubratry.
b)
Mojžíš vzal spravedlnost do vlastních rukou.
1.
Bez organizace.
2.
Individuální odpor.
c)
Rozhlédl se.
1.
Promyšlená akce. Promyšlená vražda. Zabil ukrutného dozorce.
2.
Ale je to úředníosoba. Veřejný činitel.
d)
Přesvědčení Mojžíše: Svobody je možno dosáhnout jen mocí a silou. Oko za oko, zub za zub. Jak oni nám, tak my jim.
e)
Mojžíš si neuvědomil, že Egypťané jsou silní a Izraelci slabí.
1.
Poznal to.
2.
Mojžíš musí utíkat.
8)
Překvapení mojžíše.
a)
Nepochopení u spolubratří.
b)
Později Mojžíš usmiřuje rozvaděné spolubratry.
1.
Doklad: nesvornost Izraelců.
2.
Vmetou mu do tváře: zabil jsi Egypťana.
3.
Samozvaný soudce.
c)
Nepřipravenost Izraelců.
1.
Boží čas.
2.
Ani čas lidský nedozrál.
3.
Dočkej času, jako husa klasu.
d)
Mojžíše nikdo k ničemu nepověřil.
1.
Nikým k ničemu nepověřen.
2.
Ani lidé, ani Bůh.
9)
Lekce uštědřená Mojžíšovi.
a)
Cesta moci a násilí není boží cesta ke svobodě jeho lidu.
b)
Pochopitelná cesta.
1.
Zdánlivě samozřejmá.
2.
V tomto světě. Jedině možná.
c)
Pro Boží lid není tato cesta schůdná. Není to cesta a způsob Boží.
10)
Lukáš 9. Zebedeovci.
a)
Navrhují Ježíšovi: Seslat oheň na Samaritány. Scestná horlivost.
b)
JK: Nevíte, čího jste ducha.
11)
Petr v Getsemane.
a)
Pochopové se sápou na JK.
b)
Petr tasí meč. Chránit JK. Horlivost nepřijatelná pro JK.
c)
JK. Kdo s mečem zachází, s mečem (od meče) schází (skončí).
12)
Cesta JK.
a)
Utrpení a jeho vlastní smrt.
1.
Ne smrt jiného místo sebe.
2.
Ani smrt nepřátel.
b)
Záchrana církve, celého světa.
1.
Není jiné cesty nežli cesta JK.
2.
Je to však věcí víry.
3.
Žádná jiná cesta se však dosud neukázala být lepší v řešení lidských situací a problémů světa.
13)
My. Není jiné cesty ani pro nás, jestli chceme následovat JK. Příklady v historii.
14)
Martin Luther King.
a)
Cesta nenásilí.
b)
Nenásilný odpor.
c)
Nezůstat jen v úzkém soukromí.
15)
Petr chelčický. Lev Nikolajevič Tolstoj. Ghandi.
16)
Neznamená to složit ruce v klín.
a)
Ne apatie.
b)
Nelze předpokládat a očekávat, že za nás vše udělají druzí nebo PB.
c)
Křesťan ale ví, že pomsta nepatří člověku, ale Bohu.
1.
Boží věc.
2.
Nelze svévolně a svémocně brát spravedlnost do svých rukou.
3.
Naučit se trpělivě čekat, až dozraje čas. Boží i lidský.
d)
Skutečná svoboda je Boží dar. Ne výsledek lidské násilné akce.
1.
Nesmí to ale být pohodlné vymlouvání se pro pohodlného člověka.
2.
Co kdyby bylo člověku zakázáno i tyto věci říkat? Co kdyby byl člověk odsouzen k mlčení? Co kdyby se octl v situaci nesvobody vnější i vnitřní? Nemoci povědět svůj názor. Nemožnost rozvinout se i hospodářsky, aby člověk mohl důstojně žít. Co pak?
e)
Nakonec se ukáže, že půjde nejvíc o peníze. Do nich se promítne, transformuje a transponuje krásná zvěst o svobodě pro mnoho lidí.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.