Genesis 33,1-11.

(Kázání Starý zákon -> 1 Genesis)

Text:

Genesis 33,1-11.
1
Potom se Jákob rozhlédl a vidí, že přichází Ezau a s ním čtyři sta mužů. I rozdělil zvlášť děti Lejiny a Rácheliny a obou otrokyň.
2
Dopředu postavil otrokyně a jejich děti, za ně Leu s jejími dětmi a Ráchel s Josefem dozadu.
3
Sám se ubíral před nimi a sedmkrát se poklonil až k zemi, než k svému bratrovi přistoupil.
4
Ezau se k němu rozběhl a objal ho, padl mu kolem krku a políbil ho; oba zaplakali.
5
Pak se Ezau rozhlédl a spatřil ženy a děti. Tázal se: "Koho to máš s sebou?" Jákob odvětil: "To jsou děti, jimiž Bůh milostivě obdaroval tvého otroka."
6
Mezitím přistoupily otrokyně se svými dětmi a poklonily se.
7
Pak přistoupila i Lea a její děti a poklonily se. Naposled přistoupil Josef a Ráchel a poklonili se.
8
Ezau se otázal: "K čemu je celý ten tábor, s kterým jsem se setkal?" Odvětil: "Abych získal přízeň svého pána."
9
Ezau řekl: "Mám dost, bratře. Ponech si, co máš."
10
Ale Jákob naléhal: "Jestliže jsem získal tvoji přízeň, přijmi prosím ode mne ten dar, vždyť smím vidět tvou tvář, a to je jako bych viděl tvář Boží. Tak přívětivě jsi mě přijal!
11
Přijmi prosím z mého požehnání, co jsem ti přinesl, neboť Bůh se nade mnou smiloval a mám všeho dost" Tak ho nutil, až Ezau přijal.

čtení:

Matouš 5,21-26.

Postup:

1)
Složitosti života Jákoba.
a)
Odešel do Mezopotamie s holí v ruce.
1.
Věk Jákoba při odchodu: 40 let.
2.
Pobyt v Babylonii: 20 let.
b)
Složitosti života.
1.
Vlastní vina či viny.
2.
Hledání sebe.
2)
Návrat Jákoba.
a)
Modlitba u Jaboku.
b)
Setkání s Ezauem.
1.
Smíření.
2.
Změna i s Ezauem.
3.
Zvláštní Boží řízení a vedení.
c)
Kulhající Jákob. Spolehá na Hospodina.
1.
Jákob neuvažuje o ozbrojeném setkání.
2.
Ezau má 400 bojovných mužů. Vidí, že Jákob nejde bojovat. Jde s rodinou, se stády.
3)
Nesnáze mezilidských vztahů.
a)
My. Snažíme se (pochopitelně) řešit a vyřešit své nesnáze v mezilidských vztazích.
b)
Pomoc pro křesťana.
1.
Modlitba. Vyjasnit si vztah k Bohu a s Bohem.
2.
Pak se otevírá cesta dohovoru s lidmi.
3.
Zdánlivě nepomáhající nebo málo pomáhající modlitba minimálně umožní člověku, aby si v mysli probral, srovnal a analyzoval některé souvislosti.
c)
Různé konkrétní formy a možnosti mezilidské domluvy.
1.
Jákob a Ezau. Smíření.
- Změnil se Jákob i Ezau.
- Ezau oželel to, co ztratil podvodným Jákobovým jednáním. Fakticky oběť od Ezaua. Ztratil mnoho pro sebe i pro budoucnost potomků. Tím zaplatil (doplatil) za (a na) okamžité konkrétní smíření s bratrem Jákobem.
- Po smíření se však oba bratří rozešli. Opět ustoupil Ezau. Odešel do Jiné země. Edom. Na východ od Mrtvého moře.
- Smíření nebylo reciproční.
- Vydělal na tom jednoznačně Jákob, kterému zůstaly výsledky jeho předchozího lstivého a podvodného zlodějského jednání.
- Jákob se při smiřovačce ukázal jako dobrý diplomat schopný využít konkrétních společenských poměrů a vztahů v okolí.
2.
Genesis 13. Abraham a Lot se oddělili. Každý bydlel jinde.
3.
Římanům 12. Lační-li tvůj nepřítel, dej mu najíst. Žízní-li, dej mu napít. Když to učiníš, jako bys uhlí řežavé shrnul na jeho hlavu.
- To se pochopitelně koná v naději a s nadějí, že se (čestný) nepřítel zastydí a že tak skončí nepřátelství.
- Srovnej: 2 Královská 5. Prorok Elizeus zavedl syrské vojsko do chřtánu izraelskému králi do Samaří. Král však na radu Elizea Aramejce nezabil, ale propustil je v důstojném odchodu. Tím skončila aramejsko-izraelská válka.
- K některým věcem je třeba dvou. Jsou i nepřátelé, kteří přijmou milosrdenství a pak pokračují v nepřátelství. Dokonce projev milosrdenství pokládají za slabost.
4.
V moderní době proti sobě nebojují nutně nepřátelé ve vlastním slova smyslu, ale najatí žoldnéři různé provenience a kategorie.
- Ti proti těm druhým nemají nic osobního nebo jiného. Jsou prostě najati, aby zabíjeli. Jsou za to placení.
- Skuteční nepřátelé si lebedí někde v bezpečí v pozadí.
4)
Smíření.
a)
Nutno vykročit vstříc i člověku.
1.
Aby viděl upřímnost.
2.
Ne zastřené vedlejší úmysly ve zkrytu nebo v pozadí.
3.
Neozbrojenost. Bez dýkového trumfu v rukávu.
b)
Ale: Boží dílo při obou, jestliže to dobře dopadne.
1.
Zkryté Boží jednání a působení. Jako křesťané tomu (přece) věříme a vyznáváme to.
2.
Pokud to ovšem nevyjde, pak je jasné:
- Roli hraje lidský faktor, hřích a člověčina. Nebo se jedná o působení moci zla, Ďábla.
- Nebo hraje roli ruku v ruce obé. Ďábel si může použít jako nástroje i lidskou člověčinu.
3.
Jako křesťané věříme, že Boží moc je neskonale větší než je moc ďábla a že převyšuje i lidskou hříšnost.
4.
Jako křesťané rovněž mluvíme o tom, že PB řídí tento svět dobře a že vede vše k dobrému i mezi lidmi.
5.
Jestliže se však setkáme se zlem a jeho projevy, dokonce s absurdním a zničujícím zlem, pak se před věřícím křesťanem otevře černá díra s pohlcující přitažlivou silou. Zvláště, když se jedná o něj konkrétně.
- Milý čtenáři, o vysvětlení se, prosím, obrať na svého nebo jiného faráře. Popros ho, aby vysvětloval stručně, jasně a srozumitelně.
- Máš jedinečnou příležitost vyslechnout učenou teologickou přednášku, po jejímž vypočutí nebudeš nejpravděpodobněji o nic moc moudřejší. Je dokonce možné, že tě na to farář předem nebo dodatečně upozorní.
- Pokud po takové zmíněné teologické přednášce nebudeš dokonce vnitřně rozervanější, tak se jedná buď o nesmírné štěstí nebo o ještě nesmírnější projev Boží milosti. Inu, jak kdo to chápe a přijímá a bere.
5)
Zesílená pokora Jákoba při smiřovačce s Ezauem.
a)
Jákob se 7krát poklonil.
1.
Víc než tehdy běžná zdvořilost.
2.
Když se poklonil poprvé, Ezau se asi pořád tvářil urputně.
3.
Jákob se klaní po druhé. Pak znova a znova. Až do sedmičkové plnosti.
b)
Veřejně a ostentativně dával Jákob najevo své ponížení a pokoru a Dobrý úmysl.
c)
Ezau byl přitlačen k jinému postoji.
1.
I pod tlakem veřejnosti. Kananejští pohané přihlíželi s okolních kopců, jak setkání obou v Hospodina věřících bratří dopadne. Byli velmi dobře informováni o tom, co se mezi nimi stalo. A ty 4 stovky Ezauových bojovníků mluvily samy za sebe.
2.
Kdyby Ezau nebyl ochoten přijmout tak sugestivně poníženě podávanou bratrovu ruku ke smíření, sklidil by odsudek a nepřátelství pohanů. Inu, Jákob se ukázal být dobrým diplomatem schopným kalkulovat i s veřejným pohanským míněním.
6)
Obrat od nepřátelství ke smíření. Zázrak.
7)
Rozhovor bratří při smiřovačce.
a)
Každý máme všeho dost.
b)
Usilujeme o dobré vztahy.
c)
Přesto raději šli od sebe. Jako Abraham a Lot. Každý jinam.
1.
Jinam vlastně šel jenom Ezau. Odešel na východ od Mrtvého moře do Edomu.
2.
Jákob se ujal otcovského majetku v Kanánu.
d)
Když jsou věřící moc natěsno, někdy to jaksi nějak nejde dobře dohromady. Je jim lépe každému zvlášť v pohanském prostředí.
e)
My. Málokdy slyšíme: mám dost. Nic nepotřebuji. Stačí mi to. Ještě méně často něco takového říkáme.
8)
Vnutit Ezauovi dar.
a)
Ezau odmítal dary přicházející od Jákoba.
1.
Nechci s tebou nic mít.
2.
Dar totiž také zavazuje, ale i svazuje ruce.
b)
Tehdy bylo nepředstavitelné, aby někdo od druhého přijal dar a pak se k němu choval nepřátelsky.
1.
Proto záleží Jákobovi na tom, aby Ezau přijal jeho dary.
2.
Tím ho zavázal a svázal.
c)
Tehdejší způsoby dohovorů a vztahy mezi lidmi měly svá dobová pravidla.
9)
Doporučení JK. Smířit se s protivníkem na cestě. Před soudem.
10)
Kázání na hoře v praxi života.
a)
Pavel. Římanům 12.
b)
Pokud na vás je, se všemi lidmi pokoj mějte.
c)
Udělat ze své strany vše, co je možné.
d)
Udělat maximum v naději, že to druhého změní.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.