Genesis 32,23-32.

(Kázání Starý zákon -> 1 Genesis)

Text:

Genesis 32,23-32.
23
A té noci vstal vzal obě své ženy i obě své služky a jedenáct svých synů a přebrodil se přes Jabok.
24
Vzal je a převedl je přes potok se vším co měl.
25
Pak zůstal Jákob sám a tu s ním kdosi zápolil, dokud nevzešla jitřenka.
26
Když viděl, že Jákoba nepřemůže, poranil mu při zápoleni kyčelni kloub, takže se mu vykloubil.
27
Neznámý řekl: "Pusť mě, vzešla jitřenka." Jákob však odvětil: "Nepustím tě, dokud mi nepožehnáš."
28
Otázal se: "Jak se jmenuješ?" Odpověděl: "Jákob."
29
Tu řekl: "Nebudou tě už jmenovat Jákob (to je Úskočný), nýbrž Izrael (to je Zápasí Bůh), neboť jsi jako kníže zápasil s Bohem i s lidmi a obstáls."
30
A Jákob ho žádal: "Pověz mí přece své jméno!" Ale on odvětil: "Proč se ptáš na mé jméno?" A požehnal mu tam.
31
I pojmenoval Jákob to místo Peníel (to je Tvář Boží), neboť řekl: "Viděl jsem Boha tváří v tvář a byl mi zachován život."
32
Slunce mu vzešlo, když minul Penúel, ale v kyčli byl chromý.

Čtení:

Lukáš 22,39-46.

Postup:

1)
Praotec Jákob.
a)
Významná postava ve SZ.
b)
Ne promalovaný důstojný vzhled.
c)
Bůh s ním jednal.
d)
Osvědčil se. I když hodně nakonec až na konec. Po mnoha desetiletích.
2)
Návrat Jákoba domů.
a)
Do domova v Kanánu.
b)
Říčka Jabok. Hranice. Jakýsi Rubikon. Caesar ho také překročil.
c)
Domov. Tam, kde má člověk své místo. Rodina. Sbor. Církev. Někam patřit.
1.
Kde má člověk svůj majetek, své peníze.
2.
Jákob měl v Kanánu dědit otcovský majetek, který neparagrafově a neoprávněně získal podvodem na svém bratru a oblafnutím otce.
d)
Jákob přicházel z Cháran (Mezopotamie) jako velmi bohatý člověk.
1.
Ale proč by měl pohrdnout tím, co mu nyní paragrafově (tedy legálně) patřilo a náleželo, i když to uchvátil podvodně a nelegálně?
2.
Proč by měl ponechat či přenechat otcovský majetek bráchovi, kterému původně tento majetek právoplatně náležel, ale který z něho Jákob vydřel a o který ho obral?
3)
Noční zápas u Jaboku.
a)
Vyprávění. Temné, děsivé prvky.
b)
Cesta Jákoba domů: Měl by to být pochod ke světlu. Ke světlým zítřkům.
c)
Boj s kýmsi nepoznaným a nepoznatelným.
1.
Snaha vyjít snadno ze zápasu.
2.
Možný útěk.
- to by byla žalostná prohra.
- Ale někdy zachráněná kůže.
4)
Jákob by se měl těšit na domov.
a)
Cizina. Žil spíše jako otrok u tchána Lábana než jako dědic uchváceného Hospodinova zaslíbení.
b)
Jde vstříc otevřené budoucnosti.
1.
Nové možnosti.
2.
Možnost rozvinout svůj život.
5)
Ezau.
a)
400 můžů.
b)
Jákob měl špatné svědomí.
1.
Obtížná minulost. Obtížen minulostí.
2.
Má za sebou něco moc nepěkného vůči Ezauovi. Jákob kdysi oklamal a ošidil bratra.Teď ho chce aspoň uklidnit, uchlácholit, když ne usmířit.
c)
Příslovečná kaše. Nejí se obvykle, většinou či mnohdy tak horká, jak se uvaří.
1.
Ale těch 400 můžů s Ezauem.
2.
Bylo to velmi horké.
- Milosrdný čas nezapracoval.
- Ezau nezapomněl.
- Ezau nehodlá dělat, jako že se nic nestalo.
d)
Jákob se pojišťuje.
1.
Sicher je sichr.
2.
Rozděluje stáda, odděluje rodinu, sám se dekuje sám na opuštěné místo.
3.
Jákob uvažuje naprosto pragmaticky. Nezapracovává do svých kalkulací PB.
6)
Svědomí se probouzí.
a)
Vnější podněty umožňují, aby se svědomí probudilo.
1.
Jákob si začal uvědomovat, že se Ezau někdy na něj vrhne.
2.
S tím Jákob nepočítal.
3.
V koutku srdce si myslel, že Ezau už pozapomněl.
b)
Moderní výrazivo: Jákob se ještě musel vyrovnat s vlastním svědomím.
1.
Bylo by to moc povrchní. Bylo by to málo. Nestačí to.
2.
Smíření je víc než si něco vyříkávat jen ve svém svědomí.
c)
Zápas. Ne jen svědomí. Protivník. Ne jen svědomí. Ale ten, kdo svědomí probouzí. Hloubka zápasu. Co zůstalo zkryto lidem.
d)
Svědomí pracuje.
1.
Jákob si mohl myslet: V minulosti byli zlí jenom ti druzí.
2.
Samota. Noc. Něco mu nedá pokoje.
3.
Vpředu jsou světlé zítřky.
4.
Ale provázejí nás temné a tmavé stíny minulosti.
5.
Jákob zjistil: Minulost nelze hodit jako kámen do vody.
e)
Skutečnost nového života s Bohem.
1.
Ale přitom si skutečnost starého života bez Boha stále vlečeme s sebou.
2.
Cosi stále hárá v minulosti. V našem podvědomí a nevědomí.
7)
Zápas u Jaboku.
a)
Průběh. Tmavý. Děsivý. Úzkostný.
b)
Vyprávění plné zámlk a protimluvů.
c)
Protivník nepojmenován a neodhalen až do konce.
1.
Je to protivník nebo spojenec?
2.
Nechce ale člověka nechat v šeru nejistoty a samoty.
3.
Dává nakonec požehnání.
8)
Zvláštní zápas.
a)
Jákobovo veškeré úsilí je vynaloženo jen na jediné: pevně se držet protivníka.
1.
Z hlediska bojovníka a vítěze je to ovšem žalostně málo.
2.
Z hlediska toho, kdo má obstát v takovém zápase, je to to nejpotřebnější.
b)
Předbiblické vyprávění.
1.
Zápas člověka.
2.
Jde o všecko.
9)
Biblické vyprávění.
a)
Jákob si uvědomuje.
1.
Jeho jméno vypovídá o úskočnosti.
2.
Je podvodník. Obral staršího bratra Ezaua o jeho právoplatné právo. Obral ho o otcovo požehnání.
b)
Pravdivost bible.
1.
Nezatajuje minulost velkého praotce Izraele.
2.
Pravdivým protivníkem je sám Bůh.
10)
Výsledek boje.
a)
Vítězství Boží věrnosti.
1.
Prohlásí to neznámý.
2.
Změna jména.
3.
Izrael.
b)
Nové jméno dosvědčuje, kdo nakonec v lidských příbězích vítězí.
c)
Faktická eliminace nepěkné minulosti člověka.
1.
Izrael: Bojuje Bůh.
2.
A bůh vždy zvítězí.
d)
Eliminace zůstávající minulosti.
1.
Složité k pochopení i vystižení.
2.
Překrytí temné minulosti bílým rouchem ospravedlnění.
3.
Předpokládá se však vděčnost vůči PB (který poskytuje bílé roucho ospravedlnění) a satisfakce (zadostiučinění, náprava vin) vůči poškozenému člověku.
4.
Pouhá náprava jen na náboženské rovině (dar na církev, odmodlení se příslušného počtu modliteb, pouť na nějaké svaté místo a pod.) Nestačí a nepostačí. Aspoň ne u PB.
11)
Potomci Jákoba. Izraelci.
a)
V NZ rozšířeno na křesťany.
1.
Nejen nový Izrael.
2.
Křest. Neseme jméno Boha otce, Syna, Ducha svatého.
b)
JK bojoval za nás v Getsemane a na Golgotě. Bůh nám dává jeho vítězství.

Poznámky:

1)
Zápas u Jaboku.
a)
Co Jákob získal?
1.
Nové jméno.
2.
Jistota Boží věrnosti.
3.
Boží požehnání.
b)
Nezískal možnost, že jeho Bůh bude jednat na jeho pokyn a přání.
1.
Dosud byl zvyklý jednat podle svého a vydávat to třeba za Boží chtění.
2.
Samovůle.
3.
Libovůle.
c)
Nedověděl se Boží jméno k zaklínání nebo k nějakému jinému zneužívání.
1.
Kdo tvrdí, že zná tajemné Boží jméno, zdvořile řečeno, neříká pravdu.
- Buď se mýlí, i když si subjektivně myslí, že má pravdu.
- Nebo vyloženě lže, i kdyby se třeba subjektivně domníval, že má pravdu a že všechno dobře a správně pochopil a poznal.
2.
Poznání Boha (Božího jména) je možné jedině přes JK. Skutky 4,12: Není v žádném jiném spasení než v JK.
2)
Tíseň noci.
a)
Člověk nevidí na cestu.
b)
Boží požehnání. Otevřená cesta vpřed.
3)
Kulhavé vítězství.
a)
Jákob to sice vyhrál. Ale je zcela odkázán na Boží milost.
1.
Až dosud spoléhal na své dobré nohy. Utekl před Ezauem i před Lábanem. Jeho nohy ho dosud nezklamaly.
2.
Po lidsku viděno už Jákob nemá šanci utéci, pokud by to bylo třeba.
3.
Pragmaticky lidsky je přitlačen k tomu, aby spoléhal jedině na Boží milost.
b)
Naše vítězství v životě? Bez důvěry v Boha nemáme šanci projít temnotou noci smrti.
4)
Zápasy.
a)
Ohrožení života, mravnosti, dobré pověsti.
b)
Děti. Sbor. Církev. Svět.
c)
Zápas. Mimořádné vzepětí.
1.
Každodenní život. Zápas o děti. Výchova.
2.
Zápas o osobní víru. Mít jistotu v životě.
3.
Poslední zápas: smrt.
5)
Moc Boží.
a)
Síla. Na cestě.
b)
Provází Jákoba.
c)
Nejsme sami.
d)
I neviděná Boží přítomnost.
6)
Požehnání.
a)
Výsledek, který stojí za to.
1.
Kladný Boží vztah k nám.
2.
Boží vstřícnost vůči nám.
b)
Vnějšně to nemusí být vidět.
c)
Žalm 1.
1.
Strom přináší ovoce časem svým. Doba sklizně.
2.
Zelený list má strom pořád.
7)
Zápas s Bohem.
a)
Vypořádat se s Bohem.
b)
Vyrovnat se s náboženskou otázkou. Buď přestat věřit nebo naopak pevněji věřit.
c)
Zápas o pochopení Boží vůle.
d)
Zápasit s Bohem. Jde o velkou věc.
8)
Jabok. Podivný zápas.
a)
Na zemi.
b)
Ne v duchovních výšinách, někde v nebeských sférách.
c)
Obyčejný život na zemi.
9)
Co Jákob získal.
a)
Vítězství nad svou pošramocenou minulostí.
1.
Úskočný Jákob. Nebyl to žádný anděl. Podvedl bratra, otce, podváděl Lábana. Měl podvádění tak říkajíc v krvi.
2.
Nové jméno. Nová bytost. Izrael. Zápasí, bojuje Bůh. Jako kníže. Zástupnost.
3.
Jákob bojuje s Bohem i lidmi. Obstál.
4.
Statečný boj víry.
b)
Požehnání.
1.
S ním jistota.
2.
Zápas víry nebyl marný. Dobrý boj. Dobrý smysl a cíl života. Je připravena koruna spravedlnosti.
3.
My: Stejný zápas, stejná koruna.
c)
Zranění. Kyčel.
1.
Jákob už neuteče. Předtím naděje v dobrých nohách. Teď: v bohu.
2.
Jákob utíkal před lidmi, které nějak poškodil.
3.
Před Bohem nikdo neuteče.
- Jonáš.
- Žalm 139. Ani do hrobu.
4.
Boží zásah do života člověka Jákobovi způsobil bolestivou ránu.
d)
Ráno.
1.
Viděl jsem Boha tváři v tvář. Byl mi zachován život.
2.
Peni-el. Boží tvář. Nové jméno místa. Fanuel.
e)
Vzešlo mu slunce.
1.
Rozjasnilo se mu. Konec noci. Světlo přehluší chmury. Poznal pravdu.
2.
Obrácení Saula: světlo kolem něho. Zápas s JK. Saul oslepl na 3 dny. Jákob po zážitku s bohem kulhá celý život.
3.
Tělesné ochromení. Z Boží ruky. Ne náhoda. Rána od Boha nakonec přináší uzdravení a nový život. Rána, aby se vzpamatoval.
10)
Vítězství Jákoba u Jaboku.
a)
Tělesná vada. Kyčel. Citlivé místo pro Jákoba. Nemůže utéci. Spoléhal vždy na své nohy. Zranění. Bolest.
b)
Boží jméno.
1.
Boží moc. Kdo je za ním. Vyznání. Heslo.
2.
Boží moc pro setkání s ezauem.
3.
My: Síla jít poprosit o odpuštění.
c)
Vzešlo mu slunce.
1.
Je před ním Ezau a 400 jeho bojovníků.
2.
Zraněn.
d)
Jan 3. Musíte se znovuzrodit. On (JK) musí růst. My se musíme menšit. Zmenšovat. My se ale chceme pnout do výšin.
11)
Vícevrstevnost praotcovských příběhů ve SZ.
a)
Přímo v samotných vyprávěních ve SZ.
b)
Různí a různorodí vykladači a interpreti tuto vícevrstevnost ještě rozšiřují.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.