Genesis 28.

(Kázání Starý zákon -> 1 Genesis)

Text:

Genesis 28.
20
Jákob se tu zavázal slibem: "Bude-li Bůh se mnou, budeli mě střežit na cestě, na niž jsem se vydal, dáli mi chléb k jídlu a šat k odívání
21
A navrátím-li se v pokoji do domu svého otce bude mi Hospodin Bohem.

Čtení:

Jan 2,13-25.
Genesis 28.
10
Jákob vyšel z Beer-šeby a šel do Cháranu.
11
Dorazil na jedno místo a přenocoval tam, neboť slunce již zapadlo. Vzal jeden z kamenů, které na tom místě byly, postavil jej v hlavách a na tom místě ulehl.
12
Měl sen: Hle, na zemi stojí žebřík, jehož vrchol dosahuje k nebesům, a po něm vystupují a sestupují poslové Boží.
13
Nad ním stojí Hospodin a praví: "Já jsem Hospodin, Bůh tvého otce Abrahama a Bůh Izákův. Zemi, na niž ležíš, dám tobě a tvému potomstvu.
14
Tvého potomstva bude jako prachu země. Rozmůžeš se na západ i na východ, na sever i na jih. V tobě a v tvém potomstvu dojdou požehnání všechny čeledi země.
15
Hle já jsem s tebou. Budu tě střežit všude, kam půjdeš a zase tě přivedu do této země. Nikdy tě neopustím ale učiním, co jsem ti slíbil."
16
Tu procitl Jákob ze spánku a zvolal: "Jistě je na tomto místě Hospodin, a já jsem to nevěděl!"
17
Bál se a řekl: "Jakou bázeň vzbuzuje toto místo! Není to nic jiného než dům Boží, je to brána nebeská."
18
Za časného jitra vzal Jákob kámen, který měl v hlavách, a postavil jej jako posvátný sloup; svrchu jej polil olejem.
19
Tomu místu dal jméno Bét-el (to je Dům Boží). Původně se to město jmenovalo Lůz.
20
Jákob se tu zavázal slibem: "Bude-li Bůh se mnou, budeli mě střežit na cestě, na niž jsem se vydal, dáli mi chléb k jídlu a šat k odívání
21
A navrátím-li se v pokoji do domu svého otce bude mi Hospodin Bohem.
22
Tento kámen který jsem postavil jako posvátný sloup, stane se domem Božím. A ze všeho, co mi dáš odvedu ti poctivě desátky."

Postup:

1)
Jákob jednal doma tak, že nutně musel odejít. Prchnout z domova. Hněv rozlíceného bratra Ezaua, který byl jednoznačně v právu.
a)
Jákob obral svého staršího bratra Ezaua o jeho prvorozenství.
b)
Podvodně získal na svém slepém otci požehnání, které patřilo bratru Ezauovi.
2)
Odchod z domova.
a)
Starověk: výjimka. Nebezpečné. Nad pomyšlení velká nebezpečí. Žilo se v archetypech. Domov byl prostor k přežití. Jinde je nebezpečí a ohrožení.
b)
Základní pocit ve starověku: Hrůza z cizího prostředí.
c)
Spíše hrůza z toho, když byl člověk sám. I ve starověku byla putování a stěhování národů.
3)
Moderní doba. Někam patřit. Zázemí. Klan. Parta. Skupina. Mafie. Ochrana. Zázemí života.
4)
Odchod Jákoba.
a)
Jákob, resp. Rebeka, to zakamuflážovali jako zbožný odchod. Najít si věřící manželku.
b)
Na to starý Izák slyšel a skočil.
1.
Sežral to i s navijákem.
2.
Rebeka byla přece také z Cháran.
c)
Ezau si vzal pohanky, Chetitky, a nedělalo to dobrotu v rodině ani ve společenství víry.
d)
Jákob dostal od Izáka na cestu požehnání.
1.
Přijal to jako bohulibou cestu.
2.
Pozadí: Okradený a ukřivděný Ezau. Oprávněná rozlícenost Ezaua na Jákoba.
5)
Cháran.
a)
Druhý konec světa. Dálka. Cizina.
b)
Odchod z domova, od domácích božstev. Symbolika cizosti. Není domácí bůh.
c)
Ale: Hospodin je uctíván i v Cháran. Pán všude. V bersabé i v Bethel.
6)
Cizí prostředí.
a)
Je nutno se přeorientovat.
b)
Důsledně přijmout cizí, tamní bohy.
c)
Přizpůsobit se po všech stránkách.
d)
Kdo chce s vlky býti, musí s nimi výti.
e)
Naučit se jazyk. To na štěstí pro Jákoba nebyl problém. V Cháran se jednalo prakticky o stejnou řeč.
f)
Uchytit se v cizím náboženském světě.
g)
Přijmout tamní zvyky.
7)
Bethel.
a)
Pojem: Jákobův žebřík.
1.
Slovo žebřík je snad nejspornější výraz celého vyprávění.
2.
Přesnější výraz: Schodiště do nebe. Ale to zase dnes málo znamená pro dnešní představy.
b)
Posvátná místa.
1.
Na čas bylo možno si tam zajít.
2.
Životní situace. Najít asyl v noci. Bezpečí.
3.
Staré dávné časy. Člověk prchající. Bez zastání. Aspoň na chvíli si Jákob mohl připadat v bezpečí. Útočištné místo.
4.
Kočovníci uznávali právo azylu na posvátném místě. Občas to skoro každý nějak potřeboval.
5.
Moderní doba je na tom hůř. Nic se nerespektuje. Ani azyl v chrámu. Dnes: Mít na ochranku.
8)
Jákob v Bethel čekal jen ochranu přes noc, azyl. Nečekal kromobyčejnou událost.
a)
Sen. Rozpoznal bod setkání pozemského a nebeského světa. Bůh sestupuje k lidem. V podobě svých poslů. Hospodin vyhledal Jákoba. Čekal na něj. Iniciativa Boží.
b)
Bůh otců. Jákob věděl: vzdaluje se bohu. Odcházel přece z domova. Bůh se mu ale přiblížil.
9)
Jákob se zhrozil. Setkání s bohem. Kromobyčejná událost. Ne něco příjemného. Soudce. Strach. Právem strach.
a)
Lukáš 2. Pastýři se bojí, když se do jejich života vlomil svět Boží.
b)
Jákob: Hrozné místo.
10)
Obvyklé popisy lidského náboženského jednání.
a)
Přirozená náboženskost. Programatické hledání boha. Vynalézavost. Usilovnost. Pravděpodobnost úspěšnosti se zvyšuje.
b)
Podstatné v bibli: Ne lidské hledání. Hospodin se dává nalézat. Dokonce přijde.
11)
Bůh vstupuje do světa.
a)
Podivuhodně a hrozně. Aby byl s člověkem, s hříšným člověkem na útěku. Člověk na dně. Potřebuje ochranu a pomoc.
1.
Jákob si to zavinil sám. Vlastní vina.
2.
PB pomáhá vinníkovi, nikoli poškozenému Ezauovi.
3.
Vyvolení. Dodatečná stylizace. Lstivému Jákobovi to vyšlo. Později: Usazený způsob života.
b)
Jákob později potřebuje, aby ho někdo obdobně nepodváděl jako on kdysi svého bratra. Chce zajištěnost. Ideologické propracování.
1.
Změnil se.
2.
PB ho vyvolil. Boží prapor, autorita, ochrana.
12)
Jákob. Pragmatický odhad situace.
a)
Na čas odejít. Schovat se do anonymity. Být co nejnenápadnější. Být na čas nikdo. Aby se nemusel bát.
b)
A hlavně být hodně daleko. Aby nebyl na očích. Po čase se na něco zapomene. Něco se obrousí. Něco se v lidské paměti zkreslí. Dá se tomu přece napomoci.
13)
Hospodin.
a)
Naděje pro Jákoba.
1.
Bůh s ním počítá do budoucnosti, pro budoucnost.
2.
Jákob bude mít budoucnost.
3.
PB záleží na Jákobovi.
4.
Nezastupitelné poslání mezi národy.
b)
Jákob je držitelem otcovského požehnání. Bez ohledu na to, že toto požehnání bylo uchváceno podvodem a že bylo ukradeno bratru Ezauovi, kterému zákonně náleželo.
14)
Mnoho věřících lidí v průběhu času zahynulo. Nenávratně zapadli.
a)
Když Jákob vydržel,tedy přežil, vznikli Jákobovci.
b)
Pozdější stylizace historie. Jako že je Hospodin vyvolil a vedl.
c)
Ale v dosažené úrovni hmotné i zbožnostní je v pozadí stín mnohé lstivosti a podvodů, které vyšly a nebyly potrestány ani Bohem, ani lidmi.
15)
Ráno. Bethel.
a)
Místo a čas nového začátku.
1.
Nová cesta Bohem osloveného člověka.
2.
Z bezcestí se Jákob dostává na cestu.
3.
Je zlomena moc osudu, pohanských božstev, lidských nálezků a odhadů.
4.
Nové rozhodnutí Jákoba jít s Hospodinem.
b)
U Jákoba došlo kzávažné zásadní změně. Zářez v jeho životě.
1.
Jákob teď nejen může, ale i musí počítat s návratem.
2.
Boží ochrana.
c)
Jákobova odpovědnost.
1.
Vrátí se tam, kde měl domov.
2.
Cíl Jákoba není v cizině, ale doma s Hospodinem.
d)
Bůh bude s Jákobem v cizině, ale povede ho i domů, do vlasti.
1.
Cizina bude jenom dočasnou záležitostí, nežli se urovnají poměry, které rozbouřil Jákob svou hříšností.
2.
Zvěst požehnání a pokoje.

Poznámky:

1)
Zikurat.
a)
Žebřík. Sestupují a vystupují andělé. Ne lidé jako v Babylonii. Od Boha cesta ke člověku Dolů.
b)
Brána do nebe. Otevřel ji Bůh, ne člověk.
c)
Bethel: Dům Boží.
d)
Jákob je na cestě do Babylonie.
1.
Abraham odtud odešel. Abraham odešel ze stínu zikuratu.
2.
Jákob. Zachránit se před Ezauem do stínu zikuratů.
- rozmíška mezi spolubratry, i ve víře.
- Útěk Jákoba do pohanské země. Ovšem mezi pár věřících, kteří tam žijí.
2)
Jákob a marnotratný syn.
a)
Jákob. Lstivý. Ale aktivní přístup k získání prvorozenství, i když ho značně postrčila matka Rebeka.
b)
Marnotratný syn. Probendil s předstihem získané dědictví po otci.
c)
Oba. Aktivní přístup k prožívání života. Aktivita ve světském prožívání života.
d)
Oba jsou vyvoleni. Jákob i mladší syn z Ježíšova podobenství.
e)
Hodný starší bratr pilně dřel. Ani nepokládali za nutné ho pozvat na hostinu po návratu mladšího syna ze světa, i když byli pozváni cizí lidé, sousedé.
f)
Ezau, v tomto případě také trochu bezbožník, ale ne moc. Pouze si vzal pohanky.
1.
Jinak na něj není nic zlého.
2.
Nelze přehlédnout: Syn si tehdy mohl vzít ženu pouze se souhlasem Otce. Takže Izák (a ovšem i Rebeka) věděl, koho si Ezau bere za manželku.
3.
Zřetelně byl Ezau Jákobem oloupen o to, co mu právoplatně patřilo a náleželo.
g)
Marnotratný syn. Připravil bratra minimálně o tučné tele, náklady na hostinu a ošacení. Bylo to z majetku staršího bratra, i když mu to dalotec.
h)
Ezaovi na požehnání záleželo.
i)
Staršímu bratru též záleželo na tom, aby otcovský majetek prosperoval.
3)
Bethel. Souvislosti:
a)
Na jiné rovině kvalitativně stejné rozhodnutí Jákoba jako při povolání Abrahama v Ur.
b)
Genesis 32. Naplnění toho, co bylo naznačeno, slíbeno a předem požehnáno už v Bethel. Fanuel.
c)
Modernější vyjádření: Obrácení. Uvěření.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.