Genesis 21,1-6.

(Kázání Starý zákon -> 1 Genesis)

Text:

Genesis 21,1-6.
1
Hospodin navštívil Sáru, jak řekl, a splnil jí, co slíbil.
2
Sára otěhotněla a Abrahamovi, ačkoli byl stár, porodila syna v čase, který mu Bůh předpověděl.
3
Abraham dal svému narozenému synu, kterého mu Sára porodila, jméno Izák.
4
Když mu bylo osm dní, Abraham svého syna Izáka obřezal, jak mu Bůh přikázal.
5
Abrahamovi bylo sto let, když se mu syn Izák narodil.
6
Tu Sára řekla: "Bůh mi dopřál, že se mohu smát. Se mnou ať se směje každý, kdo o tom uslyší."

Čtení:

Genesis 21.

Postup:

1)
Izák. Smích. Smíšek.
a)
Smích.
1.
Nejdřív se směje (Božímu zaslíbení) Abraham.
2.
Pak se směje Sára. Sára.
3.
Nakonec se směje Hospodin.
b)
Pak mají radost všichni.
1.
Spoluradost dalších.
2.
Radovat se s radujícími.
c)
Staří rodiče.
1.
Dvojnásobná radost.
2.
Je přece málo pravděpodobné, že by vůbec mohli mít ještě děti.
2)
My. Radost.
a)
Návrat k Bohu.
b)
Poznáme, že PB má pravdu.
c)
Znovuprožitek víry a důvěry v Boha.
3)
Příklady:
a)
Šimon farizeus. Pozval Ježíše a jeho učedníky k sobě na večeři.
1.
Přišla hříšná žena. Mast na nohy JK.
2.
Farizeus neměl zrovna nadměrnou radost, když se v jeho domě objevila žena nevalné pověsti, která se zapletla do hostiny tím, že mazala Ježíšovi (Ježíšovy) nohy drahou mastí za 300 denárů, což byl výtěžek (výsledek) její celoživotní profesionální činnosti.
b)
Zacheus. Měl radost ze setkání s JK, že přijal pozvání do jeho domu. Zacheus napravil svůj život.
c)
Návrat marnotratného syna. Všichni měli radost. I široký kruh sousedů.
1.
Jen to tele tučné a starší bratr neměli radost.
2.
Tele totiž zařízli a staršího bratra nechali dřít na poli až do večera, aniž by ho pozvali k radostné hostině po návratu mlatšího syna ze světa, kde probendil předem zděděný otcovský majetek.
d)
Nalezený groš.
e)
Ztracená ovce, která byla nalezena.
f)
Radost v nebi nad navráceným hříšníkem.
g)
Filipenským 4,4. Radujte se v Pánu vždycky.
4)
Vánoce.
a)
Narození spasitele.
b)
Svátky radosti.
c)
Lukáš 2,14. Radost v nebi i na zemi. Nebeské zástupy. Pastýři na zemi.
5)
Jiné druhy smíchu.
a)
Silvestr. Veselí.
b)
Posměch. Úsměšek.
c)
Smích opovržení. Výsměch.
6)
Text. Urážka rozumu.
a)
Staří rodiče mají dítě.
b)
Proti přírodě.
7)
Zvláštní či podivná narození v bibli.
a)
Samson. Samuel. Jan Křtitel.
b)
Neplodné ženy.
c)
Narození z panny. Marie.
1.
Nepoznala muže.
2.
Jinde v evangeliích se naprosto samozřejmě předpokládá, že otcem je Josef.
3.
Pokud by otcem nebyl Josef, tak se bude jednat o jiného lidského otce.
4.
Duch svatý nebo archanděl Gabriel mohou použít jako svého nástroje lidského muže.
8)
Izmael.
a)
Posměváček.
b)
Sára ho vyhnala i s Agar.
c)
Bůh se ku podivu přidá na stranu Sáry.
d)
Abraham se tak zbavil jednoho vlastního syna.
e)
Tvrdé podle našeho pohledu. Přímo nelidské.
f)
Agar. Bez prostředků uprostřed pouště. Boží pomoc. Bůh nenaloží nelidsky s Izmaelem. Praotec Arabů.
g)
Nepřehlédnout:
1.
Izmael má 13 let. V tomto věku (pubertálním či předpubertálním) si mnohé děcko dělá šprťouchlata ze svých rodičů.
2.
Pokud by otcové vyhnali takové puberťáky z domu i s jejich matkami (ne nutně proto, aby si obstarali mladší manželku), tak by nestačily všechny pouště světa.
3.
Pokud by se otcové obrátili tvrdě zády jen ke svým levobočkům a poslali by je i s jejich matkami na poušť, tak by byly pouště rovněž hodně přeplněné.
Zařadit.
9)
Pochybnosti.
a)
Postranní řeči. Pomluvy. Jak to asi bylo.
b)
Nepřejícnost lidí se může přidružit.
10)
Náš cit pro spravedlnost se velmi bouří.
a)
Izmael. Historicky: Tvrdost Abrahama a Sáry vůči němu.
b)
Bůh se ujímá slabých.
c)
Kdybychom my byli na místě Izmaele. Jak bychom reagovali.
1.
Riziko zahořklosti a zatrpklosti.
2.
Zkušenosti s církví a v církvi. Nutně se to při nás odrazí.
d)
Bůh si ale vyvolil Izáka.
e)
V JK jsou vyvoleni všichni.
11)
Blahoslavení lkající. Oni potěšeni budou.
a)
U lukáše: Blaze vám, kdo pláčete. Budete se smát.
b)
Zjevení Jana. Zástupy chválících Boha.
12)
Abraham se tvrdě zbavuje syna. Jako by bez lítosti.
a)
Genesis 22. Hospodin požaduje Izáka.
b)
Abraham si může uvědomit otcovskou bolest, kterou nepocítil u Izmaele.

Poznámky.:

1)
Až teprve prorok Mohamed rehabilitoval Agar a Izmaele.
2)
Na celé věci nejvíc zaráží.
a)
Hospodin přitakává k lidské nespravedlnosti vůči Agar a Izmaelovi.
b)
Zmírněno. Autor (nebo redaktor) formuluje biblickou zprávu tak, že leccos lidského je uvaleno na Hospodina.
c)
Předchozí zmírnění může být ovšem naopak pro někoho zesíleně zarážející.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.