Genesis 11,1-9.

(Kázání Starý zákon -> 1 Genesis)Nanebevstoupení.

Text:

Genesis 11,1-9.
1
Celá země byla jednotná v řeči i v činech.
2
Když táhli na východ nalezli v zemi Šineáru pláň a usadili se tam.
3
Tu si řekli vespolek: "Nuže, nadělejme cihel a důkladně je vypalme." Cihly měli místo kamene a asfalt místo hlíny.
4
Nato řekli: "Nuže, vybudujme si město a věž jejíž vrchol bude v nebi. Tak si učiníme jméno a nebudeme rozptýleni po celé zemi."
5
I sestoupil Hospodin, aby zhlédl město i věž které synové lidští budovali.
6
Hospodin totiž řekl. "Hle, jsou jeden lid a všichni mají jednu řeč. A toto je teprve začátek jejich díla. Pak nebudou chtít ustoupit od ničeho, co si usmyslí provést.
7
Nuže sestoupíme a zmateme jim tam řeč aby si navzájem nerozuměli."
8
I rozehnal je Hospodin po celé zemi, takže upustili od budování města.
9
Proto se jeho jméno nazývá Bábel (to je zmatek), že tam Hospodin zmátl řeč veškeré země a lid rozehnal po cele zemi.

Čtení:

Genesis 11,1-9.
Skutky 1,1-°12.
Pokud je kázáno na pondělí svatodušní: Skutky 2,1-13. Skutky 2,37-47. Skutky 2,6-12.

Osnova:

0)
Úvod. Dvě touhy člověka.
a)
Město. Zajištěný život. Hradby. Bezpečí. Opak otevřené pouště. Protiklad pouště. Spokojenost. Ne kočování, ale pevné místo. Usazenost. Mít svůj dům, zajištěný život. Usazenost.
b)
Věž. Do nebe. Nahoru. Ke hvězdám. Z vlastní síly. Někdo staví věže v životě vysoké, jiný jen menší věžičky.
c)
JK: co je platno člověku, i kdyby získal celý svět a přitom ztratil svou duši?
1)
Možnosti života.
a)
Titánství. Pýcha.
1.
Genesis 3. Jako Bůh.
2.
Poroučet větru, dešti.
3.
Bez Boha. Ateismus. Člověk si stačí sám.
4.
Určovat dobré a zlé. Stanovovat, co je dobré a co je zlé.
5.
Luther: Sem pohleď, Bože, s nebes svých. Píseň. Hle, my jsme pány země. Všem lidem vládnem kolkolem a vůle naše zákonem.
6.
Zbožná podoba.
- Manipulace s Bohem.
- Navenek třeba pokorná póza.
7.
HUMANISMUS. Ušlechtilost.
- Skepse. Lidské ušlechtilé možnosti vždy nevyjdou. Zdaleka ne vše je v lidských možnostech, i když v pozadí působí ty nejušlechtilejší lidské touhy a představy.
- goethe: Faust.
8.
Člověk žije ze sebe a pro sebe.
b)
Pokora.
1.
Být malým před Bohem.
2.
Učit se to.
3.
Boží dítě.
4.
Boží stvoření.
2)
Domluví se pokorní, ne pyšní.
a)
Společná řeč. Jazyk. Porozumění. Čas. Společný zájem.
b)
Pýcha: drát se nahoru.
c)
Komenský: Labyrint světa.
3)
Technika. V 19. Století panoval v určitých kruzích velký (značný) optimismus ohledně techniky a možností lidstva.
4)
Jákob. Žebřík.
a)
Bůh sestupuje.
b)
Babylonská věž: Lidé vystupují nahoru.
c)
Poušť. Místa, kde nebyli žádní lidé a kde třeba nebylo vůbec nic, žádné předpoklady. Proroci. Eliáš. JK.
1.
Bůh k nim sestoupil. Bůh promluvil. Bůh se ozval.
2.
Píseň 440: Ozvi se, můj Pane.
d)
My si stavíme vzhůru své malé žebříky. Škrabeme se nahoru.
5)
Nanebevzetí. Jedině JK vystupuje. Ale on se vrací do svého. Odtud vyšel. Připravit nám místo.
6)
Andělé (Boží poslové) v životě JK. Tajemství. Spojení s nebeským světem. Vysvětlují, oč jde.
a)
Marie. Zvěstování.
b)
Narození JK. Betlém. Lukáš 2.
c)
Matouš 4. Poušť. Pokušení JK. Andělé mu slouží. První vítězství JK.
d)
Vzkříšení JK. Jeruzalem.
e)
Nanebevstoupení. Olivetská hora.
7)
Andělé vysvětlují lidem, oč jde.
a)
Cesta do nebe.
b)
Ne labyrint světa. Komůrka srdce.

Poznámky:

1)
Nebe.
a)
Výraz, symbol.
1.
Co je nahoře. Ke hvězdám.
2.
Někdo si musí nebe postavit níž.
3.
Jiný má na to, nejen peníze, mít nebe výš.
4.
Šťastný život. Dům. Vůbec někde bydlet.
b)
Cesta zdola od člověka k Bohu.
1.
Pýcha.
2.
Různé formy.
c)
JK: co je platno člověku, i kdyby získal celý svět a přitom by ztratil svou duši.
d)
JK vstoupil vzhůru.
1.
Táhne nás za sebou.
2.
Připravit nám místo.
2)
Titánství.
a)
Domluví se pokorní.
b)
Titáni se poperou nebo se spojí proti těm dole.
3)
Genesis 11.
a)
Snaha lidí mít možnost vystupovat nahoru k Bohu. Zmocnit se Boha. Manipulovat s Bohem.
b)
Bůh sestupuje. Pohled dolů.
1.
Lidští mravenci. Hemží se. Pobíhají sem a tam.
2.
Co ti lidští mravenečkové vlastně dělají. Co to tam smolí. Na co vynakládají všechny své síly. Čemu věnují státní rozpočet. Proč raději nedělají něco, co by sloužilo lidem k dobrému.
4)
Titánství.
a)
Být jako Bůh.
b)
Bez Boha.
c)
Určovat dobré a zlé.
d)
Zbožná podoba.
1.
Člověk je jedna ruka s Duchem svatým.
2.
Slova o pokoře.
3.
Uvnitř pýcha.
e)
Ušlechtilý humanismus.
f)
Goethe: Faust.
5)
Domluví se pokorní.
a)
Cizí jazyk je ten nejmenší problém.
b)
Porozumění.
1.
Mít na sebe anténu. Společná řeč. Vztahy mezi lidmi.
2.
Vedlejší zájmy v pozadí hrají destruktivní roli v oblasti porozumění.
3.
Sobecké zájmy jsou velkou překážkou a zábranou k porozumění.
4.
Porozumění je víc než rozumět slovům.
6)
Nebe.
a)
Plný život.
b)
Komenský: Labyrint světa a ráj srdce.
c)
Píseň: Svwět jsem prošel v jeho kráse.
d)
Komůrka srdce a pulzující život.
1.
Komenský psal své filozofické spisy v labyrintu světa. Pulzující život.
2.
Descartes (současník Komenského) filozoficky meditoval v peci, bokem od světa. Pochopitelně v peci, ve které se zrovna netopilo.
7)
Babylon.
a)
Nedobytné město.
1.
Vysoké a široké hradby. 4 vozy mohly na nich nahoře jet vedle sebe. Věže. Bašty.
2.
Ekonomická a potravinová základna.
- Proluky, pole, zásoby jídla, produkce.
- Voda. Studny. Řeka Eufrat.
3.
Duchovní jednota. Jednotící ideologicko náboženský úhel pohledu. Zikurat. Babylonská věž. Stupňovitý chrám.
4.
Naprostá rovina. Vyvýšenina. Zikurat čněl relativně vysoko nad město a krajinu. 100 metrů. Výhružka pro dobyvatele.
5.
Stavba zikuratu. Pálené (přepalované) glazurované cihly. Vypálená hlína tvrdosti skoro kamene. Kámen nebyl k dispozici. Asfalt místo malty. Zikurat nestavěli převážně otroci, ale svobodní občané. Samozřejmě, že nahnaní mocí úřední. Na vrcholu byla svatyně.
6.
Ve městě se zdržoval poměrně velký kontingent vojska.
b)
Peršané dobyli Babylon zradou. 538 ante.
1.
Nepevnost Babylona. Vnitřní nejednota.
2.
Obyvatelé města otevřeli Peršanům brány. Vítali je jako osvoboditele.
3.
Babyloňané (hlavně kněží) nenáviděli krále Nabonita. Biblický Balsazar.
c)
Genesis 11. Mimo jiné se jedná i o možné (nábožensky a ideologicky zaostřené) zobecnění konkrétní historické situace a události.
8)
Drát se nahoru a druhé srážet.

Postup 1:

1)
Chrámy. Nahoře. Kopce. Dostat se blíž Bohu. Bohům. Oslava boha. Představa: PB je nahoře.
2)
Babylon. Nová říše. Nabuchodonozor. Mohutná věž. Nahoře chrám. Nedobytné město. Už stará říše: 3 patra zikuratu. Výstavba města. Na sebe kolmé ulice.
3)
Kontrast.
a)
Chrám v Jeruzalemě. Nepatrný. Skromný ve srovnání s babylonskou věží.
b)
Izrael slyší pověsti o nádheře Babylona s věží. Ne turisté, ale obchodníci.
Pc) řed 100 lety: Praha. Vídeň. Amerika. Pověsti, které slyší venkované, jaké to tam je.
c)
Babylon. Lákavá vábnička. Kultura. Pohanské stavby. Náboženské Pokušení. Léčka. Nebezpečné pokušení pro Izraele.
4)
Pýcha stavitelů, investorů.
Kde a jak na to vzali. Kousek vedle té nádhery umírali lidé hlady.
Udělat si jméno. Proslavit se. Technická dovednost. Výkon. Nádhera. Zázrak tehdejší techniky a možností.
Finančně to napnulo státní rozpočet po desetiletí.
Nebe. Rovnat se Boží slávě. Nehynoucí sláva. Dostat se na Boží místo.
Izrael: 1. Přikázání desatera. Nebudeš mít jiné bohy. Ne nám, Hospodine, ale jménu svému dej čest.
Babylon.
a)
Pýcha.
b)
Ekonomická a vojenská síla. Starověká velmoc.
c)
Roztříštěnost jazyků. Obchodní centrum. Objevovali se tam i Číňané.
d)
Vzájemné neporozumění mezi lidmi souvisí s pyšným jednáním člověka.
1.
Škvíry v babylonské společnosti.
2.
Hodně roztažené sociální nůžky.
3.
Žralo a kousalo se to nahoře. Dokonce i v blízkosti krále Nabuchodonozora.
5)
Rozdílnost jazyků není boží záměr.
a)
Překonávat. Učit se cizí řeči. Usilovat o dorozumění mezi lidmi. Najít společnou řeč. Společný duch.
b)
S mnohými lidmi si nemáme co říci.
1.
Jak to překonat? Mít si s nimi co říci.
2.
Nejlepší cesta: Společná víra. Pohled k Hospodinu.
c)
Nabídka církve dnes.
1.
Jenže církev v tomto směru nejde dobrým příkladem svému nevěřícímu okolí ve světě.
2.
Různě otevřeně nebo všelijak kamuflážovaně zkrytě se to kouše a žere nejen mezi církvemi, ale i uvnitř jednotlivých církví.
6)
Nejde o (obecné) varování před civilizací, pokrokem a technikou.
a)
Genesis 2: podmanit si zemi.
b)
Chrám nemá být zanedbaný. Aggeus: Soukromé domy jsou táflované. Dům Hospodinův je pustý.
c)
Technika stavby zikuratu. Materiál.
1.
Cihly. Ne těžké kameny.
2.
Asfalt. K maltě by bylo třeba vápno. Když asfalt ztvrdne, tak vydrží i na silnicích v tropech.
d)
Pokrok (sám o sobě) není proti Bohu.
1.
Lidé však dokáží nejen využít, ale přímo zneužít kde čeho, ba dokonce všechno. Dokonce i proti Bohu. Nejen proti svým spolubližním. Nejen pro své sobecké zištné zájmy.
2.
V bibli není nevraživost na pokrok.
3.
Chrám v Jeruzalemě.
- Pohanské architektonické vzory. Fénicie.
- Obecná starověká chrámová architektura.
- Ve své podstatě se jedná o chrámovou architekturu protaženou dodnes.
7)
Zavrhováno a pranýřováno je sobectví, sebezbožnění, sebeoslava.
a)
Modlářství starověké i moderní.
b)
Pyramidy. Velepomníky. Výměna pomníků, model. Obrazoborectví je něco jiného.
c)
Ve všech dobách je člověk nakloněn slavomamu. Různé formy kultu osobnosti.
8)
Naše chrámy.
a)
Oslava Hospodina.
b)
Stavitel si může udělat jméno. Být známý v církvi.
9)
Zmatení jazyků.
a)
Rozdělení myšlenkové, názorů, stanovisek. Hlavně ale zájmů.
1.
Izrael byl národ malý.
2.
Velké národy mají jiné myšlení.
b)
Tlumočníci překládají různá slova, nikoli různě myslící a cítící srdce.
c)
Příklady.
1.
Všichni např. Mluví o míru, ale každý si představuje něco jiného.
2.
Svoboda. Rozdílné pojetí v teorii i v praxi.
3.
Humanismus. Široká škála pojetí. V teorii. Ale hlavně v historické a společenské praxi.
4.
Demokracie. Obrovská šíře v teorii i v praxi. Utopická idealizace demokracie. Zpaskuděná demokracie v mnohé konkrétní praxi.
5.
Všechny křesťanské církve se hlásí k bibli.
- Všechny (každá) z těchto všech církví tvrdí, že bibli vykládají správně.
- Pokud by nějaká či některá církev něco takového netvrdila, pak by byla sama proti sobě a vlastně by se sama znevěrohodňovala.
- Pokud některá církev mluví opatrněji, např. že se o správný výklad poctivě a upřímně snaží, pak je to vždy s podtónem, že přece této snahy je kladně dosahováno.
- Nelze nepřehlédnout (a nepřeslechnout): Existují rozdíly mezi církvemi (leckdy i velmi nepřekonatelně hluboké) v teorii (teologie, výklady bible). Hlavně ale v organizační praxi.
- Ekumenické snahy. Může to skončit a končit např. U bezzubých konferencí s ještě bezzubějšími společnými prohlášeními nebo jen u příjemného setkání církevních hlaváčů a papalášů v nějakém církevním či jiném rekreačním středisku.
Za ekumenickou práci se pak pokládá a leckdy i předkládá přátelské poplácávání si po ramenou, společné popíjení kávy a popovídání si.
Prostý církevní lid dole to samozřejmě všechno platí svými dobrovolnými příspěvky na církev a na dílo Páně v tomto světě.
6.
Oblast prostých a obyčejných mezilidských vztahů.
- Všichni lidé tvrdí, že to myslí dobře. Pokud by to netvrdili, tak by byli sami proti sobě a sami sebe by znevěrohodňovali a degradovali.
- Všichni lidé se domnívají (a neopomenou to dosti často povědět dosti silně i nahlas), že to, co dělají, dělají dobře.
Nanejvýš jsou ochotni (ale až po čase, raději ve větším odstupu) přiznat nějakou tu drobnou nechtěnou praktickou chybu či spíše chybičku.
- Pokud lidé (ale třeba i církev) činí i trochu hlubší pokání za některé své zištné, sobecké či jinak nevhodné a morálně či nábožensky nesprávné jednání a chování,
Pak to nikdy nebývá doprovázeno vzdáním se výhod (finančních, majetkových, vlivových, dalších) získaných z chování a jednání, za něž se činí (někdy velmi hlasité nebo ostentativní) pokání.
- Mezi lidmi se často rozrůstají do šíře a vyrůstají do výše různé tzv. Malé věžičky a věže, které se ovšem mohou stát naprosto nepřekonatelné v možnosti přiblížení se k sobě a ke vzájemnému porozumění a sblížení.
10)
Skutky 2. Duch svatý.
a)
Mimořádná událost.
1.
Lidé z různých zemí si rozumí.
2.
Všichni jsou Židé. Aramejština byla jejich společnou řečí.
b)
Úkol křesťanů: Šířit porozumění mezi lidmi.
1.
Jedna řeč společné víry v JK. Ústy i srdcem.
2.
Sami k tomu nemáme dost sil. Prosit o to Ducha svatého. Síla. Dar Ducha svatého.

Poznámky:

1)
Heimat suchen. Fundament. Pevné místo na zemi.
a)
Zajímavý a přitažlivý projekt. Na to by se přece dal někde vydolovat nějaký grant. Že ano? Jen to vhodně (šikovně) napsat a sepsat.
b)
Porozumění mezi lidmi.
1.
Přitažlivé téma.
2.
Aktuální téma.
3.
Další gradace je pochopitelně možná. Zvýší to pak důležitost a význam projektu pro žádost o grant na konferenci.
c)
Turm oder Archa.
1.
Záchrana tak či onak.
2.
Dílo lidské pýchy. Hochmut. Sehr viel stolz sein.
3.
Ruhig, fromm, gehorsam und demutig blaiben.
d)
Sich konzentrieren. Stimmung. Gedanken.
2)
Zjevení. KB. Město. Bez církve. Bůh bude všecko ve všem.
3)
Církev je Salz.
4)
Der Stadt bestes. Suchen. Jeremiáš. Ändern ist möglich. Mnohé lze pokazit. Lze vytvářet přímo zlé.

Postup 2:

1)
Velkolepý začátek.
a)
Celá země je jednotná v řeči a v činech. Jednomyslnost lidí.
b)
Udělat společně něco proti bohu.
1.
Proti Bohu jsou lidé často rychle zajedno.
2.
Jinak bývá mezi lidmi nejednota.
3.
Jednotící, sjednocující cíl.
4.
Negativní jednota.
2)
Táhli na východ.
a)
Hledali ztracený ráj.
1.
Orient předpokládal ráj na východě. Odešel tam i Kain.
2.
Japonci ve starověku předpokládali ráj na západě.
3.
Vždycky (často) má člověk nějakou vysněnou zemi. Skutečnou nebo virtuální.
b)
Svým způsobem hledají lidé (nevědomky nebo podvědomě) svůj ztracený vztah k Bohu. Jedině Bůh je (podle bible) zárukou možného ráje, tedy plného života na zemi.
c)
Obava lidí.
1.
Neztratit jméno.
2.
Pevné místo na zemi a v životě.
3.
Jde vlastně o smysl existence.
d)
Nakonec to dopadlo právě naopak.
1.
Lidské sjednocující a sjednocovací snahy se zacílením proti Bohu skončily jinak než lidé podle svých odhadů, tužeb a přání předpokládali.
2.
Rozptýlení po celé zemi.
3.
Zlo má v sobě implicitně zárodky (mikroby) rozkladu.
3)
Nebetyčná pýcha člověka.
a)
Budovat si své.
1.
Nuže. 2krát: nadělat cihel. Vybudovat město.
2.
Magie. Být jako Bůh. Vzpoura proti Bohu.
3.
Tehdy se běžně stavělo ze sušených (na slunci) cihel. Zde: vypalované cihly. Stavba na věčné časy. Příprava práce pro budoucí archeology, aby mohli provádět vykopávky.
b)
Město.
1.
Opak pustiny. Ochrana. Civilizovaný svět. Brány. Hradby. Bezpečí.
2.
Zjevení: boží světlo. V noci jako ve dne, pořád.
c)
Malta. Běžně tehdy: Hliněná kaše. Oni: asfalt. Pevnější. Na věčné časy. Na stálo.
d)
Zabezpečit si život. Smysl existence.
e)
Babylonský komplex (syndrom).
1.
Učinit si jméno.
2.
Touha mocipánů deroucích se stále výš.
4)
Zikuraty v Babylonii.
a)
Umělé hory. Uprostřed roviny.
b)
Stupňovité věže. Svatyně nahoře.
c)
Naše zikuraty: Prospěch bez Boha.
5)
Verš 5. Hospodin sestoupil.
a)
Soud. Zhodnotit.
b)
Žalm 127. Nebude-li Hospodin stavěti dům. Nadarmo usilují stavitelé.
6)
Lidé jsou ztmeleni v imponující jednotě.
a)
Atmosféra (takřka) stoprocentní jednomyslnosti.
1.
Vládne to na staveništi.
2.
Nikde žádný škarohlíd nebo pochybovač či rozvraceč.
b)
Jednota bez Boha. Proti Bohu.
c)
Fakticky dokonalost sama. Jenže dokonalost lidská a po lidsku.
7)
Genesis 3. Budete jako Bůh.
a)
My. Často proklamujeme vznešené ideály. Ale zároveň chceme prosadit sebe. Uplatnit se. Dosáhnout moc a pocty. Za každou cenu. Hlubiny lidské duše jsou někdy velmi temné. Hrůzná nahota.
b)
Vznešené a zároveŇ nízké se pořád prolíná.
c)
Kutilství na našich soukromých věžičkách.
d)
Stavíme i církevní babylonské věže a věžičky.
8)
Bůh sestoupil.
a)
Zmatení.
1.
Neporozumění.
2.
Ne trest.
b)
Aby dílo člověka nedošlo konce.
c)
Duch rozkolu a (vzájemného) neporozumění.
d)
Lidi postihlo právě to, čeho se báli a před čím se chtěli svou silou uchránit.
9)
Každé zlo proti Bohu, ale i obecně zlo, má v sobě zárodek rozkladu.
10)
Co podnikneme bez Boha nebo dokonce proti Bohu, to se dřív či později obrátí proti nám.
11)
Bábel. Zmatek. Blábolov. Blábolení člověka.
12)
Genesis 11. Povolání Abrama.
a)
Východisko. Řešení situace.
1.
Ve stínu babylonské věže Abram uvěří v Boha a odejde jinam.
2.
Pryč ze stínu babylonské věže.
3.
Jiné prostředí pro život věřícího člověka.
b)
Věřící Abram nezůstává ve svém prostředí. Nemisionaří pro Boha.
c)
JK uzdravenému Gadarenskému Ďábelníkovi: Jdi k svým a do svého domu a zvěstuj jim, jak veliké věci ti učinil Pán.
d)
Materielně Abram o mnoho přišel. Nový začátek od piky. Zápolení. Ale podstatná je příležitost žít plným životem ve víře v Boha.
e)
JK. Pomoc. Duch svatý. Porozumění. Jazyk víry v JK. Sjednocení ve víře v Boha. Bůh staví sám své nové město. Nový Jeruzalem.

Poznámky:

1)
Stavařina. Vedle Eufratu. Vlhkost. Vypalované cihly. Asfalt. Poasfaltované cihly. Záplavy Eufratu. Stoupá voda. Občas. Posichrováno. Místo kamene. Izolace.
2)
Srovnej: Genesis 6 a Genesis 11.
a)
Genesis 6. Synové boží. Přicházeli k lidským dcerám na zemi.
b)
Genesis 11. Věž. Vystoupit nahoru. Dostat se do nebe k Bohu. Zmocnit se Boha pro své vlastní záměry.
1.
Mimo jiné: Vegetativní záležitost. Lid. Kněžka. Velekněz zastupuje boha.
2.
Hieros gamos. Sestup boha, aby se vyspal s kněžkou.
3)
Egypt. Sestup boha. Théby. Kultická soulož. Spojení světa božského a lidského.
4)
Učinit si jméno. V dějinách:
a)
Války.
b)
Stavby.
5)
Babylonie za krále Nabuchodonozora.
a)
Novobabylonská říše. Věda. Kultura. Astronomie. Astrologie. Historie. Opisování tabulek.Sepisování. Rozkvět měst. Největší v dosavadních dějinách Babylonie. Obchod až s Čínou. Stovky chrámů, kaplí, oltářů.
b)
Město Babylon. Volné prostory, pole, sady. Velká rozloha. Vysoké a široké hradby. Nedobytné město.
c)
Berlin. Pertgamon-Museum. Ištar Tor. Marduk Strasse. Prozessionstrasse.
d)
Zjevení Jana. Babylon. Nevěstka. Neřesti. Zákrytně ovšem myšleno (zaměřeno) na Řím. Mělo to ovšem dobrý a přiléhavý historický podklad.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.