Genesis 2,1-3.

(Kázání Starý zákon -> 1 Genesis)

Text:

Genesis 2,1-3.
1
Tak byla dokončena nebesa i země se všemi svými zástupy.
2
Sedmého dne dokončil Bůh své dílo, které konal; sedmého dne přestal konat veškeré své dílo.
3
A Bůh požehnal a posvětil sedmý den, neboť v něm přestal konat veškeré své stvořitelské dílo.

Čtení:

Izaiáš 45,18-20.22. Kapitola 58,13-14.

Píseň 441:

Svatá doba, Páně den.

Postup:

1)
Sedmý den. Boží den. Smysl. Účel. Sedmý den dotváří plnost.
2)
Ne nadbytečný přídavek. Koruna díla. Ne páté kolo u vozu. Jednička. Bez ní by všechny následující nuly měly jen nulové hodnoty.
3)
Dokončení. Zjevení: dovršení.
a)
Bůh přestal konat. Není znaven.
b)
Izaiáš 40.
c)
Žalm 121. Nespí. Nedříme. Chrání Izraele.
4)
Dokončení.
a)
Hotovo a dobře.
1.
Přestání. Není třeba dodělávek, doplňků. Není třeba inovace nebo novelizace.
2.
Na nic se nezapomnělo.
3.
Pokoj. Plnost.
b)
JK: Pokoj svůj vám dávám, svůj pokoj vám zanechávám. Dokončil své dílo na zemi, odešel na nebe.
c)
Pavel: Pokoj Boží, který převyšuje lidský rozum. Nad lidské chápání.
d)
Radost. Svoboda. Pokoj. Dar pro člověka. Jde o pravý život.
e)
Neděle je předobraz pravého života. Jak si takový pravý život představujeme? Co do toho vkládáme? Co děláme z neděle.
5)
Bůh se dělí o své dílo i o své odpočinutí.
a)
Dává pro člověka.
b)
Člověk participuje na tom, co nedělal. Adam ještě ani nehnul prstem a už je tu slavnost.
c)
My. Napřed práce, pak odpočinek. Bůh: napřed nám připravil odpočinek. Radost. Pak práce. Svoboda, a pak služba. Den Páně. Pak se jde do práce.
6)
Posvětil ho. Posvěcený sedmý den.
a)
Ochrana člověka.
1.
Vyzdvižený den. Mimořádnost.
2.
Bůh si rezervuje sedmý den pro sebe.
b)
My. Světit neděli.
1.
Pryč s každodenními starostmi a povinnostmi.
2.
Pro dobro člověka. Změna.
3.
Člověk se nemusí udřít.
7)
Čtvrté přikázání desatera.
a)
JK a svěcení soboty. Sobota je pro člověka a ne člověk pro sobotu.
b)
Nadměrné svěcení neděle nám dnes v církvi nehrozí.
c)
Neděle by měla znamenat radost a ne břemeno.
d)
JK: Můj otec dělá, i já dělám.
8)
Bůh dokončil vlastně až sedmý den.
9)
Matouš 11,28. Pojďte ke mně všichni, kdo pracujete a jste obtíženi břemeny života. Já vám dám odpočinutí.
10)
Zklamání ze sedmého dne.
a)
Chtěli bychom to bez Boha. Bůh se s námi dělí o dobré dary pro život. My chceme vše pro sebe, co nám PB dává, ale pak chceme PB odstrčit. Stačíme si pak sami. Stačí nám jeho dary. Dárce je pro nás mnohdy pře bytečný.
b)
Rezervace. Volný čas. Moderní člověk mění neděli za víkend. Práce na zahradě. Melouchy. Chata. Nedodělávky. Formy rekreace. Lidský den překonal den Páně. I sedmý den je stále více jen lidským dnem.
11)
Bůh nám dal celý čas života. Chce, abychom aspoň jeden den v týdnu věnovali z darovaného času pro Boha, tedy podle Božího přání. Stejně i to je k našemu prospěchu, dobrému.
12)
Sociologové. Prokletí pro člověka.
a)
Dlouhá pracovní doba. Automatizovanápráce.
b)
Volno. Ale člověk se v něm mnohdy sám sobě odcizuje. Volnost a svoboda bez Boha odcizují.
13)
Bůh zůstává pánem sedmého dne stále.
a)
S Adamem nebo bez něho. Ať to člověk uzná nebo neuzná. Bůh má čas čekat, až se Adam nabaží marnosti víkendového provozu.
b)
Americké církve. Nabídka strávit neděli ve sboru. Společenství.
14)
Požehnání a posvěcení dne Páně.
15)
Ještě máme čas, příležitost. Židům: Snažit se vejít do odpočinutí. Aby nikdo neupadl v příklad nevěry. Pozvání od Boha. Ne nucení, nátlak. Svoboda.
16)
Jak my trávíme neděli.
a)
Sbor. Co dělat pro neděli. Setkání rodin, mládeže. Sport. Společenství. Písně. Diskuse. Návštěvy.
b)
Maximum reálně možného dnes: Účast členů sboru při nedělních dopoledních bohoslužbách.
c)
Nedělat si nějaké virtuální iluze o tom, že by lidé měli zájem trávit příliš mnoho svého nedělního času ve sboru, v církvi. Leda s jedinou výjimkou: Kdyby se církev naučila lépe (či vůbec) nedělní čas lidí organizovat.
d)
Aspoň setkání s rodinou, se známými, s přáteli.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.