Pohled na dějiny. Meditativní zamyšlení. 55té narozeniny. (97).

(Prémiový humor - Řeči pomaturitní -> Materiál)

Axiomata moderního člověka.

1)
Nic není jisté.
2)
Může se stát i nemožné.
3)
Všecko je možné i nemožné zároveň.
4)
I kdyby to bylo jisté, tak nestojí za to se kvůli tomu nezištně obětovat.

Blbost lidská.

1)
Historická veličina.
2)
Historická konstanta.
3)
Aktivní přístup. Kdo chce kam, pomozme mu tam.
4)
Pasivní přístup: Blbost musí vykvést. Nechat ji vykvést. Zalknout se ve vlastní šťávě.

Cynický nádech.

1)
Věci se mají tak, jak jsou.
2)
Věci se budou mít tak, jak to bude.
Dodatečné vytváření nových historických faktů.
Otázka pravdy a pravdivosti je většinou či mnohdy vedlejší.

Historie. Porozumět sám sobě.

1)
Na čem v životě nejvíc záleží. Záleží vůbec na něčem?
2)
Má člověk žít jako čestný, rovný? Má něco držet, zastávat?
3)
Černému říkat černé, bílému bílé.
4)
Chceme se podívat dětem do očí jako čestní, přímí, správní.
5)
Nebo to od nás už ani není požadováno? Už se to ani nepředpokládá?
6)
Možná že ani děti by se zase nám nepodívali přímo do očí. Jak jsme tedy vlastně vedli své děti?
7)
Ideály mládí, s nimiž jsme vstupovaly do života, se ukázaly příliš idealistickými tváři v tvář tvrdé realitě života.
8)
Stačí jen nahromadit a předat majetek? Co když se to někomu nepodaří. Měl pak život vůbec nějakou cenu? Má smysl vůbec takto uvažovat?

Jan 2. Svatba v Káni Galilejské.

1)
Teologicky jednostranný pohled. Jsem rád, že mne neslýší tradiční teologové. Civilní interpretace.
2)
6 štoudví vody. 2 hektolitry. JK proměnil vodu ve víno.
3)
JK pomohl prostým chudým lidem. Pomluvili by je a pomlouvali i po desetiletích: Neměli ani na víno o svatbě.
4)
To nejlepší na konec. Oprávněný smutek, když přibývají léta.
5)
Správce svatby. Družba. Manažér svatby.
a)
Ochutnal nově přinesené víno. Odpovědný za kvalitu vína.
b)
Začátek svatby. Podává se lepší víno. Za 7 dní stačí i to horší. Zde naopak. Svatebčané pili nejlepší víno nakonec.
6)
Výklad.
a)
Přirozený pohled. Odložili si víno a zapomněli na něj.
b)
JK má mimořádné schopnosti.

Kdo něco drží, dělá potíže.

1.
Bezzásadový člověk nedělá potíže. Ohebnost. Navigace. Kam vítr, tam plášť.
2.
Hlavně držet s těmi, kteří jsou nahoře. Každý režim to ocení. Tzv. Odborník, úředník.
3.
Dobrý úředník. Převleče kabát, změní barvu aspoň 10 krát za život. Když to nedokáže, není dobrý, schopný a vhodný úředník.

Nesnadný věk.

1)
55 let. Vyjádřený tuplovanou symbolickou číslicí.
a)
Starý Egypt. Už tehdy byla pětka nešťastné číslo.
b)
Školní lavice. Něco nám to připomíná.
2)
Dvě pětky za sebou. Co to chce říci?
a)
Nejsem věštec. Nevím.
b)
Nešťastná padesátá léta pro muže i pro ženy.
1.
U mužů se projevuje tendence infarktová a záletnická.
2.
U žen se projevuje tendence rakovinová. Infarkty přicházejí o 10 let později.
3)
Přibývající léta.
a)
Lépe rozumíme Sokratovi.
1
Vím, že nic nevím.
2
Poznej sám sebe.
b)
Pokud jsme jako žáci ve škole zopakovali slavnou sokratovu větu, neměli naši učitelé zrovna nadměrné porozumění pro Sokratovu filozofii, pokud jsme měli něco vědět.
4)
My dnes mnohem více, stále víc, víme, co vše nevíme.
a)
Na rozdíl od dávného sokrata nás to někdy už ani tolik netrápí.
b)
Na rozdíl od řeckého Sokrata říká biblický Kazatel v navázání na staroegyptskou moudrost:
1.
Kde je mnoho vědění, tam je i mnoho bolesti.
2.
Konec lidí i zvířad, moudrého i nemoudrého, je stejný. Všichni umřou.
5)
Gaudeamus igitur, iuvenes dum sumus. Radujme se, dokud jsme mladí.
a)
Epikuros:
1.
Jezme, pijme, zítra zemřeme.
2.
Když jsem tu já, není tusmrt. Když přijde smrt, nebudu tu už já.
b)
Pokud nám to stačí, pokud se s tím spokojíme, tak dobře.

Opatrnost v historii.

1)
Našel se jakýsi historik, který tvrdil a dokázal, že Napoleon nikdy nežil.
2)
Pokud by se historická metoda tohoto historika prosadila jako pravidlo, pak jednou přijde pro nás třeba i velmi nemilá doba.
a)
Zjistí se, že jsme nikdy neudělali maturitu.
b)
Nikdy jsme nebyli.
c)
Pokud jsme snad přece jen nějak byli, pak jen jako neznámí, nevýznamní, zbyteční.
3)
Předělávání a upravování dějin je velmi nespravedlivé zvláště vůči obyčejným pěšákům.

Otázka pochopení dějin a sebe-porozumění. Souvislost s věkem.

1)
Zda jsme již dorostli těmto otázkám.
2)
Zda jsme už nepřerostli, neodrostli. Historická skepse. Už nás nic nezajímá krom vlastního prospěchu.

Pověrečná hrůza. Míchat víno různých barev.

1)
Ne vždy jen různé sorty téže barvy.
2)
V matematice se nemají míchat dohromady hrušky a jabka.
3)
V dějinách se leccos zamíchá tak překvapivě, že leckdo mrká na drát.
4)
I historikové a romanopisci dokáží pořádně mnohým v historii zamíchat, takže čtenář už leckdy nemusí vědět, na čem vlastně je.
a)
To pokud se trochu vyzná v historii.
b)
Pokud se v historii nevyzná, pak mu musí stačit to, co je mu k věření předkládáno. Musí mu to stačit.
c)
Pokud by se k některým pozdějším pohledům na historii a k její všelijak různě tendenční interpretaci dostal nějaký proživatel své současnosti v minulých časech, tak by nejen mrkal na drát, ale možná by i litoval, že se vůbec pro něco ve svém životě angažoval.

Proč dějiny.

1)
Pokud jsme k tomu ještě nedorostli. Důvod k přemýšlení. Máme na to už roky.
2)
Pokud jsme už přerostli, odrostli. Něco dohnat. Stačit tempu života.
3)
Život není jen samá sranda.
a)
Někdy také legrace.
b)
Smysl pro realitu života.
c)
Ideály mládí, s nimiž jsme vstupovali do života.
1.
Měli jsme nějaké ideály?
2.
Jak to s těmi našimi ideály mládí dopadlo?

Předělávání historie, dějin.

1)
Právem. Oprávněně. Náprava údajných nebo skutečných chyb. Stará zkreslení.
2)
Správné a oprávněné pro vítěze. Potřeba dokázat, že poražený byl darebák. Vítěz měl morální právo vyhrát a srazit poraženého. Hlavně: Konfiskace. Restituce. Transformace. Prostě řečeno: Zmocnit se majetku poraženého.
3)
Manipulace s dějinami.
a)
Umění odestát to, co se už stalo.
b)
Naopak udělání nových událostí. Dodatečně. Interpolace událostí. Přidělání.
c)
Nová akcentace. Zesílení nebo oslabení významu. Předělávka dějin. Jiná interpretace.
4)
Skeptické otázky:
a)
Pilát: Co je pravda?
b)
Má smysl vůbec něco držet?
c)
Důsledek: Není v světě širém tak veliká pravda, aby stálo za to pro ni něco obětovat, natož dát všanc svůj život.

Předělávky historie.

1)
Úpravy podle okamžitých potřeb. Operativnost. Rychlost. Zběhlost.
2)
Něco vynechat. Nechat zapadnout. Nezmínit. Jiné vytáhnout. Opravy a úpravy většího či menšího rázu. Generální oprava. Nastavit kurz.
3)
Otázka sběhlosti historických architektů a inženýrů. Odborníci na úpravy historie a její interpretace.

Přibývají nám léta.

1)
Pohled dopředu. Odpočítáváme. Realita: 70-80 let.
2)
Pohled dozadu. Vzpomínání. Vracení se zpět. Staré dobré mladé časy.

To nejlepší na konec.

1)
Nežijeme vzpomínkami, ale přítomností a výhledem dopředu.
2)
Reálná přítomnost, reálná perspektiva.
a)
Materielně.
b)
Lidské vztahy.

Věk jako podnět k zamyšlení.

1)
Zvláštní příležitost zamyšlení a setkání s přáteli. 55 let.
2)
Vzdělávací historická pětiminutovka. Okénko do minulosti s průvanem do přítomnosti.
3)
Zamyšlení nad otázkou dějin.
a)
Ideály mládí, s nimiž jsme vstupovali do života, se ukázaly příliš idealistickými tváři v tvář tvrdé a syrové realitě života.
b)
Snad jsme měli nějaké ideály, přání, tužby.
c)
Snad stále ještě nějaké ideály máme.
d)
Snad nám pořád něco zůstalo.
e)
Výhled: 15-25 let. Dlouhý čas.

Vzdělávání se v historii.

1)
Teorie. Zmatek nad zmatek.
2)
Praxe života. Kolik režimů se už přeneslo kolem nás. čo bolo, bolo. Teraski som tu já.

Zájem o dějiny. Porozumět sobě.

1)
Jsme už dost staří, abychom se těmito otázkami zabývali.
2)
Nejsme ještě či už (natolik) moc staří, aby nás tyto otázky již přestaly zajímat.

Zamyšlení nad ubíhajícím časem.

1)
Moudré rozpoznání nových dimenzí života na základě bohatých životních zkušeností.
2)
Člověk dospěje ke zdánlivým samozřejmostem.
3)
Filozofování Nemusí být odtažité od běžného života.
a)
Den má 24 hodin pro každého.
b)
Lidský organismus různých lidí nestejně unese, snese. Z toho žijí doktoři, pojišťovny, pohřebáci, dědicové.
c)
Job. Nahý jsem se narodil. Nahý jsem přišel na svět, nahý odejdu.
d)
Gaudeamus igitur. Změníme se v humus.

Zpracování dějin. Pohled.

1)
Fakta. Pozitivismus.
2)
Romantismus. Pro lid dole.
3)
Ideál. Využití dějin. Retuše. Opravy.
4)
Subjektivní pohled. Najít sebe.
5)
Sarkasmus. Ironizace. Utopie. Forma kritiky. Svou dobu vložit do dějin. Nejen ji tam poznat.
6)
Hledejte a naleznete. Co ale hledat? Jak? Co chceme nalézt? Mnohý najde v dějinách to, co ředem chtěl najít.

žalm 121.

Pozdvihuji očí svých k horám. Odkud mi přijde pomoc?
Hory. Výšiny. Hledání. Pevné místo. Jistota. Někomu stačí pohodlí v údolí.
1)
Hamlet. Skepse. Racionální analyza.
2)
Cervantes: Don Quijotte. Zapálené srdce. Nadšení. Legenda o gorjačem serdce.
3)
Linie. Poslušnost. Přidat se. Vřadit se. Zařadit se. Zapojit se.
4)
Méša Selimovič. Tvrz. Dervišova smrt. Osud. Smířit se se vším.
5)
Vrtichvostové. Supi. Mrchožrouti. Paraziti.
6)
Hus. Kdo něco drží. Smůla. Nemoderní. Minimálně si natluče hlavu.
7)
Golgota. Hora. Oběť JK.
Život není jen samá sranda.
Někdy také trochu legrace.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.