Materiál. Obecně.

(Prémiový humor - Řeči pomaturitní -> Materiál)

Ahoj geronti.

1)
Milí geronti.
2)
Milí spoluvrstevníci.
3)
Máme k disposici celou vědu, která umožní pracovní příležitost pro nové, pozdější geronty.
4)
Ti se tedy mohou s námi zaměstnávat a připravovat se na to, jak je zase jejich mladí budou obpečovávat.
Dokážete, že pradávná, údajně se stavší událost zmíněná v pozvánce, se opravdu stala?
Až naprší a uschne.
Dožít se konce večera s plným počtem zbytků vlasů na hlavě.
Snadno dosažitelný ideál pro plešatce.
Důvod setkání. Oslavit své narozeniny. Paradoxní situace.
1)
Není důvod slavit přibývající léta. Na jedné straně nám roků přibývá, na druhé ubývá.
2)
Potřebujeme důvod k sejití. Tak se nějaký musí najít nebo vytvořit.
3)
Chceme ztlumit nepříjemný pocit stárnutí. Přibývající léta. Dobrý důvod oslav. Pohané: Přinášení obětí zlým a nepříjemným bohům, aby neškodili a nepřekáželi a nezneklidňovali. Přehlušit nepříjemné poznání: A léta běží, vážení.
4)
45 let. Není to ještě tak mnoho. Není důvod k přemrštěně velkým starostem, ale zato k velkým oslavám. Že to ještě není tolik. Že jsme se mohli dožít takového věku. Zdaleka ne všichni se tohoto věku dožívají.
5)
Větší polovina života.
6)
Léta před námi. Radosti. Úspěchy. Máme bohaté životní zkušenosti, ale ještě tolik nezapomínáme. Jsme na vrcholu svých životních schopností a možností. Sice jen nakrátko. Rizika: Infarkt. Potíže života.
Zvýšená rizika života, ale i klady. Vnuci. Životní zkušenosti. Nadhled. Moudrý přehled. Moudříme. Už nebazírujeme na kde jaké maličkosti nebo malichernosti.

Fyzika.

Dokaž, že vlak jedoucí po kolejích kodrcá. Středoškolská fyzikální metoda.
Jedná se o logickou eliminaci a o zjednodušování až k minimálnímu minimu.
1)
Vlak jede po kolejích, nikoli po silnici. Tento fakt není dán pouze logikou, ale především zadáním.
2)
Vlak se skládá z lokomotivy a vagonů. Pro jízdu vlaku je podstatnější lokomotiva než vagony. Vagony tedy vyloučíme z dalších úvah.
3)
Lokomotiva se skládá z podvozku a tandemu. Pro jízdu je podstatný podvozek. Tandem pomineme.
4)
Podvozek se skládá z tyčí a šroubů a z kol. Pro jízdu jsou podstatná kola, tyče a šrouby vyloučíme.
5)
Co je to kolo? Je to kruh. A jak se vypočítá obsah kruhu? Podle vzorce: pí er na druhou.
6)
Ludolfovo číslo je konstanta. Můžeme je pominout. Zůstane er na druhou.
7)
Co je to er na druhou? Poloměr na druhou je čtverec. A když jede čtverec po kolejích, pak se nelze divit, že to kodrcá.
Quod erat demonstrandum.

Inspirace. Podněty a impulzy.

1)
Invence.
2)
Komu není shůry dáno, ani v maturitní nebo pomaturitní apotéce nekoupí.
Když člověka po 45 rocích věku ráno při vstávání nic nezabolí.
Pak je to na pováženou, zda je opravdu docela zdravý.
Logická struktura moderních projevů. I badatelských prací.
1)
Víte, já nevím.
2)
Já si myslím, že.
3)
Je to tak, jak to může být.
4)
Setkal jsem se s jedním prostým člověkem a ten říkal.
5)
Je to tak, jak já to vidím.
6)
Závěr:
a)
Logika je to dobrá.
b)
V prdeli je něco jiného.

Matematika ve vtipu.

1)
Matematický vtip. Učitelé matematiky jimi při probírání matematiky většinou nehýří.
2)
Velký matematik. Přijede z hlavního velkoměsta do vzdálené malé zapadlé valašské dědinky. Chce zjistit celkovou inteligenci místních domorodců. Zvláště se pochopitelně soustřeďuje na matematiku.
Zajde do místní hospůdky. Vybere si postaršího dědu s fajfkou.
a)
Dědo, můžete mi vyjmenovat aspoň 5 pravých přítoků Amazonky? Děda: To nemožu, to neznám, o tem sem eště nikdy neslyšel.
b)
Dědo, můžete mi říci, kdo zničil Kartágo? Děda si vyndá fajfku z úst a suverénně prohlásí: to nemožu věděť. Ale já sem to nebyl.
c)
Dědo, vyjel jsem z Prahy v 8,30. Teď je 17,45. Ujel jsem 348 kilometrů. Vypočítejte mi, kolik mám roků.
Děda si posune fajfku v ústech a bez rozmýšlení prohlásí: 42.
Velký vědec z velkého města s úžasem otevře ústa.
Dědo, to je skvělé. To by se nepodařilo ani nejlepším studentům matematiky. A přitom nemáte ani kalkulačku, ani počitač. Jak jste to dokázal? Neznáte ani logaritmy, ani integrály. Jak jste to tak rychle a správně spočítal?
Děda: to je docela jednoduché. U nás je takéj jeden taký jak vy. Ten má 21 roků. A je to poloblb.

Matice.

1)
Nejde v této chvíli o záležitost z oblasti šroubování nebo o matematiku.
2)
Zmatice. Může si s námi v postupujícím čase života někdy hodně nepěkně zahrát nebo pohrát.
Mýlit se jest lidské.
Přijdou horší a náročnější příležitosti k omylům.
Nečíslovat jednotlivé body proslovu.
1)
Posluchače mnohdy vede k zuřivosti, když se číslují sliby. Snadno si totiž spočítají, že se nikdy nedopočítají.
2)
Písmenkovat. Řečník chce ukázat, že ještě nezapomněl abecedu.
Nejlepší a nejspolehlivější cesta ke schudnutí.
Psát a vydávat knihy.
Několik slov uznání.
Honem začněme pěstovat šafrán a jiné u nás řídce se vyskytující koření.
Obdivujeme duševní a tělesnou svěžest svých učitelů.
Nevěříme, že by náš učitel už měl 80 let.

Od setkání k setkání jdem.

1)
Stále delší proslovy.
2)
Znak postupujícího věku: ukecanost.
3)
Je třeba zabrzdit. Nejen v proslovech, ale i v mnohém v životě.

Opakování maturitních znalostí.

1)
Chtěl bych ujistit své posluchače, že nepůjde o průzkum zbytků někdejších našich maturitních znalostí.
a)
Tyto naše někdejší maturitní znalosti byly nesmírně rozsáhlé.
b)
Vědí o tom naše děti z našeho častého připomínání.
2)
Nenechat se klamat tím, co bylo či nebylo.
a)
Podstatné je, co je.
b)
Naše zbytky našich znalostí. Je to vizitka našich učitelů a jejich práce.

Padesátiny nebo šedesátiny.

1)
Událost, kterou není třeba nadmíru zdůrazňovat. Ale na druhé straně není důvod to zas tuze rychle přejít.
2)
Nelze nezmínit tuto změnu v našem životě, která postupuje povlovně a plíživě.
3)
Najednou se to v nějaké podobě provalí.

Padesátiny. (02).

Řeč při padesátinách předpokládá současně 2 faktory:
1)
Decentní akcent. Tak trochu jako na pohřbu. Jemné náznaky, pošimrání.
a)
Cítíme: Větší část života už máme za sebou. Tu aktivnější. Pociťujeme mírný náznak: úbytek sil.
b)
Někteří se nedožili této chvíle. Vážný tón patří též k životu.
c)
Připomínka zemřelých. Číst seznam. Chvíle ticha. Myslíme na ně. Připomínáme si je ve své mysli. Myslíme i na sebe. Jednou snad někteří budou stát v tichu při připomínce našich jmen. Chvíle ztišení a vzpomínání. Dokud má kdo vzpomínat.
2)
Převažující akcent: svatební.
a)
Radost nad tím, že jsme se dožili této chvíle. Že žijeme a že máme na slavení. Peníze i zdraví.
b)
Snaha trochu zapomenout. Jako na silvestra. Uvědomujeme si, že máme kousek života za námi.
c)
Radost ze setkání s přáteli, spolužáky.

Plnopravda.

1)
Pravda naplno.
2)
Za 100 korun si koupíme 3 láhve (flašky) vína po 30ti korunách. Nikdo se nás neptá po zbytku. Za ten si koupíme čokoládu.
Poděkování svolávacímu výboru za to, že se mu podařilo nás přimět k tomu, abychom přijeli.
Na oplátku svolávacímu výboru slibujeme, že jeho důvěru nezklameme a že ho přitlačíme, aby se o nás dobře i nadále staral.
Polovina života.
1)
45 let. Na základě pravděpodobnosti se jedná o již překročenou polovinu života. Ať počítáme jakkoliv.
2)
Nepříjemné zjištění. Holt je třeba v životě občas vzít něco na vědomí a nějak se s tím vyrovnat. Každý po svém. Nějak to zvládnout.
3)
Analyza let minulých a budoucích. Jde o malé zamyšlení, rekapitulaci, prognózu.
a)
Minulost. Od místa dole k nějakému místu či místečku nahoře nebo aspoň výš. Začíná to plenami. Pokračuje se školou a pubertou. V dospělosti se někdy dostavují úspěchy a vrcholy. Gradace. Překonávání těžkostí. Rozlet: Dál a výš.
b)
Budoucnost. Opak. Opačná cesta. Jsme teď na výšinách. Let, slet, spád dolů. Kam jinam spějeme. Někdy příkrý sesun, sesuv, pád. Zatím to není ještě bezprostředně patrné a snad ani aktuální.
Předzávěrečná poznámka. (04. Vsetín.).
1)
Mluvil jsem na našich pomaturitních setkáních víckrát. Tentokrát se mi poprvé stalo, že jsem byl požádán, abych promluvil jako farář. Dosud jsem mluvíval jen jako spolužák.
2)
Přiznám se, že mne tato žádost zarazila a překvapila. A ovšem i uvedla do nemalých rozpaků. Ono se totiž jinak mluví s kazatelny v kostele a jinak na maturitním srazu.
3)
A proto prosím o laskavé přijetí mého pokusu připomenout vám něco z toho, o čem kážu s kazatelny v kostele.

Přípitek.

1)
Abychom se zde cítili dobře. Abychom zde prožili pěkné společné chvíle.
2)
Aby se naši učitelé mezi námi cítili dobře.
3)
Pan učitel slaví zrovna dnes mezi námi své osmdesátiny. Přejeme mu i nadále svěžest těla a ducha.
4)
Abychom se společně sešli zase příště.
Řeč rozdělit na dvě části.
1)
Stručné uvítání. Zahájení.
a)
Bez toho by neprobíhala zábava v patřičném zaměření a v náležitém rytmu, jak se sluší a patří.
b)
Při zahájení (hned na začátku) položit důraz na okolnost, že nebude nadměrně a ani nadmíru zatěžována pozornost posluchačů. Oddechnou si, pohodlně se usadí a obrní se dočasnou trpělivostí.
2)
Pokračování o půlnoci.
a)
Pokud ještě někdo bude schopen a ochoten poslouchat.
b)
Strašidelný příběh. Historicko-vzdělavatelná povídka.
c)
V rámci opakování dějepisu. V rámci rozšíření našeho vzdělání. Neustálé rozšiřování našeho vzdělávání se. Postgraduální studium. Historie. Historia magistra vitae.
d)
Zároveň: Doporučení k vydání připravované knihy. Až kniha vyjde, dostane každý, kdo se bude slušně chovat, jeden exemplář zdarma i s mým vlastnoručním podpisem co nejčitelněji napsaným.
Poznámka: Po řadě let mne jeden můj Profesor poznal v jazykové škole podle písma.

Řeči maturitní.

1)
Úměrně času od maturity a času života pomaturantů.
2)
Přiměřeně věku a situaci.

Sliby. Slibování.

1)
Je to rádo by moderní.
2)
Sliby se vždy rády slyší. Posluchače to uklidňuje, upokojuje, uspokojuje.
3)
Slíbené ale platí dlouho. Slúbené platí dlúho.
4)
Sliby, chyby. Slibičky, chybičky.
5)
Jedna ze slibovacích metod: protáhnout proslov. Posluchači brzy zapomenou, na co se vlastně těšili nebo měli těšit. Oddechnou si, někdy velmi zhluboka, že tu slibovačku už mají za sebou.
6)
Slib posluchačům zahajovacího proslovu při výročí maturity: Proslov skončí brzo a navíc ještě přípitkem.
Smetana. Bedřich Smetana: Symfonická báseň: Má vlast. Vltava.
1)
V průběhu hudby teče posléze Vltava širokým proudem, jako náš život.
2)
Mnoho známe. Nic nás už moc nepřekvapí. Rok už jako by nehrál takovou roli jako v dětství.
3)
Široké koryto toku, někdy stoky života.
4)
Nám dobře a povinně známý hudební skladatel. V odstupu let k nám může promlouvat jinak, než když jsme se museli povinně učit jeho opery:
Když byli Braniboři v Čechách, dal Dalibor Libuši Hubičku. Stalo se to u Čertovy stěny. Byly při tom dvě vdovy a bylo po tajemství. K tomu jim hrála nedokončená Viola.

Učitelé.

Úvod. Byl mi svěřen mimořádný a vysoce čestný úkol.
1)
Pronést proslov při příležitosti setkání po maturitě po 25ti letech.
2)
Stručný vzpomínkový průlet těmi 25ti lety.
a)
Zdárně složená maturitní zkouška.
b)
Zbytky našich znalostí. Možná, že někdy i pouhé trosky. Vrak. Trosky či trošky našich znalostí. Pozůstatky. Vykopávky.
c)
Obrovské maturitní znalosti. Stále máme z čeho zapomínat.
d)
Bohatýrské vyprávění. Celé eposy o našich někdejších znalostech. Bohatýrské přikrašlování. Gerojské časy našeho mládí.

Úvodní uvítání.

1)
Mikropřednáška na téma: Jak vítat.
2)
Vzdělavatelné zahájení. Vzdělavatelný úvod.
3)
Neúředně uznaný zahajovač.
4)
Opět se ujímám funkce vítače a zahajovače.
5)
Neprávem mi byla přiřknuta funkce neoficielně neúředně uznaného vítače či zahajovače našich setkání.

Vědecké teorie.

1)
Vytvoříme si je podle potřeby v dané aktuální chvíli.
2)
Když nám přestanou vyhovovat, tak je překonáme nějakou další a samozřejmě lepší teorií.
3)
V každé chvíli máme přece tu nejlepší vědeckou teorii, která nám zrovna vyhovuje.

Věk.

1)
Projevují se jisté tendence.
a)
U každého trochu jinak.
b)
Podle osobní a individuální pevnosti organismu.
2)
Potíže se spánkem.
a)
Názor lékaře: Starší pán po čtyřicítce má už líhat ve vlastní posteli.
b)
Cestování už pomalu může činit určité potíže, pokud nemáme dostačující pohodlí. Tlačí nás už někdy cizí postel. Člověk se vždy dobře nevyspí.

Výročí maturity. (04. Vsetín.).

1)
45 let od maturity.
a)
Je to skoro trojnásobek našeho někdejšího maturitního věku.
b)
Tehdy nás ani v nejbujnějším rozběhu naší mladistvé fantasie nenapadlo, že bychom se někdy sešli při příležitosti 45tého výročí naší maturity.
2)
Když k té pětačtyřicítce připočítáme ještě náš tehdejší maturitní věk, tedy když provedeme jednoduchý součet, dospějeme k zajímavému závěru:
a)
Ať počítám, jak počítám, docházím vždy ke stejnému závěru: máme už větší část svého života za sebou.
b)
Dopočítáme se jen k jedinému závěru. Větší část života je už neklamně za námi.

Zahájení.

Aby každý mohl co nejrychleji a bez velkého žinýrování hojmě a hodně jíst a omezeně pít.
Zájem o někddejší žáky. Dobré svědectví pro učitele i žáky.

Zákon konzervativismu.

1)
Působí mocně a nezadržitelně.
2)
Přírodně společenský zákon. Konvergence se zákonem relativity, neviditelná, relativní.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.