1 Petrova 1,3.

(Kázání Nový zákon -> 21 1 Petrova)Neděle po velikonocích.

Text:

1
Petrova 1.
2
Veleben buď Bůh a Otec Pána našeho JK, neboť nám ze svého velikého milosrdenství dal vzkříšením JK z mrtvých nově se narodit k živé naději.
3
Dědictví neposkvrněné, nehynoucí, nevadnoucí. Je pro vás připraveno v nebesích.
4
Boží moc vás skrze víru střeží ke spasení, které bude odhaleno v posledním čase.

Čtení:

Žalm 86,1-13.
1
Petrova 1,3-24.
3
Veleben buď Bůh a Otec Pána našeho Ježíše Krista, neboť nám ze svého velikého milosrdenství dal vzkříšením Ježíše Krista nově se narodit k živé naději.
4
Dědictví nehynoucí, neposkvrněné a nevadnoucí je připraveno pro vás v nebesích
5
A Boží moc vás skrze víru střeží ke spasení, které bude odhaleno v posledním čase.
6
Z toho se radujte, i když snad máte ještě nakrátko projít zármutkem rozmanitých zkoušek,
7
Aby se pravost vaší víry, mnohem drahocennější než pomíjející zlato, jež přece též bývá zkoušeno ohněm, prokázala k vaší chvále, slávě a cti v den, kdy se zjeví Ježíš Kristus.
8
Ač jste ho neviděli, milujete ho; ač ho ani nyní nevidíte, přec v něho věříte a jásáte nevýslovnou, vznešenou radostí,
9
A tak docházíte cíle víry, spasení duší.
10
Toto spasení hledali a po něm se ptali proroci, kteří prorokovali o milosti, která je vám připravena;
11
Zkoumali, na který čas a na jaké okolnosti ukazuje duch Kristův v nich přítomný, když předem svědčí o utrpeních, jež má Kristus vytrpět, i o veliké slávě, která potom přijde.
12
Bylo jim zjeveno, že tím neslouží sami sobě, nýbrž vám; ti, kdo vám přinesli evangelium v moci Ducha svatého, seslaného z nebes, zvěstovali vám nyní toto spasení, které i andělé touží spatřit.
13
Odhodlaně se tedy připravte ve své mysli, buďte střízliví a celou svou naději upněte k milosti, která k vám přichází ve zjevení Ježíše Krista.
14
Jako poslušné děti nedejte se opanovat žádostmi, které vás ovládaly předtím, v době vaší nevědomosti;
15
Ale jako je svatý ten, který vás povolal, buďte i vy svatí v celém způsobu života.
16
Vždyť je psáno: 'Svatí buďte, neboť já jsem svatý.'
17
Jestliže 'vzýváte jako Otce' toho, kdo nestranně soudí každého podle jeho činů, v bázni před ním žijte dny svého pozemského života.
18
Víte přece, že jste z prázdnoty svého způsobu života, jak jste jej přejali od otců, nebyli vykoupeni pomíjitelnými věcmi, stříbrem nebo zlatem,
19
Nýbrž převzácnou krví Kristovou. On jako beránek bez vady a bez poskvrny
20
Byl k tomu předem vyhlédnut před stvořením světa a přišel kvůli vám na konci časů.
21
Skrze něho věříte v Boha, který ho vzkřísil z mrtvých a dal mu slávu, takže se vaše víra i naděje upíná k Bohu.
22
Když jste nyní přijali pravdu a tak očistili své duše k nepředstírané bratrské lásce, z upřímného srdce vytrvale se navzájem milujte.
23
Vždyť jste se znovu narodili, nikoli z pomíjitelného semene, nýbrž z nepomíjitelného, skrze živé a věčné slovo Boží.
24
Neboť 'všichni lidé jako tráva a všechna jejich krása jako květ trávy. Uschne tráva, květ opadne, ale slovo Hospodinovo zůstává na věky'- to je to slovo, které vám bylo zvěstováno v evangeliu.

Osnova.:

1)
Veleben. Vděčnost vůči Bohu. Člověk odpoutá pozornost od sebe. Bůh je skutečně nad člověkem. Rozměr vděčnosti. Pozornost je obrácena od sebe sama k Bohu. Uvolnění sil tělesných i duchovních.
2)
Bohové v Malé Asii.
a)
Reprezentují životní názor, styl, způsob života. Mnohobožství. Pluralita možností. Z každého něco . Šíře životních modelů. Hledání naděje, opory, jistoty. Kde se dá. Pluralita moderního života. Volnost výběru.
b)
Švédský stůl. Naservírujte, my si vybereme. Náboženský trh. Okno z orientu směrem na západ. Otevřené dveře. Větry proudily směrem na západ. Přitažlivé, lákavé. Nabídka podle poptávky. Poptávka může ale být uměle vyvolávána i na náboženském trhu.
c)
Křesťanství: rozhodnost, jasnost, něco zřetelně drží.
3)
Hospodin.
a)
Otec. Láska. Živý. Přemohl smrt. Jinakost ve srovnání s pohanskými bohy. Jeden, jediný. Ne jedna z řady možností. Nelze kombinovat s jinými bohy.
b)
V tomto směru je Hospodin netolerantní, nesynkretický, neekumenický, pokud zde chceme nesprávně užít tohoto slova.
4)
Nově se narodit.
a)
Znovu začít. Obrácení.
b)
Vždy ale prostupuje minulost. Ke slovu se hlásí minulá léta, dřívější způsob života. Čím je člověk starší, tím hůř se nově začíná. Nejde jen o úbytek sil a schopností. Starý člověk prosakuje. Vtlačuje se do novosti života víry.
5)
Mysteria v Řecku.
a)
Eleusínská. Překonání smrti. Únik ze smrti. Ideál: Věčné mládí. Kalos kagathos. Krásný a dobrý. Úspěch. Bohatství. Mládí. Zdraví. Šoumen. Řecko k tomu navíc: Filozof. Umělec. Sportovec.
b)
Nepočítá se s hříchem, utrpením, rakovinou a infarktem.
6)
Naděje života v Bohu.
a)
Přirozený člověk. Zklamání v životě. Přesto nemá takový člověk většinou valný zájem o naději v Bohu.
b)
Důvody: Viz poznámky, zklamání z církve, sociální důvody. I v církvi naděje vždy v nějaké podobě dřív či později byla podbudována na penězích.
7)
Naděje.
a)
V rámci lidského prostoru a času.
b)
Po smrti.
c)
Bez naděje nelze žít. Ale mnozí vystačí jen s lidskou nadějí. Pokud je tato lidská naděje podbudována penězi, pak je to pro člověka snazší. Pohanství také řeší otázky smrti a naděje. Poslední naděje. Různé formy hledání.
d)
Naděje přirozená: Biologická, psychologická. Živá naděje jde i za smrt. Naděje v Bohu.
e)
Dante. Božská komedie. Peklo. Nápis: Zanechte vší naděje vy, kdo sem vstupujete.
f)
Dum spiro, spero. Dokud dýchám, doufám.
g)
Rodina Hopů: I když všechno ztratíme, naděje zůstává. Srovnej anglické: I hope.
h)
Naděje umírá naposled. Poznámka: Ale také umírá. Myslí se na lidskou naději, na naději založenou v lidských možnostech.
i)
Člověk počítá, musí počítat se vším. Můžeme umřít. I naděje může umřít.
8)
Nově se narodit v živé naději. Ta živá naděje přesahuje přirozený rámec světa. Ne jen přirozená,lidská víra člověka.
9)
Dědictví.
a)
Toužíme po něm.
b)
Dar.
10)
Dědictví.
a)
Zde na zemi. V nebi. Tiší obdrží dědictví na zemi.
b)
Dědictví je i závazek.
1.
Dům potřebuje údržbu, opravy.
2.
Dědictví může mít i šrámy. Nepřízeň počasí může způsobit potíže i s pěkným dědictvím. Úřední handrkovačky.
3.
Dědictví od Boha: Všecko dostaneme až pod nos. Všecko za nás udělá a zařídí PB.
c)
Nevadnoucí, nehynoucí dědictví. Přijímání dědictví na zemi. Epochy. Je třeba vždy nově začínat. Pokaždé. Zchátralá podoba církve. Dojem některých: Církev je vadnoucí a hynoucí dědictví. Po sametce nastala změna stylu života. Zrychlená sekularizace.
d)
Úkol: Věřit. Chtít věřit. Mít zájem o Boží dědictví.
11)
Dynamis. Dynamika. Síla. Aktivní, sympatická síla. Dynamický: synonymum pro tvůrčí. Dynamis: Impuls k víře, uvěření, udržení víry.
12)
Utrpení pro dědictví v nebi. Stojí to za to.
13)
Spasení. Plnost v budoucnu. Čeho oko nevídalo, ucho neslýchalo, co na srdce lidské nevstoupilo, co nemůže člověka napadnout ani v nejbujnějším rozběhu jeho lidské fantasie. Věřit, že to tak je.
14)
Dědictví. Blízkým. Příbuzným. Jsme blízcí PB. JK je náš bratr. Lze to obrátit: My jsme bratry JK.
15)
Boží láska.
a)
Bůh je Otec.
b)
Vzkříšení JK z mrtvých.
c)
Nově se narodit. Nový život.
d)
Naděje. Obsah nového života.
e)
Dědictví.
f)
Boží moc střeží ke spasení.

Poznámky:

1)
Veleben buď Bůh. Kraličtí přesněji: Požehnán buď Bůh. Tak začínaly i modlitby v poexilním Židovstvu, v synagogách.
2)
List Petrův.
a)
Dopis křesťanům v Malé Asii, církvi v rozptýlení, v diaspoře. Po pronásledování. Vděčnost vůči Bohu. Vytrvalost křesťanů. Vydrželi nápory pronásledování.
b)
Vztah vděčnosti vůči Bohu. Oprávněný vztah.
c)
Postoje vůči Bohu: Vyčítavý, unaříkaný, pochybovačný. Je nám to blízké. Petr nalezl v Bohu zdroj víry a naděje. Čerpá z Boha jako ze studně. Přijímá Boha jako světlo. Raduje se z obecenství s ním.
3)
Nesamozřejmost víry. Jiná náboženská božstva se jeví jinak. Otec JK: Jiný Bůh. Jediný pravý Bůh. Malá Asie: mnoho bohů. Historicky místní bohové, ale i importovaní z východu, z Babylonie, z Persie (Irán), dokonce i z Indie.
4)
Hospodin není Bůh cizí, netečný, chladný. Láska. Milosrdenství. Milující otec v JK. Miloval svět. Poslal svého syna.
5)
Vzkříšení. Základ všeho. Bůh zasahuje do smrti, opuštěnosti. Jméno nad každé jméno. Skutky 4,12. Není v žádném jiném spasení nežli v JK.
6)
Překvapení. Úžas. Nově se narodit k živé naději. V živé naději.
7)
Znovu začít.
a)
Pesimismus. Nedaří se to.
b)
Řecko. Zasvěcování, umrtvování, mysteria. Dosáhnout božství. Lidský výkon. Civilně: Znovu začít život. Nepočítá se ale s hříchem. Realita hříchu je v řeckých mysteriích fakticky eliminována. Odsouvání hříchu do pozadí. Jde o dokonalé lidi.
8)
Víra. Naděje. Je opřena o JK. Ne přirozeně lidská vlastnost.
9)
Skutečnost nového života je spojena se křtem. Nový počátek.
a)
Dnes: Křest je víc než jen prázdný církevní rituál. Nový počátek k životu s JK.
b)
Velikonoce v první církvi. Křestní neděle. Ze smrti přejít do života. Nový život s JK. Spasení.
10)
Živá naděje. Život vítězící nad smrtí.
11)
Dědictví v nebesích.
a)
Dědictví dostane člověk zdarma, nezaslouženě. Nepřispěli jsme k tomu. Nepracovali jsme na tom.
b)
V nebi: Nepomíjející. Nerozplyne se. Nedá se prošustrovat. Neposkvrněné, dokonalé. Bez vady a kazu. Žádný zádrhel. Nevadnoucí. Nepomine. Dnes lze doplnit: Nevytunelovatelné.
12)
Těšit se na dědictví. Nevíme přesně, co to je. Víme přesně, co to není. Žádná negace jako v poměrech tohoto světa. Slíbené dědictví. Neznáme je v plnosti.
13)
Proč skepse, beznaděje, pesimismus. Proč máme zasmušilé tváře. Proč smutek. Čeho oko nevídalo, ucho neslýchalo, co nepřijde člověku na mysl ani v nejbujnějším rozběhu jeho fantazie.
14)
Boží moc nás vírou střeží ke spasení.
a)
To spasení bude v plnosti odhaleno v posledních časech. Jsme Bohem střeženi jako dědicové uprostřed tohoto světa. Poznámka: I uprostřed pronásledování a těžkostí života.
b)
Dynamis. Síla, moc. Boží síla. Souvislost se vzkříšením.
15)
Naděje je opřena o Boha. Zápas. Co nás sráží a zatlačuje do zoufalství. Co nás drtí a sráží. Co nás zatlačuje do zdí kostelů a modliteben.
16)
Pavel. Často byl v žaláři pro JK.
a)
Petr také. Zatčen. Jeruzalem. Vězení. Bičování.
b)
Věrnost JK může křesťana dovést i do vězení. Lehko se o tom mluví, když to nehrozí. Proto těžko chápeme situaci textu. Jak to znělo pronásledovaným křesťanům. Více sluší poslouchat Boha než lidi.
17)
Boží moc nás střeží ke spasení. Stačí na všecko.
a)
Co je okolo nás.
b)
Co je v nás.
c)
Vede ke spasení. O to nás nikdo nepřipraví. Přesto mohou přijít těžkosti života kvůli víře.
18)
Plnost Boží svobody, radosti, pokoje,slávy.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.