73. Uzdravení chromého. Skutky 3.

(Biblická dějeprava -> 2 Dějeprava Nový zákon)

Text:

Marek 13,11:
Když vás povedou, nestarejte se předtím, co byste měli mluvit. Ale co vám bude dáno v tu hodinu, to mluvte. Neboť to nejste vy, kdo mluvíte, ale Duch svatý.
Skutky 3: Petr: Ve jménu Ježíše Nazaretského vstaň a choď.
Skutky 4,12: Není v žádném jiném spasení nežli v JK. Neboť není jiného jména daného lidem, skrze které bychom mohli být spaseni.
Skutky 4: Více sluší poslouchati Boha než lidi.

Čtení:

Skutky 3,1-26. Celá kapitola. Uzdravení chromého. Skutky 4,1-22. Petr a Jan před židovskou radou.

Skutky 3,1-16.

1
Petr a Jan šli o třetí hodině do chrámu k odpolední modlitbě.
2
Právě tam přinášeli nějakého člověka, chromého od narození; každý den ho posadili u chrámové brány, které se říká Krásná, aby prosil o almužnu ty, kdo tam vcházeli.
3
Když viděl přicházet do chrámu Petra a Jana, prosil také je o almužnu.
4
Petr spolu s Janem na něj upřeli zrak a řekli: ´ohleď na nás!´
5
Obrátil se k nim a čekal, že od nich něco dostane.
6
Petr však řekl: ´Stříbro ani zlato nemám, ale co mám, to ti dám: ve jménu Ježíše Krista Nazaretského vstaň a choď!´
7
Vzal ho za pravou ruku a pomáhal mu vstát; a vtom se chromému zpevnily klouby,
8
Vyskočil na nohy, vzpřímil se a začal chodit. Vešel s nimi do chrámu, chodil, skákal radostí a chválil Boha.
9
A všichni ho viděli, jak chodí a chválí Boha.
10
Když poznali, že je to ten, co sedal a žebral před chrámem u Krásné brány, žasli a byli u vytržení nad tím, co se stalo.
11
Protože se držel Petra a Jana, všichni se k nim v úžasu sběhli do sloupoví, kterému se říká Šalomounovo.
12
Když to Petr viděl, promluvil k lidu: ´Muži izraelští, proč nad tím žasnete a proč hledíte na nás, jako bychom svou vlastní mocí nebo zbožností způsobili, že tento člověk chodí?
13
Bůh Abrahamův, Izákův a Jákobův, Bůh našich otců oslavil svého služebníka Ježíše, kterého vy jste vydali a kterého jste se před Pilátem zřekli, když ho chtěl osvobodit.
14
Svatého a spravedlivého jste se zřekli a vyprosili jste si propuštění vraha.
15
Původce života jste zabili, Bůh ho však vzkřísil z mrtvých a my jsme toho svědky.
16
A protože tento člověk, kterého tu vidíte a poznáváte, uvěřil v jeho jméno, moc Ježíšova mu dala sílu a zdraví - a víra, kterou jméno Ježíšovo v něm vzbudilo, úplně ho uzdravila před vašima očima.´

Postup:

1)
JK slíbil učedníkům: Jestli budou mít pevnou víru, i oni budou v jeho jménu konat veliké skutky, jako on. Naplnilo se to při apoštolech.
2)
Petr a Jan.
a)
Krásné dveře chrámu. Brána. Žebráci. Chromý od narození. Donesli ho tam příbuzní. Nebyly důchody, sociální zajištění. Žebrání, forma sociálního zajištění. Almužna, forma sociálních dávek. Vše ponecháno na dobrovolnosti a ochotě lidí.
b)
Unění vyžebrat si. Šance pro hbitější a šikovnější žebráky. V každém případě se však jednalo o velmi nedůstojný způsob života.
c)
Mnozí žebráci tehdy umírali z hladu nebo podvýživy. Zkrácený život v každém případě. Pomoc žebrákovi znamenalo přímo i nepřímo prodloužit mu o něco život.
3)
Petr a Jan žebráka míjeli.
a)
Spěchali do chrámu k modlitbám. Žebrák i je oslovil a poprosil je o almužnu.
b)
Vystupňovaná ubohost žebráka:
1.
Pouhá existence žebráka. Tíha. Potřebnost pomoci. Odkázanost na pomoc jiných. Mnohdy trauma. Invalidé. Staří. Nutnost prosit. Doprošovat se. Nutno přijímat pomoc. Nemocnice, odkázanost na pomoc na lůžku.
2.
Připomínat se, aby lidé dali. Bez pomoci se potřebný člověk neobejde. Nepříjemné. Připomenout se a připomínat. Nedůstojné postavení. Nemilé.
3.
Příliš mnoho potřebných tehdy. Tehdy i dnes.
c)
Dnes. Snížená sociální citlivost dokonce i v církvi. Možnost upozornit sociální instituci na potřebného člověka. Pomoci mu něco vyřídit, zařídit. Ani to už příliš ne.
1.
Uklidnit proto aspoň svědomí: anonymní sbírky pro nějakou pomáhající humanitární instituci, např. Pro diakonii. Ztrácí se osobní kontakt pomoci konkrétnímu člověku.
2.
Instituce má obrovskou režiji. Konkrétním potřebným se z vybrraných peněz dostane obvykle jen část.
3.
Vidět to z druhé strany: Na co jednotlivec stačí? Co se zvládne? Komu stačíme nějak pomoci?
d)
Petr a Jan míjeli chromého. Upozornil na sebe. Jinak by ho neviděli, přehlédli? Spěchali se modlit. My: bohulibé povinnosti. Projevy zbožnosti. Chceme vidět PB, PJK, ale proto nevidíme potřebného člověka vedle sebe.
e)
Podobenství o milosrdném Samaritánu. Kněz a Levita. Měli před sebou službu Bohu v chrámě. Samaritán byl po stránce víry i praktické zbožnosti hodně daleko vzadu za zbožným knězem.
Poznámka: Nebo naopak kráčeli právě z chrámu, kde slyšeli o Boží lásce a o tom, že máme svého bližního milovat jako sebe samého.
4)
Petr: Stříbro a zlato nemám.
a)
Asi zklamání žebráka.
b)
Ale co mám, to tobě dám.
c)
Poznámky:
1.
My třeba máme jen určité možnosti. Ochota pomoci podle možností. Třeba vše nemůžeme za druhého vyřešit a odstranit jeho potíže a problémy. Ale můžeme druhému ulehčit, usnadnit situaci, život.
2.
Petrova slova. Vzbuzená naděje.
d)
Petr: Ve jménu Ježíše Nazaretského vstaň a choď.
5)
Petr vzal žebráka za ruku. Vyzdvihl ho. Zvedl ho. Pozvedl ho.
a)
Dotkl se ho. Zpocený, asi špinavý žebrák. Nemusí být moc příjemné dotýkat se takového člověka.
b)
Pomohl mu konkrétně. Opora. Petr se nespokojil pouhým kázáním SB. Konkrétní pomoc.
6)
Chromý.
a)
Vzchopil se. Postavil se. Začal se učit chodit skákáním.
b)
Vešel s Apoštoly do chrámu. Děkoval Bohu. Rozměr vděčnosti.
c)
My: Děkovat Bohu za uzdravení. Důvod k vděčnosti. I když má člověk sebelepší péči mediciny, uzdravení nemusí být samozřejmostí.
d)
Kdyby všichni uzdravení projevovali svou vděčnost Bohu tak jako onen uzdravený chromý a vcházeli by do chrámu, tak by kostely musely praskat ve švech.
7)
Lidé kolem. Znali žebráka. Všimli si, že chodí. Divili se.
a)
Mohl se dřív přetvařovat. Nechtělo se mu dělat, a proto žebral. Nebo nemohl sehnat práci, a proto se dal na podnikání v oblasti žebrání.
b)
Měl radost z uzdravení. Je přece jasné, že nechtěl být nemocný, postižený, invalidní.
8)
Shluk lidí kolem Petra a Jana.
a)
Taková věc se hned rozkřikne.
b)
Petr využil příležitosti ke svědectví a ke kázání:
1.
Neudělal jsem to svou silou, ale ve Jménu JK, terého jste vy vydali na smrt. Bůh ho vzkřísil z mrtvých. My jsme toho svědkové.
2.
Vím, že jste to udělali z nevědomosti. Proto čiňte pokání. Obraťte se k Bohu, aby vám byly odpuštěny vaše hříchy.
9)
Poznámky:
a)
Petr je poctivý. Nechtěl se přiživit na Božím díle. Mohl by i sám osobně sklízet něco z lesku Boží slávy. Výrazné svědectví pro JK.
b)
Petr nedávno zapřel. Teď je statečným vyznavačem.
10)
Kněží a saduceové. Zlobili se na apoštoly.
a)
Přichomejtl se k tomu velitel chrámové stráže. Asi konal horlivě svou službu. Oba apoštolé byli zatčeni a dáni do vězení. Blížil se večer. Nechali je ve vězení do druhého dne.
b)
Druhý den. Synedrium. Petr a Jan byli předvedeni k výslechu. Otázka: Kdo vám dal právo dělat takové věci?
c)
Poznámky:
1.
Nešlo jim vůbec o pomoc trpícímu člověku.
2.
Nešlo o prokázané milosrdenství.
3.
Převedlo se to na právní otázku. Otázka kompetence, souhlasu.
4.
Vpodstatě nehumánní jednání synedria.
5.
Dělat takové věci. Nepojmenovali událost jako zázrak, div nebo uzdravení či pomoc člověku.
11)
Petr. Plný Ducha svatého. Kázání.
a)
Učinili jsme to ve jménu JK, kterého jste vy ukřižovali. Bůh ho ale vzkřísil z mrtvých. Musel své posluchače pořádně nadzvednout. Nesnaží se vlichotit, aby byl bez průtahů propuštěn.
b)
Verš 12. V žádném jiném není spasení nežli v JK. Není jiného jména pod nebem daného lidem, skrze které bychom mohli být spaseni.
12)
členové židovské rady.
a)
Obdiv ke statečnosti apoštolů. Poznali je, že chodili s JK. Nebyl důvod k obžalobě. Jen uzdravení chromého. A za to někoho odsuzovat? Neudělali nic špatného. Je to přece nad slunce jasnější.
b)
Strach židovské rady, aby se učení o vzkříšení JK nezačalo šířit mezi lidmi. Nařídili apoštolům: Nesmějí už kázat o JK.
c)
Neměli na to právo ani žádný důvod jim to zakazovat. Naopak bychom řekli: jestli to pomůže k uzdravování nemocných, tak jen víc o tom kažte. Jen houšť, když je to ku pomoci lidem.
13)
Apoštolé:
a)
Uznejte sami, jestli to je spravedlivé, abychom vás poslechli. Více sluší poslouchati Boha než lidi. My nemůžeme nemluvit o tom, co jsme viděli a slyšeli.
b)
Tak skončil první výslech apoštolů před židovskou radou.
14)
Posluchači Petrova kázání v chrámě. Mnoho jich uvěřilo. Připojovali se další a další k církvi. 5000 členů církve.
15)
Nebezpečná situace pro apoštoly.
a)
Židovská rada odsoudila JK. Poprava JK prostřednictvím Piláta. Začala si všímat činnosti apoštolů.
b)
Dosavadní představa synedria: Smrtí JK zanikne i jeho učení. Ochabne víra jeho přivrženců. Rozplyne se. Nová skutečnost: Učení o JK se začalo ještě víc šířit. Chtěli tomu zabránit.
Poznámka:
1)
2 kázání.
a)
Skutky 3. Uzdravení. Text: Ve jménu Ježíše Nazaretského vstaň a choď.
b)
Skutky 4. Soud. Text: Více sluší poslouchati Boha než lidi. Nebo: Není v žádném jiném spasení nežli v JK.
2)
Petr. Plný Ducha svatého. Soud. Mluví. Neohroženost. Zápal. Nadšení. Z Ducha svatého.
3)
člověk není 24 hodin denně pořád a stejně intensivně naplněn Duchem svatým. JK: Nebojte se. Bude vám dáno, co byste měli mluvit. Nestrachovat se přespříliš předem. Duch svatý přijde na člověka a dá mu sílu a statečnost. Překvapivá skutečnost.
4)
Uzdravení ve Jménu JK.
Zarazí nás to. Pokusy charismatiků a letničních v moderní době.
Nemoc:
a.
Organický původ.
b.
Psychosomatické důsledky.
c.
Neurastenie.
d.
Sociální sféra. Původ nemoci leží např. V oblasti mezilidských vztahů. Dodá se vnitřní síla. Smysl života.
e.
Placebo-efekt.
Uzdravovací akce. Zprávy o zázračných uzdraveních.
Neprokázán ani jediný případ uzdravení nemoci organického původu.
Zprávy v brožurkách můžeme brát s rezervou a s klidným rozumným nadhledem.
Dorůstání nohou. Kapitola sama pro sebe a o sobě.
a)
Mnohdy nic víc. Ne jiné nemoci. Dorůstání nohou, resp. Natahování, vyrovnávání je jaksi to nejsnadnější. Dorůstání chybějící nohy se děje jenom v pověstech a legendách. Hlavně v dálných světa krajích, takže není snadné se o tom přesvědčit.
b)
Zájem o člověka před uzdravením. Když to nevyjde, zájem poklesne. Naruší tototiž proklamovanou teorii. Proto se mnohdy označí (je označen) nemocný člověk např. Za hříšníka. Nebo někde v minulosti jeho rodiny se to prý nějak zaseklo.
Poznámka:
a)
Působí to někdy dokonce dojmem, jako by šlo o něco karmického.
b)
Uvědomit si: Je velký rozdíl, kdo to uzdravování dělá. Víra apoštolů byla asi větší než víra a zkušenosti víry mnohých moderních uzdravovatelů.
c)
Prvokřesťanští apoštolé nepořádali velkouzdravovací akce.
d)
U JK a v první církvi nebylo uzdravování proklamováno jako cíl. Cílem bylo zvěstování evangelia. Uzdravení bylo doprovodným dokladem zvěstovaného. Znamení směřující k tomu obsahově prvořadému.
e)
První křesťané nepopírali realitu života. Nebylo v jejich možnostech šmahem odstranit veškeré zlo ve světě a vyléčit všechny nemoci.
5)
Přesto. Není důvod pochybovat.
a)
Staly se mimořádné a neočekávané případy uzdravení. Dějí se ve světě překvapivé věci.
b)
Dějí se stále uzdravování z víry. Ne na objednávku. Ojedinělé, mimořádné případy. Ne uzdravovací velkovýrobna.
c)
Naše uzdravení. Vždy je vhodné a na místě tomu rozumět jako mimořádné positivní skutečnosti.
1.
I obyčejná nemoc může zanechat nepříjemné následky. Každá nemoc, i nepatrná, se může rozjet do komplikací. Komplikovaná chřipka. Nesamozřejmost uzdravení. Vděčnost lékařům i PB.
2.
Vděčnost za uzdravení z každé nemoci, i když člověk jde samozřejmě k doktorovi. Vděčnost PB.
d)
Vděčnost za uzdravení.
1.
Zázrak, když ho doktoři uzdraví. Když vyjde zdravý z jejich rukou. V žádném případě nejde o nějaké podceňování lékařského umění.
2.
Šíře reality nemoci je však velmi rozsáhlá, takže jde fakticky a prakticky vždycky svým způsobem o zázrak, když z ní člověk vyvázne bez úhony a bez následků.
Kladný přínos charismatiků a letničních. Hozená rukavice tradičním církvím:
a)
Charismatici a letniční chápou nemoc jako dílo zlého, hříchu, ďábla. Proto je třeba proti ní bojovat. Tradiční církve jsou mnohdy ochotny a schopny rozmanitě a různě kličkovat v řečech o božích trestech, o Božím dopouštění, o původu nemoci od Boha a pod.
1.
Přitom JK pomáhal lidem a uzdravoval. Kdyby byla nemoc nějakým způsobem od Boha, pak by se ovšem JK stavěl proti tomu, co způsobil Bůh.
2.
Rozhodný hlas charismatiků a letničních o nutnosti boje a zápasu se zlem ve světě a s jeho důsledky v životě člověka však žel nebyl dost silný, aby dolehl k uším a srdcím v tradičních církvích.
b)
Konkrétní zájem letničních a charismatiků o konkrétního trpícího člověka. Ku podivu se v jejich řadách najdou ochotní lidé, kteří nezištně věnují nemocnému nebo postiženému čas a peníze, aby ho dopravili na uzdravovací akce.
1.
Jde o naději a o povzbuzení pro trpícího. Jde o mimořádný zájem. Jedná se o obdobu toho, co udělal Petr: Vzal chromého za ruku a pozvedl ho.
2.
Postižený uzavřený v izolovanosti života má šanci se dostat do sféry zájmu o jeho osobu a do oblasti určité naděje na zlepšení jeho situace. Minimálně je to pro něj určitá rozinka v jednotvárnosti jeho života.
3.
Aktivita tímto směrem až do konkrétna v tradičních církvích není zdaleka tak velká a silná jako u letničních a charismatiků.
4.
To krásné kladné je později většinou velmi ochromeno ochabnutím zájmu po neúspěšnosti uzdravovací akce.
5.
Neuzdravený, který je někdy opuštěn i s některými výčitkami na jeho hlavu ohledně jeho nějak haprující víry nebo něčeho zaseklého v minulosti jeho nebo jeho rodiny, se pak může cítit velmi sražen a psychicky zdeptán.
6.
Tím však v žádném případě není ani eliminováno ani vymazáno to krásné a pěkné, co se projevilo v zájmu o bližního a v upřímné a obětavé snaze mu nějak pomoci.
7.
Soud nad Petrem a Janem.
a)
Kvůli dobré věci. Věc, záležitost se přenesla do paragrafů. Nejde pak už o věc, ale o paragrafy.
b)
Ztratí se člověk, který byl uzdraven, ale i ten, kdo prokázal milosrdenství. I dobrý čin může mít překvapivé důsledky a následky. Výklad je možný různý a jiný. Každý se na věc dívá jinak. I odezva a reakce okolí je rozmanitá.
c)
Některým pak už nejde o věc, ani o pomoc potřebnému člověku, ale jak by lidé mohli eventuelně to či ono chápat.
8.
Překvapení židovské rady.
a)
Způsobili smrt JK, aby zarazili náboženské hnutí.
b)
Ku podivu: Víra v JK se šíří víc než dřív. Kdyby ponechali chod událostí volnému průběhu, možná by vše nepostupovalo tak rychle. Aspoň ne třeba za jejich života.
c)
Aspoň po lidsku viděno. Ve srovnání s obdobnými hnutími ve světě. Synedrium tedy nejednalo přiměřeně takticky a pragmaticky moudře.
9.
Konání divů.
a)
My čekáme něco monumentálního, oslnivého.
b)
My máme často zastřený pohled. Nevidíme a nevnímáme zázraky ve všedním životě. Právě k tomu obrací JK naši pozornost. Odpovědnost. Láska. Smíření. Odpuštění mezi lidmi. Formy uzdravování. Vnitřní uzdravení. Uvěřit v JK.
c)
Uzdravení tělesné. Vděčnost. Nemoc. Chválit Boha. Modlitba před uzdravením i po něm. Modlíme se i v nemoci. Boží pomoc, síla, prosba o uzdravení.
d)
Doprovodné znaky. Divy. Jazyky. Vytržení mysli. Zde: Střízlivost.
e)
Existence církve. Budování. Dát své schopnosti do budování a udržování církve. Zázrak. Někdo něco dá, udělá a nic za to nechce. Z lásky k církvi, k Bohu.
f)
Misie. Kázání evangelia. Noví lidé. I ve sboru. Noví nebo staronoví. Vracející se. Aktivnější ti, kdo stáli po léta, na čas, tak trochu stranou. Zázrak, když se v církvi udrží člověk, mládež, konfirmandi.
g)
Duch svatý. Ne naše síla. Známe se. Přidaná síla a vytrvalost.
10.
Chromý. Invalida.
a)
Nesměl do chrámu. Nesměl dovnitř. Po prvé směl teprve jako zdravý do chrámu. Nepředstavitelné: invalida by nesměl do kostela. Zákaz.
b)
Invalida má omezené životní možnosti. Tehdy ještě omezenější.
c)
Zdraví: možnosti plného rozvinutí se. Plný život. Má k disposici i chrám.
11.
Hysterie.
a)
Vznik některé nemoci v důsledku určitého náporu. Léčení duševní. Jiný silný zážitek či nějaký náraz může uzdravit. Vnitřní vzepnutí se. Občas se může někdo vyléčit.
b)
Fakt, který tehdy též znali. Ale dosud nikdo chromému nepomohl, až Petr.
12.
Potíže a problémy mezilidských vztahů mezi lidmi a otázka smyslu života. Kdyby toto měli lidé vyřešeno, ubyla by lékařům dobrá třetina pacošů.
13.
Text. Marek. Nadměrně se nestarat předem ohledně vyznání svědectví.
a)
Úleva. Osvobození. Nepečujte přespříliš, říkajíce kde co a pořád dokola. Nadměrná úzkostná a křečovitá starost naopak ochromuje síly.
b)
Nepodceňovat přípravu.
1.
Růst ve víře. Modlitba. Konkrétní znalost situace.
2.
David jako pastýř se také cvičil s prakem. Proto si mohl troufnout na Goliáše.
3.
Je na místě se připravovat na vyhrocené situace.
4.
Obdoba: Ochrana před nemocemi tím, že člověk nepodceňuje správnou životosprávu a že podporuje svůj imunitní systém.
14.
Svědectví.
a)
Co jsme viděli, slyšeli, zažili.
b)
Osvobodí to člověka.
c)
Mluvit pravdu.
d)
Svědectvím je někdy i mlčení. člověk se k něčemu nepřipojí.
15.
Zákaz kázat o JK.
a)
Fakticky zákaz činit dobré. Prakticky zákaz konat skutky milosrdenství.
b)
Dotaženo: Nesmysl. Náboženské vedení, židovská rada, mluví velmi podivně.
16.
Saduceové. Nevěřili ve vzkříšení z mrtvých. Šlechta. Vedlo se jim dobře na zemi. Nechtějí ani slyšet o Božím soudu.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.