62. Ježíš před židovskou radou. Matouš 26.

(Biblická dějeprava -> 2 Dějeprava Nový zákon)

Text:

Buďte opatrní jako hadi a čistí (bezelstní) jako holubice.

Čtení:

Matouš 26,57-68. Před radou. Jan 18,15-24. Před radou.

Postup:

1)
Židovská rada.
a)
70 členů.
b)
Zpravidla zasedala v budově chrámu.
c)
Předseda: Nejvyšší kněz.
d)
Pravomoc nad Židy v Palestině. Po náboženské stránce na celém tehdejším světě.
e)
Mohla vynášet i rozsudky smrti, ale Římané museli rozsudek smrti povolit.
2)
Období velikonoc. členové rady byli v Jeruzalemě, období možných zasedání. Tentokrát se ale sešla rada narychlo v noci a v sídle nejvyššího kněze. Malý palác na tehdejší poměry. Kajfáš.
3)
Kajfáš. Vedl výslech JK. Otázky na učení. Jinak neudělal JK nic zlého. JK: Vždycky jsem kázal v chrámě. Veřejně. Byli při tom i lidé blízcí synedriu. JK nikdy nic nemluvil tajně, pokoutně. To vědělo synedrium velmi dobře.
a)
JK: Ptej se těch, kteří mne poslouchali. Služebník k tomu účelu připravený uhodil JK holí: takhle odpovídáš nejvyššímu knězi? Součást výslechu v tehdejší starověké době. I u náboženského soudu. Metody starověkého výslechu byly velmi prozajické.
b)
JK: Mluvil-li jsem něco špatného, tak to řekni. Řekni, co to bylo. Nemluvil-li jsem nic zlého, tak proč mne biješ? Odvaha JK, že se postavil proti biřicovi, pochopovi. čisté svědomí. Vědomí pravdy.
4)
Židovská rada byla už napřed rozhodnuta vynést rozsudek smrti. Potřebovala k tomu jen nějaký důvod. Když ho neměli předem, tak se ho snažili najít v průběhu vyšetřování, výslechu.
a)
Vše bylo asi dopředu připraveno. Uprostřed noci se ku podivu podařilo přivádět řadu svědků. Nebylo dost svědků skutečných. Byli přivedeni falešní svědkové. Ani ti nepověděli nic závažného. Do popředí vystupovala jejich nevěrohodnost. Protiřečili si.
b)
Nakonec přišli dva svědkové. JK prý kdysi řekl: Mohu zbořit chrám a za 3 dny ho postavím.
c)
Nejvyšší kněz k JK: Co na to říkáš? JK mlčel. Bylo jasné, že to svědectví jde vedle.
d)
Nejvyšší kněz: Zapřísáhám tě při Bohu živém, abys nám řekl, jsi-li Kristus, Mesiáš, Boží syn.
e)
JK nemohl na tak přímou otázku neodpovědět: Jsem. Ale pravím vám, od této chvíle uzříte syna člověka sedícího na Boží pravici a přicházejícího na oblacích nebeských.
f)
Nejvyšší kněz. Roztrhl roucho. Výraz zděšení a rozhořčení. Rouhal se. Nač ještě potřebujeme svědky? Přece jste to všichni slyšeli. Co myslíte?
g)
Všichni: Zaslouží si smrt. Plivání do obličeje. Pohlavkování. Týrání. Potupa.
h)
Poznámky.
1.
Důstojná židovská rada. Chová se jako luza. Dávali takto najevo výraz svého opovržení vůči JK. Zakrývali Ježíšovi oči. Bili ho holí. Hádej, Kriste, kdo tě udeřil.
2.
Židovská rada se neštítila použít falešných svědků.

Poznámky:

1)
Rouhání JK:
a)
Prohlásil se za Mesiáše. Boží syn. Trpící. Vzbouřence, politického mesiáše by třeba přijali. Propustili by ho, nechali by ho uskutečnit vzpouru.
b)
Současně syn člověka. Apokalyptická postava. Není v zákoně Mojžíšově. Jen u Daniele. Lidové očekávání. Nebeská bytost. Kombinovat s Mesiášem: paškvil. Natož dokonce trpící syn člověka. Sláva, nebeské oblaky.
2)
Výslech. Vše je předem připraveno. Jen najít důvod k odsouzení. Aby se JK uřekl. Vykonstruovat. Aby vše mělo zdání legality.
3)
Nepohodlný JK.
a)
Narušuje náboženské představy. Příliš osočuje zákoníky ve svědomí. Rozpor slov a života zákoníků. Nepříjemné. Vysocí představitelé Židů jsou dotčeni.
b)
JK se neprovinil proti božímu či lidskému zákonu. Ale proti lidskému překrucování a využívání zákona. Narušoval popularitu a vedoucí postavení mnohých náboženských mocných.
c)
Za to nemohl být odsouzen, kdyby se posuzovalo podle paragrafů.
1.
Ničím se neprovinil.
2.
Obava z lidu. Lidé jsou na straně JK. Narafičit to jako legální záležitost.
d)
Co Ježíš hlásal. Měl pravdu. Na celé věci právě to bylo pro mnohé to nejhorší.
e)
Musí se na to jít nějak jinak. Při troše dobré (zlé) vůle se nějaké provinění najde nebo vykonstruuje. Je nepohodlný, a tak je třeba ho odsoudit. Třeba za něco úplně jiného. Jen aby se to něco našlo. Když ne, tak se mu něco přišije.
f)
Pryč s ním za každou cenu a jakýmikoliv prostředky. Mělo by to ale mít fazónu legality. Určité dekórum je vhodné zachovat.
g)
Bude tedy odsouzen za něco jiného, než kvůli čemu se ho vlastně chtějí zbavit. Skutečné důvody na celém procesu vůbec nemusí být vyřčeny.
h)
Skutečné důvody v teologickém hávu: JK prosazoval Boží zákony, Boží vůli, Boží požadavky. Jsou platné pro všechny. Obvinění pro ty, kdo o tom všem mluví jiným a sami si žijí po svém a pro sebe a vzbuzují dojem, že sami
i)
Tyto požadavky naplňují ve svém životě.
4)
Výslech před židovskou radou.
a)
Najít důvody k odsouzení.
b)
Budit zdání legality.
5)
JK se dostal do rukou lidských pro nás.
a)
Darebáci. Jidáš. Pilát. Pochopové. Herodes. Davy křičící: Ukřižuj.
b)
Zbožní. Velekněží. Zákoníci. O jejich (osobní i veřejné) zbožnosti není pochyb.
c)
Hrůza nás obestírá, když si uvědomíme, co JK nesl pro nás a za naše hříchy. Umřel na jaře ve 33 letech.
d)
Bible říká, že syn člověka upadl do rukou lidí hříšných. Upadl i do rukou lidí zbožných. Jak je vidět, i zbožní lidé jsou hříšní.
6)
Falešní svědkové. Propůjčili se za peníze k ublížení člověku. Dopomohli mu na smrt.
a)
Obavy. Strach. Zbabělost. Když je vlivné synedrium najalo, těžko se odmítá, že ano?
b)
Hloupost, Nevědomost. Neschopnost domyslet důsledky.
c)
Přesvědčení, že pomáhají dobré věci proti darebákovi. I když nečestným způsobem.
d)
Výhody. Podplacení. Něco jim slíbili nebo prominuli. Přímo peníze. Udělat si pro všechny případy dobré oko. Nerozházet si to s nikým.
7)
Mlčení JK.
a)
Je to více než výmluvné. Křičí to. Ty kecy falešných svědků nestojí za řeč, za půl slova. Není třeba se k ním vyjadřovat. Nestojí to za to. Je samo o sobě hned poznat, že je to přitažené za vlasy.
b)
Svým mlčením obviňuje JK falešné svědky ze lži.
8)
Velekněz: Zapřísáhám tě skrze živého Boha. JK promlouvá. Tedy: Předtím JK nemlčí ze strachu.
a)
Jsem syn Boží.
b)
Syn člověka. Apokalyptické myšlení. Nepravověrné.
c)
Rouhání: Syn Boží. Syn člověka. Není třeba hledat další svědky. JK byl odsouzen za to, co řekl až při výslechu. K soudu ho tedy přivedli nezákonně.
d)
Co dokáže lidský hřích, zloba. I ve zbožných srdcích. JK to podstoupil pro spásu světa, nás.
9)
Židovská rada.
a)
Jedná jako sběř, luza. Zasloužilí lidé. Vzdělaní. Kulturní. Většinou bohatí. Na společenské úrovni. Uvolnění nejnižších pudů.
b)
Nenadnášet se. Co se i v nás a z nás může uvolnit. Jidáš i Židovská rada. Vyvěrá to z nitra člověka. Ze srdce lidského vychází kde jaká špína. Nevíme, conosíme ve svém srdci. Srdce čisté, stvoř mi, Bože.
10)
Kdyby JK chtěl najet na strunu politického mesiášství. Nějak by se to už šikovně zařídilo. Umožnil by se třeba útěk z vězení.
11)
Synedrium. Proces s JK. Divadlo pro lid. Zdání legality. Zakrýt vlastní prohnilost. Mohli se zbavit JK jinak. I tehdy byli nájemní vrazi.
12)
Falešní svědkové. Přísaha před Hospodinem.
a)
Rouhali se. JK se nerouhal. Falešní svědkové pošpinili své svědomí.
b)
Židovská rada věděla, že jde o křivou přísahu. Vadila jim ale Ježíšova pravdivost. Bojují lží a podvodem ve jménu božím proti Boží pravdě, která je nepříjemně obviňuje a ukazuje na jejich prohnilost, na jejich morální a duchovní krizi.
c)
Odsouzení JK. Odsoudili to, co na nich bylo hříšné, špinavé? Přesněji: Odsoudili pravdivého JK, poněvadž upozornil a ukázal na špínu na nich a v nich.
d)
Na nepříteli často vypichujeme ty věci, které nám vadí právě u nás.
13)
Povolání svědků. Vše muselo být předem připraveno. Zosnováno. Byla hluboká noc. Nelze svědky sehnat narychlo v noci. Najednou byli ale pohotově připraveni a k dispozici. Inu, byli už předem po ruce.
14)
Plivání na JK.
a)
Uvolnění pudů. Odlehčení. Spadl jim kámen ze srdce. Povedlo se to. Uklidnit svědomí. Přece jen je to zločinec. Tak na něj plivneme. Teď konečně můžeme. Mezi zástupy to nebylo možné.
b)
My: Jsme kulturní lidé. Dnes se po druhých neplive osobně slinami. Dnes se plive jedovatými slovy. Aspoň pomluvíme.
15)
Cesta JK:
a)
Způsobily to naše hříchy.
b)
Pro naše hříchy. Naše záchrana.
16)
My jsme to způsobili.
a)
Nepochopitelné. Rozdíl času: 2000 let. Židovská rada. Nepřátelé. To pochopíme.
b)
Co bychom my dělali na místě lidí kolem? Jak bychom se zachovali? Jak bychom reagovali?
c)
Učedníci. Zrada. Zapření. útěk.
d)
Židovská rada. Vyrušení ze samospravedlnosti. Nejvyšší představitelé Židů. Byli od JK zneklidněni ve spánku a snění o poklidu a pohodě života na úkor jiných.
e)
Pochopové. Lhostejnost. Surovost. Jsou placeni za svou práci, tak co?
f)
Pozvedli bychom aspoň hlas na obranu? Přiznali bychom se k JK? Zastali bychom se ho před lidmi, v rozhovoru s lidmi? Zanadávali bychom aspoň po straně na tu darebáckou židovskou radu?
g)
Uronili bychom pro JK aspoň slzu v závětří svého poklidného domova, aby to nikdo nepovolaný neviděl?
17)
Falešní svědkové. Nábotova vinice. Stálo to život Nábota. 1 Královská 21.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.